Урок Тема:"Порушення функцій скелета та їхня профілактика"

Про матеріал

Розглянути вікові особливості опорно-рухової системи;

показати причини, що негативно й позитивно впливають на опорно-рухову систему ,ознайомити учнів з наслідками порушень опорно-рухової системи .Навчити дотримуватись правильної постави ,як запоруки здоров'я та довголіття

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Порушення функцій скелета та їхня профілактика

 

    Мета уроку: 

  • розглянути вікові особливості опорно-рухової системи
  • показати причини, що негативно й позитивно впливають на опорно-рухову систему
  • ознайомити учнів з наслідками порушень гігієни опорно-рухової системи
  • навчити дотримуватись правильної постави як запоруки здоров’я та довголіття
  • закріпити знання про опорно-рухову систему
  • виховувати естетичну насолоду від споглядання правильної постави як складової зовнішньої краси

 

Обладнання та   Таблиці “Скелет людини ”, рентгенограми викривлень хребта, таблиці 

матеріали:           “Попередження викривлень хребта ”, “Попередження плоскостопості ”,

                               плакати.

 

Базові поняття   лордоз, кіфоз, сколіоз, плоскостопість, постава, вертебрологія,

та терміни:           ортопедія.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Форма уроку: ділова гра.

 

Епіграф уроку:  “Правильна  постава - запорука здоров’я і краси ” (народне прислів’я).

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

 Гра   «Мозковий  штурм»

       1. Які відділи скелета людини вам відомі?

       2. Які відділи хребта вам відомі?

       3. Які функції виконує хребет людини?

       4. Порівняйте різні типи з’єднання кісток і наведіть приклад.

       5. Яка будова хребців у людини?

       6. Як називається перший та другий шийні хребці? Які функції вони виконують?

       7. В якому відділі хребет людини найбільш рухомий? Чому?

       8. Порівняйте статичну і динамічну роботу м’язів.

       9. Що таке над відновлення?

10. Які негативні наслідки гіподинамії?

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Яке естетичне задоволення дає споглядання струнких, підтягнутих дівчини чи юнака. Але все частіше бачимо згорблених, сутулих, непривабливих молодих людей із набутими вадами хребта. Задумайтесь! У результаті щорічного медичного огляду школярів  виявлено проблеми, пов’язані з порушенням постави.

Розв’язати  задачу

У школі   637     учнів, з них 15  % знаходиться на диспансерному обліку в ортопеда. Підрахуйте, скільки учнів на обліку в ортопеда?

Відповідь :  95 учнів школи  на диспансерному обліку в ортопеда.

А скільки тоді їх є в Україні? У чому причина порушення постави?

Після цього уроку ви дізнаєтеся про:

-       правильну поставу та її основні ознаки;

-       приклади порушень постави у людини та вплив плоскостопості на поставу;

-       необхідність збереження власно життя і здоров’я, їх важливість для всього суспільства;

-       правила життя для профілактики порушень постави.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

Кожній людині властива певна постава, тобто положення тіла під час стояння, сидіння, ходьби, виконання роботи. Це звичне положення тіла людини у стані спокою та під час руху. Правильна постава не тільки робить привабливою фігуру, але й забезпечує нормальну діяльність внутрішніх органів.

Постава формується у дитячому і юнацькому віці й може змінюватись упродовж життя людини. Для формування правильної постави, велике значення має розвиток м’язової системи, особливо м’язів тулуба (м’язів спини, живота). Добре розвинені м’язи запобігають деформації кісток хребта, при навантаженні на них.

Дізнатися про причини порушення постави ми зможемо, відвідавши на уроці нашу “поліклініку ” і побувавши на прийомі у лікарів-спеціалістів: ортопеда та вертебролога (на столах таблички з написами: “реєстратура ”, “лікар ортопед ”, “лікар вертебролог”).

Хворий І (учень класу) підходить до працівника реєстратури і запитує: “До кого я можу звернутися з частими болями в спині?”.

Реєстратор: “Звичайно, до лікаря-ортопеда. Ортопед (від грецького Ορθος - прямий, правильний і παιδεία - виховання, навчання) Ортопедія займається профілактикою, лікуванням деформацій, порушеннями функцій кістково-м’язової системи у результаті вроджених дефектів, вад розвитку, наслідків травм або захворювань ”.

Хворий І: “Добрий день, лікарю! У мене часто болить спина, я швидко втомлююся, а мама помітила, що праве плече у мене нижче від лівого. Чому це? Що мені робити?”

Лікар-ортопед: “Вади постави виникають переважно в дитячому та юнацькому віці, коли у хребцях та інших кістках грудної клітки ще багато хрящової тканини. Причинами цих вад є недотримання гігієнічних правил, сидіння за робочим столом або партою (неправильна поза, постійна згорбленість); невідповідність висоти робочого стола зросту дитини; погане освітлення; носіння важкого портфеля в одній руці; сон на дуже м’якому або увігнутому ліжку. Всі ці порушення неминуче призводять до викривлення хребта.

За наявності порушення постави, особливо у дитячому віці, можуть сформуватись стійкі деформації скелета, погіршується діяльність органів дихання (виникає схильність застудних захворювань), порушується кровообіг, виникають проблеми з травленням, настає розлад нервової діяльності (погіршується пам’ять, сон, виникає підвищена втомленість, головний біль), погіршується зір. ”

Хворий І: “Дякую, лікарю! Я прийму це до уваги ”.

Хворий ІІ: “Лікарю, мені сказали, що у мене викривлення хребта і мені потрібно займатися на уроках фізкультури в групі коригуючої гімнастики. Чому це? І чи правильно це?”

Лікар-ортопед: “Викривлення хребта - це такі порушення, коли посилюються фізіологічні вигини хребта або з’являються нові, нефізіологічні. Вони є наслідками захворювання на рахіт, травм хребта, слабкості м’язів, неправильної постави.

Частіше трапляється бічне викривлення хребта - сколіоз (від грецького - кривий), коли під час занять дитина сидить неправильно, і м’язи спини навантажені нерівномірно (показує рентгенограми хребта). У спині виникає  ниючий біль, особливо під час сидіння; одне плече стає нижчим за інше; одна з лопаток випинається більше, аніж друга, спотворюється постава.

Поперековий лордоз (від грецького - вигнутий) - надмірний вигин вперед хребта в поперековому відділі. (Показує на таблиці).

Грудний кіфоз (від грецького - зігнутий) -  надмірний вигин хребта в грудному відділі (кругла спина - сутулість).

Щоб запобігти викривленням хребта треба:

- постійно тренувати своє тіло, робити ранкову гімнастику; грати в рухливі ігри на свіжому повітрі, плавати в річці чи басейні, загартовуватися;

- правильно сидіти за партою або столом;

- стежити за своєю поставою, не сутулитися;

- при виявленні у вас порушень постави, слід займатися на уроках фізкультури в групі коригуючої гімнастики, де учні виконують спеціально розроблені вправи для укріплення хребта та виправлення постави. ”

Хворий ІІІ підходить до реєстратора: “Коли ми влітку з друзями розглядали сліди на піску, хтось з них сказав, що в мене плоскостопість. До кого мені звернутись?”

Реєстратор: “Ну звичайно, до ортопеда. Якщо підтвердиться плоскостопість, то лікар призначить спеціальне взуття і лікувальні фізичні вправи. ”

Хворий ІІІ до ортопеда: “Добрий день, лікарю! Мене турбують часті болі в ногах, хребті, у мене швидко втомлюються ноги. Невже у мене плоскостопість? Я чув, що юнаків з таким захворюванням на службу в армії не беруть?”

Лікар-ортопед: “Можливо! Стопа людини має бути пружною, нагадувати склепіння. Якщо вона рівна - це ознака плоскостопості, яке буває вродженим або набутим у наслідок носіння надто тісного чи просторого взуття, на дуже високих підборах або без них. Причиною цього захворювання може стати не тренованість м’язів ніг чи велике навантаження на стопу людей, які тривалий час перебувають на ногах (продавці, перукарі, стоматологи), надмірна маса тіла. При плоскостопості характерні болі в ногах, хребті, спотворення постави і ходи. Кожен може визначити, чи є у нього плоскостопість, уважно роздивившись свій слід на піску (показує на рисунку).

Щоб запобігти плоскостопості, обов’язково треба стежити за поставою, ходити босоніж по нерівній поверхні. Це рефлекторно спричинить напруження м’язів, які підтримують склепіння стопи. ”

Хворий ІІІ: “Дякую, лікарю!”

Хворий IV до реєстратора: “Я вчора незручно підняв вантаж, і мене скрутило. До кого я можу звернутися за допомогою?”.

Реєстратор: “З такими скаргами - до вертебролога. Вертебрологія вивчає і пояснює дію кожного хребця на весь організм людини. Загальний функціональний стан хребта впливає на стан організму в цілому.

Лікар-вертебролог володіє методами діагностики і лікування захворювань хребта. Його вузькою спеціалізацією є тільки хребет. Це:

- грижа міжхребцевого диска;

- деформації (викривлення хребта);

- переломи хребта;

- наслідки травм хребта;

- аномалії розвитку хребта.

Хворий VI до вертебролога: “Я захотів підкачати м’язи і незручно підняв гирю вагою 16кг. Раптово з’явився різкий біль у попереку. Чому?”

Лікар-вертебролог: “При піднятті вантажів, при різкому, незручному згинанні відбувається велике навантаження на поперекові хребці. Це може призвести до захворювань, пов’язаних із міжхребцевими дисками. ”

Хворий VI: “Що ж робити, як цього уникнути?”

Лікар-вертебролог: “Виконувати фізичні вправи, тренувати м’язи спини і живота, різко не піднімати вантаж, а робити це на напівзігнутих ногах. Інакше це може призвести до інвалідності і втрати працездатності. ”

Хворий VI: “Дякую лікарю!”

V. Узагальнення, систематизація та контроль знань і вмінь учнів.

 

   1.Скласти  свої рекомендації ,як можна запобігти викривленням хребта.

 

2.Які слова у вас асоціюються зі словом “постава ”?

П     підтягнутий

О     охайний

С     стрункий
Т      тренований
А      активний
В      витончений
А      атлетичний

3. Гра «Блискавка».

Учитель ставить запитання, а учні мають швидко відповісти «так» або «ні».

1) Стежити за поставою потрібно лише в дитячому віці? (Ні).

2) Чи потрібно стежити за поставою під час ходьби? (Так).

3) Чи корисно виконувати вправи, що розвивають гнучкість хребта? (Так).

4) Чи корисно для формування правильної постави ходити з якимось предметом на голові, наприклад з книжкою? (Так).

5) Чи корисно для хребта носити шкільну сумку на одному плечі? (Ні).

6) Чи допомагають фізичні вправи формуванню правильної постави? (Так).

7) Чи залежить постава дитини від того, як вона сидить за партою? (Так).

 

 

4 .Бесіда

1.Дайте визначення поняття “постава ”.
2. Розгляньте на таблиці та в підручнику рисунки та порівняйте види постав.

3. Поясніть причини викривлення хребта.

4. Чому у першого хворого виник сколіоз?

5. Які заходи профілактики сколіозу ви знаєте?

6. Які причини виникнення плоскостопості?

7. Що вам найбільше запам’яталось на нашому уроці?

8. Яку інформацію з нашого уроку ви б використали для збереження власного здоров’я?

9. Чого корисного ви навчилися на цьому уроці?

Підсумки уроку .

  1. Педагогічний прийом  «Продовж речення…»

Для того ,щоб у мене  була  гарна  і правильна  постава  я буду …

 Вчитель:

 А тому запам’ятайте

Дуже правила прості:

Спинку рівною  ви тримайте –

Це потрібно у житті.

Буде гарною постава

І красивою хода.

Будь, дитино, вправна, жвава,

Не спітка тебе біда.

Бережіть здоров’я власне,

Поки є на це ще час,

Бо життя у нас прекраснее

І одне ж воно у нас!

 

Вручення пам’яток : Поради для підлітків . Формування правильної  постави . (Додаток  1)

Домашнє завдання.   Повт.п .25-30 ,підготуватися до узагальнення з теми  «Опора та рух»

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Доценко Наталія Олександрівна
    Дякую за змістовний матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 грудня 2018
Переглядів
2763
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку