Конспект уроку з біології у 8 класі "Система кровообігу: серце та судини"

Про матеріал

Конспект уроку з біології у 8 класі "Система кровообігу: серце та судини". Відповідає діючій навчальній програмі 2017 - 2018н.р.

Дає загальну характеристику системі кровообігу людини; допомагає сформувати знання про будову і функції кровоносних судин та серця; розвиває уміння аналізувати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; формувати вміння і навички роботи з підручником, схемами та малюнками мультимедійної презентації; формувати відповідальне ставлення до себе і свого здоров'я.

Перегляд файлу

1

 

                                  Урок з біології у 8 класі на тему:

«Органи кровообігу: серце та судини»

Мета уроку: дати загальну характеристику системі кровообігу людини; сформувати знання про будову і функції кровоносних судин та серця; розвивати уміння  аналізувати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати вміння і навички роботи з підручником, схемами та малюнками мультимедійної презентації; формувати відповідальне ставлення до себе і свого здоров'я.

Обладнання та матеріали: підручник, мультимедійна презентація, схеми, роздатковий матеріал, таблиці.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку.

1. Організаційний етап

2. Актуалізація опорних знань учнів

     Учитель. Мандруючи лабіринтами біологічних знань,  протягом останніх уроків ви дізналися дуже багато таємниць із життя нашого організму та певних фізіологічних систем органів.

З учнями проводиться  бесіда:

1) Що таке фізіологічна система органів?

2) Яку рідку сполучну тканину ви вивчили ?

3) З якою системою органів  пов’язана кров?

Учитель. Саме кровоносну систему ми будемо вивчати.

3. Оголошення теми і мети уроку

     Учитель записує тему на дошці і формулює мету уроку.

4. Засвоєння нового матеріалу

     4.1. Питання до учнів:

     1)Що включає в себе система кровообігу? 

  (На слайді висвічується схема.) Тому,  по - іншому систему кровообігу називають серцево-судинною системою.

    2)Що ми називаємо кровообігом? (учні намагаються дати визначення, що кровообіг – це рух крові по замкненій системі кровоносних судин і порожнин    серця.)

4.2. Функції системи кровообігу.

     По системі кровообігу постійно перекачується кров. Тому, щоб назвати функції кровоносної системи, досить пригадати функції крові і назвати їх одним словом. Твердження:

1. Кров  транспортує  поживні  речовини, переносить  кисень,  вуглекислий  газ.

2. Кров  переносить  від  клітин  до  органів виділення  продукти  обміну,  надлишки  води  та  мінеральних  солей.

3. Нагріваючись  в  органах  з  високим  обміном  речовин,  кров переносить тепло  до  інших  органів, підтримуючи  постійну  температуру  тіла.

4. Кров  бере участь у захисті  організму  від  мікроорганізмів, вірусів. 

5. Кров  переносить гормони та інші  біологічно  активні речовини  від  місця  їх  утворення  до  усіх  клітин  тіла.

6. Кров, підтримуючи постійність хімічного складу, температури та клітинного складу,  підтримує постійну сталість всього організму.

4.3.  Прийом « Еволюція кровоносної системи і серця хребетних тварин»

«Цифровий диктант».

На слайді записані класи хордових тварин:

1. Риби        2. Земноводні      3. Плазуни        4.Птахи           5. Ссавці

Учитель називає певні ознаки будови кровоносної системи, а учні вказують на тих тварин, для яких є характерною така будова:

 Трикамерне серце (2, 3 — за винятком крокодила)

 Одне коло кровообігу (1)

 Два кола кровообігу (2, 3, 4, 5)

 Серце чотирикамерне (4, 5)

 Серце двокамерне (1)

Таким чином, система кровообігу тварин пройшла складний шлях еволюційного розвитку: від риб, у яких двокамерне серце і одне коло кровообігу до ссавців, які мають чотирикамерне серце і два кола кровообігу. Людина також має два кола кровообігу і чотирикамерне серце. Серце! У всі віки воно було в пошані у поетів, мислителів, лікарів. Скільки віршів, пісень, легенд  написано про нього! Стародавні греки вірили, що серце — центр душі, китайці асоціювали його із центром щастя, а єгиптяни вважали, що емоції та інтелект живуть саме в серці.

Спробуємо і ми,як біологи, розгадати сьогодні всі таємниці серця.

4.4. Будова серця.

Визначення терміну «серце». На слайді слова переставлені місцями, складіть  визначення.

     Як говорить східна мудрість: «Скажи мені – я забуду, покажи мені – я запамятаю, залучи мене – і я навчуся». Це зробимо і ми з вами. Для того, щоб розкрити всі таємниці серця ми обєднаємося у групи і попрацюємо з підручником.

І група – анатоми. Охарактеризувати анатомічну будову серця.

ІІ група – гістологи. Охарактеризувати гістологічну будову серця.

ІІІ група – фізіологи. Охарактеризувати особливості роботи серця.

Презентація І групи – анатомів. Охарактеризувати анатомічну будову серця. Проблемне питання (для всіх): Як пояснити вислів Г. Сковороди: «Серце як цар, що живе і в убогій хатині, і в палаці.»

Презентація ІІ групи – гістологів. Охарактеризувати гістологічну будову серця.

Проблемне питання: Як пояснити вислів: «Серце не камінь.»

Презентація ІІІ групи – фізіологів. Охарактеризувати особливості роботи серця.

4.5. Властивості серцевого м’яза.( розповідь учителя)

1. Збудливість .

  2. Скорочення

3. Провідність

4. Розповідь про лікаря, засновника наукової анатомії Везалія: "Одного разу Везалій в присутності глядачів зробив розтин трупа людини, щоб з’ясувати причину смерті. Який же був жах всіх присутніх і самого Везалія, коли всі побачили слабко працююче серце! За це лікарю був винесений вирок до страти”. Як же пояснити цей факт? Невже Везалій не зміг відрізнити: жива чи мертва людина? Далі дається поняття про автоматію серця.

Досліди О.Кулябко.

    1902 р. російський фізіолог О.Кулябко оживив серце дитини, яка вмерла від запалення легень. Цікаво те, що серце було вийняте із грудної клітки через 20 год після смерті дитини.

    Серце має особливі мязових клітин – так званих водіїв ритму, які здатні до збудження без участі зовнішніх подразників. Головний центр утворення збудження знаходиться у стінці правого передсердя. Ця ділянка перестає скорочуватися останньою. Збудження, яке виникло в цій ділянці, передається на інші відділи серця й зумовлює ритм його роботи. І, якщо можливо змусити серце працювати поза організмом, це насамперед пов'язано з діяльністю цих ділянок серця. Ця властивість серця називається автоматія серця.

4.6. Будова і функції кровоносних судин. (заповнення таблиці)

Тип судин

Особливості будови

Функції

Артерії

 

 

Вени

 

 

Капіляри

 

 

Робота в групах

1 група — Схарактеризувати особливості будови та функції артерій.

2 група — Схарактеризувати особливості будови та функції вен.

3 група — Схарактеризувати особливості будови та функції капілярів.

4.7. Профілактика хвороб серця.

    „Наш організм розрахований на 120 років життя. Якщо тривалість нашого життя менша, то це зумовлено не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося".

                                                                                        К. Купер, американський лікар.

 Учитель.  Щороку від серцево-судинних хвороб на планеті помирають мільйони людей. Кожні 15хв на Землі помирає 1000 осіб, з них 270 від серцево-судинних хвороб. На першому місці причиною смерті є захворювання серцево-судинної системи.

(Учитель разом з учнями складають заповіді довгожителя у вигляді схеми.)

Відносьтесь до свого серця з повагою! І до сердець оточуючих.

 

 

5.Узагальнення і закріплення знань.

5.1. Термінологічний ланцюжок. ( в конвертиках учням видаються терміни і відповіді до інших термінів. Один учень називає термін, всі інші учні в класі шукають його визначення)

     5.2. Вправа « Злови помилку»

1. Система органів кровообігу складається з серця і кровоносних судин.

2. Припинення руху крові є небезпечним.

3. Серце знаходиться у правій частині грудної клітки.

4. Серце м”язовий порожнистий орган.

5. Стінки серця утворені двома шарами.

6. Зовні серце оточене перикардом.

7. Стулкові клапани містяться між передсердями    і шлуночками.

8. Серцевий м”яз має такі фізіологічні властивості : збудливість , провідність, скоротливість , автоматію.

9. Артерії – це судини, які несуть кров до серця.

10. Капіляри складаються з трьох шарів тканин.

11. При фізичній роботі повинно бути дозоване навантаження.

12. Паління покращує роботу серця.

6. Рефлексія

     У процесі діалогу учні формулюють висновки щодо змісту уроку.

Вправа «Патріотичне серце» . Після питання: «Де б ви хотіли залишити свої знання, які отримали під час уроку?»,  діти прикріплюють патріотичні сердечки  на карту України.

7. Домашнє завдання

   Опрацювати відповідний параграф,  створити санбюлетень «Ми за здорове серце!», знайти цікаві факти про серце.

 

Література

1. Базанова Т.І. Біологія: Підручник для 9 класу загальноосв. навч. закл. –Х.: Світ дитинства, 2009.

2. Матяш Н.Ю. Біологія: Підручник для 8 класу загальноосв.навч.закл. –К.: Генеза, 2016.

3. Задорожний К.М. Відкриті та нестандартні уроки біології- Х.: Вид. група «Основа», 2006.

4.  Акимов С.С., АхмалишеваА.Х. Биология в таблицах и схемах. – М., 1996.

                                                                                Якубець Т.І.

                                 учитель біології  першої категорії

Хмільницького НВК, Чернігівської області

 

 

docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
4279
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку