"Конспект уроку з літературного читання 2 клас на тему " Калинка – згадка про добре серце. Г.Демченко «Калинка» (казка)"

Про матеріал

Конспект уроку літературного читання для 2 класу Г. ДемченкоКалинка”. На уроці використано різні види читання,словникова робота, прислів'я,загадка, робота в групах. Учні вели пошукову роботу про калину – кущ, лікувальну рослину, про калину – символ України, вишивку на сорочках і рушниках , рослину, яку часто у своїх творах використовував Т.Г.Шевченко; виховування любові до рідного краю, бережливого ставлення до природи.

Перегляд файлу

                                                  2 клас

                                  Літературне читання


Читання:   Калинка – згадка про добре серце.    Г.Демченко «Калинка» (казка)

Мета:  Розширити знання учнів про калину – символ України; удосконалювати навички       виразного читання, виділяти в творі головну думку, розвивати зв’язне мовлення;    виховувати  любов до рідного краю, доброзичливо відноситись до інших,                 бережливе  ставлення до природи.


Обладнання: гілочки з кетягами калини, малюнки та ілюстрації із зображенням  калини, картки із завданням для груп, портрет Т.Г.Шевченка, «Кобзар».

 

 Хід уроку

І. Організаційний момент. Привітання гостей.
Вчитель
Дітки, сьогодні до нас на урок завітали гості. Ми з вами – щирі українці і знаємо, що у нас на Україні гостей шанують і поважають. Тож проведімо урок так, щоб наші гості отримали від нього тільки позитивні емоції.
Учні
Доброго ранку! Мовим за звичаєм.
Доброго ранку! Всім ми зичимо.
Щастя й здоров’я Вам кожноїднини,
Миру і злагодиВашійродині.

ІІ. Емоційна хвилинка
Дітки, подивіться один на одного, подаруйте щиру усмішку і скажіть комплімент

- Що я очікую від уроку? (Технологія «Мікрофон»)


IV.Мовленнєва  розминка
1. Доповнення і читання чистомовок.
Ла – ла - ла – вже калина зацвіла.
Ей – ей - ей –радує вона людей.
Ат - ат - ат - бачили там двох дівчат.
Ни - ни - ни – посміхалися вони.
2.Читання складів     

3. Розучування скоромовки.

Вже жахав мороз калину:

- Побілієш ти, як сніг,

Заморожу до загину.

Заморозити не зміг.

V.Актуалізація опорних знань

  1. Kalinovyiy-sok-protivopokazaniya.jpgВідгадайте загадку  

За хатиною в садочку,

У зеленому віночку,

У червоному намисті

Дівчинонька чепуриться.

І збігаються всі діти,

Щоб на неї поглядіти.

За намисто кожен смик –

Та й укине на язик.        (калина)       

 

  1. Розшифруйте прислів’я   

         Б е з в е р б и і к а л и н и н е м а У к р а ї н и.

3. Мозковий штурм

- Як ви думаєте, про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці?

V. Мотивація навчальної діяльності.
1. Повідомлення теми і мети уроку.    
- Сьогодні ми будемо говорити про калину. Калина – символ України. Народ шанує цю рослину за пишну вроду та цілющі властивості. Немає такого куточка України, де б не росла, не квітла калина ряснимбілимцвітомнавесні, не променіла червоними ягідками взимку.

9.jpg- І познайомимося з казкою Галини Демченко «Калинка».    

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

  1. Розгляд малюнка калини на дошці
    •                   Чи всі ви бачили, як росте калина?
    •                   А звідки у нас в класі взявся калиновий букетик?
  2. Складання асоціативного куща           

                                                дівчина

                            мова                          Україна

                  пісня                КАЛИНА     - домівка

                              сопілка                    ягоди

8.jpg                                                криниця

 

 

 

3. Розповідь про калину

- Готуючись до сьогоднішнього уроку у нас працювали дослідники. Кожен з них підготував своє повідомлення про калину і хоче вам його повідомити.

1-ий дослідник:

   - Я підготувала текст-опис про калину.

12.jpgКалина – це лісовий кущ. Росте вона переважно на вологому ґрунті, поблизу річок і лісових струмків, у гаях, дібровах, на лісових галявинах. Красива калина в усі пори року. Пізньою весною, коли сонце щедро дарує тепло, калина вбирається у білі «букетики» з квітів. Влітку починають визрівати дуже гарні яскраво-червоні блискучі плоди. До пізньої осені і навіть взимку, коли вже випадає сніг, висять вони на гілках, прикрашаючи ліс. Її ягодами ласують мешканці лісу.

2-ий дослідник:

- А я хочу, щоб ви поміркували, за що у народі так люблять і цінують калину?

     У народі цінують калину за цілющі властивості. Не було корисніших ліків від застуди, ніж калиновий чай. Свіжі ягоди з медом та водою вживали при кашлі, серцевих захворюваннях, вони покращують травлення. Соком дівчата очищали обличчя, щоб рум'янилось. Недарма ще й зараз можна почути вислів, що червона калина від ста хвороб рятує.

3-ий дослідник:

Про калину складено багато віршів .Т.Г.Шевченко дуже любив калину і в своєму «Кобзареві» слово «калина» вжив 385 разів, а взагалі у своїй творчості поет згадує це слово 965 разів.

Тече вода з-під явора                           Зацвіла в долині
Яром по долині,                                    Червона калина,
Пишається над водою                         Ніби  засміялась
Червона калина.                                   Дівчина – дитина.


- А чи знаєте, дітки, чому калина має таку назву? (Слово калина походить від слова калити залізо, тобто доводити його до червонного кольору).
- Сьогодні ми будемо працювати над казкою  Г.Демченко «Калинка».

4.jpg
V. Опрацювання казки  Галини Демченко «Калинка»

1. Розповідь про автора казки   

- Галина Демченко народилася на початку минулого століття. Мама її навчала грамоти сільських дітей, тому дівчинка рано навчилася читати і писати. Згодом сама стала писати вірші, крім того, любили малювати. Але бажання писати перемогло і Галина стала письменницею. Окремі з її творів ми будемо вивчати на уроках читання.             

2. словникова робота  

  «Довідкове бюро»
Курний – з курявою, у пилюці
Крислатий – розложистий
Обабіч – з обохбоків
На привіллі – на просторі

3. Читання слів із таблиці – піраміди.
кали – на                     корі – ння               стеб - ло
лис – тя                        кві – ти                     пло–ди
А тепер читаємо слова лагідно, із захопленням , здивовано.
- Про яку рослину ви дізналися? (Про калину)
- Як можна об’єднати слова у таблиці? (Будова рослини)
- Яка функція кореня, плодів? (Корінь живить рослину поживними речовинами, рослини розмножуються за допомогою кореня, плоди захищають насіння від пошкодження).
- На які 3 групи діляться рослини? (Дерева, кущі, трав’янисті рослини).
- До якої групи відноситься калина? (Калина – це кущ)
- Чи занесена калина до «Червоної книги України»?


4. Слухання аудіозапису казки «Калинка»
5. Читанняучнями тексту за частинами
1 част. Чит «Впівголоса»
2 част. Чит. «Ланцюжком»
3 част. Чит. «Диктором»
4 част. Чит. «Дощиком»


6. Гра «Слідопит»   
- Якою булла дівчинка?
- За що любили люди Калинку?
- Прочитайте опис шляху від села до міста.
- Які ознаки казки має цей твір?
- Що тобі найбільше сподобалось?
- Чого нас навчає казка?

7. Вправляння у виразності читання:

І частина – «Розвідники» - самостійне читання тексту

-  Скільки разів у І частині зустрічається слово дівчинка (3), слово Калинка (2);

ІІ частина – «сніжинка» (читає той учень, на парту якого впала сніжинка);

ІІІ частина – «Слідопити»  - продовжте речення після вчителя

   «Іде якось …», «Польові квіти …», «Пташечки …», «Спасибі ..»,  «Гіллячки …»;

8. Природні явища.
- Дітки, чому стебельце було тонюсіньке? (Тому що воно росло в гущавині лісу, йому не вистачало світла і вологи)
- Що рослині потрібно для нормального росту? (Для рослини потрібно – тепло, світло, вода, ґрунт, поживні речовини)
- Які природні явища згадуються у казці? (Цвітіння калини, поява ягід)


9. Фізкультхвилинка.

10.Робота в групах. Гра «Відтвори».

1 група.

Під вікном моїм __________

І розкішна, й пишна ________

Ніби юная _________

_______ _______ одягла.

(Білу сукню, калина, дівчина, запашну.)

 

2 група.

Я люблю свою ________

Цю красуню _________

Коли ________ дозріли,

Я _________ не віджену.

(Чепурну, пташок, ягоди, калину.)

 

3 група

Хоч і терпкий у неї _________________,
Взимку радий кожен _________________.
Людей вона ________________________
В ______________________ є вона усюди .

( Птах , лікує , смак , Україні ).

4група.

Бо калина – то є ________

Життя роду і краси.

І калину ту, як _______,

Любий друже, _______!

 

11. Характеристика образу дівчинки.
- Якою була Калинка?

Калинка.jpg                                   Добра                   щира

                             працьовита привітна

                                  лагідна витривала

120731171704.jpgVІ.  Робота в групах.

176715663.jpg1   група «Дослідники»
Наша група провела дослідження і ми встановили, що зернятко калини схоже на маленьке сердечко. Ми дійшли до висновку, що насіння  калини схоже на добре, щире серце дівчинки Калинки. Дівчинка  всіх любила, допомагала, піклувалася і на добру  згадку про неї в калині  з’явилося  зернятко у вигляді сердечка.

 

11.jpg2   група  «Народознавці»
Вони розкажуть в яких обрядах і як українці використовували калину.
Калиною прикрашали  святковий  коровай.   Робили  сопілочки і брали на спомин на чужину. Калину вишивали на сорочках і рушниках.
Садили на честь народження  доньки.

 


3  група «Знавці»      
На нашій  планеті росте понад 200 видів  калини.
Колись в давнину   козак  вирушав в дорогу, мати  напувала його калиновим соком і давала хліб з калиною.
В Україні є понад 100 населених  пунктів  із назвами, утвореними від слова калина (Калинівка, Калинове, Калинівці, Калинівміст).
В народі  кажуть «Червона калина від 100 хвороб лікує». Калина – лікарська  рослина. Свіжі ягоди вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, вона регулює тиск крові.


4   група  «Всезнайки»
- Про калину складено багато  приказок та прислів’їв.
Україна – мов калина. Без верби і калини нема України.
У лузі калина з квіточками, начемати з діточками.
Щокичервоні, мовкетягикалинові.
Пишна та вродлива, як червона калина.
Посади біляхати калину – будешмати долю щасливу.
Убралася в білеплаття, як калина в білийцвіт.
Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.



VІI.Виконання  пісні  Наталії Май «Червона калина» (відео)

   Гра «Добре серце»
- Діти на маленьких сердечках, які лежать у вас на партах  напишіть про свою добру справу, яку ви хотіли зробити для рідної природи, для близьких людей.  І прикріпіть на дошці  на наше  велике серце. Прочитайте свої побажання.


VIII.   Підсумок уроку.
- Чи  збулися ваші очікування?
- Що найбільше сподобалося на уроці?
 


 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
3035
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку