Конспект уроку з біології "Огляд будови скелета людини." 8 клас

Про матеріал
Мета уроку :вивчити основні відділи скелета людини, його особливості; підвести учнів до висновку про подібність і відмінність між скелетами людини і тварин; розвивати вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час , встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між відомими науковими фактами; виховувати кращі моральні якості, бажання вести здоровий спосіб життя ;
Перегляд файлу

8 клас. Біологія

Тема. Огляд будови скелета людини.

 

Мета :

навчальна: вивчити основні відділи скелета людини, його особливості; підвести учнів до висновку про подібність і відмінність між скелетами людини і тварин.

розвивальна: розвивати вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час , встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між відомими науковими фактами;

виховна: виховувати кращі моральні якості, бажання вести здоровий спосіб життя ;

 

Основні поняття і терміни: череп, хребет, хребці, грудна клітка, ребра, атлант, епістрофей, лордоз, кіфоз, сколіоз, плоскостопість, постава.

 

Обладнання: скелет людини, скелет ссавця; таблиці «Скелет людини», «Скелет ссавців»; колекція хребців, «Запобігання викривленню хребта»; «Запобігання плоскостопості».

 

Хід уроку

 

Рух може по своїй дії замінити будь - які ліки ,

 але жодні ліки у світі не можуть

замінити цілющої сили руху

Сімон - Андре Тіссо

французький лікар

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Графічний диктант.

( Учитель зачитує твердження , якщо воно вірне учень ставить "+", якщо ні - "-". Кожна вірна відповідь оцінюється в 0, 5  бала.)

1. До складу кісток входять неорганічні речовини ( жири, білки).

2. Найбільше у кістках є солей Кальцію.

3. Органічні речовини надають кістці твердості і міцності.

4. При прожарюванні кістка розсиплеться , бо в ній згоряють неорганічні речовини.

5. Хімічний склад кісток постійний і незмінний протягом життя людини.

6. У кістках дітей більше органічних речовин , ніж неорганічних.

7. Довгі кістки - це кістки плеча, стегна, гомілки.

8. Компактна речовина розташована всередині кістки.

9. У губчастій речовині остеони розміщені нещільно.

10. Трубчаста кістка складається з тіла і трьох головок.

11. Головки кістки утворені губчастою речовиною , а її тіло - компактною.

12. Плоскі та короткі кістки складаються здебільшого з компактної речовини.

13. Ріст кісток не припиняється протягом життя.

14. У товщину кістка росте за рахунок окістя.

15. Остеоцити - це клітини, що не здатні до поділу.

16. Розрізняють два типи з’єднання кісток.

17. Кістки черепної коробки з’єднані за допомогою напіврухомого з’єднання.

18. До сідлоподібних суглобів відносяться суглоби передпліччя.

19. Плечовий суглоб - двоосьовий.

20. Один із суглобів передпліччя - триосьовий.

21. Один із суглобів великого пальця руки - двоосьовий.

22. Зміна форми кінцівки в ділянці суглоба є ознакою вивиху.

23. При закритих переломах травмується не лише кістка.

24. При відкритих переломах можлива кровотеча.

Ключ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

-

+

-

-

-

+

+

-

+

-

+

-

-

+

+

-

-

-

-

-

+

+

-

+

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда з демонстрацією скелетів людини і ссавця).

- З яких відділів складається скелет ссавця?

- Які функції виконує кожен із відділів?

-  Які відділи скелета розрізняють у людини?

-  Про що свідчить схожість скелетів людини і тварини?

 

IV. Мотивація навчальної діяльності.

- Щоб вивчити будову людського організму, Демокрит, давньогрецький учений - філософ , творець учення про атоми , збирав кістки на цвинтарі.

-А відомий римський лікар Клавдій Гален змушував своїх учнів приносити кістки мерців . Він спеціально поїхав до Олександрії , щоб вивчити єдиний , який був на той час , скелет людини.

- На початку XVIII ст. Петро І закупив за кордоном дорогі колекції з анатомії та помістив їх у музеї, який назвав Кунсткамерою, що в перекладі означає " кабінет рідкісних речей".

 

Чи знаєте ви, що ...

- Майже половина всіх кісток людини міститься в зап’ястях і ступнях.

- Скелет дорослої людини має вагу близько 8 кг і складається з 206 кісток.

- При народженні в тілі дитини близько 300 кісток, у дорослому віці їх залишається лише 206.

- Діти народжуються без колінних чашечок. Вони з’являються лише у віці 2 - 6 років.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Будова скелета людини. (Самостійна робота в групах.)

Завдання

1. Об’єднайтеся у групи (за бажанням).

2. Уважно прочитайте текст §30 (с.147-150) підручника і з’ясуйте особливості будови скелета людини.

3. Заповніть таблицю «Скелет людини».

4. Виберіть доповідачів.

Відділи скелета

Кістки відділу

Тип кісток

1. Череп:

а)мозковий відділ

 

б)лицьовий відділ

 

 

 

 

2. Тулуб:

а)хребет

 

б)грудна клітка

 

 

 

 

3. Плечовий пояс

 

 

4. Верхні кінцівки

 

 

5. Тазовий пояс

 

 

6. Нижні кінцівки

 

 

5. Звіти учнів з виконаної самостійної роботи.

