Повторення та узагальнення знаннь учнів по темі " Основні класи органічних речовин " , закріплення вивченого матеріалу розв'язуванням розрахункових задач .
Урок
ТЕМА: Узагальнення знань по темі «Основні класи органічних сполук».
Розв’язування розрахункових задач.
МЕТА: повторити і узагальнити знання з основних класів органічних речовин; закріпити
вивчений матеріал розв’язуванням розрахункових задач .
ОБЛАДНАННЯ: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва.
ТИП УРОКУ: урок закріплення знань, умінь і навичок.
ПЛАН УРОКУ.
І.Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вивчаючи основні визначення , будову та властивості різних класів речовин ми володіємо тільки однією частиною знань – теоретичною. А як же застосувати теоретичні знання на практиці? А практична частина – це розв’язування розрахункових задач. Розв’язування задач – це робота творча, яка сприяє глибокому засвоєнню основних хімічних понять, теорій і законів. Це спосіб розвитку логічного мислення учнів.
IV. Повідомлення теми , мети уроку.
Тому темою сьогоднішнього уроку буде повторення основних класів органічних сполук на прикладі розрахункових задач.
V. Повторення основних понять теми.
Бесіда.
1)Які класи органічних речовин вам відомі, підтвердьте їх загальними формулами.
2)Які реакції характерні для основних класів органічних сполук?
Завдання( біля дошки 2 учні, решта пишуть самостійно)
Здійснити перетворення:
А) С2Н5ОН→ СН3СОН→ СН3СООН→CH2ClCOOH
С2Н5ОН + CuO → СН3СОН + Cu + H2O
СН3СОН + Ag2O → СН3СООН + Ag
СН3СООН + Cl2 → CH2ClCOOH + HCl
Б) СН3СОН→ СН3СООН→ СН3СООС2Н5→ СН3СООН
СН3СОН + Ag2O → СН3СООН + Ag
СН3СООН + С2Н5ОН → СН3СООС2Н5 + H2O
СН3СООС2Н5 + H2O → СН3СООН + С2Н5ОН
VІ.Виконання завдань.
І тип. Задачі , за умовами яких вихідні речовини містять домішки.
1)Який об’єм ацетилену за (н.у.) можна добути з 200 г кальцій карбіду масова частка домішок в якому 5%?
Дано: W(реч)=100% - W(дом)
m(CaC2)=200 г М (CaC2)=64 г/моль
W(домішок)=5% m (реч)= W∙m(суміші)
Розв’язок.
1)Визначаємо масу чистого кальцій карбіду з суміші:
W (CaC2)=100% - 5% = 95% = 0,95
V(C2H2) - ? m(CaC2)= 0,95 ∙200 г = 190 г
2)Складаємо рівняння реакції та знаходимо об’єм ацетилену.
190 г х л
CaC2 + 2H2O → C2H2 + Ca(ОН)2
64 г 22,4 л
Х = = 66,5 л
В: V(C2H2) = 66,5 л
ІІ тип. Задачі на виведення молекулярної формули органічної сполуки за масовими частками та
відносною густиною газів.
2)Масові частки Карбону і Гідрогену , що входять до складу деякої органічної сполуки, відповідно становлять 85,7% і 14,3%. Відносна густина органічної речовини за повітрям 1,45. Визначте молекулярну формулу сполуки.
Дано:
W(С) = 85,7% Дпов = → М(СхНy) = Дпов∙ М(пов)
W(Н) = 14,3% W(Е) = ∙100% →n =
Дпов = 1,45 1)Обчислюємо молярну масу органічної речовини:
М(СхНy) = Дпов∙ М(пов) = 1,45 ∙29 = 42 г/моль
Формулу - ? 2) Обчислюємо кількість атомів Карбону і Гідрогену:
n (С) = = = 3
n (H) = = = 6
x = 3 y = 6 В: С3Н6
Самостійна робота.
1)Здійснити перетворення:
І варіант. ІІ варіант
С2Н5Cl → С2Н5ОН→ СН3СОН→ СН3СООН С2Н5ОН→ СН3СОН→ СН3СООН→СН3СООNa
(2 бали)
2)Розв’язати задачу І типу.
І варіант. ІІ варіант
Визначити об’єм ацетилену (н.у.), який виділиться Визначити масу фенолу, який можна
при взаємодії з водою кальцій карбіду масою 400 г добути з 30 г хлорбензолу, що містить
з масовою часткою домішок 2,5%. 5% домішок і достатньої кількості
натрій гідроксиду.
(3 бали)
3)Розв’язати задачу ІІ типу.
І варіант. ІІ варіант
Масові частки Карбону і Гідрогену в органічній Вивести молекулярну формулу газоподібного
речовині відповідно дорівнюють 84,51% і 15,49% вуглеводню за даними: масова частка
Відносна густина речовини за киснем дорівнює Карбону дорівнює 85,7%; відносна густина
4,44. Вивести молекулярну формулу. газу за воднем дорівнює 21.
(5 балів)
VІІ.Підбиття підсумків уроку.
Отже, ми на уроці повторили основні класи органічних сполук, їх склад і властивості та закріпили набуті знання розв’язуванням розрахункових задач.
VІІ. Домашнє завдання.
Розв’язати задачі: