Тема уроку : Національно – визвольне повстання українського народу у 20 – 30 роках XVII століття .
Мета уроку : Ознайомити учнів із ситуацією що склалася в Україні у 20 – 30 роках XVII століття в соціально – економічні та політичні сферах ; визначити причини , хід та наслідки розгортання народної боротьби за національне визволення ; підвести учнів до розуміння закономірності поразки козацько – селянських повстань ; продовжувати розвивати вміння самостійно аналізувати та узагальнювати історичні процеси , критично їх осмислювати ; виховувати глибоку повагу до історичної минувшини нашого народу .
Обладнання : Ілюстративний матеріал , картки « Так » , « Ні » , « Не знаю » , портрети керівників повстань .
Основні поняття : Козацько – селянське повстання , козацька війна , козак , « Золотий спокій » , « Ординація війська запорізького реєстрового що перебуває на службі Речі Посполитої » .
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку .
ІІ. Актуалізація опорних знань . Клас об‘єднується в малі групи .
« Мозковий штурм »
-
Назвіть події , явища в українських землях , що відбулися в XVI - 1 чверті XVII ст. й мали значні наслідки . ( Призначений учень – секретар записує думки на дошці . Наприклад : Люблінська унія , турецько – татарські набіги , закріпачення селян …) .
-
Між запропонованими подіями та явищами повинен існувати зв‘язок . Знайдіть його . ( Учні складають декілька речень по групах . Представники груп знайомлять усіх присутніх зі своїми текстами ) .
Ця робота спрямована на виявлення причин повстань 20 – 30 роках XVII століття . Учитель надає інформацію , яка допомагає відповіді учнів і дає можливість зрозуміти , що могло викликати невдоволення до такої межі , що довелося взятися за зброю для зміни існуючих порядків .
Дискусійна сітка
Запропонувати учням два проблемні питання ( на дошці ) :
-
Чи можна було мирним шляхом вирішити протиріччя між польською владою та українським суспільством .
-
Чи можна було перемогти повстання козацько – селянським масам .
Варіанти відповіді « так » , « ні » , « не знаю » .
За допомогою карток учні « голосують » за кожним питанням .
ІІІ. Вивчення нового матеріалу .
План
-
Повстання під керівництвом М. Жмайла ( 1625 р. ) .
-
Повстання під проводом Т. Федоровича ( Трясила ) ( 1630 р. ) .
-
Повстання під проводом І. Сулими ( 1635 р. ).
-
Повстання під проводом П. Павлюка , Якова Острянина , Д. Гуні ( 1637 – 1638 рр. ) .
Кожна група працює за окремим питанням
-
Знайомство з текстами
-
Надати характеристику повстання за пам‘яткою « Вчимося вивчати повстання » .
Доповідач кожної групи звітує про результат роботи . Вивчають особливості повстання .
Завдання :
-
Порівняйте повстання 90 – х років XVI ст. і 20 – 30 – х років XVII ст. . Що вони мали спільного , чим відрізнялися ?
IV. Закріплення
-
Чи змінилася ваша точка зору із проблемних питань ? Якщо так – змініть картку і вкажіть , які аргументи вас переконали . Чому ?
V. Домашнє завдання .
Написати статтю до енциклопедії за темою « Козацтво – провідна верства українського суспільства » .
Додаток
Вчимося вивчати повстання
Необхідно знати
-
Повстання – озброєні виступи різних верств населення проти існуючих порядків .
-
Рушійні сили повстання – соціальні верстви населення і групи які брали участь у повстанні .
Як вивчати повстання :
-
Називаємо точну дату повстання , його назву або ім‘я ватажка .
-
Визначаємо рушійні сили повстання ( козацьке , селянське , міських жителів ) .
-
Визначаємо причини повстання : для цього встановлюємо що відбулося в житті повсталих соціальних груп і верств не за довго до виступу , що могло викликати невдоволення до такої межі, що довелося взятися за зброю для зміни існуючих порядків .
-
Визначаємо передумови повстання : для цього встановлюємо умови , що уможливили здійснення повстання ( наприклад : поширення яких – небудь ідей чи настроїв у суспільстві ;
чи існувала сила або особа , які могли очолити повстання ;
яким ставлення державної влади до становища даних соціальних груп чи верств , до їхніх проблем ) .
-
Розглядаємо початок повстання :
-
Визначаємо привід – яка подія стала безпосереднім поштовхом до повстання . Як правило таку подію можна назвати « останньою краплею , що переповнила чашу терпіння » .
-
Характеризуємо ватажка повстання – до якої соціальної групи належав , що спонукало його стати активним учасником і ватажком повстання , основні якості характеру , цілі .
-
Характеризуємо склад повстанців за верствами , кількість , озброєння , готовність до воєнних дій .
-
Висвітлюємо хід повстання :
-
Яка програма повстанців ( вимоги , цілі ) .
-
Дії повстанців ; територія яку охопило повстання .
-
Як закінчилось повстання ?
-
Оскільки повстання даного періоду історії найчастіше були програні з‘ясовуємо причини їхньої поразки :
-
Чи готувалися вони заздалегідь , чи були стихійними ?
-
Чи був докладно розроблений план ?
-
Чи уявляли повстанці ті цілі , яких хотіли досягти ?
-
Чи володіли повстанці необхідним озброєнням і досвідом ведення воєнних дій ? …
-
Визначаємо результати ( наслідки повстання ) – як позитивні так і негативні .
-
Визначаємо історичне значення повстання :
-
Яку роль у подальшому історичному розвитку суспільства, народу держави воно відіграло ?
-
Визначаємо уроки повстання :
-
Чому воно навчило людей , який досвід був почерпнутий із даної події ?