Клас__________ Дата__________
Учитель математики: Кравченко Інна Василівна
Тема уроку: Трикутник і його елементи
Мета уроку: засвоєння учнями змісту означення, назв елементів та властивості сторін трикутника (нерівності трикутника);
Очікувані результати: після уроку учні зможуть відтворювати означення трикутника та нерівність трикутника, на готовому рисунку розпізнавати трикутники та називати їх елементи,виконувати зображення трикутника за даною умовою, а також записувати нерівність трикутника для заданого трикутника і використовувати цей запис при розв'язуванні задач; формувати критичне мислення та власне ставлення до цінності матеріалу, який вивчається.
Основні поняття: трикутник та його елементи, види трикутників, нерівність трикутника.
Компетентності, що формуються: математична - уміння розпізнавати види трикутників за сторонами та кутами, називати елементи трикутника, розв’язувати задачі на знаходження сторін трикутника, периметра та на побудову за двома сторонами та кутом між ними; ключові – інформаційно-цифрова; соціальна і громадянська; спілкування державною мовою.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, Підручник «Геометрія, 7 клас» Істер О.С., картки самооцінювання, трикутники-смайлики,мультимедійна дошка, ноутбук, схема, таблиця «Трикутник. Види трикутників», роздатковий матеріал (картки), танграми, математичні планшети.
Вступна частина
І. Організація учнів до уроку.
Привітання.
Правила роботи на уроці (приймаємо колективно):
Девізом сьогоднішнього уроку будуть слова відомого давньогрецького математика Піфагора: «Добре засвоєна мудрість не забувається ніколи».
-Хто з вас хоче бути успішним у житті? (учні піднімають руку).
Бажаю вам успіху,щоб під час роботи на уроці ви були:
«У»-усміхненими; «С» - спокійними; «П» - прогресивними; «І» - ініціативними; «X»-хоробрими.
Основна частина
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
Робота учнів зі схемою на узагальнення вивченого матеріалу попереднього розділу
Схема
Наступним кроком у вивченні геометричних фігур має бути схема, що складається з трьох точок, що не лежать на одній прямій.
ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Розгадати ребус, який і стане темою нашого уроку: «Трикутник і його елементи».
Історична довідка
Трикутник – найпростіша фігура: три вершини й три сторони.
Властивості цієї фігури людство вивчало у практичній діяльності ще з давніх-давен.
Так, наприклад, у будівництві здавна використовують властивість жорсткості трикутника для укріплення різноманітних будівель, конструкцій тощо.
Зображення трикутників і задач, пов’язаних з трикутниками, дослідники знаходили в єгипетських папірусах, стародавніх індійських книгах, інших документах давнини.
У Давній Греції ще в VIІ ст. до н.е були відомі деякі важливі факти, пов’язані з трикутником. Так, наприклад, Фалес довів, що трикутник можна задати стороною і двома прилеглими до неї кутами.
Найповніше вчення про трикутники виклав Евклід у першій книжці «Основ».
Сьогодні ми пригадаємо, що знаємо про таку геометричну фігуру як трикутник, розглянемо з яких елементів він складається, його види, дамо їм назву навчимося розв’язувати задачі.
Запишемо в зошитах тему уроку: «Трикутник і його елементи».
Підпишіть картки само- оцінювання.
Картка самооцінювання
ПІП_____________________________________
Види роботи на уроці |
Бали |
Усні вправи (+1б) |
|
Продовжити речення (+1б) |
|
Вісім трикутників (+1б) |
|
Види трикутників (+1б) |
|
Вірю-не вірю (+1б) |
|
Робота з математичним планшетом (+1б) |
|
Нерівність трикутника (+3б) |
|
Письмові вправи (+2б) |
|
Танграм (+1б) |
|
Загальна сума балів |
|
IV. Засвоєння нових знань
План вивчення матеріалу
Відповідно до плану уроку на трикутниках-смайликах запишіть будь-ласка чого ви чекаєте від уроку? Очікувані результати.
Продовжте речення
Трикутник - це геометрична фігура…
(учні говорять, я зображую схематично сказане на рис.)
1. Трикутник-це…
2. Трикутник позначаємо…
3. Трикутник має…сторони, …вершини, … кути.
4. Периметр трикутника дорівнює…
Таблиця
Трикутник |
|
1. Означення. Елементи |
|
|
∆АВС: А, В, С — вершини; АВ, ВС, АС — сторони; A, B, C — кути |
2. Периметр трикутника |
|
Р = АВ + ВС + АС |
V. Первинне усвідомлення матеріалу
АВС, АВF, FBC, ABD, ADC, ABO, AOF, OBD
2. Опрацювавши таблицю в парах - «Види трикутників» складіть коротку доповідь у вигляді відповідей на питання:
Розрізняють такі види трикутників: за…………………….… і за…………………………
За довжинами сторін трикутники поділяються на……………………………………….
Різностороннім називається трикутник, у якого……………………………………………
Рівнобедреним називається трикутник, у якого………………………………………….…
Рівностороннім називається трикутник, у якого……………………………………………
За величиною найбільшого кута трикутники поділяються на………………………..……
Тупокутнім називається трикутник, у якого………………………………………………...
Гострокутнім називається трикутник, у якого……………………………………………...
Прямокутним називається трикутник, у якого……………………………………………..-
- Зверніть увагу на рівнобедрений та прямокутні трикутники.
- Що нового,чого ви ще не знали, почерпнули з цієї схеми?
- Встановіть відповідність між рисунком трикутника та його видом.
3. Гра «Вірю-не вірю».
Чи вірите ви, що:
1. Трикутник може мати 3 гострих кути. (+)
2. Трикутник може мати 2 прямих кути. (-)
3. Трикутник може мати тільки один тупий кут. (+)
4. Рівнобедреним може бути гострокутний, прямокутний і тупокутний трикутник. (+)
5. Прямокутний і тупокутний трикутники можуть бути рівносторонніми. (-)
6. Різносторонніми можуть бути і гострокутний, і прямокутний і тупокутний трикутник. (+)
7. Рівносторонній трикутник може бути тільки гострокутним. (+)
8. Гострокутним може бути тільки рівносторонній трикутник. (-)
9. Рівнобедрений трикутник має основу і дві бічні сторони. (+)
10. Сторони прямокутного трикутника називаються: катети і гіпотенуза. (+)
4. Робота з математичним планшетом (в групах)
Викладіть за допомогою планшета:
5. Практична робота в групах з рахувальними паличками.
Виміряйте довжину паличок: 10см, 7см, 5см, 3см.
1) 10см, 7см, 5см;
2) 10см, 7см, 3см;
3) 10см, 5см, 3см.
Нерівність трикутника |
|
|
b < a + c |
6. На яких зображеннях трикутників допущено помилку? Поясніть.
Письмові вправи
За підручником:
№ 268. Знайдіть периметр трикутника зі сторонами 25 мм, 3,2 см, 0,4дм. (97мм, 9,7см)
№272. Одна сторона трикутника втричі менша за другу і на 7 см менша за третю. Знайдіть сторони трикутника, якщо його периметр дорівнює 32 см. (5см, 15см,12см)
№274. Використовуючи лінійку з поділками та транспортир, побудуйте трикутник АВС, у якого L A =600, АВ = 3см, АС=7см.
Підсумкова частина
VI. Підсумки уроку
1. Учні заповнюють картки самооцінювання упродовж уроку, по завершенні уроку подають картки вчителю. Здійснюється оцінювання роботи учнів під час уроку.
Картка самооцінювання
ПІП_____________________________________
Види роботи на уроці |
Бали |
Усні вправи (+1б) |
|
Продовжити речення (+1б) |
|
Вісім трикутників (+1б) |
|
Види трикутників (+1б) |
|
Вірю-не вірю (+1б) |
|
Робота з математичним планшетом (+1б) |
|
Нерівність трикутника (+3б) |
|
Письмові вправи (+2б) |
|
Танграм (+1б) |
|
Загальна сума балів |
|
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»:
Учні: Сьогодні на уроці …..
• Я дізнався…..
• Я поглибив……
• Мені на уроці сподобалося…..
• Мене дуже здивувало…..
• Мене найбільше вразило….
• Я вирішив дізнатися більше про….
• Я вважаю дану тему…..
• Дані знання допоможуть мені під час…
У кінці уроку учні на трикутниках-смайликах ставлять знаки, про те чи досягли очікуваного результату від уроку.
+ - знаю, все зрозуміло; ? - хочу запитати, виникають питання;
- - не знаю, не зрозуміло; ! – все знаю, можу навчити інших
Складають танграм «Людина мчить до успіху».
І біля нього прикріплюють свої трикутники-смайлики.
VІI. Домашнє завдання
Розділ 3 § 11, с.70-71- вивчити означення, елементи та види трикутників.
№ 269, 273, 275.