Систематизувати , узагальнити знання, вміння учнів із теми « Тіла обертання»; удосконалити вміння застосовувати знання до розв´ язування задач. Розвивати творчі здібності, інтерес до предмета , сприяти розвитку логічного мислення та усного мовлення.
Відділ освіти районної державної адміністрації
Районний методичний кабінет
Снігурівська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №3
Снігурівської районної ради
Миколаївської області
ТЕМА « ТІЛА ОБЕРТАННЯ»
ГЕОМЕТРІЯ 11 клас
ГРОМАДСЬКИЙ ОГЛЯД ЗНАНЬ
ОЛЕЩУК Л.А.
ВЧИТЕЛЬ МАТЕМАТИКИ
СПЕЦІАЛІСТ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ
ЕПІГРАФ УРОКУ:
ТРИ ШЛЯХИ ВЕДУТЬ ДО ЗНАННЯ:
ШЛЯХ РОЗДУМІВ --- НАЙБЛАГОРОДНІШИЙ
ШЛЯХ НАСЛІДУВАННЯ --- НАЙЛЕГШИЙ
ШЛЯХ ДОСВІДУ --- НАЙТЯЖЧИЙ.
УЧИТЕЛЬ:
ОСЬ І ПРОЛУНАВ ДЗВІНОК
ПОЧИНАЄТЬСЯ УРОК
ПРАЦЮВАТИ СЛІД СТАРАННО
ЩОБ ПОЧУТИ У КІНЦІ
ЩО У НАШІМ 11-Б КЛАСІ
УЧНІ -- ПРОСТО МОЛОДЦІ !
ХІД УРОКУ
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Геометрія, як наука виникла з життєвих потреб людини у глибоку давнину.
Згадаємо, що означає ГЕО … МЕТРІО… ?
Змінюючись від практичної до суто дедуктивної, вона перетворилась на феномен загально людської культури. Все, що нас оточує -- це геометрія.
Геометричні знання і уміння, геометрична є сьогодні професійно значущими для представників багатьох сучасних спеціальностей : дизайнерів, конструкторів, учених і робітників.
Хто з вас обрав спеціальність, яка пов´ язана з математикою ?
Сьогодні у нас громадський огляд знань.
І ТУР . ПЕРЕВІРКА ТЕОРЕТИЧНИХ ЗНАНЬ.
«Аукціон» ТЕХНОЛОГІЯ « МІКРОФОН». Відповідає той учень, у кого мікрофон.
1. Як називають фігуру, утворену обертанням прямокутника навколо однієї із сторін?
Назвіть її елементи. (Демонструємо циліндр та його елементи, перерізи) .
2. Як називається фігура, утворена обертанням прямокутного трикутника навколо одного із катетів? Назвіть її елементи. (Демонструємо конус та його елементи, перерізи).
3. Як називається фігура, утворена обертанням півкруг навколо діаметра?
( Демонструємо кулю та її елементи, перерізи).
4.Запишіть формули для знаходження площ поверхонь бічної та повної і об´ ємів
Фігур: циліндра, конуса , кулі.
ІІ ТУР. РОЗВ´ ЯЗУВАННЯ БАЗОВИХ ЗАДАЧ.
А зараз теоретичний тур. ПРАЦЮЄМО В ПАРАХ.
Із запропонованих різнорівневих задач зі збірників ЗНО та ДПА, вибираєте задачу за посильним вам рівнем, а потім один із учнів представляє ваше рішення на дошці.
1.Встановити відповідність між фігурою і тілом обертання цієї фігури навколо прямої, зображеної пунктиром. №21.
2.Знайти поверхню куба , якщо його діагональ дорівнює 2√3 см. №15.
3.Переріз кулі площиною має площу 81 π Знайдіть відстань від центра кулі до площини перерізу , якщо радіус кулі дорівнює 15 см. №20
4. Обчисліть площу, зображеної на плані, паркової зони, якщо дуга АВ становить кола, радіус якого дорівнює 1,6 кілометри.
КОМБІНАЦІЇ ТІЛ ОБЕРТАННЯ. ГРАФІЧНИЙ ДИКТАНТ. ТЕХНОЛОГІЯ
« ТАК ЧИ НІ ?».
(жовта картка – ТАК, червона картка - НІ ).
(Ні. Тільки в той, осьовий переріз якого є квадрат.)
(Так.)
Циліндра? (Ні, дорівнює радіусу.)
4.Чи правильно, що центр кулі, вписаної в конус -- це точка перетину медіан?
(Ні. Точка перетину бісектрис.)
5. Чи правильно, що центр кулі, описаної навколо конуса , знаходиться в точці перетину висот його осьового перерізу? (Так.)
САМОСТІЙНА РОБОТА.
1.Встанови відповідність: І -- циліндр, ІІ – конус.
2. Тестові завдання зі збірників ЗНО та ДПА. І -- конус, ІІ -- циліндр.
3. Взаємоперевірка, оцінювання.
ІІІ ТУР. РОБОТА В ГРУПАХ. ТЕХНОЛОГІЯ « МОЗКОВИЙ ШТУРМ».
Задача 1. « Смачна каша». ( 3 хв.)
Красива математична задача. Скільки треба налити води, щоб каша була смачна?
( Не знають учні ). Та це ж дуже просто ! Треба нахилити каструлю , щоб крупа пересипалась і закрила половину дна. Тепер відмітьте точку на боці каструлі з краю до якого піднялась крупа і затисніть її пальцем. До цього рівня треба налити води.
Але ж крупи можна насипати більше або менше, та й каструлі бувають різні -- широкі, вузькі… ПЕРЕВІРТЕ, ЧИ ЗГОДИТЬСЯ ЦЕЙ РЕЦЕПТ ДЛЯ БУДЬ—ЯКОЇ КАСТРЮЛІ.
( На дошці малюнок.)
Помістимо дно каструлі у систему координат .
(як показано на рис. 3.)
H – висота гірки крупи
АО = R – радіус дна
МХ =y
∆МРХ ~ ∆АВ
=
;
=
;
MN = ;
MN· MH =
·
;
Із рівняння кола
=
-
, тоді
=
·
·(
--
).
= 2
·dx =
·H ;
= π
· H
ОТЖЕ, НЕОБХІДНО ЗНАЙТИ :
2. = ? разів
( Відповідь: води треба у 3,5 разів більше, ніж крупи.)
Оскільки ця величина постійна, то вона не залежить від розмірів каструлі.
( На магнітній дошці запис: ЗАБУТИ НЕ МОЖНА ПАМ ЯТАТИ ! Де поставимо кому ?)
Задача №2. « МИТНИЦЯ.»
Уявіть собі, що ви працюєте на митному кордоні. Із представлених тіл, перевезенню підлягають лише ті тіла, об´ єм яких не перевищує 500 с.У вас на столі є геометричні фігури. Ваша задача зробити необхідні виміри та знайти об´ єм кожної фігури і визначити, яку із фігур можна перевозити, а яку ні.
Це буде та фігура, об´ єм якої не перевищуватиме 500 с.
КРОСВОРД « ТІЛА ОБЕРТАННЯ».
|
1 |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|||||
|
б |
|
|
|
|
|||||||||
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
4 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
||
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
І | |
|
|
||
|
7 |
|
|
12 |
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
По горизонталі
7. Переріз кульової поверхні.
По вертикалі
1. Точка кулі, від якої рівновіддалені всі точки простору.
6. Усі точки простору, віддалені від поданої точки на відстань, не більшу ніж задана.
8. Відрізок, що сполучає відповідні точки основи циліндра.
9. Відрізок, що сполучає будь-яку точку кола з її центром.
10. Переріз кулі.
11. Відстань від основами циліндра.
12. Переріз циліндра, що проходить через його вісь.
ГРА « ХТО ШВИДШЕ?»
(Завдання у кожної групи на столі ).
ЦИЛІНДР
Завдання на встановлення відповідності
Установіть відповідність між елементами циліндра (1-4) та їх назвою (А-Д).
В
1 |
Твірна |
А |
00, |
|
2 |
Діаметр основи |
Б |
ВІЗ ■ |
|
3 |
Висота |
В |
св |
|
4 |
Хорда основи |
Г |
АВ |
|
|
Д |
А01 |
|
ІV ПІДСУМОК УРОКУ. ВІКТОРИНА.
Вікторина проводиться у вигляді тестів: А – червона картка; Б— жовта картка; В— зелена картка . Працюють всі групи.
1. Звідки прийшли знаки «+» і «--» ?
А Б В
Греція Росія Арабський Схід
2. Яка геометрична фігура була самою популярною серед англійських джентльменів?
А Б В
Конус циліндр призма
3. Які числа в минулому вважалися абсурдними, фіктивними, не дійсними?
А Б В
Дробові додатні від´ ємні
4. Яку фігуру зобразили на банкноті в один долар?
А Б В
зрізану піраміду конус піраміду
5. Хто із математиків брав участь в кулачному бою на 58-й Олімпіаді в 548 році до нашої ери
А Б В
Фалес Ньютон Піфагор
Зараз пройшла ЗИМОВА ОЛІМПІАДА в Пхенчхані Хто з українців виборов золоту медаль? ( Олександер Абраменко (лижний фрістайл) наш земляк з Миколаєва). Це єдина нагода нашої збірної на Олімпійських іграх 2018 і третя золота медаль, завойована спортсменами за часи незалежності України).