МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Груповий методист: Дефорж Г.В ____________
Вчитель біології: Онищенко Є.В ____________
" " 2022р.
КОНСПЕКТ УРОКУ
з біології у8класі
з теми: «Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху».
студента-практиканта 4 курсу
природничо-географічного факультету
спеціальність: 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)
Безсмертного Богдана Миколайовича
Дата проведення: “ ” 2022 року Оцінка вчителя:
(підпис вчителя)
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ З БІОЛОГІЇ 8 КЛАС
Виконав: Безсмертний Богдан Миколайович
Тема уроку: «Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху»
Мета уроку: сформувати знання про будову слухової сенсорної системи, визначити основні поняття з теми, зазначити особливості гігієни слуху; продовжувати виховувати в учнів бережливе у колективі; продовжувати розвивати в учнів творчу активність, логічне мислення, пізнавальні інтереси учнів (самостійно працювати з додатковою літературою, прилучати необхідну інформацію).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: мультимедійна дошка, підручники, роздатковий матеріал для учнів, схема «Будова слухового аналізатора», плакат «Зовнішня і внутрішня будова вуха».
Терміни і поняття: внутрішнє і зовнішнє вухо, барабанна перетинка, коваделко, стремінце, молоточок, завитка, гострота слуху.
Методи і засоби навчання: вербальні (пояснення, репродуктивна, бесіда, полілог, індивідуальне опитування), наочні (ілюстрації, малюнки), практичні (робота з завданнями, підручником). Наочні і технічні засоби, підручник. СІТ технології, презентація до уроку.
ХІД УРОКУ
Організаційний етап (2-3 хвилини)
Підготовка вчителем класу до уроку. Визначення відсутніх; перевірка готовності учнів до уроку; перевірка наявності наочних посібників. Оголошення теми уроку.
Актуалізація опорних знань (3-6 хвилини)
Біологічний диктант (дайте визначення)
Мотивація навчальної діяльності (2-3 хвилини)
Діти, сьогодні ми з вами вивчаємо будову слухового аналізатора, тобто вухо, яке слугує органом, що забезпечує сприйняття звуків. Роль цього аналізатора така як і очей, тому знати будову свого тіла є необхідним, щоб розуміти, який орган дає збій і вчасно відреагувати.
Вивчення нового матеріалу (20 хвилин)
Слухова сенсорна система.
Слух — це вид чутливості, що забезпечує сприйняття звукових коливань. До складу слухової сенсорної системи входять органи слуху, слухові нерви й ділянка кори, яка обробляє сигнали слухових рецепторів. Ця ділянка (кірковий центр) слухової сенсорної системи розташована у скроневій частці кори.
Будова слухового аналізатора.
Орган слуху частково розміщений у товщі скроневої кістки черепа. Він складається з трьох основних відділів: зовнішнього, середнього і внутрішнього вуха. Зовнішнє й середнє вухо призначені для проведення й підсилення звуків, внутрішнє вухо містить звукосприймальний апарат.
Зовнішнє вухо. Зовнішнє вухо представлене вушною раковиною й зовнішнім слуховим ходом. Вушна раковина вловлює і спрямовує звукові хвилі в слуховий хід. У предків людини вона була досить рухливою, але в більшості сучасних людей ця структура є нерухомою. Зовнішній слуховий хід — це трубка, яка проводить звуки до барабанної перетинки. У його стінках є сальні та видозмінені потові залози, що виділяють вушну сірку, яка зволожує слуховий хід і захищає його від дії мікроорганізмів.
Середнє і внутрішнє вухо. Середнє вухо розміщене між зовнішнім слуховим ходом і внутрішнім вухом. Воно складається з барабанної порожнини, яка через євстахієву (слухову) трубу сполучається з носоглоткою. Об’єм барабанної порожнини — близько 1 см3. Вона починається барабанною перетинкою й містить слухову трубу та три слухові кісточки, сполучені між собою: молоточок, коваделко, стремінце.
Барабанна перетинка — це округла за формою пластинка, що сприймає звукові коливання і передає їх на слухові кісточки (мал. 39.2). Внутрішнє вухо складається з перетинчастого й кісткового лабіринтів — системи порожнин і каналів, заповнених рідиною.
Функцію сприйняття звукових коливань виконує завитка — спірально закручений канал, який у людини має 2,5 оберти. Одна зі стінок завитки утворена натягнутими волоконцями різної довжини. Це базальна мембрана, що містить слухові рецептори.
Сприйняття звуку. Звукові коливання від барабанної перетинки за допомогою слухових кісточок переправляються до овального вікна внутрішнього вуха. Від мембрани овального вікна ці коливання передаються рідині, що заповнює внутрішнє вухо. Вібруючи ця рідина подразнює рецептори, розміщені в спіральному (кортієвому) органі завитки. Слухові рецептори мають видовжену форму. Один їхній кінець зафіксований на базальній мембрані, а протилежний містить волоски різної довжини. Ці волоски коливаються разом із рідиною в каналі й торкаються мембрани, що звисає над ними.
У результаті в них виникає збудження, яке передається по волокнах слухового нерва, що відходить від рецепторів. Характер збудження залежить від властивостей звукових хвиль. Високі тони вловлюються у вузькій частині завитки, а низькі сприймаються рецепторами на широкій частині базальної мембрани у верхівці завитки. Від рецепторів спірального органа збудження надходить по слуховому нерву в підкіркові та кіркові (у скроневій частці) центри слуху, де відбувається розпізнання звуків (мал. 39.3).
Сенсорна система рівноваги. В організмі людини внутрішнє вухо виконує подвійну роль: сприйняття звуків (завитка зі спіральним органом) та регулювання положення тіла в просторі, збереження рівноваги.
Остання функція забезпечується вестибулярним апаратом, що складається з двох мішечків та трьох півколових каналів, розширених біля основи (мал. 39.4). Канали й мішечки сполучені між собою й заповнені рідиною. На внутрішній їх поверхні розміщені чутливі волоскові клітини, від яких відходять волокна нервів.
Чутливі волоскові клітини занурені в желеподібну речовину — мембрану отолітів. У верхню частину цієї мембрани вкраплені кришталики кальцій гідрогенкарбонату — отоліти. Вони тиснуть на мембрану, змушуючи її згинатися. При цьому в чутливих волосках виникає збудження, яке передається в головний мозок.
Для допитливих і кмітливих!
Узагальнення і систематизація (3-4 хвилини)
Отже, на уроці ми з вами вивчили особливості будови слухового аналізатора, підіб’ємо підсумки:
Домашнє завдання (2 хвилини)
Опрацювати та вивчити параграф підручника, дописати опорний конспект, підготуватися до тестування на наступний урок.