 

2. Особливості скелета людини, пов’язані з прямоходінням і працею. (Бесіда, записи в учнівських зошитах).

- Істотні особливості скелета людини:

  • характерні вигини хребта;
  • широка форма грудної клітки;
  • широкий таз;
  • відмінність будови верхніх і нижніх кінцівок;
  • склепіння стопи;
  • відносно великий розвиток мозкового черепа.

 

http://koleco.kiev.ua/images/pojasnichnij-lordoz-lechenie-simptomi-prognoz-1_1.jpg3. Вади опорно -  рухової системи.

- Викривлення хребта :

а)  кіфоз або " кругла спина " - викривлення у грудному відділі хребта;

б) лордоз або " сідлоподібна спина " -

викривлення в поперековому відділі хребта ;

в) сколіоз - дугоподібне викривлення хребта вбік від

http://feoz.ru/spin/foto/skol.jpgосі хребетного стовпа.

 

 

http://emed.org.ua/images/diagnoz_220.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

            Сколіоз                                                               Плоскостопість

- Плоскостопість - це зниження склепіння стопи , за якого людина спирається на всю її поверхню.

Причини : слабкість м’язів стопи, носіння взуття на високих підборах, тривале стояння, невідповідність між великою вагою тіла (наприклад, ожиріння) і фізичним розвитком.

Рання діагностика захворювання -  запорука успіху в лікуванні . Наявність хоча б однієї з перерахованих вище ознак і у дитини, і дорослого - серйозний привід для занепокоєння і візиту до фахівця, який зможе підтвердити або спростувати ваші підозри, а також призначить додаткові обстеження.

 

4. Профілактика викривлення хребта. (Повідомлення учнів.).

  •  По-перше, потрібно завжди стежити за тим, як сидить малюк . Якщо він раз у раз сутулиться, варто задуматися про більш зручний стілець або підкоригувати висоту робочого столу.
  • По-друге, дитина повинна рухатися . Спортивні секції в цьому випадку просто незамінні.
  • По-третє, раціон дитини має бути багатий на вітаміни .
  • По-четверте, батьки повинні забезпечити малюкові зручне спальне місце . Диван абсолютно не підходить для сну малюка. Куди краще жорстке ліжко або ортопедичний матрац.

 

5. Як правильно сидіти?

- За партою чи столом сидіть прямо, злегка нахилившись вперед, голову низько не опускайте;
- Не упирайтеся грудьми в край столу або парти, між краєм столу і грудьми повинна вільно проходити кисть руки;
- Сидіти потрібно не на краєчку стільця, а повністю займати сидіння;
- Стежте за рівномірним навантаженням на обидві половини тазу;
- Передпліччя повинні симетрично і вільно, без напруги лежати на столі;
- Не опускайте одне плече нижче іншого;
- Ноги повинні бути зігнуті в колінах під прямим або тупим кутом, стояти на підлозі або підніжці всією ступнею.

- Щоб перевірити, чи правильно ви сидите, поставте руку ліктем на парту, кінчики пальців витягнутих повинні торкатися кута ока.

- Якщо, сидячи за столом, ви втомилися, змініть позу: злегка нахиліться вперед або відкиньтеся на спинку стільця.

 

6.Що ще допоможе зберегти і виправити поставу?

- Зберегти правильну робочу позу можна тільки тоді, коли стіл і стілець підібрані відповідно до вашого зросту. Висоту столу можна перевірити так: сядьте за стіл, руку, зігнуту під прямим кутом, притисніть до боку. Висота столу повинна бути на 2-3 см вище зігнутої руки.

- Правильно підібрати стіл та стілець можна за допомогою спеціальної таблиці.

 

 

Зріст школяра   (у см)

Висота краю столешніци над підлогою (у см)

Висота сидіння стільця над підлогою (у см)

100-115

46

26

115-130

52

30

130-145

58

34

145-160

64

38

160-175

70

42

Понад 175

76

46

 

7. Меню для опорно - рухової системи школяра.

1. Молоко й молочні продукти (краще знежирені). У них оптимальне співвідношення кальцію й фосфору. Крім того, жир ускладнює засвоєння кальцію, тому краще вживати молочні продукти зі зниженою жирністю.

2. Свіжі овочі й фрукти, особливо всі види капусти (білокачанна, брокколі, цвітна), морква, ріпа. Крім кальцію вони містять всю «групу підтримки» мікроелементів, необхідних для повноцінного засвоєння кальцію.

3. Бобові, волоські горіхи, гарбузове й соняшникове насіння, рослинні масла. Всі вони містять білки й жири, необхідні для зміцнення кісткової тканини й засвоєння вітаміну D.

 

VІ. Закріплення та узагальнення.

1. Обговорення епіграфа уроку.

 

2. Розв’яжіть задачі.

Задача 1.

Яка вага вашого скелету, якщо він становить 18 % маси вашого тіла ?

Задача 2.

Різні відділи хребта ростуть  в довжину нерівномірно . До старості хребет укорочується , іноді на 10 %. З чим це пов’язано?

 

Задача  3.

Знаючи будову кістки, поясніть , чому стегнова кістка людини у вертикальному положенні може витримувати навантаження до 1 тонни?

 

VІІ. Домашнє завдання

1. Вивчити § 30

 

2. Скласти кросворд " Скелет людини " ( за бажанням).