Конспект уроку з хімії для 8 класу на тему: "Поширення солей у природі та їхнє практичне значення"

Про матеріал
Мета уроку: закріпити знання учнів про склад середніх солей, вміння складати формули середніх солей;розглянути поширення солей у природі, їхні фізичні властивості; розглянути використання солей;звернути увагу учнів на солі, які найчастіше застосовуються у побут.і
Перегляд файлу

8 клас      Хімія     ____________________

 

Тема. Поширення солей в природі та їхнє практичне значення.

Мета: закріпити знання учнів про склад середніх солей, вміння складати формули середніх солей;розглянути поширення солей у природі, їхні фізичні властивості;

розглянути використання солей;звернути увагу учнів на солі, які найчастіше застосовуються у побуті;розвивати логічне мислення, спостережливість, допитливість, розширювати кругозір.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручники, малюнки, таблиці розчинності.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

ІІІ. Актуалізація знань, мотивація.

Ця речовина дала назву цілому класу сполук.

Історію цієї речовини можна порівняти з історією нафти та золота.

До першої половини ХIХ століття вона вважалась рідкісним продуктом,нерівномірно розподіленим між народами земної кулі. В Африці за неї купували рабів, золото, слонову кістку. Ще в середні віки ціна міцного робітника в Африці дорівнювала шматку цієї речовини розміром з його ступню. В Індії цю речовину можна було обміняти на сапфіри.

Більшість народів світу вклонялися цій речовині як символу самого життя, вічності та сталості, благополуччя й миру

В деяких країнах цю речовину використовували як гроші.

У давнину люди приписували цій речовині священні властивості, пов’язували її з добрими духами. У багатьох країнах збереглася традиція ставити перед гостями цю речовину як символ дружби та гостинності. Існує давня традиція: зустрічати дорогих гостей хлібом та …

Отже, я думаю, ви вже знаєте, про яку речовину йдеться. Звичайно, це натрій хлорид або, як ми говоримо в побуті, кухонна сіль.

 

ІV.Вивчення нового матеріалу

Застосування солей.

Сьогодні ми здійснимо туристичну подорож до країни Соляндії.

Ми побуваємо у деяких містах цієї країни, познайомимось з традиціями, населенням. Отже, починаємо. Спочатку ми побуваємо у місті Сульфатному. Населяють це місто сульфати, тобто солі сульфатної кислоти. Вони надзвичайно працьовиті й талановиті. Наприклад, натрій сульфат і калій сульфат працюють у склоробній промисловості. Окрім того, натрій сульфат приймає участь у виробництві соди, а калій сульфат сприяє кращому росту рослин як калійне добриво.

Не менш енергійним є алюміній сульфат. Ця сіль застосовується для очищення води, у паперові, текстильній, шкіряній галузях промисловості

Відомими у місті сульфатами є барій сульфат та кальцій сульфат. Вони обидва виконують важливі функції у медицині. Барій сульфат – рентгеноструктурний матеріал, а кальцій сульфат незамінний при лікуванні переломів. І це ще не все. Кальцій сульфат – будівельний матеріал, барій сульфат – наповнювач у виробництві паперу і каучуку.

Одним із почесних сульфатів є мідний купорос. Він і засіб захисту рослин, і джерело добування міді високої чистоти.

Деякі сульфати закодовані. Якщо вам зустрінуться написи Е-515 та Е-520

знайте, що це вже відомі нам калій сульфат та алюміній сульфат при виконанні функцій харчової добавки.

А тепер завдання:

1) учні, які народилися взимку, складають формули солей, про які йшлося у повідомленні, і три способи добування алюміній сульфату;

2) учні, які народилися влітку, складають формули солей, про які йшлося у повідомленні, і три способи добування купрум (II) сульфату;

3) учні, день народження яких восени, готують подібне повідомлення про хлориди та нітрати, використовуючи підручник;

4) учні, які народилися навесні, готують повідомлення про застосування карбонатів та ортофосфатів, також користуючись підручником.

2. Відповіді учнів кожної групи та обговорення.

3. Солі в природі.

Наша подорож триває. Зараз ми побуваємо з вами на лоні природи. Адже, зрозуміло, що солей тут ми знайдемо багато.

Всім відомо, що вода морів і океанів на смак солоно-гірка. Це тому, що в ній міститься багато різних солей. Навіть є спеціальна міра – солоність, яка визначається вмістом солей в одиниці об’єму морської води. 100 г морської води у середньому містять 3,5 г солей, серед яких є лідери – натрій та магній хлориди.

Якби висохли всі моря, то залишилося стільки б солей, що можна було б побудувати по всьому екватору стіну висотою 282 м та шириною 1,5 км.

Прісна вода також містить солі, але тут вже переважають солі кальцію та магнію (в основному карбонати та сульфати).

Найбільш солоною є вода Червоного моря.

Морська вода непридатна для пиття через високий вміст мінералів, для виведення яких з організму потрібно води більше, ніж її випита кількість. Однак після дистиляції, що знижує солоність, таку воду можна пити.

Багато солей є і в земній корі. Більшість із них силікати.

Кожен чув про сталактити і сталагміти. Це такі камяні бурульки, які можна побачити у печерах. Краплі сталактитів і гігантські сталагміти всередині печер – найвідоміші вапнякові чудеса. Ці печери утворюються внаслідок того, що кисла дощова вода розчиняє і забирає з осадової породи вапняку кальцій карбонат. І ось що утворюється.

 

 

 

 

 

Солі також можуть бути і дорогоцінним камінням. Саму численну групу утворюють силікати, що включають топаз, циркон, гранат, турмалін і багато інших мінералів.

Серед ювелірних каменів є представники фосфатів – бірюза, карбонатів – кальцит і арагоніт. Перли і корали складені також в основному карбонатами.

БІРЮЗА

ГРАНАТ

ТУРМАЛІН

 

ТОПАЗ

Найбільша морська перлина («Перлина Аллаха») важить 6,370 кг.

Властивості перлів були відомі ще цариці Клеопатрі. Ось як пише про це Г.Р.Хагард у своєму романі «Клеопатра»:

«…Вона вийняла з вуха одну з тих величезних перлин … і … опустила перлину в оцет. Запанувала  тиша, вражені гості, завмерши, спостерігали, як незрівнянна перлина повільно розчиняється в міцному оцті. Від неї не залишилося і сліду…»

V.Узагальнення знань

Заслуховування повідомлень учнів.

VІ.Підведення підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання

§ 20, відповісти на запитання

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
24 липня
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку