Залузький заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів
“Мистецтво Стародавньої Греції”
Підготувала: вчитель історії
Залузького ЗЗСО І-ІІ ступенів
Захар Галина Михайлівна
Тема: Мистецтво Стародавньої Греції
Цілі уроку: розглянути досягнення грецької науки, обставини
виникнення і діяльності театру, історію олімпійських ігор
та їх перебіг; удосконалювати навички складання
узагальнюючих таблиць, роботи з підручником, засвоєння
знань з різних видів історичних джерел; вчити дітей
співставляти, аналізувати.ї
Обладнання: О. Бандровський, В. Власов, підручник “Всесвітня історія. Історія України”, настінна карта, картини з історії Стародавньої Греції, портретні зображення видатних грецьких вчених, гроно винограду,
ілюстративний та різнорівнений дидактивний матеріали
Нові терміни: театр, амфітеатр, скене, орхестра, котурни, комедія,
трагедія
Навчальні форми та методи: випереджаючі завдання, словникова
робота, метод “Мікрофон”, “Чиста дошка”, ігрові моменти,
робота в парах, вирішення проблемних завдань.
Міжпредметні зв’язки: музика, математика, географія
Епіграф : “ Коли вчишся, не оглядайся на того,
хто відстав”
План уроку
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя: Ознайомлення з темою уроку, планом, навчальними цілями. Запис теми, плану уроку та епіграфа в зошит.
Вчитель: Зараз пропоную налаштуватися на робочий лад, і щоб гарний настрій супроводжував нас цілий урок оголошується музична пауза. Дівчатка виконають для нас уривок з однієї популярної української пісні.
роботу
Вчитель: Дякуємо за пісню. А чи помітили ви, що в цій пісні поряд з такою важливою проблемою кохання, висувається і важлива філософська проблема, що двічі в одну річку не ввійдеш. Можливо ви у своєму віці не задумувались над цією фразою. Але вдумаймося зараз, що вона означає. Прошу висловлювати думки.
Учні відповідають, що час швидкоплинний і неможливо повернути те, що уже відбулося, адже світ перебуває у постійному русі, розвитку, зміні.
Вчитель: А чи знаєте ви, що сучасні українські автори цієї пісні запозичили дану фразу в Стародавній Греції. А належить цей вислів відомому грецькому вченому-мислителеві Геракліду. ( демонстрація фото, додаток 1)
1. Розвиток науки в Стародавній Греції
Вчитель: В нашому житті є багато речей, думок, ідей, які походять з давніх часів, в тому числі Стародавньої Греції. Часто ми їм не надаємо значення, інколи замислюємося. Але вони, безперечно, заслуговують на нашу увагу. І тому зараз ми поговоримо з вами, про ті науки, які були добре розвинені в Стародавній Греції, дізнаємося імена відомих вчених, які власне і сприяли розвитку цих наук, а також постараємось з»ясувати, навіщо ці знання потрібні людям.
Стародавня Греція уславилася своїми істориками, ораторами,
філософами. Тут була добре розвинена медицина, астрономія, математика.
Деякі учні мали випереджаючі завдання - готували невеликі розповіді про найвидатніших вчених Стародавньої Греції. Зараз вони нам розкажуть про них,
а ми будемо заповнювати таблицю, яка дасть змогу наші знання систематизувати.
Ім»я вченого |
Галузь науки |
Внесок у розвиток наукових знань |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ЦІЛІ: вчити набувати навики здобувати інформацію з різних видів джерел і вміти їх узагальнювати.
Вчитель: Отже, говорячи про науки Стародавньої Греції, ми, найперше, повинні згадати філософію.
Словникова робота: Філософія - любов до мудрості.
ЦІЛІ: вчити розуміти, пояснювати та застосовувати терміни.
Вчитель: Найвідомішими філософами, які жили в Греції в м. Афіни були Сократ, Платон, Арістотель.. Особливої уваги заслуговує філософ Діоген.
Учні роблять повідомлення про згаданих вчених) (додатки 2,2А; 3,3А; 4, 4А; 5,5А
Вчитель: З розвитком філософії з неї виділилася математика. Відомими грецькими математиками були Піфагор та Архімед. Вони внесли значний вклад і в розвиток астрономії
( повідомлення про Піфагора та Архімеда) (додатки 6, 6А; 7, 7А)
Вчитель: На рубежі У-УІ ст. до н.е. на острові Кос при храмі бога цілительства і покровителя лікарів Асклепія виникла відома медицинська школа, з якою пов»язують розвиток медицини в Стародавній Греції. Батьком медицини вважається Гіппократ.
( повідомлення про Гіппократа) (додаток 8, 8А)
З Стародавньої Греції бере свій початок наука історія, батьком якої вважають Геродота
( повідомлення про Геродота) (додаток 9, 9А)
Зразок заповненої таблиці
Ім»я вченого |
Галузь науки |
Внесок у науку |
Сократ |
Філософія |
знання заховані в душі кожної людини, треба вміти їх видобувати |
Платон |
Філософія |
розробляв теорію держави, де панували б добро і справедливість |
Арістотель |
Філософія |
доводив існування бога і те, що тільки божественний розум міг створити світ і все, що в ньому є доводив, що людина повинна зректися багатства заради мудрості |
Піфагор |
Математика |
стверджував, що земля - куля, теорема Піфагора |
Архімед |
Математика |
відкрив закони, т.з. «Закони Архімеда» |
Гіппократ |
Медицина |
засновник медицини, вважав, що пророда має цілющу силу |
Геродот |
історія |
написав перші історичні праці |
Вчитель: Отже, підсумуємо сказане:
- Які науки добре були розвинені в Стародавній Греції?
- А тепер прошу подумати над творчим запитанням: - Навіщо потрібні ці знання людям ?
Метод «Мікрофон»
Цілі: вчити дітей висловлювати власну думку
медицина - лікування людей
філософія - пізнання світу
математика - будівництво
астрономія - подорожі, календар, тощо)
2. Грецький театр
Вчитель: Запитання до дітей
Сьогодні мову поведемо про грецький театр, адже в Греції він зародився, і попробуємо з'ясувати, як виник, як виглядав, як проходили вистави.
Демонстрація винограду ( або його зображення)
Вчитель: Отже, це виноград. Всім нам знайомий, росте біля будинків багатьох із нас.
Вчитель: Виноград - ніякого, але бог виноградарства Діонісій - пряме. Бо виникнення грецького театру пов’язують із святами на честь Діонісія. Ці веселі свята називалися Діонісіями: музика, танці, співи - кілька днів. Тут же розігрувалися сцени з його життя. До програми діонісій входили конкурси на кращий хор, п’єсу, актора. Згодом для проведення діонісій почали відводити спеціальні місця, які називали театром.
Робота з ілюстрацією підручника (ст. 148), картиною “Грецький театр”
Вчитель: пропоную дізнатися про грецький театр більше. Для цього попрацюємо з підручником і розглянемо це питання за методом «Чиста дошка»
Умови її ви знаєте: ось нові для вас історичні терміни, пов'язані з історією театру. Нам потрібно з'ясувати їх значення, а також дати відповіді на поставлені запитання. Ми зніматимемо термін або запитання з аркуша, якщо з»ясуємо їх.
Цілі: удосконалювати навики роботи з підручником, активізувати пізнавальну діяльність учнів
Робота з підручником (ст. 149 ). Всі читають, заходять визначення понять і показують їх на малюнку , одночасно словникова робота та графічно в зошиті
Чиста дошка: театр, орхестра, скене, амфітеатр, трагедія, комедія
Фронтальна бесіда: Чи бідняки відвідували театр в Стародавній Греції?
Підсумок : Отже, театр був дуже популярним в Стародавній Греції. Відвідування вистав заохочувалось державою. В часи Перікла було запроваджено безплатну роздачу хліба. В цей час народився вислів « Хліба і видовищ»
Підсумок: описати театр, коротка розповідь про театр
- Що це за символ? ( демонстрація кілець- символа олімпіади) (додаток 12)
Історичні задачі:
ЦІЛІ : удосконалювати навики лічби історичного часу, вміння орієнтуватися в історичному
(Додаток 13)
Задача 1: Перші олімпійські ігри відбулися в 776 р. до н.е. Скільки років тому це було? ( 2207+776-1 = 2982 р. тому)
Задача 2: Перші олімпійські ігри відбулися в 776 р. до н.е. Скільки століть тому це було? ( 21 +8=29 ст. тому)
Задача 3. Перші олімпійські ігри відбулися в 776 р. до н.е. Яке це століття і яка його половина?
Робота з картою: Звернемося до географії. Знайдемо гору Олімп і місто Олімпію. Описати їх географічне положення.
г. Олімп - північна Греція
м. Олімпія - південна, п-ів Пелопонес
У місті Олімпії, але на честь олімпійських богів і , особливо, бога Зевса проводилися олімпійські ігри. Були дуже популярними. Їх сюжети на лакових вазах, мозаїках і фресках.
Щоб з»ясувати, які види змагань проводилися, як відбувалися олімпійські ігри Будемо працювати з підручником (ст. 171) і виконаємо наступні завдання:
І ряд: з»ясує, які види змагань відбувалися (за малюнками і змістом підручника) (додаток 14)
ІІ ряд : також буде з»ясовувати , які види змагань відбувалися,
але трішки ускладнене для них завдання - тут є якийсь зайвий вид. Визначити які види були, а що зайве (додаток 15)
ІІІ – продовжити логічний ряд: калсичні види змагань - це ….
.
Гра « Впізнай, згадай, скажи»
Вчитель: З далекої Греції із сивини віків богиня мудрості Афіна прислала нам чарівну торбину, в якій різні речі, що стосуються теми нашого уроку. Попробуємо зараз відгадати, з чим асоціюються вони.
Глобус - Піфагор
Засушені трави - Гіппократ
Кінь - змагання на колісницях
Лаврове листя - переможці олімпійських ігор
Хліб - « хліба і видовищ»
Карта - Геродот
Виноград - виникнення театру.
ІУ. Підсумок уроку. Учитель відзначає моменти, на які треба звернути увагу при аналізі фактів і подій, роботі з різними джерелами інформації. Аналізує активність учнів на уроці, виставляє оцінки.
У. Домашнє завдання:
« Чому Спарта відставала у розвитку цих наук від Афін»?
Додаток 2А
Сократ ( 469-399 рр до н.е)
Батьками Сократа були скульптор або скоріше - каменеріз Софроніск , а мама - повитуха Фенарета. Були вони небагаті, але змогли дати синові непогану початкову освіту. Всього решта він навчився самотужки, але не від когось, а з власної голови.
Сократ вважав, що передавати знання від однієї людини до іншої є неможливим і непотрібним, тому що всі знання містяться в людській душі, тільки вони сховані. Людину потрібно навчити ці знання видобути і наука філософія має допомогти це зробити людині.
У Сократа було багато учнів, але він їх не набирав. Він вмів цікаво і просто розповідати про все на світі. Якщо чогось не знав, він починав вголос розмірковувати на цю тему, поки не знаходив відповідь. Іноді він розмірковував з іншими людьми. І це привело до того, що у нього з»явилося багато учнів.
Сократ був дуже віруючою людиною, але через його філософські погляди міські збори засудили його до страти у сімдесятирічному віці. Він випив отруту. Коли перед смертю йому запропонували вдягнути нове вбрання, він відповів: « Отже, мій одяг був досить гарний, щоб у ньому жити, але не годиться, щоб у ньому вмерти?»
До наших днів дійшов і вислів Сократа « Я знаю, що я нічого не знаю», який став крилатим.
Сократ зовсім не записував своїх думок. Його вчення дійшло до нас у записах його учнів, яких назвали сократиками, зокрема Платона.
Додаток 3А
Платон ( 428 – 347 рр до н.е.)
Додаток 4А
Арістотель (384 - 322 рр. до н.е)
Арістотель був учнем Платона, а пізніше вчителем видатного полководця Олександра Македонського. Заснував в 335 році до н.е. в Афінах школу, яку назвали Лікей. Пояснюючи свій предмет, він мав звичку прогулюватися, а учні йшли за ним. Якщо учень не встигав за вчителем, відставав, то він пропускав його пояснення. Звідти походить сучасний вислів « Відставати у навчанні або встигати у навчанні».
У його школі був чудовий звичай - спільні обіди, на яких провадилися вчені бесіди. Для ний було написано навіть спеціальну книжку «Бенкетні закони»
Додаток 5А
Діоген ( 414 – 323 рр до н.е.)
На особливу увагу серед грецьких філософів заслуговує Діоген. Він уславився своєю зневагою до прийнятих правил життя. Він був бідний, жив у бочці серед головного майдану Афін. Незважаючи на ці дивацтва, його любили і поважали за мудрість.
Одного разу до нього прийшов Олександр Македонський. Він зупинився перед бочкою і сказав : «Я є цар, проси, що хочеш і я виконаю будь яке твоє бажання». Діоген відповів: «Моє прохання просте: відійди, ти заступаєш мені сонце».
Додаток 6А
Архімед (287-212 рр. до н.е.)
Архімед народився у грецькому місті Сіракузи, де провів майже усе життя. Його батько Фідій був особистим астрономом правителя Гієрона. Декілька років Архімед навчався та працював в Александрії, де у ті часи збирався увесь цвіт античної науки та була зібрана величезна бібліотека.
Одного разу правитель Сіракуз Гієрон наказав Архімедові перевірити, чи дійсно вага його золотої корони співвідноситься з вагою того золота, що цар дав ювелірові, аби той зробив корону. Архімед виготовив два злитки: один із чистого золота, інший із срібла, але такої самої ваги, що і корона. Потім по черзі поклав ті злитки до посудини з водою, зробив помітку, до якого рівня піднялася влда. Зануривши у той самий посуд корону, Архімед встановив, що її обсяг більший, ніж обсяг злитка. У такий спосіб було доведено нечесність ювеліра та був відкритий новий закон в науці. Закон, який дістав назву «Перший закон Архімеда». Він виголошує: на тіло, що було занурене у рідину, діє сила, яка дорівнює аналогічній вазі тієї рідини, що була виштовхана.
Додаток 7А
Піфагор ( 570 – 496 рр до н.е.)
Піфагор був відомим філософом, математиком і астрономом. Точної інформації про нього не збереглося. Відомо, що розчарувавшись у політиці, яка провадилася у Греції, він переїхав до однієї з грецьких колоній у південній Італії і там заснував школу, яку історики назвали «піфагорійською».
У математиці Піфагор розділяв 4 науки: арифметику, геометрію, астрономію і гармонію - навчання про музику. Він вважається автором теореми Піфагора. Початком всього Піфагор вважав одиницю, стверджував, що земля куля.
Додаток 8А
Гіппократ ( 460 – 377 рр до н.е.)
Гіппократ вважається засновником медицини. До нас дійшло понад 70 його медичних праць, які зібрані у « Гіппократів збірник» . У цих творах Гіппократ описав, як використовувати різні лікувальні препарати. Наприклад: гаряче пиття як потогінний засіб, овочеві соки - сечогінний, і доводив, що природа має цілющу силу.. В загальному він описав понад 250 лікарських рецептів з рослин, 50 - з тварин. Гіппократ був переконаний, що лікар - це людина особливої поведінки. Він написав клятву, в якій кожен, хто хотів стати лікарем, обіцяв дотримуватися багатьох вимог, наприклад: виховувати зневагу до грошей, скромність, знати усі ліки і способи їх застосування і інше. Сьогодні в кожній країні світу існує «Клятва» лікаря, яка складена на основі клятви Гіппократа, якій вже більше, ніж 2 тисячі років.
Додаток 9А
Геродот
У У ст до н.е. грек Геродот, родом із Галікарнасу, написав знамениту «Історію греко-перських воєн» у 9-ти книжках. На початку своєї праці автор пише: «Геродот із Галікарнаса зібрав та написав, щоб минулі події з плином часу не пішли в забуття, і великі та подиву гідні діяння як елінів, так і варварів не лишилися в безвісті». Геродот хотів зберегти для нащадків пам'ять про перемоги греків над персами. Тому він і написав свою «Історію». Збираючи матеріал для неї, Геродот об'їхав багато країн. Він побував у Єгипті та на багатьох грецьких островах. Побував Геродот і в Скіфії (південь України). Чорне море (грецькою Понт) справило на нього незабутнє враження. Він назвав його найкрасивішим з усіх морів. Кілька місяців Геродот жив у місті Ольвії. Звідти він здійснював поїздки країною скіфів та залишив нам відомості про їх життя і звичаї.
Скрізь, де побував учений, він розмовляв з місцевими жителями і ретельно записував історичні відомості та перекази. Історія Геродода була високо оцінена ще його сучасниками. Тому його й назвали «батьком історії»
Додаток 13
Задача 1: Перші олімпійські ігри відбулися в 776 р. до н.е. Скільки років тому це було? ( 2207+776-1 = 2982 р. тому)
Задача 2: Перші олімпійські ігри відбулися в 776 р. до н.е. Скільки століть тому це було? ( 21 +8=29 ст. тому)
Задача 3. Перші олімпійські ігри відбулися в 776 р. до н.е. Яке це століття і яка його половина?
Додаток 14
Описати, які види змагань відбувалися
на грецьких Олімпійських іграх
Додаток 15
Описати, які види змагань відбувалися
на грецьких Олімпійських іграх, а що зайве