Урок хімії у 9 класі "Окисно-відновні реакції"

Про матеріал

Розробка уроку хімії у 9 класі з теми "Окисно-відновні реакції". Використано словесні, пояснювально-ілюстративні, частково-пошукові, практичні (иконання вправ) методи навчання. Учні вчаться складати окисно-відновні реакції методом електронного балансу.

Перегляд файлу

Тема уроку: Складання рівнянь окисно-відновних реакцій. Метод електронного балансу

 

Мета уроку:

  •                 сформувати вміння складати рівняння окисно-відновних реакцій методом електронного балансу; закріпити знання про процеси окиснення та відновлення, а також вміння визначати процеси окиснення та відновлення, окисник і відновник за рівняннями хімічних реакцій;
  •                 розвивати логічне мислення, вміння знаходити зв’язки між поняттями;
  •                 виховувати увагу на уроці.

 

Обладнання: періодична система Д.І. Мендєлєєва, таблиця електронегативності хімічних елементів.

 

 

Структура і зміст уроку

 

I. Актуалізація опорних знань

   Сьогодні ми з вами продовжуємо розмову про окисно-відновні реакції. Після опрацювання теми ви зможете класифікувати реакції за ознакою зміни ступенів окиснення, наводити приклади та розрізняти окисно-відновні реакції та реакції без зміни ступеня окиснення; складати рівняння не складних окисно-відновних реакційна основі електронного балансу; характеризувати процеси окиснення та відновлення. На шляху до успіху пригадаємо з вивчених курсів хімії та математики:

  •                 за якими ознаками класифікують хімічні реакції;
  •                 що таке ступінь окиснення і як його визначають у сполуках за їх формулами;
  •                 як за положенням елемента у періодичній системі визначити його мінімальний і максимальний ступінь окиснення;
  •                 що таке найменше спільне кратне й у який спосіб його обчислюють.

1. На які групи поділяють реакції за зміною ступеня окиснення? Наведіть приклади.

2. Які реакції називають окисно-відновними?

3. Що таке ступінь окиснення?

4. Які існують правила для визначення ступеня окиснення?

5. Визначте ступінь окиснення елементів в речовинах з такими формулами: AlCl3, Br2, KClO3, Al2S3, H4P2O7, Ca3N2, I2O5, Fe2(SO4)3.

6. Чим пояснити зміну ступенів окиснення елементів в окисно-відновних реакціях?

7. Які процеси пов’язані з переходом електронів?

8. Який процес називається процесом окиснення і процесом відновлення?

9. Індивідуальні завдання

 Виберіть записи процесів окиснення:

 

А Fe+3 + 1eFe+2;  Б Fe0 ─ 2eFe+2;  В Fe0 ─ 3eFe+3;  Г Fe+2 ─ 1eFe+3;

Д Fe+2 + 2eFe0.

 

10. Установіть відповідність між схемою та окисно-відновним процесом:

 

       Схема:                   Окисно-відновний процес:

А Na0 ─ 1eNa+;      1 відновлення;

Б S─2 ─ 2eS0;          2 окиснення.

В Ca+2 + 2eCa0;

Г F20 + 2e → 2F.

 

11. Дайте визначення поняттям «окисник» і «відновник». Як ступінь окиснення пов'язаний з цими поняттями?

Самостійна робота

12. Виберіть записи процесів, у яких Манган – окисник:

 

А Mn0 ─ 2eMn+2;  Б Mn+4 + 2eMn+2;  В Mn+4 + 1eMn+3;  Г Mn+3 ─ 1eMn+4; 

Д Mn +6 ─ 1eMn+7 Е Mn+6 + 2eMn+4.

13. Закінчіть схеми утворення йонів або атомів та встановіть відповідність між схемою та відновником і окисником:

 

       Схема:                   Відновник чи окисник:

А K0eK+;           1 окисник;

Б 2BreBr20;     2 відновник.

В Fe+2eFe+3;

Г Cu+2eCu0.

 

14. Оберіть серед наведених схем ті, які відповідають окисно-відновним реакціям і поясніть свій вибір:

 

А Li + H2 → LiH;                                 В KOH + H2S → K2S + H2O;

Б CaO + CO2 → CaCO3;                      Г NaClO3 → NaCl + O2.

 

15. Укажіть речовину «окисник» і речовину «відновник» в кожній реакції:

 

А Al + S → Al2S3;                        В Fe2O3 + CO → Fe + CO2;

Б Li2O + Si → Li + SiO2;             Г NH3 + CuO → Cu + N2 + H2O.

 

 

II. Вивчення нового матеріалу

   Будь-який окисно-відновний процес умовно можна поділити на дві напівреакції, одна з яких є реакцією окиснення, а друга – реакцією відновлення. В цих реакціях кількість електронів, які віддає відновник або приймає окисник, може бути різною, а для складання рівнянь ця кількість повинна бути однаковою. Тому при складанні окисно-відновних рівнянь застосовується метод електронного балансу: для числа відданих і приєднаних електронів у напівреакціях знаходять найменше спільне кратне окисника і відновника, які брали участь у реакції, і розставити коефіцієнти і рівнянні. Розглянемо метод електронного балансу на прикладах, використовуючи певний алгоритм:

 

1.  Запишіть схему реакції;

2. Визначте ступіть окиснення всіх хімічних елементів, які входять до складу вихідних речовин і продуктів реакції. Знайдіть елементи, що змінюють ступінь окиснення;

3. Складіть електронне рівняння, зазначивши елемент, що окислюється та елемент, що відновлюється, а також число електронів, втрачених відновником та приєднаних окисником;

4. Обчисліть найменше спільне кратне для кількості відданих та приєднаних електронів і запишіть за вертикальною рискою праворуч;

5. За другою вертикальною рискою поставте числа, що отримуємо від ділення найменшого спільного кратного на кількості відданих і приєднаних електронів;

6. Зазначені числа є основними коефіцієнтами, що необхідно поставити перед формулами, в яких містяться елементи, що змінили ступінь окиснення після реакції;

7. Після встановлення основних коефіцієнтів, знайдіть коефіцієнти перед формулами сполук, у яких елементи не змінюють ступеня окиснення.

 

Приклад 1. Методом електронного балансу скласти рівняння реакції:

                    Zn + O2ZnO

Розязання. Визначаємо ступені окиснення елементів:

                    Zn0 + O20Zn+2O─2

З цього видно, що ступені окиснення змінили Цинк і Оксиген. Складаємо електронні рівняння, визначаємо, який елемент – окисник, а який – відновник, а також число електронів, втрачених відновником та приєднаних окисником:

                    Zn0 ─ 2eZn+2    2

                    O20 + 4e → 2O─2    2

Найменше спільне кратне для числа відданих і прийнятих електронів буде 4:

                    Zn0 ─ 2eZn+2    2   

                                                          4

                    O20 + 4e → 2O─2    2

За другою вертикальною рискою поставимо числа, що отримуємо від ділення найменшого спільного кратного на кількості відданих і приєднаних електронів, зазначені числа є основними коефіцієнтами, які підставляємо в рівняння реакції:

                    Zn0 ─ 2eZn+2    2          2

                                                          4 

                    O20 + 4e → 2O─2    2          2

 

                    2Zn + O2 → 2ZnO.

 

III. Узагальнення і систематизація знань

   Окисно-відновні реакції відбуваються й тоді, коли ми запалюємо сірник. До складу головки сірника входить сірка, а на бічну стінку коробки нанесено суміш червоного фосфору з калій хлоратом. Теплової енергії, яка виділяється внаслідок тертя головки сірника об стінку коробки, достатньо, аби в результаті сублімації червоного фосфору утворився білий фосфор - легкозаймиста речовина. Він взаємодіє з киснем повітря з виділенням великої кількості теплоти, необхідної для подальшого перебігу низки окисно-відновних реакцій.

Завдання
Перетворіть схеми реакцій на хімічні рівняння, використовуючи метод електронного балансу:

Р + O2 → Р2O5;     Р + КСlOз → Р2O5 + KCl;     S + КСlO3 → KCl + SO2

ЗБЕРІГАЙТЕ СІРНИКИ поза полем зору малих дітей та в недосяжних для них місцях. Діти віком від двох років здатні самостійно їх запалити. НІКОЛИ НЕ ЗАОХОЧУЙТЕ дітей бавитися із сірниками!

Окисно-відновні реакції відбуваються й під час виверження вулканів Це руйнівне явище супроводжується виділенням отруйних газів, зокрема гідроген сульфіду.

Завдання

Перетворіть, використовуючи метод електронного балансу, схему реакції  на  хімічне рівняння: Н2S + O2 → SO2 + Н2O.

Під час грози також відбуваються окисно-відновні процеси. Внаслідок цього ґрунт збагачується солями нітратної кислоти, яка утворюється з нітроген(ІV) оксиду.

Завдання

Перетворіть, використовуючи метод електронного балансу, схеми реакцій ні хімічні рівняння:

а) N2 + O2 → NO:    б) NO + O2 → NO2:    в)* NO2 + Н2O → НNO2 + НNO3.

 

IV. Висновки

1. Що було головним на уроці?

2. Про що нового ви дізнались?

3. Чого навчились?

 

V. Домашнє завдання

   Опрацювати §17, виконати завдання 198, 199(а-к) на стор. 106, підготувати повідомлення про значення окисно-відновних реакцій у життєдіяльності людини.

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
11 січня 2019
Переглядів
6421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку