Матеріали до уроку "Будова та функції органів дихання" - 8 клас.

Про матеріал
ТЕМА: Будова і функції органів дихання. Цілі уроку: - ознайомити учнів зі значенням дихання як процесу, необхідного для життя, розглянути органи дихання, показати взаємозв`язок їх будови з функціями, що виконуються. - сформувати в учнів уявлення про значення дихання як процесу, необхідного для життя; - виховувати бережливе ставлення до свого здоров`я. Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит, таблиці із зображенням органів дихання різних хребетних, таблиця «Органи дихання». Базові поняття й терміни: дихання, зовнішнє й внутрішнє дихання, носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань, трахея, бронхи, бронхіальне дерево, бронхіоли, альвеоли, легені, плевра, плевральна порожнина.
Перегляд файлу

ТЕМА: Будова і  функції  органів  дихання.

Цілі уроку:

  • ознайомити учнів зі значенням дихання як процесу, необхідного для життя, розглянути органи дихання, показати взаємозв`язок їх будови з функціями, що виконуються.
  • сформувати в учнів уявлення про значення дихання як процесу, необхідного для життя;
  • виховувати бережливе ставлення до свого здоров`я.

Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит, таблиці із зображенням органів дихання різних хребетних, таблиця «Органи дихання».

Базові поняття й терміни: дихання, зовнішнє й внутрішнє дихання, носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань, трахея, бронхи, бронхіальне дерево, бронхіоли, альвеоли, легені, плевра, плевральна порожнина.

 

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап
  2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

  1. Які функції виконує кров?
  2. Які речовини переносить кров?
  3. Чим відрізняється венозна й артеріальна кров?

     У народі кажуть: «Потрібен як повітря», маючі на увазі те, без чого не можна прожити. Справді, людина витримує без їжі кілька десятків днів, без води – кілька днів, а без повітря – лише 5 хвилин.

    Усі ми хочемо бути здоровими. А щоб   запобігти захворюванням органів дихання, необхідно знати їх будову, функції, місцезнаходження в організмі і суть процесу дихання.

  1. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

Дихання – сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню й виділення з нього вуглекислого газу.

Внутрішнє дихання – окисні процеси в клітинах, унаслідок яких виділяється енергія.

Зовнішнє дихання – обмін газів між кров`ю й атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання.

Заповнення таблиці.

Органи дихання

Орган дихання

Особливості будови

Функції,

що виконуються

Носова порожнина

Простір складної форми, покритий слизовою оболонкою, що містить нюхові рецептори.

Нормалізація температури повітря, що надходить до органів дихання, нюх.

Гортань

Початковий відділ дихального горла, утворений сполученими  хрящами і прикріплений до них м`язами  і зв`язками

Забезпечує проходження повітря до трахеї, захищає дихальні шляхи від потрапляння їжі, забезпечує генерацію звуків.

Трахея

Трубчаста частина дихальних шляхів, розташована між гортанню і бронхами.  Складається з хрящових на півкілець, сполучених зв`язками.

Забезпечує проходження повітря до бронхів

Бронхи

Повітропровідні шляхи, що відходять від трахеї. Складаються з хрящових на півкілець. Сукупність бронхів, що багато разів діляться, утворює бронхіальне дерево. Бронхи закінчуються альвеолярними ходами, на стінках яких розташовані альвеоли (легеневі пухирці)

Забезпечують транспорт повітря між трахеєю й альвеолами, беруть участь у терморегуляції організму

Легені

Парні органи дихання. Права легеня складається з трьох часток, а ліва – з двох. На внутрішній поверхні легень розташовані ворота легень, якими проходять бронхи,судини й нерви. Легені вкрити плеврою, що складається з двох листків – зовнішнього і внутрішнього. Між ними розташована плевральна порожнина, заповнена плевральною рідиною.

Забезпечують газообмін між кров`ю й атмосферою

 

   Дихальна система складається з повітроносних шляхів і легень.

Повітроносні шляхи: носова порожнина, носоглотка, гортань, трахея, бронхи.

    Носова порожнина, особливості ії будови у зв`язку з функціями: зволоження, зігрівання, очищення повітря від пилу.

      Повітря, яке надходить в органи дихання, має різну температуру, вологість, чистоту.

Проблемне запитання

- Чому необхідно дихати через ніс?

  1. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
  1. Що таке дихання?
  2. Що таке зовнішнє дихання?
  3. Що таке внутрішнє дихання?
  4. Які функції виконує носова порожнина?
  5. Опишіть будову легень.

Завдання:

  1. Розташуйте у правильній послідовності органи:
    1. Гортань. 2. Бронхи. 3. Трахея. 4. Носова порожнина. 5. Легені. 6. Глотка. 7. Носоглотка.

Відповідь: 4→7→6→1→3→2→5.

  1. Встановіть відповідність між органами та їх функціями в дихальній системі:
    1. Легені.                            А. Транспорт.
    2. Трахея.                            Б. Газообмін.
    3. Носова порожнина.        В. Транспорт повітря, голосоутворення.
    4. Гортань.                          Г. Зігрівання ( охолодження) і очищення
    5. Носоглотка.                         повітря.

 

Відповідь: 1 – Б;  2 – А;  3 – Г;  4 – В;  5 – А;

Бесіда

  • Чи сподобався вам урок?
  • Що цікавого було на уроці?
  • Що нового ви дізналися?

V. Підсумки уроку

Учитель звертає увагу учнів на мету уроку. Пропонує з`ясувати чи була вона досягнута, аргументує оцінки.

  1. Домашнє завдання   

§  13-14 (Соболь В.І. Біологія. Підручник для 8 кл. загальноосвіт. навч.закл.  )

doc
Додано
4 березня 2022
Переглядів
3535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку