Конспект уроку з історії України у 10класі "Початок Української революції"

Про матеріал

Тема : Початок Української революції

Мета :з'ясувати причини ,мету, програму діяльності Центральної Ради, розглянути перший етап Української революції та його особливості, розвивати навички аналізу історичних фактів, вміння працювати з джерелами інформації та узагальнюючими таблицями, сприяти формуванню національної свідомості учнів, їх історичної пам'яті, пошани до державотворчих традицій в Україні.

Основні поняття: Українська революція, Центральна Рада, Тимчасовий уряд.

Основні дати :

8 березня ( 23 лютого)1917 року;

15(2) березня 1917 р.;

17 ( 4)березня 1917р. - утворення ЦР;

19 березня ( 1квітня)1917 року - віче на Софійській площі в Києві;

19(6) квітня 1917р. – проведення Українського національного конгресу в Києві

Обладнання: Портретні зображення, документи, таблиці, комп'ютер і відеоролик, презентація, ілюстрації підручника, атласи, історична карта, тестові завдання.

Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

В’язівська ЗОШ І-ІІІ ст.

 

 

 

 

 

План - конспект уроку

з історії України у 10 класі 

 

 

                                                                      Вчитель: Цапенко О.І.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23 листопада 2012 р.

Тема : Початок Української революції

Мета :з’ясувати причини ,мету, програму діяльності Центральної Ради, розглянути перший етап Української революції та його особливості, розвивати навички аналізу історичних фактів, вміння працювати  з джерелами інформації та узагальнюючими таблицями, сприяти формуванню національної свідомості учнів, їх історичної пам’яті, пошани до державотворчих традицій в Україні.

Основні поняття: Українська революція, Центральна Рада,                                Тимчасовий  уряд.

Основні дати :

8 березня ( 23 лютого)1917 року;

15(2)  березня  1917 р.;

17 ( 4)березня 1917р. - утворення ЦР;

19 березня ( 1квітня)1917 року - віче на Софійській площі в Києві;

19(6) квітня 1917р. – проведення Українського національного конгресу в Києві

Обладнання: Портретні зображення, документи, таблиці, комп’ютер і відеоролик, презентація, ілюстрації підручника, атласи, історична карта, тестові завдання.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

 І. Організаційний момент

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів

1.Бесіда за запитаннями

1.Пригадайте події з історії в 1915-1916 рр.

2.В якому стані перебували українські землі на початку 1917 року?

2.Тестування

1.Укажіть дату Галицької битви( 0,5б.)

А) Серпень - вересень 1914 р.;

Б) Липень - серпень 1915 р.;

В)Травень – липень 1916 р.;

Г) Січень - лютий 1917 р.

2. Вказати дату битви на горі Маківка( 0,5б.)

А) Серпень - вересень 1914 р.;

Б) Квітень - травень 1915 р.;

В)Травень – липень 1916 р.;

Г) Січень - лютий 1917 р.

3. Укажіть прізвище діяча, який очолив створене російським урядом Галицько - Буковинське генерал – губернаторство. (0,5 б.)

А) А. Шептицький.

Б) О.Брусилов.

В) О.Бобринський.

Г) М.Тарнавський.

4. Укажіть прізвище діяча, який був заарештований російською владою та ув’язнений  у монастирській  тюрмі у Суздалі. ( 0,5б.)

А) І.Франко.

Б) Д.Дорошенко.

В) М.Галущинський.

Г) А. Шептицький.

5.Визначте події, які стосуються 1915 року.( 1б.)

1) Галицька битва.

2) Брусиловський прорив.

3) Капітуляція Перемишля.

4) Контрнаступ німецько – австрійських військ у Галичині

5) Створення Легіону Українських січових стрільців.

6)Приїзд до Львова царя Миколи ІІ.

6. Визначте події, які стосуються 1916 року.( 1б.)

1) Брусиловський прорив.

2) Створення  «Юнацької спілки».

3) Битва на горі Лисоня.

4)Похорон І.Франка у Львові.

5) Створення Галицько-Буковинського генерал –губернаторства.

6) Капітуляція Перемишля.

C:\Program Files\BearPaw 2448TA Plus\Panel\Data\SWScan00001.tif7. На карті позначено лінію фронту Першої світової війни наприкінці( 1б.)

А) 1914 р.

Б) 1915 р.

В) 1916 р.

Г) 1917 р.

8. Укажіть правильні твердження( 1б.)

1) У Першій світовій війні Україна була об’єктом зазіхань агресивних держав Європи.

2) ГУР закликала галичан підтримати Австро-Угорщину.

3)Легіон Українських січових стрільців був створений за вимогою урядів Австро-Угорщини та Німеччини.

4) Для Росії війна мала справедливий характер, бо вона прагнула визволити братів-русинів з-під айстро-угорського гніту.

5) Однією з причин Першої світової війни було загарбання нових територій, встановлення контролю над ринками збуту та джерелами сировини.

9. Указати події, які стосуються національного руху в період Першої світової війни в Західній Україні.( 1б.)

1) Вихід статті - відозви С. Петлюри «Війна і українці».

2) Створення і діяльність Союзу визволення України.

3) Створення і діяльність ГУР на чолі з К.Левицьким.

4) Діяльність УСДРП, яка підтримувала Росію у війні.

10.Вказати дату заснування Головної Української Ради.(Серпень 1914 р.)        ( 1,5б.)

11.Вказати назву військово - політичного блоку, до складу якого входили Франція, Велика Британія, Росія та рік його створення

( Антанта, 1907 р.)( 1,5б.).

12. Визначити хронологічну послідовність історичних подій (2б.)

1.А) Початок Галицької битви.( серпень 1914)

4.Б) Брусиловський прорив (травень - червень 1916)

2.В) Вступ російських військ у Львів.(21 вересня 1914 р.)

3.Г) Битва січових стрільців на горі Маківка. (квітень -  травень 1915 р.)

3.Повідомлення учня на тему: « Визрівання революційної ситуації в Росії в 1917 році – випадок чи закономірність?»

У 1917 році  у всіх воюючих країнах( крім США, що вступила у війну у 1917 р. на боці Антанти) розпочалась політична і економічна криза. Особливої гостроти вона досягла  в Російській імперії. Основні ознаки кризи в Російській імперії:

  • Зростає недовіра народу до державних органів влади.
  • Державні органи влади, що погано контролювали ситуацію в країні, були нездатні досягти позитивних змін ані на фронті , ані в тилу.
  • Дедалі частіше відбуваються повстання робітників, селян, солдат.
  • Більша частина підприємств не працює.
  • Починається нестача продовольства (хліба).
  • Стрімко зростає безробіття.
  • Знецінюються гроші (інфляція), зростають ціни.

Російський цар Микола ІІ вважав, що кризу можна здолати, тому численні попередження( з боку депутатів Думи, лідерів політичних партій) про катастрофічний характер подій він залишив без належної уваги.

Отже, чітко стає зрозуміло, що в країні назріває соціальний вибух . Тому революція в Росії не була випадковістю -  це було закономірно.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель:Кінець лютого 1917 р. став для російського царизму фатальним. Стихійна хвиля народного невдоволення, швидко набираючи силу, переросла революцію. Ситуація в Росії вигляділа так: верхи не можуть, а низи не хочуть жити по-старому. Протягом надзвичайно короткого часу( 23 лютого до 2 березня) самодержавство впало, Микола ІІ зрікся влади і фактично в країні встановився республіканський лад. Чим можна пояснити блискавичність перемоги над царизмом?

  • Кризовим станом імперії;
  • Гостротою політичних, соціально - економічних та національних проблем;
  • Зростаючою активністю політичних сил;
  • Зниженням авторитету  та слабкістю реально існуючої влади;
  • Потужним каталізатором подій, яким стала Перша світова війна.

Чи позначилися події, що розгорнулися в Петрограді, на ситуації в Україні? Саме це ми і з’ясуємо на сьогоднішньому уроці.

Перша світова війна розпочала процес, коли розпалися імперії, і майже всі нації Східної Європи, включаючи такі невеликі, підвладні царям народи, як фіни, естонці, латиші та литовці, завоювали незалежність.А 30-ти мільйонним українцям не вдалося зробити цього.Чому? Це питання тим доречніше, що українці боролися й заплатили за свою незалежність більшим числом життів, ніж, напевно, будь-яка інша східноєвропейська нація.

   Відповідь на це запитання ми зможемо дати лише  після вивчення теми   «Українська революція».

Отже, ми розпочинаємо вивчення Української революції. Цю тему ми будемо розглядати на декількох уроках.  А тема сьогоднішнього уроку звучить так: Початок Української революції.

Ми розглянемо сьогодні  з вами перший етап революції, розглянувши такі питання:

1.Лютнева революція в Росії

2.Утворення Центральної Ради та місцевих рад робітничих і солдатських депутатів.

3.Українські громадські організації та політичні партії .

4.Гасло автономії України.

Ключове запитання:  «Чи можна стверджувати, що події 1917 року в Україні  мали характер національно - демократичної революції?».                 ( Відповідь на це запитання учні дають наприкінці уроку).

  Перед тим як ми розпочнемо вивчення нового матеріалу, давайте зупинимося на ключовому терміні сьогоднішньої теми – революція.

Асоціативний кущ

  • Зміни;
  • Докорінний переворот;
  • Зміна влади;
  • Народне невдоволення;
  • Хаос;
  • Кровопролиття;
  • Боротьба за владу;
  • Криваві сутички.

Отже, як говорить словник – революція – це докорінний переворот, зміни; швидка зміна встановленого політичного, соціального чи економічного порядку суспільства здебільшого насильницьким способом.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Лютнева революція в Росії

Розповідь учителя + робота з ілюстраціями в підручнику( п.1., ст., 132-135)

О.П.: Петроград – нова назва Петербургу , який перейменували з початком Першої світової війни, тому що «бург» німецьке слово.

Тимчасовий уряд- російський уряд від лютневої (березневої) революції 2 (15) 1917 до більшовицького перевороту 25 жовтня (7 листопада) 1917, складений з членів конституційно-демократичної, соціалістів-революціонерів і соціал-демократичної партій.

Позиція

Тимчасовий уряд намагався втримати єдність Російської імперії, перетвореної на демократичну республіку, був за продовження війни з Центральними державами, виступав проти сепаратистських прагнень неросійських народів, визнаючи їм щонайбільше культурно-національну автономію. Противниками Тимчасового уряду були більшовики, які через Ради робітничих і солдатських депутатів намагалися встановити свою владу.

2.Утворення Центральної Радита місцевих рад робітничих і солдатських депутатів

Вчитель:Вже на другий день звістка про революцію в Петрограді докотилася до Києва.

 Після Лютневої революції питання про самовизначення України опинилося в епіцентрі політичної боротьби. Таке вирішення українського питання вже на початку 1917р. не відповідало вимогам часу, якісно новому рівню національного руху і тому не тільки продовжувало тертя, численні суперечності та протиріччя між різними політичними силами, а й зумовило появу в Україні ще одного альтернативного центру влади - ЦР.

Тобто ми говоримо про початок Української революції .

Презентація учня про створення ЦР.

Вчитель:                   Перша відозва Центральної Ради

9 березня 1917 р.

Народе Український!

Впали вікові пута. Прийшла воля всьому пригніченому людові, всім поневоленим націям Росії. Настав час і твоєї волі й пробудження до нового, вільного, творчого життя після більш як двохсотлітнього сну.

Уперше, Український тридцятиміліонний народе, Ти будеш мати змогу сам за себе сказати, хто ти і як хочеш жити, як окрема нація. З цього часу в дружній сім'ї вільних народів могутньою рукою зачнеш собі сам кращу долю кувати.

Впав царський уряд, а тимчасовий оголосив, що незабаром скличе Установчі Збори на основі загального, рівного, прямого виборчого права. Звідти уперше на весь світ пролунає у всій своїй силі справжній голос Твій, справжня воля Твоя. До того ж часу ми закликаємо спокійно, але рішуче домагатися від нового уряду всіх прав, які Тобі природно належать і які Ти повинен мати, Великий Народе, сам хазяїн на Українській Землі.

А в найближчім часі права на заведення рідної мови по всіх школах, од нижчих до вищих, по судах і по урядових інституціях.

З таким же спокоєм, але рішуче, домагайся, Народе, того ж права для української мови від пастирів церкви, земств, і всіх неурядових інституцій на Україні.

Народе Український! Селяне, робітники, солдати, городяне, духовенство і вся українська інтелігенція! Додержуйте спокій! Не дозволяйте собі ніяких вчинків, що руйнують лад у житті, але разом, щиро і уперто беріться до роботи: до гуртування в політичні товариства, культурні і економічні спілки, складайте гроші на Український Національний Фонд і вибірайте своїх українських людей на всі місця, організуйтесь! Тільки згуртувавшись, можна добре пізнати всі свої потреби, рішуче за них заявити і створити кращу долю на своїй землі.

Народе Український! Перед тобою шлях до нового життя. Сміливо ж, одностайно, йди на той великий шлях і в ім'я щастя свого, і щастя будучих поколінь Матері України могутньою ру­кою твори своє нове вільне життя.

 Українська Центральна Рада.

Київ. Року 1917, березня 9.                                    1917 год на Киевщине.

Робота зі схемою на моніторі

Передумови

Причини

Привід

Мета

Рушійні сили

1.Економічне становище України в складі Російської імперії, тяжкі податки.

Тривале існування в складі Російської імперії української нації позбавленої політичної незалежності

Революція в Росі.(23 лютого 1917 р.) Повалення монархії. Зречення Миколою ІІ престолу (2 березня 1917 р.)

Здобуття автономії як першого кроку до незалежності

Українська національна інтелігенція, селянство, військові робітництво.

2.Перша світова війна надала шанс поневоленим народам після розпаду  імперій для проголошення власних національних держав

Боротьба українського народу за права на самовизначення

 

 

 

3.Масовий вибух революційного ентузіазму по свій колишній російській імперії

 

 

 

 

4.Український рух мав політичну програму з чітко визначеними вимогами, певні політичні і військові структури

 

 

 

 

4 березня 1917р. - 29 квітня 1918р. - термініснування ЦР

 УНП(Українська національна партія) + ТУП (Товариство українських поступовців) = УЦР. До складу УЦР входили : УСДРП, УПСР, УНП, інші українськ національні партії, громадянські організації, територіальні представництва.

Голова УЦР :Михайло Сергійович Грушевський (1866-1934рр),

заступникиДмитро Антонович (УСДРП) і Дмитро Дорошенко (ТУП)

Політична програма : виконання функцій представницького органу тимчасового державного управління, скликання українського парламенту, формування уряду, вирішення національного питання та соціальних проблем українського населення, досягнення автономії України.

 ЦР від самого початку свого існування була уособленням трьох представництв : національного, соціально-класового і територіального. Такі ідейні засади та організаційні основи значною міроюз абезпечили їй широку народну підтримку. З самого початку утворення ЦР в її лавах виникло двітечії: автономісти і самостійники. Самостійники пішли на об’єднання з автономістами, бо сподівалися, що розвиток революції швидко приведе їх до визнання незалежності України.

Автономісти - ТУП, автономія України у складі перебудованої на федеративних засадахРосійської держави.

Самостійники - незалежністьУкраїни.

 УЦР – загальноукраїнський громадсько-політичний центр, що очолив народний рух, який з часом набув функцій законодавчої влади УНР.

Доповідь учня з презентацією про М.С.Грушевського.

3.Українські громадські організації та політичні партії .

Робота з таблицею» Українські політичні партії»

Завдання : Використовуючи текст підручника П.3, ст.136- 138 заповнити пропуски в таблиці.

Назва партії

Лідери

Основні програмні вимоги

Українська партія соціалістів – федералістів (УПСФ) (есери)

Д.Дорошенко, С.Єфремов, А.Ніковський.

Проголошення автономії України

Українська соціал – демократична робітнича партія

(УСДРП) (есдеки).

С.Петлюра, В.Винниченко,

М.Порш

Проголошення автономії України

Українська партія соціалістів – революціонерів (УПСР) (есери)

М.Ковалевський, П.Христюк, В.Голубович, М.Грушевський - співпрацював

Проголошення автономії України.

Провести аграрну реформу в інтересах селянства.

Українська партія соціалістів – самостійників (УПСС)

І.Луценко, І.Липа, О.Макаренко.

Негайне проголошення незалежності України

Українська демократично - хліборобська партія (УДХП)

С.Шемет, В.Шемет,В.Липинський

Проголошення незалежності України. Приватна власність на землю.

4. Гасло автономії України

 Діяльність ЦР була зосереджена на вирішенні національного питання, досягнення автономії України.

Але самостійники і автономісти не могли дійти спільної думки і це привело до сформування цілого комплексу факторів.

 1) Як вже підкреслювалося, саме досягнення автономії було програмною установкою більшості політичних партій і сил ЦР.

 2) Ідея самостійності України не набула поширення, визнання та популярності в масах, що засвідчує відхилення І Українським військовим з’їздом (5-8 квітня 1917р.) резолюції Міхновського, де ставилося питання про українську державну самостійність.

 3) Серед українсько політичної еліти були поширен ілюзорні сподівання на справедливе вирішення національного питання революційною демократією Росії.

 4) У межах Росії Україна мала, як вважалося, реальний шанс вибороти бодай автономію, тоді як проголошення самостійності лишило б її без армії, без фінансування.

 5) Свою роль відіграли і налагоджені російсько-українські економічні зв’язки, багатонаціональний склад українських земель, домінування неукраїнського населення в містах – осередках політичного життя.

 3. Український національний конгрес.

 В березні 1917р. У Петрограді відбулася 20-тис. маніфестація з приводу роковин смерті Т.Шевченка.

 Через тиждень після Петроградської маніфестації ЦР влаштувала в Києві урочисте проходження, на Софійській площі біля пам’ятника Хмельницькому відбулося віче, на якому вимагали не баритися з Установчими зборами і скликати український національний конгрес, із метою підготовки до запровадження автономії.

 5-8 квітня 1917р. відбувся І Український військовий з’їзд, на якому закликалося до українізації армії, ств. Генерального українського військового комітету на чолі з С. Петлюрою.

 5-7 квітня 1917р., через місяць після сформування ЦР, бувс кликаний Український національний конгрес. Головував Грушевський.

Основними здобутками конгресу були :

 1. Визнання базового принципу державотворення : «Тільки національно-територіальна автономіяУкраїни у змозі забезпечити потреби українського народу».

 2. Перебудова Російської держави на федеративну демократичну республіку.

 3. Обрання нового складу ЦР на чолі з Грушевським.

V.Закріплення нових знань та вміньучнів.

Бесіда.

Українська революція пройшла у своєму розвитку кілька етапів. Перший – від початку революції до проведення Українського національного конгресу (березень-квітень 1917р.)

 1. Чим характерний цей період? (Зміцненням впливу ЦР, основним гаслом якої була боротьба за автономію України).

 2. Назвіть основні події цього періоду.

3.Давайте повернемося до ключового запитання.

 «Чи можна стверджувати, що події 1917 року в Україні  мали характер національно - демократичної революції?».           

Виходячи із визначення , що таке революція, то стає зрозумілим , що події на території України у 1917 році  - це не що інше, як революція. А  характер революції - національно-демократичний, тому що:

  1. Велася боротьба а за національну автономію України, що мала перерости за повну самостійність української нації -  мала національний характер;
  2. Боротьба за демократичні і політичні права та свободи, а також участь широких мас в подіях засвідчували демократичний характер революції.

VІ. Підсумки уроку.

Заключне слово вчителя.    Українська революція на першому етапі (березень-квітень 1917р.) характеризується утворенням у березні 1917р. ЦР, основним гаслом політичної діяльності якої була боротьба за національно-територіальну автономію України.

   На наступних уроках ми розглянемо перебіг революційних подій у1918 році з’ясуємо причини поразки революції, визначимо  її історичне значення та уроки революції.

  Але ми ,українці, повинні знати про ці події, дізнаватися про людей, які творили українську історію на початку 20 ст. Адже, завдяки їм вдалося зробити першу спробу створити власну демократичну державу українського народу. І завдяки їм , мільйони українців відчули пробудження національної самосвідомості .

   Симон Петлюра якось сказав: « Перед революцією ми були лише етнографічним матеріалом, а тепер, після революції і кривавих років збройної боротьби за свою вільність і державність, Україна  як нація, яка знає, чого вона хоче і куди їй йти, - є  фактом безперечним навіть для наших ворогів».

Оцінювання учнів за роботу на уроці (з мотивацію виставлення оцінок).

Відкрите запитання ( ст.142 ) « Мікрофон»

М.Грушевський  наголошував: « Україна не тільки для українців, а для всіх, хто живе в Україні, а живучи, любить її, а люблячи, хоче працювати для добра краю і його людності, служити їй, а не оббирати, не експлуатувати для себе».Спробуйте пояснити його позицію. Чи співпадають ваші погляди з означеного питання з точкою зору автора? Відповідь обґрунтуйте.

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 13 ст.132-142.

Повторити §§  11-12.

Використана література

1.С.В. Кульчицький, Ю.Г. Лебедєв. Історія України, 10 клас, підручник, рівень стандарту, академічний рівень, Київ  «Генеза» 2010.

2.Щедріна І.Е. Історія України у схемах і таблицях, 10-11 клас, Харків 2002.

3.Щедріна І.Е. Історія України, 10-11 клас, Харків, 2003.

А.О.Єрмоленко, О.П. Мокрогуз. Усі уроки до курсу «Історія України» 10 клас, Харків, 2010 .

4.Тест – контроль. Історія України + Всесвітня історія. Зошит для поточного та тематичного оцінювання, Харків, 2011.

5. Документи Центральної Ради з Інтернет –ресурсу.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 10 клас (Кульчицький С.В., Лебедєва Ю.Г.)
Додано
26 лютого 2018
Переглядів
15129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку