Розробка уроку української мови для 5 класу з використанням фраз для кращого запам'ятовування дзвінких, глухих, сонорних приголосних. Також навчальний матеріал уроку спрямований на розвиток основних компетентностей.
Тема уроку: Приголосні дзвінкі та глухі.
Мета уроку: виробляти уміння розрізняти глухі та дзвінкі приголосні; правильно їх вимовляти; виховувати повагу до народних традицій.
Тип уроку: урок вироблення умінь і навичок.
Методи: робота упарах, робота в групах, незакінчене речення, мікрофон, займи позицію, гра.
Обладнання: мультимедійна презентація, орфоепічний словник.
Хід уроку
І Мотивація навчальної діяльності.
Учні, подивіться один на одного, посміхніться. Побажайте успіхів на сьогоднішній день.
Для того, щоб упоратися із завданнями, будьте уважними, старанними. Ваше завдання:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дужно і плідно працювати.
ІІ Актуалізація опорних знань.
Сьогодні на уроці ми будемо працювати у парах та групах. Використовуючи метод «незакінчене речення», кожна пара дає відповідь на одне запитання.
2. В українській мові є … звуків.
3. Усі звуки поділяються на ….
4. Голосні утворюються за допомогою…
5. Голосних звуків у нашій мові …
6 Приголосні складаються з …
7. Їх у мові …
8. Звуки ми …
9. А букви …
ІІІ Повідомлення теми, мети уроку.
Запишіть сьогоднішню дату, тему уроку (Одинадцяте грудня. Класна робота. Приголосні дзвінкі та глухі).
Ми вже говорили про приголосні звуки і знаємо, що вони творяться за допомогою голосу і шуму.
Сьогодні будемо вчитися розрізняти дзвінкі і глухі приголосні. Ці знання нам необхідні для того, щоб добре засвоїти наступну тему «Уподібнення приголосних». Крім того, ми поговоримо про народні традиції, які пов’язані із грудневими святами.
ІV Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
38=32+6
32=20+12
Запишемо речення, у якому всі звуки глухі.
Цап хоче фісташки.
Глухі: [Ц] [Ц′] [П] [Х] [Ч] [Ф] [С] [С′] [Т] [Т′] [Ш] [К]
Всі інші приголосні дзвінкі.
Вони є у реченні Буде гоже гедзю у джазі.
Дзвінкі: [б] [д] [д′] [г] [ж] [г′] [дз] [дз′] [дж][з] [з′]
Про це ви дізнаєтеся, якщо уважно попрацюєте з підручником.
Робота з підручником, с.90
Сонорні приголосні у реченні Ми винили рій.
Сонорні:[в] [м] [н] [н′] [л] [л′] [р] [р′] [й].
Отже, сонорні виділяють в окрему групу через те, що у них голос переважає над шумом.А ще ці приголосні не мають парних глухих. Значить приголосні за силою голосу поділяються на сонорні (голос переважає над шумом), дзвінкі (голос і шум), глухі (шум).
Глухі приголосні мають пари. Послухайте віршик про парні приголосні і дайте відповідь на питання:
Парні приголосні
Тари-бари! Тари-бари!
Букви дружно стали в пари.
Позначають вони звуки
І тримаються за руки.
Звуки дружать ось такі:
Поряд стоять дзвінкі й глухі.
Всього шістнадцять їх таких.
Парними назвали їх.
Щоб усі порахувати ,
Треба цапа нам згадати.
[Ц] – глухий, а парний йому дзвінкий[ДЗ].
[Б] і [П]
[Г] і [Х]
[ДЖ] і [Ч]
[З] і [С]
[Д] і [Т]
[Ж] і [Ш]
[Ґ ] і [К]
- Який приголосний із речення про цапа не має пари? (ф)
За способом творення та характером звучання приголосні є
Зубні: «Де ти з’їси ці лини?» (вони можуть бути м’якими)
Губні: «Мавпа Буф» (після них ставимо апостроф)
Шиплячі: “ ЩЕ ЇЖДЖУ” (відбувається уподібнення)
Свистячі: “ СЦЕ ЇЗДЗУ”
VФізкультхвилинка.
Руки вгору підіймаймо,
Наче крильцями махаймо.
Крильця трохи притомились…
Всі на воду опустились
І швиденько поплили…
Накупались, політали…
Знов за парти посідали
VІ Формування практичних навичок.
[с′в’ато] [наближайец:′а]
Дзвінкі:[б][ж][й]
Сонорні:[в’][н][л]
Глухі: [с′] [т] [ц:′]
Швитко наближається світанок. Здалеку повіяло вохкістю. Лехкий вітерець кружляє у танку сніжинки. Святий Миколай поспішає на воґзал. У рюґзаку в нього подарунки.
(Швидко, вогкістю, легкий, вокзал, рюкзак)
Май-оріти, во-гник, дор-ога, виход-жу, білос-ніжний, поль-овий, поб-ачити, яли-нка
Виходжу на дорогу і бачу білосніжне поле, на якому майорить вогниками ялинка.
Продовжіть усний опис ялинки за малюнком.
(Вона така гарна, що аж засліплює очі. Лісова красуня виграє різними кольорами: червоними, жовтими, синіми. Я краще нею полюбуюся на лісовій галявині, ніж зрубаю і понесу додому)
- Яке свято буде 13 грудня, пов’язане з іменем Андрій? Яка традиція з ним перекликається?
4. Прочитайте слова і дайте відповідь на запитання. Що це за слова? Як вони називаються? Назвіть глухі, дзвінкі та сонорні приголосні у кожному слові.
Завірюха, заметіль, завія, метелиця, хурделиця, хуртовина, віхола, хуга.
5.Вибірково-розподільний диктант. Працюємо у групах. І група вибирає слова, що починаються звуками [г] [н] [с] [п]. ІІ група вибирає слова, щопочинаються звуками–[ш] [р] [р] [з]. ІІІ група вибирає слова, щопочинаються звуками [с] [т′] [з] [й]. Із цих слів ви повинні скласти спонукальні речення про здоровий спосіб життя.
Гуляй, зарядку, багато, також, їжу, роби, повітрі, щодня, на, свіжому, споживай, здорову, ранкову, тільки
І група – [г] [н] [с] [п] Гуляй на свіжому повітрі
ІІ група–[ш] [р] [р] [з] Щодня роби ранкову зарядку
ІІІ група – [с][т′] [з] [й] Споживай тільки здорову їжу
VІ Підведення підсумків уроку.
1. Виконайте тестові завдання
1. Знайти правильне твердження:
а) український алфавіт складається з 38 літер;
б) приголосних звуків усього 33;
в) звуків мовлення всього 38;
г) звук [й] завжди твердий.
2. Знайти помилку в записі парних дзвінких та глухих приголосних:
а) [ж ] — [ш]; [д] — [т]; [з] — [с];
б) [дз] — [ц]; [б] — [п]; [г] — [х];
в) [с] — [с`]; [ц] — [ц`]; [д] — [д`];
г) [б] — [п]; [дж] — [ч]; [д] — [т].
3. Знайти рядок слів, у яких немає глухих приголосних:
а) маєток, журба, їжак;
б) сад, куток, додому;
в) доїдає, левада;
г) княжна, знання, десь.
4. Знайти рядок слів, у якому всі приголосні дзвінкі:
а) чай, море, міна;
б) ніколи, земля, листок;
в) дід, дзьоб, джаз;
г) дім, тінь, лисиця.
5. Знайти рядок слів, у якому всі приголосні сонорні:
а) княжна, знання, десь;
б) ніколи, земля, листок;
в) рій, милий, вили;
г)сад, куток, додому.
6. Знайти рядок слів, у яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки:
а) явір, м’язи, Юля, моряк;
б) журбою, сядь, в’юн, ряд;
в) сім’я, м’яч, солов’ї, юрист;
г) Юрій, ярок, рядок, лялька.
2.«МІКРОФОН»
На уроці я дізнався нове про…..
Найцікавішим для мене було ……
Найскладнішим для мене виявилось ….
Найбільше мені сподобалось …
VІІ Домашнє завдання.
І рівень (ІІ завдання)
ІІ рівень (ІІІ завдання)