8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Конспект уроку з хімії для 8 класу: "Фізичні й хімічні властивості кислот"

Про матеріал
Матеріал допоможе учням сформувати знання про фізичні та хімічні властивості кислот, реакції заміщенні та обміну, закріпити вміння складати хімічні рівняння. Відеодосліди надають можливість розвивати спостережливість, аналіз вивченого матеріалу, розвивають інтерес до уроків хімії.
Перегляд файлу

Тема: Основні класи неорганічних сполук

Тема. Фізичні й хімічні властивості кислот

Мета уроку:

Навчальна:  ознайомити учнів з фізичними й хімічними властивостями кислот; розширити знання учнів про реакції заміщення й обміну на прикладі хімічних властивостей кислот, їх взаємодії з металами, основними оксидами, основами й солями; розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей кислот.

Корекційна: розвивати вміння спостерігати, аналізувати результати дослідів, робити логічні висновки; активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати інтерес до вивчення предмету, формувати уміння працювати самостійно; вести діалог.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форми роботи: розповідь учителя, демонстраційний відеоексперимент,  робота з опорною схемою.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, комп’ютер, мультимедійний проектор.

 ХІД УРОКУ

 І. Організаційний момент

 Люблю я свій розум,

Увагу та пам'ять.

Працює мій мозок.

І вчусь я старанно.

Сприймаю все нове

І мислю логічно.

Учителя слово

Здійсню практично..

ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань

На попередніх уроках ми познайомилися з фізичними й хімічними властивостями оксидів.

- З якими класами неорганічних речовин взаємодіють оксиди?

(З водою, з лугами — кислотні оксиди, з кислотами — основні оксиди, з іншими оксидами)

Розстав знак «плюс» там, де реакція можлива, виходячи з властивостей оксидів.

http://notatka.at.ua/_pu/15/s23951745.jpg

- А як же інші клітинки? Щоб заповнити їх, ми повинні вивчити хімічні властивості інших класів неорганічних сполук.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Фізичні й хімічні властивості кислот

Коли ми вивчали класифікацію кислот, звернули увагу, що більшість відомих кислот — це водні розчини. Без води їх властивості змінюються. Наприклад, безводна сульфатна кислота не взаємодіє із залізом, що дозволяє перевозити її в сталевих цистернах. А розчин цієї кислоти розчинить цистерну дорогою. Безводна хлоридна кислота — це газ гідроген хлорид (безбарвний задушливий газ із різким запахом). А в разі розчинення у воді — це хлоридна кислота, що входить до складу шлункового соку.

Вивчення хімічних властивостей кислот ми проведемо за планом:

  • Дія кислот на індикатори
  • Взаємодія кислот з металами
  • Взаємодія кислот з оксидами
  • Взаємодія кислот з основами
  • Взаємодія кислот із солями

1) Відеодемонстрація досліду № 1. Дія кислот на індикатори (наприклад, https://www.youtube.com/watch?v=u1S5bc9ANt0).

На підставі спостережень заповнюємо таблицю.

http://svitppt.com.ua/images/36/35957/960/img12.jpghttp://notatka.at.ua/_pu/15/s63732492.jpg

Висновок. У розчинах кислот метиловий оранжевий набуває червоного забарвлення, лакмус — рожевого, фенолфталеїн – не змінює забарвлення. Отже, розчини кислот можна визначити з допомогою індикатора метилоранжу або лакмусу.

2) Відеодемонстрація досліду2. Взаємодія кислот з металами (наприклад, https://www.youtube.com/watch?v=DZih_54Jthc) .

- Чому метали неоднаково реагують із кислотою?

http://svitppt.com.ua/images/36/35957/960/img20.jpgЦе пов’язано з властивостями металів. М. М. Бекетов розташував метали відповідно до їх активності в ряд від найсильніших до найслабших.

Цей ряд так і називається — ряд активності металів. (Розглядаємо таблицю, знаходимо ряд активності металів у підручнику.) Водень серед металів перебуває не випадково. Він розділяє метали на активні, які витісняють водень із розчинів кислот, і ті, що не взаємодіють із розчинами кислот і водень не витісняють.

Запишемо рівняння реакцій:

Cu +HCl ≠

Zn + 2HCl→ZnCl +2H2

Mg + 2HCl→MgCl +2H2

Укажіть тип реакції. (Реакція заміщення)

Увага! Нітратна кислота по-особливому реагує з металами. Водень не витісняється жодним із металів, наприклад:

Zn + 4HNO3→Zn(NO3)2+ 2H2O+ 2NO2

Висновок. Розчини кислот взаємодіють з активними металами з виділенням водню.

3) Із попередніх уроків ми знаємо, що кислоти можуть реагувати тільки з якими оксидами? (З основними)

Відеодемонстрація досліду3. Взаємодія купрум(ІІ) оксиду з хлоридною кислотою (наприклад, https://www.youtube.com/watch?v=kfieYauW1nM) .

Запишемо рівняння реакції:

CuO + 2HClCuCl2+H2O 

Укажіть тип реакції.

Це реакція обміну — дві складні речовини обмінюються своїми складовими.

Висновок. Розчини кислот взаємодіють з основними оксидами.

Фізкульхвилинка

http://dnz12.zakosvita.com.ua/uploads/editor/5946/439896/sitepage_22/images/247028_d12c1103a418367c.gifКомплекс вправ 4 (гімнастика для очей) 

1. Швидко покліпати очима; заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів. 

2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів. 

3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само – у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази. 

4) Відеодемонстрація досліду № 4. Реакція нейтралізації (наприклад, https://www.youtube.com/watch?v=kfrQ1p5ieCo).

Запишемо рівняння хімічної реакції:

NaOH+HCl = NaCl +H2O

- Чому знебарвлюється розчин? (Середовище стало нейтральним)

Укажіть тип реакції. (Реакція обміну)

Така реакція між розчинами кислот і основ називається реакцією нейтралізації. Поясніть, чому.

Висновок. Кислоти взаємодіють з основами.

5) Кислоти можуть витісняти більш слабкі кислоти з їхніх солей.

Відеодемонстрація досліду № 5. Взаємодія кальцій карбонату з розчином хлоридної кислоти (наприклад, https://www.youtube.com/watch?v=KetxMzY_P1I) .

СaCO3 + 2HCl→СаCl2 + H2CO3  

H2CO3→H2O +CO2

 Висновок. Кислоти взаємодіють із солями.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Підіб’ємо підсумки сьогоднішнього уроку.

Переглянь таблицю, яку ми почали заповнювати на початку уроку.

- В які ще клітинки ми можемо поставити знак «плюс»?

http://notatka.at.ua/_pu/15/s71908562.jpg

Рефлексія

1) Ми познайомилися на уроці з такими поняттями, як «індикатор», «реакція обміну»

2) Чи знаєте ви тепер, з якими простими й складними речовинами реагують кислоти?

3) Які труднощі виникли під час уроку?

 V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.

Творче завдання. Скласти правила роботи з кислотами.


 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
30 березня 2019
Переглядів
1713
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку