1
Конспект Уроку з Хімії для 9 класу на тему «Крохмаль і целюлоза - природні полімери. Порівняльна характеристика крохмалю і целюлози»
Мета уроку: розширити й поглибити уявлення про полімери, сформувати поняття про вуглеводи – природні полімери; ознайомити учнів з властивостями крохмалю і целюлози, їх поширенням у природі, значенням і застосуванням; дослідити розчинність крохмалю у воді, сформувати навички визначати наявність крохмалю в розчинах ; розвивати практичні навички користування лабораторним обладнанням.
Обладнання: обладнання для фокусів,обладнання для лабораторних робіт №13,№14, проектор, мультимедійна дошка, учительська презентація до уроку, шаблони таблиці «Порівняльна характеристика крохмалю та целюлози»
Тип уроку: комбінований
Методи навчання: пояслювально-демонстративні,проблемні,практичні, словесні.
Хід уроку
І Організаційний момент
Доброго дня! Наш урок почнемо з хімічних фокусів.
ІІ Вивчення нового матеріалу.
1. Звучить марш І.Дунаєвського «Парад Але». На класній дошці висить біла тканина. Виходить учениця з розпилювачем. Розпилює декілька разів розчин жовто-коричневого кольору на білу тканину. Тканина стає синьою, на ній проявляється білий напис «Хімічна магія» . (Додаток 2) Учениця підходить до демонстраційного столу. Піднімає стакан з рідиною , схожою на чай .
Учениця звертається до класу: « Бажаєте чаю?» З класу: «Так!» Учениця : «Хвилинку! Помішаю». Бере ложку і мішає «чай», рідина стає синьою. Учениця: «Вибачте, тільки чорнила».
Фокусниця займає місце за партою.
Учитель: «Які речовини були застосовані для хімічних фокусів?» Щоб розгадати секрет фокусів проведемо лабораторні досліди.
2. Лабораторні роботи №13,№14.Учитель проводить інструктаж з БЖ та дозволяє розпочати лабораторний дослід№13 «Відношення крохмалю до води, утворення клейстеру».
Дрібку крохмалю розчиніть у холодній воді. Що спостерігаємо?
Повільно, дотримуючись правил техніки безпеки й правил нагрівання, нагріваємо вміст пробірки. Що спостерігаємо? Чи можна вважати цей розчин істинним? Як називаються такі розчини?
Записати спостереження та висновки дослідження.
Після отримання учнями клейстеру вчитель нагадує про БЖ , дозволяє розпочати лабораторний дослід №14 «Взаємодія крохмалю з йодом».
В отриманий клейстер додайте дві-три краплі розведеного розчину йоду. Що спостерігаємо?(Поява фіолетово-синього забарвлення вказує на наявність крохмалю в розчині)
Висновок: дія йоду є якісною реакцією на наявність крохмалю в речовині.
3. Після лабораторних робіт вчитель задає питання:
«Чи зможете зараз назвати речовини, що використали для фокусів? Чому біла тканина стає синьою? Розчин якої речовини застосовували в розпилювачі, в стакані? »
Учні дають пояснення перетворенням ,які бачили на початку уроку. Роблять узагальнення про розчинність крохмалю у воді, про якісну реакцію на крохмаль.
4. Учитель: «Чи існують ще речовини подібні до крохмалю? » Учитель демонструє перший слайд презентації, на якому тема і задачі уроку,звертається до учнів із завданням. У кожного на парті є готовий шаблон таблиці «Порівняльна характеристика крохмалю та целюлози» (додаток1.). Під час демонстрації слайдів учні повинні заповнити цю таблицю. Результат учнівської роботи - створена кожним учнем таблиця, яку треба вивчити вдома. Далі учні працюють з електронною презентацією.
Властивості, особливості будови |
Крохмаль |
Целюлоза |
Агрегатний стан |
Білий порошок |
Біла волокниста маса (вата) |
Розчинність у воді |
Не розчиняється в холодній, у гарячій утворює колоїдний розчин |
Не розчиняється у воді |
Склад |
(C6H10O5)m |
(C6H10O5)n |
Молярна маса |
M = 172m, де m — від кількох сотен до кількох тисяч |
M = 172n, де n — від кількох десятків тисяч до кількох сотен тисяч |
Мономер |
α-глюкоза |
β-глюкоза |
Будова полімерного ланцюга |
Лінійна, розгалужена |
Лінійна |
Біологічна роль |
Поживна речовина для рослин,тварин і людини |
Не засвоюється в організмі людини, «будівельний» матеріал для рослин |
III. Домашнє завдання
Вивчити таблицю «Порівняльна характеристика крохмалю та целюлози», з підручника вивчити параграф,
відповісти на питання після параграфу.
Творче завдання. Дослідіть різні продукти харчування на наявність крохмалю і складіть звіт.
IV. Підбиття підсумків уроку
Чи досягли мети уроку?Що нового дізналися про крохмаль та целюлозу? Як дізнатися про наявність крохмалю у продуктах харчування?Як називають групу вуглеводів, до якої відносять крохмаль , целюлозу, хітин, глікоген?
Додаток1. «Порівняльна характеристика крохмалю та целюлози»
Властивості, особливості будови |
Крохмаль |
Целюлоза |
Агрегатний стан |
|
|
Розчинність у воді |
|
|
Склад |
|
|
Молярна маса |
|
|
Мономер |
|
|
Будова полімерного ланцюга |
|
|
Якісна реакція |
|
|
Біологічна роль |
|
|
Додаток 2.
Фокус «Хімічна магія»
Речовини та матеріали
Підготовка фокусу
Проведення фокусу
Джерела: