Конспект уроку знайомить учнів з поняттями «інформаційне суспільство», «Net-культура», їх особливостями; вчить відрізняти художній образ від симулякра; розвивати художній смак; виховувати інтерес до справжніх культурних цінностей.
Конспект уроку
з художньої культури
на тему: «Особливості культури інформаційного суспільства.Net-культура.Художній образ і симулякр»
Олексієнко Жанни Михайлівни,
вчителя Гамаліївської ЗОШ І-ІІ ступенів
Лохвицької районної ради
Полтавської області
Мета: ознайомити учнів з поняттями «інформаційне суспільство», «Net-культура», розглянути їх особливості; вчити відрізняти художній образ від симулякра; розвивати художній смак; виховувати інтерес до справжніх культурних цінностей.
Обладнання: роздруковане зображення Шрека, Вєрки Сердючки, тамагочі, неіснуючого пейзажу (комп’ютерна графіка); кадру з фільму "Післязавтра" (реж. Роланда Еммеріха); фото, що ілюструє війну в Перській затоці 1991 року; уривок з фільма Баррі Левінсона «Шахрайство» 1997року створення; диск з підбіркою зображень світових шедеврів та їх симулякрів.
ХІД УРОКУ
Для нас сомнений больше нет,
Что миром правит Интернет.
Познать поможет целый свет
И на любой вопрос ответ
Тебе подскажет Интернет.
Исчезни тьма! Да будет свет,
С простым названьем Интернет!
З Інтернету
І.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Вставити пропущені слова в речення:
1) Слово «модернізм» перекладається з французької як...
2) Модернізм – це напрям у мистецтві...століття, який характеризується відмовою від традицій...мистецтва, прагненням до пошуку...форм, а також умовністю стилю.
3) Найвідоміші течії модернізму у світовому мистецтві -...
4) Постмодернізмом, який виник у ІІ половині ХХ століття, позначають усе, що розвивається... (ВІДПОВІДІ: сучасний, новітній; ХХ ст.; класичного; нових; модерн, абстракціонізм, дадаїзм, кубізм, постімпресіонізм, символізм, сюрреалізм, футуризм; після модернізму.)
ІІ. .МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Час, в якому ми живемо, має одну з характерних особливостей, яка впливає та кардинально змінює розвиток суспільства – інформатизацію. Як ця особливість впливає на сучасне суспільство і культуру? Чи існує так звана Net-культура і які її особливості?
ІІІ.РОБОТА НАД ЗАСВОЄННЯМ НОВИХ ЗНАНЬ.
Великий вплив на сучасну культуру має Інтернет. Значення цього слова нам пояснить довідкове бюро (заздалегідь підготовлені 2 учні).
3. Словникова робота (приблизний зміст розповіді учнів)
Інтернет (пишеться з великої букви, від англійської-«міжмережа») - Міжмережжя, всесвітня система об’єднаних комп’ютерних мереж, побудована на використанні ІР і маршрутизації пакетів даних. Інтернет утворює глобальний інформаційний простір, слугує фізичною основою доступу до веб-сайтів і багатьох систем передачі даних. Часто згадується як «Всесвітня мережа» чи «Глобальна мережа». У побуті іноді говорять Нет, Інет, Тенета, Міжмережжя, Інтернетрі або Нетрі. Сучасний Інтернет має також дуже багато соціальних та культурних граней. Він є універсальним середовищем для спілкування, розваг та навчання. За допомогою Інтернету стало можливо робити покупки та оплачувати послуги. Для багатьох Інтернет – це спосіб заробітку. А в цілому – це віддзеркалення сучасного суспільства та світосприйняття.
4.Робота з епіграфом - Звернемося ще раз до епіграфа. Зачитайте вслух. – Яке ставлення до Інтернета висловлене в цьому вірші?(позитивне) - Які його переваги тут згадуються? 5.Слово вчителя Безперечно, цей великий винахід має як позитивні, так і негативні риси для культури. З одного боку, потрапляючи в Інтернет, всі новини культури швидше отримують свого глядача чи читача і їхню оцінку, не потребуючи при цьому посередника. Відпадає необхідність друкарського станка та економиться час. Культура стає доступнішою для ширикого загалу. З іншого, Інтернет має деякі небезпечні вади. Він стає потужним інструментом нав’язування західної культури та системи цінностей іншим цивілізаціям, котрі втрачають свою самобутність і культурну різноманітність. Цьому сприяє використання англійської мови в якості універсального засобу спілкування, тому що мова – це душа культури, її носій. Втрата культурної різноманітності породжує загрозу перетворення людства на одноманітну безлику масу. Щоб запобігти цьому, в Законі України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2010 рр.»висловлено необхідність збереження і розвитку «культурної, мовної, конфесійної різноманітності та культурних надбань в межах інформаційного суспільства» і «переведення в електронну форму національних надбань у сфері культури та мистецтва».
6.Бесіда за запитаннями: - Повертаючись до особливостей мистецтва, пригадайте: що прагне створити у своєму творі будь-який митець? (художній образ) - Що таке художній образ? (результат відбиття дійсності в мистецтві, що являє собою продукт думки художника в образі, який обов’язково має конкретно-чуттєве вираження)
- Чи є в даному зображенні художній образ? (ні, бо не відображає реальну дійсність). – Справді, це своєрідний симулякр, який є продуктом сучасної культури.
7.Асоціативний ланцюжок - Які асоціації викликає у вас це слово? (симулякр – симулянт - той, хто прикидається – такий, яким не є насправді - неіснуючий). -Запишіть асоціативний ряд у зошит. Зачитайте.
- Як ці зображення стосуються записаного асоціативного ряду?
(вони зображають те, чого не існує в реальному житті) - Дійсно, це копія, що не має оригінала в реальності, або симулякр. Довідкове бюро розширить наше уявлення про нього.
8. Словникова робота Симулякр (від лат. Simulo, «вдавати, прикидатися») – «копія», що не має оригіналу в реальності. В сучасному значенні слово введено в обіг Жаном Бодріяром. Раніше (починаючи з латинських перекладів Платона) воно означало просто зображення, картинку. Наприклад, фотографія – симуляція тієї реальності, яка на ній зображена. Не обов’язкове точне зображення, як на фотографії: картини, малюнки на піску, переказ реальної історії своїми словами – все це симулякри. В наш час симулякр – це зображення без оригіналу, репрезентація чогось, чого насправді не існує. Наприклад, симулякром можна назвати картинку, яка здається цифровою фотографією чогось, але те, що вона зображує, насправді не існує і не існувало ніколи. Така підробка може бути створена за допомогою спеціального програмного забезпечення.
9. Доповнення вчителя
Симулякрами також називають широкий клас об’єктів чи явищ. Наприклад, Бодріяр назвав симулякром війну 1991 року в Перській затоці, в тому розумінні, що ті, хто спостерігав за цією війною по CNN, не мали можливості знати, чи було там щось насправді, чи це просто танок картинок і схвильованих репортажів на екранах їхніх телевізорів. Демонструється фото, що ілюструє війну в Перській затоці.
Також симулякром можна назвати сюжет комп’ютерної гри. Ілюстрацією того, як створюють симулякри, може бути фільм Баррі Левінсона «Шахрайство» (англ. назва Wag the Do - « Хвіст, що виляє собакою»).
10. Демонстрація уривка з фільму «Шахрайство».
IV.РЕФЛЕКСІЯ Зображення на моніторі комп’ютера учні розділяють на зображення художнього образа і симулякра.Наприклад
:
ВИСНОВОК: Отже, різниця між художнім образом і симулякром полягає в тому, що художній образ – це відбиття дійсності в мистецтві, а симулякр – зображення без оригіналу в реальності.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: 1) скласти таблицю основних художніх напрямів і стилів; 2) творчій групі – підготувати повідомлення про Лувр, Прадо, Дрезденську галерею, Ермітаж (історія виникнення, архітектура, художні зібрання).