Конспект уроку з географії для 8 класу на тему: "Озера, їх типи. Водосховища та канали."

Про матеріал

Конспект уроку відповідає новій програмі. Даний матеріал допоможе вчителю в цікавій формі ознайомити учнів з основними типами та особливостями гідрологічного режиму озер, водосховищ, каналів, лиманів України; поглибити практичні вміння учнів характеризувати дані водні об'єкти України та показувати їх на карті. Матеріал уроку сприятиме розширенню світогляду учнів та виховуванню в них дбайливого ставлення до водних ресурсів.

Перегляд файлу

План-конспект уроку з географії

для 8 класу

 

Тема:

Озера, їх типи. Водосховища та канали.

 

Мета:

Ознайомити учнів з основними типами та особливостями гідрологічного режиму озер, водосховищ, каналів, лиманів України; поглибити практичні вміння характеризувати дані водні об’єкти  України та показувати їх на карті; розвивати уміння порівнювати, робити висновки, продовжувати формувати вміння одержувати необхідну інформацію з картографічних джерел знань, сприяти розширенню світогляду учнів; продовжувати виховувати в учнів дбайливе ставлення до водних ресурсів.

 

Обладнання:

Фізична карта України, атласи, підручник.

 

 

Основні терміни та поняття:

Карстові озера, льодовикові озера, озера – стариці, лимани, сиваші, водосховища, канали.

 

Тип уроку:

Засвоєння нових знань.

 

Структура і зміст уроку

Єдиний шлях, що веде

до знання – це діяльність.

                                Б.Шоу

І. Розминка

Вправа «Малюнок»

Мета: розвивати вміння розуміти почуття і прагнення іншого.

Учитель пропонує кожній парі учнів на чистому аркуші паперу намалювати спільний малюнок. Після закінчення вони мають розповісти як почувалися під час виконання вправи і представити результат спільної творчості.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Методика «Бумеранг» /взаємоопитування/
  • Що таке річкова система?
  • Де на Україні річкова сітка найгустіша? Чому?
  • До яких морських басейнів відносяться річки України?
  • Які відомі вам типи живлення річок України?
  • Що таке річний стік?
  • Що таке твердий стік?
  • Які показники входять у поняття режим річки?
  • Як поділяють річки України за характером течії?

 

  1. Розв’язування задачі /перевірка домашнього завдання/
  2. Річки у віршах і піснях /перевірка домашнього завдання /для бажаючих/

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Учитель: поверхневі води представлені не тільки річками. Сьогодні на уроці ми відкриємо ще одну сторінку знань – дізнаємося про типи та особливості гідрологічного режиму озер і лиманів.

Будьте уважні, вам потрібно:

  • Запам’ятати розташування озер і лиманів на карті;
  • Навчитись характеризувати найбільші озера.

 

Прийом «Проблемне питання»

 Протягом уроку зверніть увагу на таке запитання: «Які компоненти природи найбільше впливають на розташування озер?»

                                                                           /Питання записане на дошці/

IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

  1. Різноманітність озер України /розповідь учителя/

Озера – природні водойми з уповільненим стоком або безстічні. В Україні

існує понад 20 тис. озер, переважно невеликих за площею. Розташовані озера на території країни нерівномірно, здебільшого по долинах річок на Поліссі, у Карпатах, на узбережжях Чорного та Азовського морів, у пониззі Дунаю.

                                                                                               /Показ на карті/.

 

     Лимани – це водойми озерного типу, відокремлені від моря піщаними косами.                                                                                   /Показ на карті/.

 

 Озера нашої країни різноманітні за походженням улоговин:

 

а) карстові;

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Свитязь-Шацкие-озера.jpg

/Шацькі озера/

 

б) льодовикові;

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\несамовите.jpg

/озеро Несамовите/

в) завальні;

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\синевир.jpg

/озеро Синевир/

г) вулканічні;

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\синє.jpg

/озеро Синє/

 

 

 

 

д) заплавні;

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\кагул.jpg

/озеро Кагул/

 

е) озера-стариці (дельтові)

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\нобель.jpg

/озеро Нобель/

 

є) лиманні;

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\молочний.jpg

/лиман Молочний/

 

 

 

ж) озера-сиваші (залишкові)

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\сасик.jpg

/озеро Сасик/

 

 

  1. Характеристика озер

Вправа «Навчаючи-учусь» /Броунівський рух/

Кожному учневі дається картка з невеликим обсягом інформації. Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картці. Потім діти ходять по класу і впівголоса розповідають свою інформацію іншим однокласникам. Учень може одночасно говорити тільки з однією особою. Завдання полягає в тому, щоб поділитися своїми знаннями  і самому отримати інформацію від іншого учня. Протягом відведеного часу треба забезпечити спілкування кожного учня з максимальною кількістю інших для отримання якомога повнішої інформації.

                                                                                                     /Додаток/

 

  1. Бесіда
  • Що таке озеро?
  • Які особливості поширення озер на території України?
  • В якій області знаходяться Шацькі озера? Коротко опишіть їх.
  • Назвіть найбільші озера південної частини України. Одне з них охарактеризуйте.
  • Які озера України мають вулканічне походження?
  • Опишіть озеро Синевир.
  • Як живиться озеро Ялпуг?
  • Що означає назва озера Світязь?
  • В результаті чого утворився лиман Сасик?

 

  1. Робота з картою й атласами
  • Відшукати вивчені озера і лимани в атласах.
  • Показати їх на карті.
  1. Робота в експертних групах:

За допомогою підручника та атласа визначте:

І експертна група  що таке водосховище та які водосховища є на території України.

ІІ експертна група що таке канал та які канали є на території України.

 

V. Осмислення та узагальнення знань

      1) Прийом «Проблемне питання»

Повернення до проблемного питання, яке записане на дошці і вирішення його.

 

      2) Вправа «Знайди визначення»

На дошці записано терміни та їх визначення. Учням потрібно швидко знайти відповідність між ними.

 1 – Карстові озера

 2 – Озера-стариці

 3 – Сиваші

А – затоки, відокремлені пересипами, через ділянки яких морська вода  продовжує проникати в озера й насичувати їх солями.

Б – озера, що утворилися внаслідок розчинення гірських порід водою.

В – озера, що лежать у старих залишених річкою руслах.

                                                            /Відповідь: 1 – Б, 2 – В, 3 – А/

 

3) Гра «Вірю – не вірю» / «Світлофор»/

Умови гри: хто не погоджується з твердженням, піднімає червону картку, хто погоджується – зелену.

  1. Чи вірите ви, що Ялпуг найбільше за площею прісне озеро України?
  2. Чи вірите ви, що найглибшим в Україні є Світязьке озеро?
  3. Чи вірите ви, що найбільш високогірним озером в Україні є Сасик?
  4. Чи вірите ви, що в народі озеро Синевир називають «Морським оком»?
  5. Чи вірите ви, що Молочний і Дністровський лимани - солоні?
  6. Чи вірите ви, що деякі лимани мають цілющі грязі?

VI. Підсумки уроку

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
  • Що вам найбільше сподобалось на уроці?
  • Який настрій у вас був протягом уроку?

 

  1. Оцінювання

 

VII. Прийом психологічної саморегуляції /аутотренінг/

Діти закривають очі. Вчитель неголосно говорить, а діти повторюють подумки: «Я абсолютно спокійний(а), тіло розслаблене і наливається теплом, тяжчає. Серце б’ється рівно і спокійно. Дихання рівне, спокійне, дихається легко».

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Вивчити відповідний § підручника.
  2. Творче завдання: скласти кросворд «Річки та озера України».

 

 

Додаток

 

 

  1.  

 

Найбільші озера України:

Сасик /Кундук/, Ялпуг, Кагул, Шагани, Катлабуг знаходяться на півдні України.

 

 

 

 

  1.  

Краєм озер називають:

Волинське Полісся. Їх тут понад 200. У цьому блакитному намисті найкоштовнішими перлинами є Шацькі озера: Світязь, Пулемецьке, Люцимир, Турське, Нобель, Люб’язь, Луки та ін.

 

 

 

  1.  

Утворення озер Полісся залишається загадкою.

Одні вчені вважають, що заглиблення озер відбулося внаслідок дії водних потоків річок, інші – внаслідок дії льодовиків, сліди яких залишились на берегах озер.

 

 

 

  1.  

Переважає гіпотеза, що озера Полісся мають карстове походження. Проте останнім часом дедалі більше фактів свідчать про те, що головна роль в утворенні озер належить тектонічним рухам окремих ділянок поверхні. Під кожним з озер розташовується блок порід, що у минулому зазнав занурення.

 

 

 

  1.  

Далі на схід озер зустрічається менше (особливості клімату). Серед карстових є озера льодовикового походження. До таких належить озеро Нечимне, розташоване на території Волинської області в басейні річки Гурії. Озеро Нечимне є об’єктом туризму. Його оспівала Леся Українка у драмі-феєрії «Лісова пісня».

 

 

  1.  

Багато на території України і заплавних озер. Вони утворилися в результаті мандрування і зміщення русла в бік правового берега. Особливо їх багато у нижній течії річки Дунай: Ялпуг, Кугурлуй, Кагул.

 

 

  1.  

Серед загатних озер виділяють Синевир, що знаходиться в Карпатах та території Закарпатської області, на висоті 989 метрів. Площа його 7га, глибина – 16м, найбільша глибина – 24м. чиста, прозора вода, цілюще гірське повітря перетворили Синевир на справжню туристську Мекку. З озера витікає струмок, який впадає в річку Тереблю. В озері є форель.

 

 

  1.  

З озер вулканічного походження найбільшим є Синє, розташоване в басейні річки Ріка /правої притоки Тиси/ та Липовецьке. Вони виникли в кратерах згаслих вулканів.

 

 

 

  1.  

На території України є дуже багато озер лиманного походження. Найбільшим прісновидним лиманом є Дністровський. Відокремлений лиман від моря піщаним пересипом, що має довжину 11км, а ширину – 500м. на північ від Одеси знаходяться Куяльницький лиман, Хаджибейський, Тулигульський.

 

 

 

  1.  

Солоне озеро Сакське /Саки/ належить до групи Євпаторійських озер. Від Чорного моря відокремлене пересипом піску та гравію, через який прорито канал. Живлення озера мішане. На березі розташоване місто Саки із санаторіями, пансіонатом та бальнеогрязьовою лікарнею. Західний басейн із солоністю ропи  40 – 80% - сировинна база для Сакського хімічного заводу.

 

 

  1.  

Донузлав – солоне озеро на Кримському півострові. Солоність ропи – 90%, що сприяло виникненню тут у минулому соляного промислу. Грязі цього та інших лиманних озер використовуються для лікування.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ключко Світлана Володимирівна
    Дякую за розробку,змістовна і цікава.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кокарєва Лідія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 листопада 2018
Переглядів
9115
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку