Урок практичного заняття за допомогою якого учні знайомляться з історією рідного села та походженням назви рідного краю. На уроці діти розвивають уміння працювати з історичними картами, текстами; давати чіткі , змістовні відповіді на поставлені запитання.
Приходько І.В., учитель історії
Дем'янівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Нижньосірогозької районної ради
Херсонської області
5 клас
Історія України
Тема. Історія рідного села. Видатні земляки.
Мета: Ознайомити учнів з історією рідного села та походженням назви рідного краю;
Вчити розповідати про те, як історики довідуються про минулі часи на основі історичних, географічних та етнографічних назв;
Розвивати уміння працювати з історичними картами, текстами; давати чіткі , змістовні відповіді на поставлені запитання;
Прищеплювати учням практичні вміння та навички.
Виховувати почуття любові та поваги до рідного краю, гордості за рідне село, державу.
Тип уроку: сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Форма роботи: практичне заняття.
Методи і прийоми роботи: інтерактивна діяльність - особистісно зорієнтована технологія навчання; пошукова робота, розповідь учителя, виразне читання ( вчителем і учнями ), бесіда, випереджальні завдання ( групова проектна діяльність ), «Мікрофон», метод «Очікування», «Сонце Вітчизни», стратегія «Похвала і нагорода для всіх».
Обладнання: карта Херсонщини, плакати із зображенням герба, прапора України, міста Херсона, пгт Нижні Сірогози, с. Дем’янівки; портрети односельців - учасників АТО, фотографії пам'яток архітектури села; мультимедійна презентація про історію села, відомих односельців; український рушник, вінок, кетяги калини. Комп’ютер.
Випереджальні завдання: 1 група – повідомлення про історію заснування рідного села; 2 група - створити мультимедійну презентацію «Моя маленька Батьківщина».
Хто не знає свого минулого,
той не вартий майбутнього.
Хто не шанує видатних
людей свого народу, той
сам не вартий пошани.
М.Рильський
Хід уроку:
І. Організаційний момент. Доброго дня, шановні діти. Сідайте.
Учитель:Ми закінчили вивчення великої теми «Де відбувається історія?»
Отже, тепер знаємо не тільки, що таке історія, а й те, які джерела допомагають нам її вивчати. Тож беремо з собою на урок свої знання, гарний настрій і вирушаємо.
ІІ. Мотиваційний етап.
У ході нашого уроку, на вашу думку, що ви маєте дізнатися? (Учні дають відповіді)
Слово вчителя.
Прочитайте епіграф до уроку, записаний на дошці. Поясніть, як ви розумієте зміст слів українського поета. (Пояснюють)
Діти, а що для кожного із вас означає історія нашої країни?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Ми живемо у найдивовижнішому куточку нашої країни – на півдні України. Щедра наша земля на хліб, добро, пісні і ласку.
Україна, рідний край,
Поле, річка, синій гай.
Любо стежкою іти,
Тут живемо я і ти.
Наша Херсонщина – унікальний край, в якому гармонійно поєднуються культурні традиції різних історичних епох і народів. На нашій землі є загадкові кургани, що зберігають пам’ять про древні кочівні племена кельтів, кіммерійців, скіфів, сарматів.
На Херсонській землі живемо і ми з вами, у нашій рідній серцю -Дем'янівці.
Діти, наша сьогоднішня зустріч присвячена історії села Дем'янівка, її культурним традиціям, видатним односельцям.
Вправа «Очікування»
2.Давайте дізнаємося, що ви очікуєте від уроку? ( Відповіді учнів ).
4.Робота з історичною картою.
Вчитель: Відгадаємо загадку.
Країни без людей,міста без будинків,ліси без дерев, моря без води? Що це? (карта)
Вчитель: Вивчаючи історію, необхідно вміти визначити, де саме відбуваються події,про які йдеться. Тому, вивчаючи історію, треба орієнтуватися в просторі. Допомагає в цьому історична карта. Так що таке карта?
Карта-це зменшене зображення поверхності землі та її окремих частин: материків, країн, регіонів, поселень.
-Знайдіть на карті наш край.
- Яким кольором він позначений на карті (зеленим)?
- До якого регіону належить наш край?(Таврія)
- Поруч із якими історико-географічним назвами розташована наша Таврія: (Північне Причорномор’я, Запоріжжя, тощо).
-З якими областями межує Херсонська область? ( На заході межує з Миколаївською, на півночі – з Дніпропетровською, на сході - із Запорізькою областями України, на півдні з Автономною Республікою Крим).
-Зараз виконаємо завдання у контурних картах. На загальній історичній карті знайти та зафарбувати наш регіон. Позначити місто Херсон. Відмічаємо головну річку країни –Дніпро.
Робота в групах
5.Уявімо, що ви юні вчені – історики досліджуєте давні важливі документи з походження назви нашого рідного краю. Вивчіть їх будь – ласка дуже уважно, адже саме від ваших досліджень буде залежати достовірність інформації, яку ми залишимо для наступних поколінь і повідомимо нашим гостям.
Попрацюємо в групах . Кожна група готувала випереджальне завдання прослухаємо доповідь І групи «Літопис рідного села Дем'янівки».
6. У кожної людини є мала Батьківщина. Це те маленьке село чи велике місто, де людина народилася, де минули її дитячі роки, де вона живе. Історія малої Батьківщини, нашого краю, є частиною нашої великої Батьківщини — України. Дослідження історичного минулого краю є не лише цікавим та захоплюючим, а й важливим. Ви всі знаєте, які державні символи нашої України? Це герб,прапор і гімн. Давайте познайомимося ближче з державними символами нашої маленької Батьківщини. А допоможе нам в цьому ІІ група, яка підготувала мультимедійну презентацію «Моя маленька Батьківщина».
8.Розповідь вчителя про відомих людей с. Дем'янівки.
Слово вчителя: Рідний край славиться видатними земляками. Наші односельці живуть і працюють у різних областях України, за її межами, прославляючи нашу державу. Але як би далеко людина не була, вона завжди повертається до рідної домівки, до рідного порогу. Ми усі повинні пам’ятати ту землю, яка нас народила і дала нам можливість самореалізуватися.
Тож, учениця нашого класу Настюк Аліна підготувала проект «Наші односельці – учасники АТО».
7.Виступ учениці. Проект «Наші односельці – учасники АТО»
У нашому селі також живуть відважні захисники Батьківщини, які були воїнами у зоні АТО. Вони є частими гостями у нашій Дем’янівській школі. Ми вшановуємо мужність та героїзм захисників незалежності і територіальної цілісності України, військових традицій і звитяг українського народу.
Хочу розказати про те, хто вони - наші односельці-захисники Батьківщини.
Наші герої – це жителі рідного села, які проживають і працюють поряд. Це справжні воїни та патріоти, які стали на захист та територіальну цілісність нашої держави. Це відважні та сміливі люди учасники АТО Жиляєв Сергій В”ячеславович, Сафонов Олексій Миколайович, Немичко Юрій Федорович, Настюк Володимир Іванович., Ніколаєв Олексій Валерійович, Жиляєв Олександр Анатолійович, Безуглий Олександр Іванович, Безуглий Віктор Віталійович, Скрипаль Артем Степанович.
Подвиг героїв вже вписаний у найвеличніші сторінки української історії.
Такі славні люди, бійці, героїчні українці живуть поруч із нами.
Ми, діти України, підтримуємо бійців, вивчаємо історію держави, її культуру, мову, відчуваємо готовність стати на захист України!
Історія неможлива поза часом і лише встановивши час тих або інших подій та їх послідовність, можна не тільки з’ясувати зв’язок з попередніми та наступними подіями, визначити причини та наслідки , виявити закономірності, а й відтворити істинний перебіг подій, відтворити минуле. Оскільки історія – це наука про минуле, то вона включає в себе і поняття часу. Розібратись в часі допомагає хронологія.
Що таке хронологія? Хронологія- наука,що вивчає способи обчислення часу.
Давайте вирішемо з вами хронологічну задачу.
Обчисліть скільки років минуло:
10. Прослуховування пісні «Нижні мої Сірогози»
ІІІ. Підведення підсумків уроку.
метод «Сонце Вітчизни»
Учитель: діти, я пропоную перерахувати все найкраще, що подарувала
вам Вітчизна, рідна земля ( родину, друзів, улюблене заняття, тваринку, місце відпочинку тощо ) і малює на дошці сонце Батьківщини. Від сонця повинно відходити стільки промінців, скільки хорошого перерахували діти.
Метод «Мозковий штурм»
Учитель пропонує учням відповісти на запитання: у чому полягає важливість знань про історію рідного краю?
Виберіть вислови і завершіть їх
«Сьогодні мені було цікаво...»
«Сьогодні мені було легко...»
«На цьому році я дізнався (дізналася)…»
«На цьому уроці я навчився (навчилася)…»
Оцінювання учнів
4.Стратегія «Похвала і нагорода для всіх».
Живіть й творіть законами краси,
Зумійте душі почути голоси.
Любіть себе, а у собі – Людину.
Тоді підкорите ви будь-яку вершину.
Домашнє завдання: Підготуйтеся до уроку тематичного оцінювання за розділом «Де відбувається історія?»