Конспект уроку відповідає новій програмі. Даний матеріал допоможе сформувати в учнів уявлення про загальні риси гідрографії й водного режиму річок України, основні річкові басейни; розвивати в учнів вміння аналізувати, робити висновки, працювати з картою та додатковою літературою; виховувати в учнів усвідомлення необхідності ощадливості у використанні водних ресурсів, їх охорони.
План-конспект уроку з географії для 8 класу
Тема:
Склад вод суходолу. Поверхневі води України. Річки.
Мета:
Сформувати уявлення про загальні риси гідрографії й водного режиму річок України, основні річкові басейни; на основі вивчення загальної характеристики річок України формувати в учнів основи географічного мислення; розвивати вміння аналізувати, робити висновки, працювати з картою та додатковою літературою; виховувати в учнів усвідомлення необхідності ощадливості у використанні водних ресурсів, їх охорони.
Обладнання:
Фізична карта України, атласи, ілюстративний матеріал, додаткова література, підручник, таблиця «Робота річок».
Основні терміни та поняття:
Падіння, похил, річний стік, живлення, водний режим, твердий стік.
Тип уроку:
Засвоєння нових знань.
річка Дніпро
Структура і зміст уроку
Скажи мені – і я забуду.
Покажи мені – і я запам’ятаю.
Дай можливість діяти самому –
І я навчуся.
Китайська мудрість
Психологічне налаштування учнів
Учитель:
Усім бажаю доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння, хорошого спілкування. Посміхніться один одному. Будьте уважні і доброзичливі. Не бійтеся висловлювати свою думку, робити висновки. Я бажаю всім вам успіхів!
І. Актуалізація опорних знань
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Учитель:
Сьогодні ми з вами почнемо вивчення нової теми. Послухайте слова письменника Бориса Харчука та спробуйте сформулювати її назву:
«Є люди, які закохані в героїчну суворість гір, у таємничу тишу лісів або в безмежжя вільних степів. А я люблю життєдайність води в будь-яких її проявах: і у величній повільності рівнинних річок, і в бурхливій нестямі гірських струмків, і в чистій пісні дзвінких джерел. І в загрозливому ревінні водоспадів…»
Отже, як називається тема, яку ми починаємо вивчати? Правильно, це тема «Води суходолу та водні ресурси». Чому ця тема настільки важлива, щоб її вивчати в школі? Що ви думаєте з цього приводу?
Отже, вода відіграє велику роль у житті людей. Але в деяких регіонах України спостерігається дефіцит прісної води, збільшується забруднення водойм. Які причини цих явищ? Щоб знати відповідь на це питання, треба добре вивчити об’єкт дослідження – поверхневі води України. Саме про поверхневі води і, зокрема, про найбільші річкові системи країни ми будемо вести мову на цьому уроці.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Поверхневі Підземні
Дискусійний клуб:
Завдання: за допомогою тематичних карт атласу визначити, які території країни мають найбільшу і найменшу густоту річкової мережі та проаналізувати з чим це пов’язано.
«Дивний Дніпро в тиху погоду, коли вільно і лагідно несе крізь ліси і гори повні води свої. Ні колихнеться, ні загримить. Дивишся - і не знаєш, плине чи не плине його величава широчінь, і уявляється, ніби весь він вилитий зі скла, і ніби голубий дзеркальний шлях, без міри широкий… Рідко яка птиця долетить до середини Дніпра. Пишний. Немає ріки йому рівної на світі… »
/Усі відповіді учнів також записуються на дошці/
Це були художні описи річок. На їх основі не можна побудувати гідроелектростанцію, розрахувати можливості забезпечення населення водою тощо. Тому географи дають науковий опис річки, використовуючи такі поняття як падіння, похил, річний стік, живлення.
Падіння річки – це різниця між абсолютними висотами її витоку і гирла.
П=hвитоку-hгирла
Визначимо падіння річки Дніпро. Її витік знаходиться на висоті 252м, а гирло – на висоті 0м над рівнем моря.
П=252-0=252(м)
Похил річки – відношення її падіння (см) до довжини (км).
Похил=П:Д, де Д – довжина річки.
Похил Дніпра=252см:2201км=11см/км
Якщо похил річки дорівнює десятку сантиметрів на кілометр, то вона рівнинна.
Отже, Дніпро – рівнинна річка.
У гірських річок цей показник значно вищий – від 1000см/км до 7000см/км.
Чим більший похил річки, тим більшу руйнівну роботу вона виконує. Процес руйнування річкою гірських порід називається річковою ерозією.
Внаслідок річкової ерозії утворюються тераси – пологі ділянки зі схилами – уступами, петлеподібні вигини – меандри, відкладаються наноси й утворюються пляжі. /Таблиця «Робота річок»/
Річка може утворювати каньйон – вузьку, глибоку долину з майже прямовисними схилами і вузьким дном.
Динамічна пауза.
За допомогою рухів покажіть характер:
Гра «Я – тобі, ти – мені»
Завдання: використовуючи текст підручника, ознайомтеся з особливостями живлення та режиму річок України. Поставте запитання будь-кому з однокласників. Той, відповідно, задасть питання вам.
Завдання: використовуючи текст підручника, додаткову літературу, атласи, дослідити одну з річкових систем України, показати її на карті та ознайомити з нею своїх товаришів за планом:
IV. Осмислення та узагальнення знань.
В Україні багато річок. Більшість з них відносяться до басейнів _____ та _____ морів. Лише річки ______ та _______ належать до басейну Балтійського моря. Річкова сітка нерівномірна: вона густіша на ______ країни і _______ на півдні країни. Річки в Україні поділяються на _______, _______ та _______. Річки тісно пов’язані з рельєфом і _______. А клімат визначає ______ і ______. У річок України переважно _______ живлення. Найбільша річка України _________.
Учитель називає термін, учень дає визначення, потім той, хто відповідав називає наступний термін, визначення якому дає інший учень і т. д.
Клас називає вивчені річки, а два учні почергово відшукують їх на карті.
V. Підсумки уроку
1) Інтерактивна вправа «Два журналістські запитання»
2) Оцінювання.
VI. Домашнє завдання