19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Конспект уроку з історії України для 5-го класу на тему «Наука та освіта. Школи й університети на українських теренах. Зростання ролі розумової праці»

Про матеріал

Тема. Наука та освіта. Школи та університети на українських теренах. Зростання ролі розумової праці

Мета: сформувати в учнів уявлення про розвиток української освіти; створити умови для розуміння причин розвитку науки; визначити основні віхи розвитку української освіти; розглянути найвідоміші українські освітні заклади; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, удосконалювати навички роботи з атласом та текстом підручника; виховувати інтерес до вивчення теми.

Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 5-го класу

на тему «Наука та освіта.

Школи й університети на українських теренах.

Зростання ролі розумової праці»

Підготувала учитель історії та правознавства

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміїівської районної ради Харківської області»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Наука та освіта. Школи та університети на українських теренах. Зростання ролі розумової праці

Мета: сформувати в учнів уявлення про розвиток української освіти; створити умови для розуміння причин розвитку науки; визначити основні віхи розвитку української освіти; розглянути найвідоміші українські освітні заклади; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, удосконалювати навички роботи з атласом та текстом підручника; виховувати інтерес до вивчення теми.

Обладнання: підручники, атласи

Тип уроку: комбінований

Основні терміни та поняття: освіта, колегіум, академія, наука.

Основні дати та події:

1632 р. – виникнення Києво-Могилянського колегіуму;

1661 р. – заснування Львівського університету;

1805 р. – відкриття Харківського університету;

1834 р. – відкриття Київського університету.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Робота з історичною картою.
  • Покажіть на карті:
  • стоянку, яку відкрив В. В. Хвойка у 1897—1907 рр. (Трипілля)
  • стоянки Королеве та Кирилівську;
  • печеру, де  було розкопано неандертальське поховання, в якому археологи знайшли кістяк жінки віком 35 років; (Киїк-Коба (Крим))
  • міста-держави, засновані греками на території Північного Причорномор’я;
  1. Складіть зв’язну розповідь про розвиток українського міста і села за планом.
  1. Перші поселення на території України.
  2. Трипільці.
  3. Греція в Криму.
  4. «Країна міст».
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Бесіда.
  • Чи вирішили ви, ким хочете стати коли виростите?
  • Чи відомо вам де можна отримати відповідну освіту?
  • На сьогоднішній день лише в м. Харків знаходиться 40 вищих навчальних закладів. Який же із них був першим? Хто та коли його відкрив? Чому саме там навчали? Про це та інші університети України, що стали першими, ми сьогодні з вами і поговоримо.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота в парах.

Поміркуйте над значенням слова «освіта». Для цього доберіть 5 – 7 спільнокореневих. Чи випадковий збіг пов’язує слова «освіта» й «світло»?

Осві́та — цілеспрямована пізнавальна діяльність людей з отримання знань, умінь та навичок або щодо їх вдосконалення. 

  • Чи завжди, на вашу думку, існувала освіта?
  • Чи завжди люди вільно навчалися та були освіченими?
  1. Робота з історичним джерелом.
  • Прочитайте фрагмент історичного джерела. Поясніть, як автор ставився до освіти.

«Так, як без світла не буває радости

для ока, що жадає світ побачити,

бо ж все прекрасне є назавжди видиме,

так і душа, не знаючи писемности,

не відає про суть Закону Божого…»

  • Отже, з фрагменту історичного джерела ми дізналися, що ще за часів Русі-України, люди розуміли, що навчання та освіта – є необхідними для життя людини.
  1. Слово вчителя.

Ще у 989 р. князь Володимир заснував школу. Літописці говорили про нього: «почав брати у визначних людей дітей й давати їх у книжну науку». Перші школи були утворені при кафедральних церквах, вчителями й вихователями ставало освічене духовенство. У школах вчили читати, писати й рахувати. Основними книгами в школах були богослужебні книги, найчастіше Псалтир. Порядок навчання передбачав спершу освоєння абетки, потім окремих складів, слів, надалі йшло читання прози і поетики, в кінці переходили до вивчення граматики, вчили числа. Однак в математиці не йшли далі чотирьох арифметичних дій, які практично необхідні для лічби. Відомо також про бібліотеку Ярослава Мудрого.

У 1576 р. на Волині в м. Острозі князем К.Острозьким була відкрита перша вища школа в Україні Острозька Академія. Її наукові сили були з Греції, Риму, Польщі та України.

У 1632 р. завдяки митрополиту Петру Могилі постала широко відома світової слави Києво-Могилянська Академія в Києві. Саме в ній навчалися відомі українські гетьмани, музиканти та науковці.

У 1661 р. розпочалася історія Львівського університету імені Івана Франка. Спочатку у ньому працювало лише два факультети, хоча планувалося чотири. У 1784 р. було урочисто відкритий новий університет.

  1. Робота в парах.
  • На основі тексту підручника с. 133 створіть візитівку Харківського університету початку 19 ст. за планом:

Назва закладу: «Харківський університет»

Засновник:Василь Каразін

Рік створення: 1805 рік

Факультети: історико-філологічний, фізико-математичний, юридичний та медичний.

Ректор: Петро Гулак-Артемовський

  • Назвіть діячів, про яких ішлося. Дайте їм стислу характеристику, дібравши до імені кожного 2-3 прикметники, 2-3 дієслова.
  1. Робота з текстом підручника (с. 134).
  • Зачитайте фрагмент із автобіографії Миколи Костомарова. Дайте відповіді на запитання:
  • Чим М. Костомаров цікавився у більш-менш знайомих українців? Навіщо?
  • Чому М. Костомарову було мало друкованих книжок?
  • Для чого він змушував людей співати для нього?
  • Як М. Костомаров ставився до української мови?
  1. Робота з таблицею.
  • За допомогою тексту підручника, заповніть таблицю.

1834 р. – заснування Київського університету імені Святого Володимира.

Михайло Максимович

Володимир Антонович

  • перший ректор Київського університету;
  • підготував до друку збірку українських народних пісень (1827 р.);
  • найбільший знавець писемних історичних джерел;
  • зібрав та підготував до друку 9 томів документів з історії України;
  • навчав М. Грушевського.
  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Хронологічні задачі.
  1. Скільки років минуло від відкриття Харківського університету до заснування Київського?

1834 – 1805 = 29 років

  1. Обчисліть, яку річницю святкуватиме Харківський університет цього року.

2018 – 1805 = 213 років

  1. Обчисліть, у якому році Київський університет святкуватиме своє 250-річчя.

1834 + 250 = 2084 році

  1. Розподіліть твердження у відповідні колонки.

Харківський університет

Київський університет

Львівський університет

А, Г, З

В, Д, Є, Ж

Б, Е

А. Заснований В. Каразіним

Б. Створений за зразком Віденського університету.

В. Першим ректором був Михайло Максимович.

Г. Видавав перший в Україні літературно-мистецький та науковий журнал «Український вісник».

Д. Працював Володимир Антонович.

Е. Був заснований у 1784 році.

Є. Був заснований у 1834 р.

Ж. Носив ім’я Святого Володимира

З. Відкрився у 1805 р.

3. Закресліть зайві слова та складіть речення.

  • Василь Каразін, професор кафедри історії, Харківський університет, 1905 р. (У 1905 р. Василь Каразін заснував Харківський університет)
  • Михайло Максимович, ректор, молодий викладач історії та географії, Київський університет, 1834 р. (Від 1834 р. Михайло Максимович був першим ректором Київського університету)
  • 1661 р., Іван Франко, чотири кафедри, дві кафедри, ректор, Львівський університет. (У 1661 р. було відкрито Львівський університет імені Івана Франка, у якому працювало два факультети)
  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 17 підручника.
docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
27 червня 2018
Переглядів
1618
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку