Нестандартний урок-подорож з курсу за вибором "Українознавство" в 5 класі на тему "Я, моя родина, мій народ"". Урок проходить у формі космічної подорожі, під час якої формуються родинні цінності. Матеріал конспекту уроку можна використати під час проведення виховної години на родинну тематику.
Українознавство
5 клас
Тема: Я, моя родина, мій народ
Мета: продовжувати формувати у дітей уявлення про сім'ю як спільноту рідних людей, про приналежність кожного учня до певної сім'ї; вчити шанувати й любити своїх батьків та інших членів родини; розвивати позитивне ставлення до рідної домівки; виховувати шанобливе ставлення до народних символів свого народу.
Обладнання: ПК, презентація, конверти з частинами прислів’їв, малюнок "Дерево роду".
Тип уроку: урок-подорож
Хід уроку
Епіграф:
Сім'я - це те первинне середовище,
де людина повинна вчитися
творити добро.
В. О. Сухомлинський
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. (слайд 2)
Вчитель. Сьогодні на уроці ми вирушаємо в космічну подорож. Ви знаєте, що в Галактиці окрім Сонячної системи є ще багато інших систем. Тож ми будемо подорожувати космічним кораблем по Родинній системі. Вчитимемося складати схему родовідного дерева, виконуватимо завдання, які нам приготували планети Родинної системи. Роботи у нас багато, і щоб усю її подолати, ми повинні бути уважними, організованими, кмітливими.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Вправа «Утвори пари слів»
Діти, а зараз подивіться на дошку і прочитайте стовпчики слів, а потім утворіть пари.
наш народ
рідна рід
велика дерево
родовідне родина
український сім’я
2. Словникова робота. (слайд 3)
Рід – одне або ряд поколінь , які пішли від одного предка.
Сім’я – тато, мама, брат, сестра, ви.
Родина – це група людей або рідня, що складається з батьків, дітей, онуків і близьких родичів.
Український народ – населення, люди, які живуть у нашій країні.
ІV. Вивчення нового матеріал
Учитель. Сіли всі рівненько, приготувалися до цікавої подорожі по Родинній системі. (слайд 4)
Несе нас корабель по зоряній Галактиці, а ось і перша станція. Щоб дізнатися її назву, нам потрібно відгадати ребус. (слайд 5)
1 станція – планета «Сім’я» (слайд 6)
Девіз цієї планети: Моя сім’я – моя фортеця.
Вчитель. У кожного з нас є найдорожчі нам люди. Хто це? Звичайно ж, тато, мама, братик, сестричка – це найрідніші на світі люди, які один одного шанують, люблять і є членами єдиної сім’ї. Сім’я, мов сонечко, зігріває дитину від народження і до кінця днів. Кожна сім’я – це частина великого українського народу.
1. Асоціативний кущ «Сім’я»
Вчитель. З чим ви асоціюєте свою сім’ю? ( тепло, затишок, любов, повага, допомога, тощо)
2. Бесіда з учнями.
- Хто чекає вас, коли приходите додому?
- Чи приємно приходити до своїх рідних, чому?
- Чому ви радієте зустрічі з батьками?
- Отож, самі найближчі рідні люди, які вас оточують, складають сім'ю.
3. Вірш Н. Чемерис «Що таке сім'я?» (декламує учень)
Розкажу вам, друзі, я,
Що таке моя сім'я.
Разом дружно проживаємо
І пісні про це співаємо.
Люба матінко моя —
Як пишаюсь нею я!
В неї руки золотії.
Серцем кожного зігріє.
Тато сильний і завзятий —
Він господар в нашій хаті.
Все майструє, все ладнає,
Бо до всього хист він має.
Дід і бабця - у пошані,
Вони праці ветерани.
Всіх онуків міцно люблять
І як пташенят голублять.
Є у мене ще й брати —
Кращих в світі не знайти.
Ось і вийшло всіх сім «я»
Знайте, це моя сім'я.
Вчитель. Про сім’ю та відносини в ній наш народ склав багато прислів’їв і приказок. Деякі з них ми зараз з вами розглянемо, але спочатку потрібно виконати завдання.
4. Робота в парах. Вправа «Утвори прислів’я». (На кожну парту вчитель роздає конверт з частини прислів’їв, які необхідно об’єднати). (Додаток 1)
Серце матері гріє а біля матері добре.
Сестра з сестрою, краще сонця
На сонці тепло, а в мами — серце.
Материн гнів, як весняний сніг: таке й дитятко.
У дитини заболить пальчик, як річка з водою.
Матері своїх дітей жаль, який батько, така й дитина.
Які мамка й татко, рясно випаде, та скоро розтане.
Який кущ, така й хворостина, хоч найменшого, хоч найбільшого.
Вчитель. Молодці! Дуже добре ви працювали на першій планеті. Тож вирушаємо в подорож на другу станцію.
Космічна ракета летить дуже швидко, а тому ми приземляємось на другій планеті. Щоб дізнатися, на яку планету ми потрапили, потрібно відгадати ребус (слайд 7)
2 зупинка – планета «Родина» (слайд 8)
Девіз цієї планети: У дружній родині і в холод тепло.
- Що ж таке родина?
Вчитель: Родина – це гніздечко любові і тепла для кожного з нас, у ній панує злагода, повага до старших, особливо дідусів і бабусь. Адже вони – коріння сім’ї, прожили довге життя, багато знають і вміють. Якщо ви прослідкуєте шлях від себе до ваших прабабусь і прадідів, то побачите свій родовід.
5. Загадки про родину
1. Ніжна, лагідна і мила,
На світ нас народила.
Я до неї пригорнуся,
Це ріднесенька … (матуся)
2. Хто усіх нас захищає,
Матінці допомагає?
З ним нічого не боюсь,
Здогадались? Це… (татусь)
3. Ще рідня у мене є!
Всім питання задає,
І вертлява, й невеличка,
Моя люба це … (сестричка)
4. З ним ніколи не сварюся,
Іграшками поділюся.
Буду з ним дружити, грати.
Познайомтесь, це мій … (братик)
5. Ще голубонька рідненька –
Добра, мила і старенька.
Я ніколи не журюся,
Бо у мене є … (бабуся)
6. Сивий, мудрий і поважний.
Заклопотаний, відважний.
Всього я в житті навчусь,
Бо зі мною мій … (дідусь)
V. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз - присядьте, два - присядьте,
І за парти тихо сядьте.
Вчитель. Ви гарно попрацювали на цій станції, але час продовжити нашу подорож.
Попереду на нашому шляху третя планета. Щоб дізнатися назву планети нам необхідно відгадати ребус. (слайд 9)
3 станція – планета «Рід» (слайд 10)
«До свого роду — хоч через воду» – девіз планети.
- У кожного з вас є свій рід, і ми зараз спробуємо відновити родинне дерево.
Дидактична гра "Оживи дерево". (слайд 11)
Діти отримують аркуш паперу із зображенням дерева з «віконцями» (для запису імен). (Додаток 2)
Учитель. Ваше завдання, діти, вписати у «віконця» дерева імена ваших батьків, дідусів, бабусь, прадідів, прабабусь.
Бесіда з учнями:
- Чи святкуєте ви дні народження, іменини?
- Кого з рідних запрошуєте на сімейні свята?
- На які свята збирається вся ваша родина?
Родина - це не тільки рідні, родичі. Це і наш клас, школа, весь народ.
Учитель. Молодці, діти! Тепер ваші «дерева роду» ожили, а тому ми можемо продовжити подорож.
Наш космічний корабель приземлився на четвертій планеті. І знову нам необхідно відгадати ребус, щоб дізнатися назву планети. (Слайд 12)
4 станція – планета «Народ» (слайд 13)
Бесіда з учнями.
- Що таке народ?
- Чи може існувати держава без народу?
- Назвіть державні символи України.
- Чи знаєте ви народні символи України?
Вчитель. Народні символи України – це те, що найбільше любить і шанує даний народ. У одних народів їх більше, в інших менше. Про народні символи складено багато пісень і легенд, вони використовуються в обрядах, звичаях. Їх вишивають на сорочках, рушниках. Вони уособлюють красу нашої України, духовну міць народу, засвідчують любов до рідної землі. Народні символи – це наші святині. (слайд 14)
Називаючи народний символ, можна дізнатися, про яку країну йдеться. Так, коли ми говоримо – клен, то знаємо, що це символ Канади. Символ Росії – береза. А які символи України заховалися у відповідях наступних загадок?
Загадки «Народні символи України (слайди 15-23)
1) У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
2) Батько тисячу синів має,
Кожному шапочку справляє.
3) Що за дерево таке?
Серед літа, не зими
Білим пухом все вкриває,
Коли всюди він літає. (Тополя)
4) Я дерево – символ.
Зі мною в руках
Великдень стрічають
У наших краях. (Верба)
5)Які ноги заввишки,
Такий ніс завдовжки,
Хату на хаті має,
Жабам лік знає. (Лелека)
6) Ой цвіте в Україні красне літо,
Ой збирають чорноброві в гаю квіти,
В’яжуть стрічку й квіточку в стіжок,
Щоб до танцю вбратись в оберіг – … (вінок)
7) Батька хату осява,
Струнка, байхова барва.
Щоб надія не вяла ,
Квітне роду берегиня… (мальва)
8) Зеленошовком і зимою, й літом в’ється,
Про життя та квітка знає і БЕЗСМЕРТЯ.
Синім цвітом оживить сумний затінок,
У віночку бавиться …(барвінок)
9) У капелюшок пишний вбрався
І морозу не злякався.
Невеличкий цей сміливець
Золотавий … (чорнобривець)
Учень 1. Калина в Україні – символ рідної землі і вічної пам’яті про тих, хто у мужній борні віддав своє житя за щастя і волю народу. Тому й садять її на могилах загиблих. Калина – це той символ, що пам’ять людську береже, символ безсмертя, невіддільний від життя, це наш духовний світ.
Учень 2. Верба – також символ, який опоетизований в народній творчості і художній літературі. Близько 30 видів верби росте в Україні.
Учень 3. Український поет Василь Симоненко писав:
А якщо впадеш ти на чужому полі,
Прийдуть з України верби і тополі,
Стануть над тобою, листям затріпочуть,
Тугою прощання душу залоскочуть.
Учень 4. Хліб і рушник – одвічні людські символи. Хліб – сіль на вишитому рушнику були високою ознакою гостинності українського народу. Хліб був мірилом життя, культури, жоден обряд не обходився без нього. Святість і пошана до хліба передавалися з покоління в покоління дітям і внукам.
Учитель. Ще одним незмінним символом нашої країни є українська пісня. Коли вона звучить, серце не може залишитися байдужим і холодним, бо в ній стільки тремтячої щирості, ніжності, відвертої довіри.
Ми з вами український народ, який складається з родин, великих і малих, дружних і працьовитих. Потрібно вивчати, шанувати свій народ, його мову, землю свою, рідний край, бо ми частина всього цього, нам рідного і близького.
Вчитель.
Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родився, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
Криниця при дорозі край села.
І журавель, похилений над нею.
Хоч би куди дорога завела,
Думки наші із рідною землею.
Бо тут наш дім, і тут наша рідня.
І тут священні предківські могили.
Душа наша не прожила б і дня
Без рідної землі, яка нас всіх зростила.
- Діти, як ви розумієте, яка сім'я щаслива? (Відповіді дітей).
VІ. Підсумок уроку.
Вчитель. Ось і закінчується наша подорож. Ми повертаємося з неї з новими враженнями.
- Діти, пригадайте, на які планети ви потрапляли?
- Що нового ви дізнались?
- Що треба зробити аби стати гідним продовжувачем свого роду?
Будь ласка, зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Уважно прочитайте його.
- Як ви розумієте слова В. О. Сухомлинського?
- Чого повинна навчити сім’я, на думку В. О. Сухомлинського?
Діти, запам’ятайте ще й такі слова В. О. Сухомлинського: «Бути хорошою людиною, принести щастя матері і батькові, не допускати, щоб старість їхня стала горем,- нехай все це стане бажанням всього вашого життя».
VІ. Домашнє завдання. Оформити « Родинне дерево».
Література
1. Кондратович О. П. Українські звичаї: Народини. Коса ж моя… – Луцьк: ВАТ «Вольнська обласна друкарня», 2007. – 240 с.
2. Крисаченко В.С. Українознавство. Хрестоматія-посібник. 2 т. – К.: Либідь, 1996.
2. Методичні рекомендації щодо викладання курсу за вибором «Українознавства» у 2017/2018 н. р.
3. Наулко В. І. Артюх Л.Ф. Горленко В.Ф. та ін. культура і побут населення України: Навч. посіб. – К.: Либідь, 1991. – С. 141-163.
4. Пометун О. Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. – К., 2002. – 135 с.
5. Пометун О. Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.: Наук. метод. посіб. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.
6. Пономарьов А. П. Артюх Л. Ф. Косміна Т. В. та ін. Українська минувшина: Ілюстративний етнографічний довідник. – К. Либідь, 1993. – 256 с.
7. Програма курсу за вибором «Українознавство» 5-11 кл.
8. Сухомлинський В. О. Батьківська педагогіка / В. Сухомлинський. – К.,197. – 263 с.
9. Цимбалюк В. І. Жайворонок В. В. Світлиця: Народознавство: 1 частина: Навч. посібник для початкових кл. серед. шк. – К.:Центр пед.. інновацій України – МДП «Витоки», 1992. – 127 с.
ДОДАТОК 1
Серце матері гріє а біля матері добре.
Сестра з сестрою, краще сонця
На сонці тепло, а в мами — серце.
Материн гнів, як весняний сніг: таке й дитятко.
У дитини заболить пальчик, як річка з водою.
Матері своїх дітей жаль, який батько, така й дитина.
Які мамка й татко, рясно випаде, та скоро розтане.
Який кущ, така й хворостина, хоч найменшого, хоч найбільшого.
Серце матері гріє а біля матері добре.
Сестра з сестрою, краще сонця
На сонці тепло, а в мами — серце.
Материн гнів, як весняний сніг: таке й дитятко.
У дитини заболить пальчик, як річка з водою.
Матері своїх дітей жаль, який батько, така й дитина.
Які мамка й татко, рясно випаде, та скоро розтане.
Який кущ, така й хворостина, хоч найменшого, хоч найбільшого.
Серце матері гріє а біля матері добре.
Сестра з сестрою, краще сонця
На сонці тепло, а в мами — серце.
Материн гнів, як весняний сніг: таке й дитятко.
У дитини заболить пальчик, як річка з водою.
Матері своїх дітей жаль, який батько, така й дитина.
Які мамка й татко, рясно випаде, та скоро розтане.
Який кущ, така й хворостина, хоч найменшого, хоч найбільшог
ДОДАТОК 2