Конспект уроку української мови для 5 класу на тему: "Дзвінкі та глухі приголосні"

Про матеріал

Розробка уроку української мови для 5 класу з використанням фраз для кращого запам'ятовування дзвінких, глухих, сонорних приголосних. Також навчальний матеріал уроку спрямований на розвиток основних компетентностей.

Перегляд файлу

Тема уроку: Приголосні дзвінкі та глухі.

Мета уроку: виробляти уміння розрізняти глухі та дзвінкі приголосні; правильно їх вимовляти; виховувати повагу до народних традицій.

Тип уроку: урок вироблення умінь і навичок.

Методи: робота упарах, робота в групах, незакінчене речення, мікрофон, займи позицію, гра.

Обладнання: мультимедійна презентація, орфоепічний словник.

Хід уроку

І Мотивація навчальної діяльності.

      Учні, подивіться один на одного, посміхніться. Побажайте успіхів на сьогоднішній день.

      Для того, щоб упоратися із завданнями, будьте уважними, старанними. Ваше завдання:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дужно  і плідно працювати.

ІІ Актуалізація опорних знань.

     Сьогодні на уроці ми будемо працювати у парах та групах. Використовуючи метод «незакінчене речення», кожна пара дає відповідь на одне запитання.

  1. Наука, яка вивчає звуки мови – ...

2. В українській мові  є …  звуків.

3. Усі  звуки поділяються на ….

4. Голосні утворюються за допомогою…

5. Голосних звуків у нашій мові …

6  Приголосні  складаються з 

7. Їх у мові …

8. Звуки ми …

9.  А букви 

ІІІ Повідомлення теми, мети уроку.

    Запишіть сьогоднішню дату, тему уроку (Одинадцяте грудня. Класна робота. Приголосні дзвінкі та глухі).

  • Що ми знаємо про наголошування числівників такого типу?

Ми вже говорили про приголосні звуки і знаємо, що вони творяться за допомогою голосу і шуму.

Сьогодні будемо вчитися розрізняти дзвінкі і глухі приголосні. Ці знання нам необхідні для того, щоб добре засвоїти наступну тему «Уподібнення приголосних». Крім того, ми поговоримо про народні традиції, які пов’язані із грудневими святами.

ІV Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

38=32+6

32=20+12

  • Хто може пояснити ці математичні вирази, пов’язуючи їх з фонетикою.
  • Якщо приголосні звуки творяться за допомогою голосу і шуму, то як творяться глухі приголосні? (За допомогою шуму)

Запишемо речення, у якому всі звуки глухі.

Цап хоче фісташки.

Глухі: [Ц] [Ц′] [П] [Х] [Ч] [Ф] [С] [С′] [Т] [Т′] [Ш] [К]

Всі інші приголосні дзвінкі.

Вони є у реченні Буде гоже гедзю у джазі.

Дзвінкі: [б] [д] [д′] [г] [ж] [г′] [дз]  [дз′] [дж][з] [з′] 

  • Чому серед дзвінких немає звуків [в] [м] [н] [н′] [л] [л′] [р] [р′] [й] ?

Про це ви дізнаєтеся, якщо уважно попрацюєте з підручником.

Робота з підручником, с.90

Сонорні приголосні у реченні Ми  винили  рій.

Сонорні:[в] [м] [н] [н′] [л] [л′] [р] [р′] [й].

Отже, сонорні виділяють в окрему групу через те, що у них голос переважає над шумом.А ще ці приголосні не мають парних глухих. Значить приголосні за силою голосу поділяються на сонорні (голос переважає над шумом), дзвінкі (голос і шум), глухі (шум).

Глухі приголосні мають пари. Послухайте віршик про парні приголосні і дайте відповідь на питання:

Парні приголосні

Тари-бари! Тари-бари!

Букви дружно стали в пари.

Позначають вони звуки

І тримаються за руки.

Звуки дружать ось такі:

Поряд стоять дзвінкі й глухі.

Всього шістнадцять їх таких.

Парними назвали їх.

Щоб усі порахувати ,

Треба цапа нам згадати.

[Ц] – глухий, а парний йому дзвінкий[ДЗ].

[Б] і [П]

[Г]  і [Х]

[ДЖ] і [Ч]

                                                     [З]  і [С]

[Д]  і [Т]

[Ж]  і [Ш]

[Ґ ]  і [К]

- Який приголосний із речення про цапа не має пари? (ф)

За способом творення та характером звучання приголосні є

Зубні: «Де ти з’їси ці лини?» (вони можуть бути м’якими)

Губні: «Мавпа Буф» (після них ставимо апостроф)

Шиплячі:   “ ЩЕ   ЇЖДЖУ”  (відбувається уподібнення)

Свистячі:    “ СЦЕ  ЇЗДЗУ”

VФізкультхвилинка.

Руки вгору підіймаймо,

Наче крильцями махаймо.

Крильця трохи притомились…

Всі на воду опустились

І швиденько поплили…

Накупались, політали…

Знов за парти посідали

 

VІ Формування  практичних навичок.

  1. Запишіть у фонетичній транскрипції слова свято наближається, а потім із цих слів випишіть окремо сонорні, дзвінкі та глухі приголосні.

[с′в’ато] [наближайец:′а]
Дзвінкі:[б][ж][й]
Сонорні:[в’][н][л]
Глухі: [с′] [т] [ц:′]

  • Яке свято наближається?
  • Що визнаєте про це свято?
  • Які традиції з ним пов’язані? (традиція дарувати подарунки, писати листа Миколаю)
  1. Випишіть із тексту слова, у яких допущені помилки. Слова запишіть правильно, підкресліть у них глухі приголосні.

Швитко наближається світанок. Здалеку повіяло вохкістю. Лехкий вітерець кружляє у танку сніжинки. Святий Миколай поспішає на воґзал. У рюґзаку  в нього подарунки.

(Швидко, вогкістю, легкий, вокзал, рюкзак)

  1. Виправте помилки, допущені Андрійком. Назвіть глухі приголосні у кожному слові? Побудуйте речення із поданими словами.

Май-оріти, во-гник, дор-ога, виход-жу, білос-ніжний, поль-овий, поб-ачити, яли-нка

Виходжу на дорогу і бачу білосніжне поле, на якому майорить вогниками ялинка.

Продовжіть усний опис ялинки за малюнком.

 (Вона така гарна, що аж засліплює очі. Лісова красуня виграє різними кольорами: червоними, жовтими, синіми. Я краще нею полюбуюся на лісовій галявині, ніж зрубаю і понесу додому)

- Яке  свято буде 13 грудня, пов’язане з іменем Андрій? Яка традиція з ним перекликається?

4. Прочитайте слова і дайте відповідь на запитання. Що це за слова? Як вони називаються? Назвіть глухі, дзвінкі та сонорні приголосні у кожному слові.

Завірюха, заметіль, завія, метелиця, хурделиця, хуртовина, віхола, хуга.

5.Вибірково-розподільний диктант. Працюємо у групах. І група вибирає слова, що починаються звуками [г] [н] [с] [п]. ІІ група вибирає слова, щопочинаються звуками[ш] [р] [р] [з]. ІІІ група вибирає слова, щопочинаються звуками [с] [т′] [з] [й]. Із цих слів ви повинні скласти спонукальні речення про здоровий спосіб життя.

Гуляй, зарядку, багато, також, їжу, роби, повітрі, щодня, на, свіжому,  споживай, здорову, ранкову, тільки

І група – [г] [н] [с] [п] Гуляй на свіжому повітрі

ІІ група–[ш] [р] [р] [з]  Щодня роби ранкову зарядку

ІІІ група – [с][т′] [з] [й]  Споживай тільки здорову їжу

VІ Підведення підсумків уроку.

1. Виконайте тестові завдання

1. Знайти правильне твердження:

а) український алфавіт складається з 38 літер;

б) приголосних звуків усього 33;

в) звуків мовлення всього 38;

г) звук [й] завжди твердий.

2. Знайти помилку в записі парних дзвінких та глухих приголосних:

а) [ж ] — [ш]; [д] — [т]; [з] — [с];

б) [дз] — [ц]; [б] — [п]; [г] — [х];

в) [с] — [с`]; [ц] — [ц`]; [д] — [д`];

г) [б] — [п]; [дж] — [ч]; [д] — [т].

3. Знайти рядок слів, у яких немає глухих приголосних:

а) маєток, журба, їжак;

б) сад, куток, додому;

в) доїдає, левада;

г) княжна, знання, десь.

4. Знайти рядок слів, у якому всі приголосні дзвінкі:

а) чай, море, міна;

б) ніколи, земля, листок;

в) дід, дзьоб, джаз;

г) дім, тінь, лисиця.

5. Знайти рядок слів, у якому всі приголосні сонорні:

а) княжна, знання, десь;

б) ніколи, земля, листок;

в) рій, милий, вили;

г)сад, куток, додому.

6. Знайти рядок слів, у яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки:

а) явір, м’язи, Юля, моряк;

б) журбою, сядь, в’юн, ряд;

в) сім’я, м’яч, солов’ї, юрист;

г) Юрій, ярок, рядок, лялька.

2.«МІКРОФОН»

На уроці я дізнався нове про…..

Найцікавішим для мене було ……

Найскладнішим  для мене виявилось ….

Найбільше  мені   сподобалось …

VІІ Домашнє завдання.

  1. Опрацювати матеріал підручника, с.90
  2. Виконати вправу 188

І рівень  (ІІ завдання)

ІІ рівень (ІІІ завдання)

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 березня 2018
Переглядів
12526
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку