Методична розробка складена відповідно до чинної програми з біології для 8 класу загальноосвітніх шкіл. Містить варіанти поточних оцінювань, елементи проблемного навчання, додаткові завдання для розвитку пізнавальної активності учнів. Розробка може бути використана вчителями біології для підготовки до уроків по темі «Травлення».
ТЕМА. ОБМІН РЕЧОВИН
Мета уроку:
Обладнання та матеріали: комп’ютер, ППЗНП «Бібліотека електронних наочностей 6-11», таблиця «Роль речовин в організмі людини»; схема «Обмін білків, вуглеводів, жирів».
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
1. Презентація учнівських творчих робіт (Творче завдання: знайдіть прислів’я та приказки на тему «Їжа» та оформіть свою роботу у вигляді малюнків):
2. Конкурс «Плутанина» (Переставити літери таким чином, щоб правильно прочитати слово.)
Сьогодні на уроці ми починаємо вивчати тему «Обмін речовин та енергії в організмі людини».
Ви дізнаєтесь про:
Навчитесь:
Для підтримки життєдіяльності і необхідного рівня функціональної активності фізіологічних систем організм людини, як і будь-яка інша жива система, повинний здійснювати постійний обмін речовин і енергії з навколишнім середовищем. Ці два процеси тісним образом взаємозалежні, оскільки джерелом енергії і пластичним матеріалом, необхідним організму, служать поживні речовини, що містяться в харчових продуктах, - білки, жири, вуглеводи. Крім цих трьох класів речовин, що складають основу їжі, вона містить ряд сполук (наприклад, мінеральні солі, вітаміни), що не мають великої енергетичної цінності і не виконують функцію структурних блоків, з яких складаються компоненти клітинних і тканинних структур. Проте ці речовини відіграють важливу роль у протіканні різних біохімічних реакцій і беруть участь у регуляції обміну речовин.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. БІОЛОГІЧНЕ ЗНАЧЕННЯ ОБМІНУ РЕЧОВИН ТА ЕНЕРГІЇ
Усі процеси життєдіяльності організму (скорочення м'язів, утворення нервових імпульсів, травлення, дихання та інші) супроводжуються розпадом молекул органічних речовин і руйнуванням деяких структур. Наприклад, за добу в організмі руйнується весь епітелій кишок; окремі органели клітини існують від кількох годин до кількох діб. Цілком зрозуміло, що життя будь-якої клітини, органа і цілісного організму можливе тільки за умов своєчасного і повного їхнього відновлення.
Процеси, у результаті яких відбувається утворення органічних сполук, необхідних для росту, відновлення клітин і забезпечення їхніх функцій, називають асиміляцією, або анаболізмом. Розщеплення органічних речовин на простіші сполуки називають дисиміляцією, або катаболізмом. Ріст, відновлення структур та функціональна активність клітин здійснюються лише з витратою енергії, яка утворюється під час процесів дисиміляції. Обидва процеси - асиміляція і дисиміляція - є дві взаємопов'язані сторони обміну речовин. Під обміном речовин (метаболізмом) розуміють сукупність змін, що відбуваються з речовинами від моменту їхнього надходження до організму з навколишнього середовища до моменту утворення кінцевих продуктів розпаду і виведення їх з організму. Всі поживні речовини мають своє функціональне призначення. Одні речовини більше використовуються як джерело енергії (наприклад, вуглеводи), інші - як будівельний матеріал (наприклад, білки), а треті — як регулятори (наприклад, вітаміни).
Найбільша частина поживних речовин використовується організмом для утворення енергії.
Енергетичні потреби організму. Для побудови нових клітин, їхнього оновлення, роботи різних органів (серця, травного апарату, нирок, скорочення скелетних м'язів під час виконання фізичної роботи тощо) необхідна енергія. Джерелом енергії в організмі є енергія, що вивільнюється внаслідок розриву хімічних зв'язків органічних речовин: білків, жирів, вуглеводів.
Як відомо з курсу хімії, у природі діє закон збереження енергії, згідно з яким енергія не виникає і не зникає, а лише перетворюється з одного виду на інші. В організмі людини також відбувається перетворення енергії. Електрична енергія нервового імпульсу, хімічна енергія окиснення органічних речовин, механічна енергія скорочення м'язів - усі вони зрештою перетворюються на теплову енергію. Тепло необхідне /для підтримання сталої температури тіла. Якщо за допомогою спеціальних приладів підрахувати кількість енергії, яка надходить до організму людини з продуктами харчування, і кількість енергії, яку людина витрачає в процесі життєдіяльності, то ці величини будуть однакові. Це свідчить про те, що закон збереження енергії притаманний і для організму людини. Організм витрачає енергію у двох напрямах: перший - на забезпечення процесів його життєдіяльності в умовах фізіологічного спокою, другий — на виконання різних видів фізичної роботи. Виявилося, що для підтримання житгєдіяльності організму необхідна значна кількість енергії. Для людини віком 20 років і масою тіла 70 кг необхідно 1700 ккал (7140 кДж) на добу. Це свідчить про те, що при фізіологічному спокої в організмі людини повинно розщепитися стільки білків, жирів та вуглеводів, скільки необхідно для вивільнення зазначеної вище енергії (7140 кДж).
2. ХАРЧОВІ ПРОДУКТИ ТА ПОЖИВНІ РЕЧОВИНИ (робота в групах з комп’ютерною програмою ППЗНП «Біологія 6-11», підручником та таблицями-схемами «Обмін білків, жирів, вуглеводів)
Завдання: опрацюйте інформацію «Поживні речовини», зробіть олівцем позначки:
Незважаючи на те, що з енергетичної точки зору поживні речовини взаємозамінні, харчовий раціон обов'язково повинен включати деяку кількість білків, жирів і вуглеводів, оскільки продукти їхнього розпаду використовуються не тільки для заповнення енергетичних витрат, але і для побудови і реконструкції специфічних структур організму.
Білки
Фізіологічна роль білків, що споживаються з їжею, полягає в тому, що вони є основним елементом пластичного обміну організму, будучи джерелом "будівельного матеріалу". Білки, що надійшли з їжею, піддаються, як біополімери, розщепленню до мономерів - амінокислот. Продукти, що містять білки, не можуть бути замінені продуктами, що містять жири і вуглеводи. Справа в тім, що лише частина амінокислот, які входять до складу білкових молекул, може бути синтезована в організмі. Це так звані замінні амінокислоти. Інша її частина (незамінні амінокислоти) синтезована бути не може, тому повинна надходити разом з їжею. Основними джерелами білків для людини є: м'ясо, яйця, риба, квасоля, горох, боби. На відміну від вуглеводів і жирів, в організмі не відбувається нагромадження і запасання білків. Якщо з їжею надійшла більша їхня кількість, чим необхідно для задоволення поточних потреб, продукти гідролізу (амінокислоти) піддаються біохімічним змінам і включаються в реакції метаболізму. Частина амінокислот, невикористана як структурні елементи й енергетичний матеріал, дезамінується (позбавляється групи – NH2). Вуглецеві ланцюжки, що залишилися, трансформуються і включаються в реакції вуглеводного обміну. Відщеплений азот виводиться з організму із сечею у виді сечовини.
Жири
Жири є важливою частиною харчового раціону. Вони входять до складу багатьох продуктів харчування: м'яса, риби, молока. Такі продукти, як сало, олія, практично цілком складаються з жирів. Як правило, рослинні жири відрізняються від жирів тваринного походження тим, що містять у своєму складі більше ненасичених жирних кислот. При гідролізі в організмі жири (гліцериди) розщеплюються на гліцерин і жирні кислоти, деякі з яких є незамінними, тому що не можуть синтезуватися в організмі людини (наприклад, деякі ненасичені кислоти - лінолева, ліноленова). Як і інші поживні речовини, жири беруть участь у пластичному й енергетичному обміні. Їхнє окислювання приводить до вивільнення набагато більшої кількості енергії, чим окислювання білків і вуглеводів. Крім того, жири можуть накопичуватися в організмі (підшкірна жирова тканина, в черевній порожнині тощо), утворюючи універсальне депо енергетично цінного матеріалу, а також жиророзчинних вітамінів Надлишкова кількість вуглеводів і частина білків можуть трансформуватися в жир, що приводить до росту його відкладень. При необхідності запасений у такий спосіб жир може перетворюватися в енергію в реакціях клітинного дихання.
Вуглеводи
Рослинна їжа - фрукти, овочі, зернові культури - представляє для людини основне джерело вуглеводів, головним з який є полісахарид крохмаль.
Вуглеводи - головне джерело енергії в організмі, оскільки їхнє розщеплення більш доступне, чим розщеплення ліпідів, хоча розпад вуглеводів і приводить до вивільнення меншого числа калорій, аніж деградація тієї ж кількості жиру. Вуглеводи можуть
запасатися в невеликих кількостях у печінці і м'язах у виді глікогену. Продукти розщеплення білків і жирів (амінокислоти і жирні кислоти), трансформуючись, здатні включатися у вуглеводний обмін.
3. ОБМІН НЕОРГАНІЧНИХ РЕЧОВИН
Води. Для життя людини вода є дуже важливою. Вона становить до 65% загальної маси тіла людини. Особливо велика кількість її в плазмі крові, лімфі, травних соках. Коливання кількості води в організмі можливе тільки у вузьких межах. Втрата води близько 10% від маси тіла призводить до тяжких порушень в організмі. Без води людина може прожити не більше 10 діб. Основна функція води в організмі полягає в тому, що вона є розчинником більшості речовин. За участю води відбуваються важливі фізико-хімічні процеси у клітинах і тканинах. Переробка організмом різних поживних речовин і виділення продуктів їхнього розпаду можливі лише при достатній у ньому кількості води. Вода має велику теплоємність і теплопровідність, завдяки чому вона переносить тепло по всьому організмові й вирівнює температуру тіла. При випаровуванні з поверхні тіла вода забирає надлишок тепла.
Організм постійно витрачає воду. Значна її кількість виділяється з сечею, потом, водяною парою, що видихається разом із повітрям. Тому всі витрати води мають поповнюватися. За нормальної зовнішньої температури людина за добу повинна споживати близько двох літрів води. При високій температурі та важкій фізичній роботі ця кількість зростає до 4—5 літрів.
Обмін мінеральних речовин. Для нормального функціонування організму необхідні також мінеральні речовини. Вони підтримують сталість внутрішнього середовища організму, входять до складу ряду тканин, підтримують просторову будову білків. Так, солі кальцію входять до складу кісток, необхідні для зсідання крові, скорочення м'язів серця і скелетних м'язів. Солі натрію і калію беруть участь в утворенні нервових імпульсів. Солі заліза входять до складу гемоглобіну, який переносить кисень. В організмі людини виявлено 88 хімічних елементів, що входять до таблиці Менделєєва. За кількісним вмістом усі мінеральні елементи поділяють на макроелементи і мікроелементи. Мінеральні речовини, що складають основну частину цитоплазми клітин, відносять до макроелементів. Це - кальцій, фосфор, натрій, калій, хлор. До мікроелементів належать ті, що містяться в клітинах у дуже малих кількостях (менше тисячної частки відсотка) — у міліграмах і навіть мікрограмах. Це - марганець, кобальт, мідь, йод, фтор, залізо тощо. Практично всі мінеральні речовини є в достатній кількості в звичайній їжі. Зокрема, заліза багато у квасолі, салаті, буряках, огірках, ячмені, яблуках; цинку — у кукурудзі, квасолі, цибулі, буряках; селену — у капусті, редьці, редисці, бобових рослинах; марганцю - у буряках, квасолі, цибулі, помідорах; кобальту — у салаті, картоплі, огірках. Вони засвоюються організмом переважно у вигляді іонів (електрично заряджені частинки). Бракує в ній лише хлориду натрію (кухонної солі). Тому його додають до їжі.
Регуляція обміну речовин. Нестача в організмі органічних та мінеральних речовин, як і їхній надлишок, можуть призвести до розвитку різних хронічних хвороб. Проте в організмі є нервові та гуморальні механізми регуляції обміну речовин. У головному мозку, в гіпоталамусі, містяться нервові центри «голоду» та «насичення». Нервові клітини цього центру реагують на концентрацію глюкози в крові, таким чином визначаючи потребу організму в енергетичних ресурсах. У гіпоталамусі є також нервові клітини, що реагують на концентрацію різних мінеральних елементів і регулюють їхнє виведення або ж затримання в організмі.
Велике значення в гуморальній регуляції обміну речовин відіграють гормони залоз внутрішньої секреції, зокрема гіпофіза, щитоподібної та надниркових залоз, а також статевих залоз. Так, гормони росту гіпофіза, гормони статевих залоз регулюють обмін вуглеводів. При зниженні активності щитоподібної залози спостерігаються тяжкі порушення обміну речовин, що спричинюють уповільнення росту і розумового розвитку дітей; при підвищеній її активності збільшується рівень обмінних процесів, частота серцевих скорочень, підвищується кров'яний тиск, збудливість нервової системи. Людина відчуває постійний голод, багато їсть, але при цьому дуже худне (базедова хвороба). Гормони надниркових залоз регулюють усі види обміну речовин: білків, жирів, вуглеводів, води і мінеральних речовин.
Роль печінки в обміні речовин. Печінка виконує ряд життєво важливих функцій.
Вона бере участь у процесах травлення, обміну речовин та виконує захисну функцію. Продукти розщеплення поживних речовин надходять по воротній вені до печінки. Тут відбувається ряд біохімічних перетворень органічних сполук, у результаті яких білки і вуглеводи можуть перетворитися на жири. Жири можуть перетворюватися на вуглеводи. Але вуглеводи і жири ніколи не можуть перетворюватись на білки, оскільки їхні молекули не містять азоту, який є у білках. У печінці синтезуються всі білки плазми крові, глікоген, вітамін А, відкладаються про запас вітаміни D і К, знешкоджуються (захисна функція) отруйні продукти розпаду білків: аміак, індол, фенол.
У вигляді неотруйних сполук вони виводяться із сечею. У печінці знешкоджуються отруйні речовини, які надходять до організму ззовні. Це так звана бар'єрна функція печінки.
ІV. Закріплення знань учнів (Робота в групах. Дидактична вправа «Кола рішень»)
(За ключовим словами «білки», «жири», «вуглеводи», «вода», «мінеральні речовини» нарощуються кола знань про них)
Завдання: до ключового слова дайте відповідь у першому колі на запитання «які (-а, -ий, -е), у другому – «Чому?», у третьому – «Для чого?».
ВИСНОВКИ Білки беруть участь у виконанні всіх функцій організму. Залишки амінокислот, з яких складаються білки, з'єднуються між собою у різноманітній послідовності й утворюють надзвичайно велику кількість різної будови білків. Вони є індивідуальними для кожної людини.
Вуглеводи (крохмаль, цукор) є основним джерелом енергії в організмі. У крові людини концентрація глюкози підтримується на сталому рівні гормонами підшлункової залози.
Жири виконують різні функції: входять до складу мембран; є джерелом енергії; захищають організм від тепловтрат тощо. Вода і мінеральні речовини є такими ж важливими для життєдіяльності організму, як і органічні речовини. Функції води і мінеральних речовин різноманітні. Нестача або ж надлишок органічних та мінеральних речовин призводять до розвитку хронічних хвороб.
V. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці, само- та взаємооцінювання
Метод «Прес»
Домашнє завдання: опрацювати § 34 (до вітамінів), відповісти на запитання:
ЗАВДАННЯ*
Визначте, яка кількість енергії виділиться при окисненні 1 моль глюкози, якщо під час окиснення і г цієї речовини виділяється 17,2 кДж енергії, і яка кількість кисню потрібна для цього? Рівняння реакції окиснення глюкози в м'язах:
С6Н1206 + 602 = 6 Н20 + 6 C02 + Q
Творче завдання. ПОМІРКУЙТЕ!