Конспект уроку з літературного читання (3 клас)
Тема:Грамоті вчиться- завжди пригодиться.Зірка Мензатюк « Новорічна пригода з відьмою»
Мета: вдосконювати навички читання,пригадати знання з теми значення слова(синоніми),вчитись визначати жанр тексту; розвивати вміння характеризувати героїв, зв’язне мовлення,навичку пояснювати прислів’я;виховувати бажання вчитись,здобувати нові знання.
Хід уроку
І.Організація учнів до уроку.
1.Емоційне налаштування
Вправа « Усмішка»
Якщо усміхнутися перехожому, він усміхнеться у відповідь.
Якщо усміхнутися небу, сонцю чи хмарам — погода буде чудовою, навіть якщо дощить.
Якщо усміхнутися світу — він стане щасливішим.
Усміхніться губами,ручками, очима, серцем.
2.Мовленнєва розминка
1.Артикуляційна зарядка з песиком Коргі.
https://www.youtube.com/watch?v=et8MRDK8vKc
2.Робота над скоромовкою.
Зима,зимонька зима
Запорошена земля
На засніженій землі
Видно зайченят сліди
-Прочитайте скоромовку повільна і чітко.Далі спробуйте читати швидше.Потренеруйтеся.
ІІ.Оголошення теми уроку
-На уроці ми продовжимо знайомитись з сучасними письменниками,будемо в досконалювати навички читання,вміння характеризувати героїв.Прочитаємо твір відомої уже вам авторки Зірки Мензатюк.
1)Ребус
‘’’ Д Ь , (відьма)
-Отож ,одна з героїв твору це відьма.Прочитайте назву твору у підручнику.
-Яка цікава назва! Про що може розповідатись у творі?
ІІІ.Спиймання й усвідомлення нового матеріалу.
1.Розповідь про автора
-Розгляньте фотографії авторки.Яка вона ,на вашу думку? Якими рисами характеру наділена?
Зірка Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року в селі Мамаївцях Кіцманського району Чернівецької області.Писати вірші і друкуватися в районній і обласній газетах почала в шкільні роки (перший вірш був надрукований в 11 років).
У 2002 р. як спеціальний випуск журналу «Соняшник» вийшла друком книга про найвідоміші церкви та монастирі України, адресована дітям, «Наші церкви: історія, дива, легенди».У 2006 р. «Видавництво Старого Лева» надрукувало книгу під назвою «Київські казки». Цього ж року у видавництві побачили світ ще два видання письменниці — «Таємниця козацької шаблі» і «Казочки-куцохвостики».У 2007 р. вийшла книга «Катрусині скарби», збірка казкових історій «Як до жабок говорити» про пригоди хлопчика-мрійника Іванка..У 2008 р. побачила світ її книжка «Макове князювання», в яку включено казки про наші свята.Зірка Захаріївна багато мандрувала. З чоловіком і дочкою вони щоліта відвідували незнайомі куточки України.Письменниця любить вишивати і це вміння з покоління в покоління передала своїй дочці Наталі.Відома казкарка обожнює відзначати українські свята, цінує християнські звичаї, бо росла у віруючій родині.Зірка Мензатюк любить читати різного роду літературу. Таке захоплення у неї з’явилося ще в дитинстві
(Джерело: https://dovidka.biz.ua/zirka-menzatyuk-biografiya)
2.Словникаова робота
-Під час читання можуть зустрітись невідомі вам слова, а також потрібно знати як певні слова наголошувати.
-Давайте потренеруємось виразночи читати і наголошувати слова, читаючи хором ,колонки слів.
-Чи розумієте ви значення слів поморочу,дошкандибаю,зіщулилась,почимчикувала? (Прочитаємо на слайді,щоб означають ці слова)
3.Опрацювання тексту
Читання тексту вчителем та учнями.
-Я починаю читати, ви уважно слідкуєте,тому що хтось з вас продовжить читати текст.
-Перед тим як аналізувати текст,трішки відпочинемо.
4.Руханка (https://www.youtube.com/watch?v=ZcQ8oUHiAhY )
5.Аналіз змісту тексту(з вибірковим читанням)
-Це казка чи оповідання? Чому?(доведіть свою думку)
-Хто ще є головним героєм казки?
-Де жила відьма?
-Зачитай : куди поспішав Василько? Чому відьма хотіла іти до дітей?Що вирішив зробити Василько ,щоб відьма лишилась вдома?
-Як ви вважаєте чи добре вчився Василько в школі?Чому?
-Знання з якого предмету допомогли Василькові задурити відьму?( укр.мови)
-Які слова Василько використав,щоб зупинити відьму?Чи знайомі вам такі слова?
-Як називаються слова близькі за значенням? (Синоніми)
-Так,вірно.Назвіть пари синонімів.
-Чи знала відьма про синоніми ? (Ні,бо не вчилась в школі)
-Відьма не знала що Василько називав одне й те саме,просто різними словами і тому думала,що це багато різний погодніх явищ, чи дій.
-Знайдіть у тексті і зачитайте:групи синонімів до слова хуртовина(тобто,сильний вітер зі снігом) ; холодний;сумно; говорити.
-Зробіть висновок, чи потрібні нам знання які здобуваємо в школі?
2)Гра « Акула»
-Я побуду у ролі акули і « з’їм» деякі слова з тексту.Отож,я зачитую вам речення,пропускаючи деякі слова.Вам необхідно знайти це речення у підручники і зачитати правильно.
6.Характеристика героїв(робота біля дошки)
-На дошці є різні слова.Розмістимо їх у два стовці: 1- слова,які характеризують Василька.2-слова,які описують відьму.
ІV.Підсумок уроку
1)Робота з прислів’ями.(Працюють в парах)
-Пригадайте,що таке прислів’я?( короткі влучні вислови з повчальним змістом)
-Я роздаю вам слова,складіть з них прислів’я,поясніть значення.
Чого навчився, того за плечима не носить.
Не кажи — не вмію, а кажи — навчусь!
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.
Не соромно не знати, соромно не вчитись.
Пташка красна своїм пір’ям, а людина – знанням.
Знання красить, а незнання смішить.
-Отже можемо зробити висновок що потрібно старанно вчитись.
2)- Над якою казкою ми працювали?
-Хто її автор?
-Які прислів’я ви запам’ятали?
3) Домашнє завдання
-Виразно читати казку.Забажанням намалювати малюнок до казки.