Розробка уроку хімії у 9 класі з теми "Окисно-відновні реакції". Використано словесні, пояснювально-ілюстративні, частково-пошукові, практичні (иконання вправ) методи навчання. Учні вчаться складати окисно-відновні реакції методом електронного балансу.
Тема уроку: Складання рівнянь окисно-відновних реакцій. Метод електронного балансу
Мета уроку:
Обладнання: періодична система Д.І. Мендєлєєва, таблиця електронегативності хімічних елементів.
Структура і зміст уроку
I. Актуалізація опорних знань
Сьогодні ми з вами продовжуємо розмову про окисно-відновні реакції. Після опрацювання теми ви зможете класифікувати реакції за ознакою зміни ступенів окиснення, наводити приклади та розрізняти окисно-відновні реакції та реакції без зміни ступеня окиснення; складати рівняння не складних окисно-відновних реакційна основі електронного балансу; характеризувати процеси окиснення та відновлення. На шляху до успіху пригадаємо з вивчених курсів хімії та математики:
1. На які групи поділяють реакції за зміною ступеня окиснення? Наведіть приклади.
2. Які реакції називають окисно-відновними?
3. Що таке ступінь окиснення?
4. Які існують правила для визначення ступеня окиснення?
5. Визначте ступінь окиснення елементів в речовинах з такими формулами: AlCl3, Br2, KClO3, Al2S3, H4P2O7, Ca3N2, I2O5, Fe2(SO4)3.
6. Чим пояснити зміну ступенів окиснення елементів в окисно-відновних реакціях?
7. Які процеси пов’язані з переходом електронів?
8. Який процес називається процесом окиснення і процесом відновлення?
9. Індивідуальні завдання
Виберіть записи процесів окиснення:
А Fe+3 + 1e → Fe+2; Б Fe0 ─ 2e → Fe+2; В Fe0 ─ 3e → Fe+3; Г Fe+2 ─ 1e → Fe+3;
Д Fe+2 + 2e → Fe0.
10. Установіть відповідність між схемою та окисно-відновним процесом:
Схема: Окисно-відновний процес:
А Na0 ─ 1e → Na+; 1 відновлення;
Б S─2 ─ 2e → S0; 2 окиснення.
В Ca+2 + 2e → Ca0;
Г F20 + 2e → 2F─.
11. Дайте визначення поняттям «окисник» і «відновник». Як ступінь окиснення пов'язаний з цими поняттями?
Самостійна робота
12. Виберіть записи процесів, у яких Манган – окисник:
А Mn0 ─ 2e → Mn+2; Б Mn+4 + 2e → Mn+2; В Mn+4 + 1e → Mn+3; Г Mn+3 ─ 1e → Mn+4;
Д Mn +6 ─ 1e → Mn+7 Е Mn+6 + 2e → Mn+4.
13. Закінчіть схеми утворення йонів або атомів та встановіть відповідність між схемою та відновником і окисником:
Схема: Відновник чи окисник:
А K0… e → K+; 1 окисник;
Б 2Br─… e → Br20; 2 відновник.
В Fe+2… e → Fe+3;
Г Cu+2… e → Cu0.
14. Оберіть серед наведених схем ті, які відповідають окисно-відновним реакціям і поясніть свій вибір:
А Li + H2 → LiH; В KOH + H2S → K2S + H2O;
Б CaO + CO2 → CaCO3; Г NaClO3 → NaCl + O2.
15. Укажіть речовину «окисник» і речовину «відновник» в кожній реакції:
А Al + S → Al2S3; В Fe2O3 + CO → Fe + CO2;
Б Li2O + Si → Li + SiO2; Г NH3 + CuO → Cu + N2 + H2O.
II. Вивчення нового матеріалу
Будь-який окисно-відновний процес умовно можна поділити на дві напівреакції, одна з яких є реакцією окиснення, а друга – реакцією відновлення. В цих реакціях кількість електронів, які віддає відновник або приймає окисник, може бути різною, а для складання рівнянь ця кількість повинна бути однаковою. Тому при складанні окисно-відновних рівнянь застосовується метод електронного балансу: для числа відданих і приєднаних електронів у напівреакціях знаходять найменше спільне кратне окисника і відновника, які брали участь у реакції, і розставити коефіцієнти і рівнянні. Розглянемо метод електронного балансу на прикладах, використовуючи певний алгоритм:
1. Запишіть схему реакції;
2. Визначте ступіть окиснення всіх хімічних елементів, які входять до складу вихідних речовин і продуктів реакції. Знайдіть елементи, що змінюють ступінь окиснення;
3. Складіть електронне рівняння, зазначивши елемент, що окислюється та елемент, що відновлюється, а також число електронів, втрачених відновником та приєднаних окисником;
4. Обчисліть найменше спільне кратне для кількості відданих та приєднаних електронів і запишіть за вертикальною рискою праворуч;
5. За другою вертикальною рискою поставте числа, що отримуємо від ділення найменшого спільного кратного на кількості відданих і приєднаних електронів;
6. Зазначені числа є основними коефіцієнтами, що необхідно поставити перед формулами, в яких містяться елементи, що змінили ступінь окиснення після реакції;
7. Після встановлення основних коефіцієнтів, знайдіть коефіцієнти перед формулами сполук, у яких елементи не змінюють ступеня окиснення.
Приклад 1. Методом електронного балансу скласти рівняння реакції:
Zn + O2 → ZnO
Розязання. Визначаємо ступені окиснення елементів:
Zn0 + O20 → Zn+2O─2
З цього видно, що ступені окиснення змінили Цинк і Оксиген. Складаємо електронні рівняння, визначаємо, який елемент – окисник, а який – відновник, а також число електронів, втрачених відновником та приєднаних окисником:
Zn0 ─ 2e → Zn+2 2
O20 + 4e → 2O─2 2
Найменше спільне кратне для числа відданих і прийнятих електронів буде 4:
Zn0 ─ 2e → Zn+2 2
4
O20 + 4e → 2O─2 2
За другою вертикальною рискою поставимо числа, що отримуємо від ділення найменшого спільного кратного на кількості відданих і приєднаних електронів, зазначені числа є основними коефіцієнтами, які підставляємо в рівняння реакції:
Zn0 ─ 2e → Zn+2 2 2
4
O20 + 4e → 2O─2 2 2
2Zn + O2 → 2ZnO.
III. Узагальнення і систематизація знань
Окисно-відновні реакції відбуваються й тоді, коли ми запалюємо сірник. До складу головки сірника входить сірка, а на бічну стінку коробки нанесено суміш червоного фосфору з калій хлоратом. Теплової енергії, яка виділяється внаслідок тертя головки сірника об стінку коробки, достатньо, аби в результаті сублімації червоного фосфору утворився білий фосфор - легкозаймиста речовина. Він взаємодіє з киснем повітря з виділенням великої кількості теплоти, необхідної для подальшого перебігу низки окисно-відновних реакцій.
Завдання
Перетворіть схеми реакцій на хімічні рівняння, використовуючи метод електронного балансу:
Р + O2 → Р2O5; Р + КСlOз → Р2O5 + KCl; S + КСlO3 → KCl + SO2↑
ЗБЕРІГАЙТЕ СІРНИКИ поза полем зору малих дітей та в недосяжних для них місцях. Діти віком від двох років здатні самостійно їх запалити. НІКОЛИ НЕ ЗАОХОЧУЙТЕ дітей бавитися із сірниками!
Окисно-відновні реакції відбуваються й під час виверження вулканів Це руйнівне явище супроводжується виділенням отруйних газів, зокрема гідроген сульфіду.
Завдання
Перетворіть, використовуючи метод електронного балансу, схему реакції на хімічне рівняння: Н2S + O2 → SO2 + Н2O.
Під час грози також відбуваються окисно-відновні процеси. Внаслідок цього ґрунт збагачується солями нітратної кислоти, яка утворюється з нітроген(ІV) оксиду.
Завдання
Перетворіть, використовуючи метод електронного балансу, схеми реакцій ні хімічні рівняння:
а) N2 + O2 → NO: б) NO + O2 → NO2: в)* NO2 + Н2O → НNO2 + НNO3.
IV. Висновки
1. Що було головним на уроці?
2. Про що нового ви дізнались?
3. Чого навчились?
V. Домашнє завдання
Опрацювати §17, виконати завдання 198, 199(а-к) на стор. 106, підготувати повідомлення про значення окисно-відновних реакцій у життєдіяльності людини.