Конспект уроку з хімії в 9 класі на тему "Порівняльна характеристика крохмалю та целюлози"

Про матеріал
Конспект уроку з хімії в 9 класі на тему "Порівняльна характеристика крохмалю та целюлози"
Перегляд файлу

1

 

Конспект Уроку з Хімії для 9 класу на тему  «Крохмаль і целюлоза - природні полімери. Порівняльна характеристика крохмалю і целюлози»

Мета  уроку: розширити й поглибити уявлення про полімери, сформувати поняття про вуглеводи – природні полімери; ознайомити учнів з властивостями крохмалю і   целюлози, їх поширенням у природі, значенням і застосуванням; дослідити розчинність  крохмалю у  воді, сформувати навички визначати наявність крохмалю в розчинах ; розвивати практичні навички користування лабораторним обладнанням.

Обладнання: обладнання для фокусів,обладнання для лабораторних робіт №13,№14, проектор, мультимедійна дошка, учительська презентація до уроку, шаблони таблиці «Порівняльна характеристика крохмалю та целюлози»

Тип уроку: комбінований

Методи навчання: пояслювально-демонстративні,проблемні,практичні, словесні.

Хід уроку

 

 І Організаційний момент

Доброго дня! Наш урок почнемо з хімічних фокусів.

ІІ Вивчення нового матеріалу.

1. Звучить марш І.Дунаєвського «Парад Але».  На класній дошці висить біла тканина. Виходить учениця з розпилювачем. Розпилює декілька разів розчин жовто-коричневого кольору  на білу тканину. Тканина стає синьою, на ній проявляється білий напис «Хімічна магія» . (Додаток 2) Учениця підходить до демонстраційного столу. Піднімає стакан з рідиною , схожою на чай .

 Учениця звертається до класу: « Бажаєте чаю?»  З класу: «Так!» Учениця : «Хвилинку! Помішаю». Бере ложку і мішає «чай», рідина стає синьою. Учениця: «Вибачте, тільки чорнила».

Фокусниця займає місце за партою.

Учитель: «Які речовини були застосовані для хімічних фокусів?» Щоб  розгадати секрет фокусів проведемо лабораторні досліди.

2. Лабораторні роботи №13,№14.Учитель проводить інструктаж з БЖ та дозволяє розпочати лабораторний  дослід№13 «Відношення крохмалю до води, утворення клейстеру».

Дрібку крохмалю розчиніть у холодній воді. Що спостерігаємо?

Повільно, дотримуючись правил техніки безпеки й правил нагрівання, нагріваємо вміст пробірки. Що спостерігаємо? Чи можна вважати цей розчин істинним? Як називаються такі розчини?

Записати спостереження та висновки  дослідження.

Після отримання учнями клейстеру вчитель нагадує про БЖ , дозволяє розпочати лабораторний дослід №14 «Взаємодія крохмалю з йодом».

В отриманий клейстер додайте дві-три краплі розведеного розчину йоду. Що спостерігаємо?(Поява фіолетово-синього забарвлення вказує на наявність крохмалю в розчині)

Висновок: дія йоду є якісною реакцією на наявність крохмалю в речовині.

 

3. Після лабораторних робіт вчитель  задає питання:

«Чи зможете зараз назвати речовини, що використали для фокусів? Чому біла тканина стає синьою? Розчин якої речовини застосовували в розпилювачі, в стакані? »

Учні дають пояснення перетворенням ,які бачили на початку уроку. Роблять узагальнення про розчинність крохмалю у воді, про якісну реакцію на крохмаль.

 

4. Учитель: «Чи існують ще речовини подібні до крохмалю? » Учитель демонструє перший слайд презентації, на якому тема і задачі уроку,звертається до учнів із завданням. У кожного на парті є готовий шаблон  таблиці «Порівняльна характеристика крохмалю та целюлози»  (додаток1.). Під час демонстрації слайдів учні повинні заповнити цю таблицю. Результат учнівської роботи - створена кожним учнем таблиця, яку треба вивчити вдома. Далі учні працюють з  електронною презентацією.

 

Властивості, особливості будови

Крохмаль

Целюлоза

Агрегатний стан

Білий порошок

Біла волокниста маса (вата)

Розчинність у воді

Не розчиняється в холодній, у гарячій утворює колоїдний розчин

Не розчиняється у воді

Склад

(C6H10O5)m

(C6H10O5)n

Молярна маса

M = 172m, де m — від кількох сотен до кількох тисяч

M = 172n, де n — від кількох десятків тисяч до кількох сотен тисяч

Мономер

α-глюкоза

β-глюкоза

Будова полімерного ланцюга

Лінійна, розгалужена

Лінійна

Біологічна роль

Поживна речовина для рослин,тварин і людини

Не засвоюється в організмі людини, «будівельний» матеріал для рослин

 

III. Домашнє завдання

Вивчити таблицю «Порівняльна характеристика крохмалю та целюлози», з підручника вивчити параграф,

відповісти на питання після параграфу.

Творче завдання. Дослідіть різні продукти харчування на наявність крохмалю і складіть звіт.

 

 

IV. Підбиття підсумків уроку

Чи досягли мети  уроку?Що нового дізналися про крохмаль та целюлозу? Як дізнатися про наявність крохмалю у продуктах харчування?Як називають групу вуглеводів, до якої відносять крохмаль , целюлозу, хітин, глікоген?

 

 

 

 

 

 

Додаток1. «Порівняльна характеристика крохмалю та целюлози»

Властивості, особливості будови

Крохмаль

Целюлоза

Агрегатний стан

 

 

Розчинність у воді

 

 

Склад

 

 

Молярна маса

 

 

Мономер

 

 

Будова полімерного ланцюга

 

 

Якісна реакція

 

 

Біологічна роль

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

Фокус «Хімічна магія»

Речовини та матеріали

  •                     Газети або шматок поліетиленової плівки
  •                     1 аркуш ватману або біла бавовняна  тканина розміром з ватман, 2 аркуша білого паперу А4
  •                     Ножиці
  •                     Розчин крохмального клейстеру: 50 мл  клейстеру у 100 мл холодної води
  •                     10 мл спиртової настоянки  йоду( замінити розчином Люголя)
    Попередження: Працюй у гумовий рукавичках. Настоянка йоду - сильний окисник, не допускай потрапляння в очі, рот, ніс. На руках залишає плями.  .
  •                     250 мл води
  •                     2 чисті пусті пляшки з розпилювачем

Підготовка фокусу

  1.                 Закрий робочий стіл газетою або поліетиленовою плівкою
  2.                 З аркушів А4  необхідно вирізати великі літери, щоб скласти напис « Хімічна магія»
  3.                 Поклади аркуш ватману або білу тканину на поліетиленову плівку або газету, на ньому розклади вирізані  літери( хімічна магія).
  4.                 З розпилювача, наповненого розчином клейстера , побризкай весь аркуш ватману ( тканину)і букви .
  5.                 Зніми всі літери і залиш ватман ( тканину) на 15-20 хвилин для висихання. Текст стане невидимим.
  6.                 Дотримуючись правил з БЖ, приготуй розчин йоду ( розчин Люголя), залий в чисту пляшку з розпилювачем.

Проведення фокусу

  1.                 Перед початком уроку закріпити ватман на дошці.
  2.                 Побризкай  аркуш ватману(тканину) йодним розчином з пляшки з розпилювачем .

Джерела:

http://lmagic.info/

 

  

docx
До підручника
Хімія 9 клас (Гранкіна Т.М.)
Додано
28 листопада 2019
Переглядів
8562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку