Конспект уроку з геометріїі " Трикутник та його елементи", до конспекту уроку додається презентація. Підручник: М.І.Бурда, Н.А.Тарасенкова Геометрія:підруч. для 7 класу Видавничий дім "Освіта"
Тема уроку: Трикутник і його елементи.
Те, що я встиг пізнати, - чудово.
Сподіваюся, таке ж чудове те,
Що мені ще доведеться пізнати.
Сократ.
Мета уроку:
освітня:
- Вивчити поняття трикутника і його елементів , використовуючи практичну роботу ;
- Сформувати уявлення учнів про геометричну фігуру - трикутник , як про невідокремлену частину оточуючого нас світу ;
- Навчити розрізняти і називати елементи трикутника (висота , медіана , бісектриса ) ;
- Закріпити знання на обчислення периметра трикутника.
розвиваюча :
- Розвивати логічне мислення , пам'ять і увагу учнів;
- Розвивати математичну мову ;
- Розвивати естетику креслення;
виховна:
- Прищеплювати акуратність , точність ;
- Формування стійкого пізнавального інтересу до вивчення геометрії ;
- Виховання відносин взаємодопомоги і співпраці між учнями в процесі пізнавальної діяльності .
Тип уроку : засвоєння знань , умінь і навичок.
Методи роботи на уроці : усна робота , робота біля дошки, робота в групах , самостійна робота , практична робота.
Форма роботи: фронтальна , робота в парах , колективна , індивідуальна , самостійна .
Обладнання: проектор , екран , картки із завданнями , набір для практичної роботи , таблиця «Види трикутників ».
Хід уроку:
1 . Організаційний момент.
2 . Повідомлення теми і мети уроку . Мотивація навчальної діяльності.
Учитель . Отже, яка ж тема нашого уроку ?
Учні. ТРИКУТНИК
Учитель . Запишіть у своїх зошитах тему сьогоднішнього уроку
« Трикутник і його елементи ».
( слайд 3 )
3 . Актуалізація опорних знань
Учитель . Перш ніж ми почнемо з вами урок , давайте звернемо увагу на оцінювання сьогоднішнього уроку . У вас на партах лежать оціночні листи , на яких вказані всі етапи сьогоднішнього уроку і вказані бали , які ви можете отримати за кожен етап (додаток) Після кожного етапу ви самостійно будете виставляти бали , які ви заробите , собі в листи . Наприкінці уроку ви підрахуєте кількість балів , це і буде вашою оцінкою за сьогоднішній урок. Всім бажаю успіхів!
Учитель . Ця фігура вам знайома. Ми зустрічалися з нею не раз в курсі вивчення математики. Сьогодні просто продовжуємо вивчати дану тему далі Пропоную Вам згадати
- з яких елементів складається трикутник?( Максимальний бал - 1 балів)
- якої форми предмети нас оточують?
- зустрічаємо ми в житті трикутники , крім уроків геометрії ?
Пропоную вашій увазі переглянути фотографії, де зустрічаються трикутники в житті. ( Слайд 4-5 )
- Що таке трикутник ?
- Трикутники різні між собою залежно від( значення кутів )і (залежно від довжин сторін) .
- Які бувають трикутники залежно від довжин сторін ? (Слайд 6)
- Як називається трикутник, у якого всі сторони рівні?
- Як називається трикутник, у якого дві сторони рівні?
- Які бувають трикутники залежно від значення кутів ? (Слайд 7)
Завдання . Скласти таблицю «Види трикутників » (Слайд 8)
Учитель. Ми тільки що повторили теоретичний матеріал. У кожного з вас є таблиця «Види трикутників» і моделі трикутників . Ваше завдання розмістити правильно трикутники в таблиці. Максимальний бал - 2 балів ( слайд 8) Учитель.
Виконаємо самоперевірку завдання і занесемо результати в оціночні листи. (Слайд 9)
Сьогодні ми з вами познайомимося з новими елементами трикутника
4 . Вивчення нового матеріалу Учитель . Ви вже знаєте , що якщо три точки , що не лежать на одній прямій, з'єднати відрізками, вийде трикутник
( Слайд 10 ) На малюнку зображений трикутник АВС ( пишуть: ΔАВС ). Точки А , В, С - вершини , відрізки АВ, ВС і СА - сторони цього трикутника. Кожен трикутник має три сторони і три вершини. Суму довжин всіх сторін трикутника називають його периметром ( пишуть: РΔАВС ).
.1 . Медіана . ( слайд 11 ) Накресліть трикутник АВС і знайдіть середину сторони ВС - точку М
- Яка точка називається серединою відрізка ? ( Серединою відрізка називається точка відрізка , яка ділить його навпіл , тобто на два рівних відрізка ). Запис на дошці: АМ = МС. З'єднайте точку М з вершиною В. Відрізок ВМ називається медіаною трикутника.
Означення. Відрізок, що сполучає вершину трикутника з серединою його протилежної сторони називається медіаною трикутника.
Учитель.
- Скільки вершин у трикутника ? (3)
- Скільки у нього сторін ? (3).
- Скільки медіан можна провести в трикутнику?
2. Висота. ( Слайд 12 ) Запис на дошці: ВН АС , Н АС .За допомогою креслярського кутника з вершини В трикутника АВС проведемо перпендикуляр ВН до прямої АС . Він називається висотою трикутника.
Означення. Перпендикуляр, опущений з вершини трикутника на пряму, якій належить його протилежна сторона - висота трикутника
- Скільки висот має трикутник? (3).
3.Бісектриса. ( слайд 13 )
Учитель . Згадайте визначення бісектриси кута. Промінь, що виходить з вершини кута і ділить його на два рівних кута , називається бісектрисою кута Запис на дошці: АВК = СВК , К АС .Побудуйте бісектрису ВК кута В за допомогою транспортира . Вона перетне відрізок АС в точці К. Відрізок ВК називається бісектрисою кута В трикутника АВС.
Означення. Бісектрисою трикутника називається відрізок бісектриси кута трикутника , що з'єднує вершину кута трикутника з точкою протилежної сторони трикутника.
- Скільки бісектрис має трикутник? (3).
Учитель . Кожен трикутник має три медіани , три висоти і три бісектриси.
5.Завдання . Практична робота ( Робота в парах )
Практична робота. (Максимальний бал - 2 балів) ( слайд 14)
На кожну парту дається 9 смужок кольорового паперу: по три смужки червоного , зеленого і синього кольорів. Причому їх довжина підібрана так , що довжина однієї червоної смужки дорівнює довжині інших, довжина однієї синьої смужки більше , ніж сума двох інших синіх , і довжина зеленої менше , ніж сума довжин двох інших зелених . Учням пропонується створити трикутник одного кольору. Після деяких спроб вони помічають , що можна скласти тільки трикутник зеленого кольору. Потім учитель пропонує учням порівняти довжину найбільшої смужки з сумою довжин інших , і учні роблять висновок , що сума двох сторін трикутника більша , ніж довжина третьої сторони.
Учитель . Таким чином, за допомогою практичної роботи , ми з вами наочно довели "Нерівність трикутника" , побудувати трикутник можна, коли виконується правило . В інших випадках трикутник побудувати не можна .
6 . Розминка для очей.
1) Голову тримаємо прямо, дивимося очима вгору, а потім вниз.
2) Малюємо велике коло очима за годинниковою стрілочкою, а потім – проти.
3) Малюємо очима хрестики: дивимося вправо-вгору, вліво-вниз, а потім вліво-вгору і вправо-вниз.
4) Закриваємо очі, даємо їм відпочити.
7 . Закріплення вивченого матеріалу.
Робота біля дошки.
Задача. АМ і ВN - медіани , АN = 5 см , ВМ = 7 см. Знайдіть периметр ΔАВС , якщо АВ = 15см. ( слайд 15-16 )
Самостійна робота (тести ). Максимальний бал - 5 балів ( слайд 18 )
1 варіант |
2варіант |
1. В якому трикутнику тільки дві сторони рівні: ТР) рівнобедреному; АШ) прямокутному; ИК) різносторонньому. |
1. В якому трикутнику всі сторони рівні: ПР) тупокутному; ТР) рівносторонньому; ОР)прямокутному. |
2.Периметр трикутника - АТ) добуток двох сторін; ИК)сума довжин всіх сторін; ОН) інша відповідь. |
2. Периметр трикутника - ИК) сума довжин всіх сторін; ОЛ)добуток довжин всіх сторін; АВ) частка двох сторін. |
3.Відрізок,що сполучає вершину трикутника із серединою протилежної сторони - ... УР) висота; УТ) медіана; ОР) сторона. |
3.Відрізок бісектриси кута трикутника, що сполучає його вершину з точкою на протилежній стороні трикутника - ... УЛ) медіана; УТ) бісектриса; ОК) висота. |
4.Знайти периметр трикутника,якщо його сторони дорівнюють 5 см, 8см, 10см. Р) 32см; Н) 23см; М) 22см. |
4.Перпендикуляр ,проведений з вершини трикутника до прямої, що містить його протилежну сторону -... Н) висота; Л) медіана; Б) бісектриса. |
5. Перпендикуляр ,проведений з вершини трикутника до прямої, що містить його протилежну сторону -... ИК) висота; ИЛ) медіана; ИБ) бісектриса.
|
5. Знайти периметр трикутника, якщо його сторони дорівнюють 8 см, 10см, 12см.
ОК) 31см; АС) 29см. |
Учитель . закріпимо вміння і знання , які ви отримали сьогодні . Вам необхідно виконати завдання тестів , і за допомогою правильних відповідей скласти слово .
8 . Цікава хвилинка
Учитель . Давайте трохи відпочинемо і виконаємо цікаве завдання .
( Слайд 18 )
9 . Підсумки уроку
Учитель . Підсумком сьогоднішнього уроку буде гра «Запитання - відповідь». Правила гри: на дошці розташовані слова . Ви ставите запитання таким чином , щоб відповісти одним словом. Максимальний бал - 2 балів ( слайд 19 )
Учитель . Молодці ! Порахуйте бали в оціночному листі, і виставите собі оцінку за урок.
10 . Рефлексія ( слайд 20 )
Учитель . Давайте разом з вами визначимо ваш настрій , після сьогоднішнього уроку .( Учням пропонується вибрати картку , які їм пропонує вчитель із зображенням двох осіб : веселого і сумного. Учні вибирають малюнок.
11. Домашнє завдання
Учитель. Відкрийте щоденники, запишемо домашнє завдання. (Слайд 21)
1) § 10 - вивчити;
2) Відповісти на питання стр. 78;
3) № 20(2),№ 27(3), №32(2)(роблю аналіз домашнього завдання, відповідаю на поставлені питання)
Учитель. Я рада, що сьогодні всі були активні, зробивши для себе певні відкриття. Але не варто зупинятися на досягнутому. Адже попереду вас чекає ще багато нових відкриттів.Всім дякую за урок. (Слайд 22).
П.І. |
|||||
Діяльність |
Відповіді на запитання (1 бал) |
Таблиця"Види трикутників" (2 бали) |
Практична робота (2 бали) |
Тести (5 балів) |
Висновки уроку (2 бали) |
Бали |
|
|
|
|
|
Додаток
Лист оцінювання