Конспект уроку з хімії 9 клас "Реакції йонного обміну в житті людини"

Про матеріал

Узагальнюючий урок- практикум дозволяє здійснити компетентнісний підхід до вивчення матеріалу по даній темі. Учні на простих прикладах мають можливість з'ясувати важливість вивчення даної теми.

Перегляд файлу

 

 

Урок- практикум.  Хімія  9 клас

Тема «Реакції йонного обміну в житті людини»

Мета .Закріпити та систематизувати знання учнів по даній темі.

Розвивати:  навички поводження з лабораторним посудом та хімреактивами;

 запису рівнянь реакцій між розчинами електролітів;

 вміння робити висновки, застосовувати набуті знання на практиці.

Виховувати бережливе ставлення до власного життя , здоров’я та природи.

Обладнання та матеріали: хлоридна кислота, сульфатна кислота, нітратна кислота, фосфатна кислота, Манган (ІІ) хлорид, Купрум (ІІ) сульфат, Кобальт (ІІ) сульфат , Нікель (ІІ) сульфат, Калій гідроксид, Натрій гідроксид, Барій гідроксид, Літій гідроксид, Натрій хлорид, Калій сульфат, Калій хлорид, Калій нітрат, Ферум (ІІІ) хлорид, Магній нітрат, вапно, сода, крейда, попіл, побутові хімікати («Кріт», «Фея»,«Саніна»,«Сантрі»), мінеральна вода «Поляна квасова», універсальний індикатор, пробірки.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні у нас черговий урок по темі « Розчини. Електролітична дисоціація». Вивчаючи той чи інший матеріал, завжди виникає питання «Де ці знання можна використать?» Дати відповідь на питання «Де застосовуються знання про електроліти , реакції йонного обміну ?» я пропоную вам самим , провівши урок – практикум на тему «Реакції йонного обміну в житті людини». А працювати сьогодні ми будемо під девізом:

« Хімії жодним чином навчитися неможливо, не бачивши самої практики і не беручись за хімічні операції»   (М.В. Ломоносов)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Уявіть , що у нашому населеному пункті почала працювати незалежна лабораторія. І ви всі хочите стати її працівниками. Для цього необхідно пройти співбесіду. Пропоную вашій увазі бліц-контроль.(питання на карточках 5хв. )

З першим випробуванням ви справились. Будемо вважати, що вас усіх взяли на випробувальний термін.

Вітаю вас у стінах нашої лабораторії . А поскільки ми матимемо справу з лабораторним посудом, хімічними речовинами, пропоную згадати правила поводження при виконанні лабораторних дослідів (учні по черзі називають правила поводження з лабораторним посудом і хімічними реактивами).

ІV. Закріплення та систематизація знань.

Робочий день почався .У нас сформовано чотири бригади .

Завдання  1. До нас звертаються працівники маркувального цеху заводу «Хімреактив». На заводі, із-за халотності, короби із реактивами були перепутані . Вони прислали нам зразки реактивів і етикетки з надією, що ми їм допоможемо. У вас по три пробірки і  по три етикетки з написами

І. NaCl, NaOH, HCl

II. KOH, K2SO4, H2SO4

III. HNO3, Ba(OH)2, KCl

IV. H3PO4, LiOH, KNO3

Визначте речовини та запишіть  рівняння дисоціації цих речовин.

Завдання 2. Екологи зафіксували , що разом із стічними водами «Хімволокна» до Дніпра потрапляють і солі важких металів(небезпечні для життя), а саме : Манган (ІІ) хлорид, Купрум

 

 

 

(ІІ) сульфат, Кобальт (ІІ) сульфат та Нікель (ІІ) сульфат. Запропонуйте спосіб зв’язування йонів та  очистки води від цих солей, запишіть відповідні рівняння реакцій.

Завдання 3.  Всі лікарі і медсестри знають, що одночасно  набирати в шприц можна не більше 2–х припаратів. А от вітаміни В12 (що містить Со2+) і В6 (що містить ОН-); «Фероплекс» (Fe3+) і В6 (ОН-); «Активізин» (Мg2+) і В6 (ОН-) разом вводити категорично заборонено. Чому? А при підвищеній кислотності рекомендують вживати мінеральну воду «Поляна квасова». Чому? Відповідь підтвердьте йонними  рівняннями реакцій.

Завдання 4. Ми часто користуємося різними побутовими хімікатами. При роботі з деякими рекомендують користуватися гумовими  рукавичками .Чому?( їдкі речовини – які? ) Доведіть, що видані вам засоби дійсно містять небезпечні речовини і це не чергова реклама спецодягу. Що містять у своєму складі «Кріт», «Фея», «Сантрі» , «Саніна»? До яких електролітів належать кислоти і луги? Як визначається сила електроліту дією на людський  організм?

Завдання 5. Наш місцевий фермер помітив, що частина полів дає гірші врожаї, покрита польовим хвощем. Він звернувся до нас по допомогу. Давайте проаналізуємо , на яких  ґрунтах ростуть хвощі? (на кислих) Отже, нам необхідно запропонувати економічно-вигідний, екологічно-чистий спосіб пониження кислотності ґрунту. (На партах вапно, сода, крейда, попіл) .

V.Підведення підсумків.

Ми  сьогодні мали змогу змоделювати різні ситуації. То яке ж значення мають реакції йонного обміну у житті людини? В яких галузях застосовуються?

VI. Домашнє завдання.

Неподалік один від одного розміщені завод з виробництва яєчного порошку та целюлозно-паперовий комбінат. Запропонуйте екологічно-безпечний спосіб зменшення забруднення річки кислими стоками целюлозно- паперового комбінату.

 

Використана література:

  1. Григорович О.В.  Експрес- контроль  Хімія 9 клас /ТОВ «Ранок» 2015р.
  2. Яршенко О.Г  Хімія  9 клас/К:Освіта, 2009р
  3. www.medicinal.com.ua
  4. http://shkolyar.in.ua/rol-himii/povsyakdenne-jyttya

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
10 січня 2019
Переглядів
1115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку