2 клас. Літературне читання
Тема. Художній образ твору. П. Воронько «В лісі є зелена хата» (с. 74-75).
Мета: вдосконалювати техніку читання поетичних творів; формувати читацьку самостійність; розвивати вміння ділитися своїми враженнями про прочитане; виховувати естетичний смак.
Тип уроку урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет П.Воронька, виставка книг П.Воронька, запис фізкультхвилинки, відео про ведмедів.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Вправи на розвиток дихання.
• «Задми свічку»; • « Понюхай квіточку »; • « Пий чай із блюдця »; • « Подми на кульбабку »; • «Насос»; • « Годинник».
2.Читання текстів за методикою В. Едігея.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1.Гра «Хто краще?» Конкурс на краще виразне читання віршів П.Воронька (с.72-74).
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
1. Відгадайте загадку.
Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Літом любить полювати,
А зимою — в лігві спати.
Як зачує він весну
— Прокидається від сну. (Ведмідь)
Ведмідь є не просто одним з найбільш популярних представників тваринного світу нашої планети, але і одним з найбільш знакових і улюблених. Недарма адже він разом з вовком і лисицею виступає частим героєм багатьох дитячих казок, де на відміну від злого вовка і хитрої лисиці є більше позитивним персонажем, таким собі добродушним велетнем. В реальності ж ведмідь далеко не завжди такий добродушний, як у казках і може бути досить небезпечним. Здавна його образ був оточений певним ореолом благовоління і трепету, а наші предки, древні слов’яни взагалі шанували ведмедя священним звіром, що в якійсь мірі втілює сам дух лісу.
В даний час ведмідь є найбільшим наземним хижаком нашої планети, з’явившись на Землі приблизно 6 мільйонів років тому, він відразу став уособленням могутності та сили.
В залежності від виду довжина тіла ведмедя може становити від 1,2 до 3 метрів, при вазі від 40 кг до тонни. Саме тіло ведмедя велике, кремезне, з короткою товстою шиєю і великою головою.
Потужні щелепи ведмедя дозволяють легко і зручно гризти як рослинну, так тваринну їжу. Лапи ведмедя короткі і злегка зігнуті, з цієї причини ведмеді ходять злегка погойдуючись і спираються на всю ступню. Саме із-за цієї особливості будови ведмежих лап до них здавна приліпилося прізвисько «косолапий». Хоча не дивлячись на свою «косолапість» і видиму незграбність ведмеді є досить швидкими та моторними – швидкість ведмедя, який переслідує здобич або в моменти небезпеки може досягати до 50 км на годину.
А ще ведмеді не тільки відмінні бігуни, але і не менш хороші плавці, вони чудово плавають, а у білих ведмедів навіть є спеціальні перетинки між лап, все для зручності плавання.
Також ведмеді вміють лазити по деревах. Всі ці особливості роблять зустріч з ведмедем у лісі дуже небажаною і небезпечною, адже в разі чого, від нього не сховатися ані на дереві, ані в воді. Завдяки запахам ведмеді і орієнтуються в навколишньому просторі і отримують необхідну інформацію про те, що відбувається навколо.
Всі ведмеді покриті густою шерстю. Колір шерсті ведмедя залежить від його виду, а іноді і визначає назву: бурий ведмідь, білий ведмідь. Цікавий факт: ведмеді з темним забарвленням шерсті подібно людям до старості сивіють, та їх шерсть з чорної стає сірою. Середня тривалість життя цих хижаків становить 45 років.
Ведмеді є всеїдними тваринами, які люблять поласувати, як різною лісовою дичиною (зайці, олені, козулі, лосі, всі можуть стати здобиччю ведмедя), так і соковитими ягодами і плодами. Не відмовляться вони і від риби, до речі деякі ведмеді відмінні рибалки, і вправно ловлять рибу в річках та озерах. Також як справжні ласуни ведмеді люблять мед, чим часом дуже нервують лісових бджіл.
Всі види ведмедів за винятком білого ведуть осілий спосіб життя. Жити вони намагаються або поодинці або невеликими сім’ями (ведмедиця з ведмежатами). Кожен ведмідь має свою територію в лісі, на якій живе і полює. Взимку ведмеді йдуть на зимову сплячку, яка є однією з характерних особливостей цих тварин.
Зимова сплячка ведмедя може тривати до 200 діб. Готуючись до неї, ведмеді з осені активно запасаються жиром, причому це критично важливо для ведмедя. Ті ведмеді, які не встигли набрати достатні запаси жиру, не можуть впасти у сплячку і як наслідок перетворюються у ведмедів-шатунів . Ведмеді-шатуни дуже небезпечні звірі (в тому числі і для людини), що нападають на все, що їм зустрінеться в лісі. Зазвичай ведмеді-шатуни гинуть від голоду, холоду або кулі мисливця. У природних умовах у ведмедя ворогів немає, навіть зграї вовків воліють обходити косолапого велетня стороною. Але як і в багатьох інших тварин, головним ворогом ведмедів стала людина, саме руйнівна браконьєрська діяльність, мисливський промисел призвели до того, що зараз багато видів ведмедів знаходяться на межі зникнення і занесені в Червону книгу.
— Сьогодні ми прочитаємо вірш про ведмедів, автором якого є Платон Воронько.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слухання вірша П. Воронька «В лісі є зелена хата» (http://youtube.com/watch?v=AGQ4nXSxSbs)
— Хто живе в лісовій зеленій хаті?
2. Словникова робота
1) Довідкове бюро.
Вереда — вередлива людина; той, хто вередує. Кошівка — те саме, що кошик.
2) Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.
Поснули набрида шепоче
ведмежата найменший в кошівці
— Прочитайте слова здивовано; сердито; байдуже.
Фізкультхвилинка
VІ.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИТЕМАТИЗАЦІЯЗАНЬ УЧНІВ
— З якою інтонацією слід читати слова ведмедиці? (Заспокійливо, ласкаво) — Ведмежати? (Роздратовано, вередуючи)
2. Гра «Торнадо» — Починайте читати повільно, поступово збільшуючи швидкість читання. — Яким ви уявляєте синка-ведмедика? — Якою — його маму? — Як поетові вдалося створити такі художні образи? 3. Гра «Читає Незнайко» Учитель читає вірш, навмисне припускаючись помилок. Учні мають помітити їх і виправити.
В лісі є красива (зелена) хата,
Там поснули ведмежата,
А найменший — вереда,
Любій (сивій) мамі набрида.
Каже: «Я не хочу спати,
Утечу мерщій (вночі) із хати,
Коли меду не даси,
Риби, масла (сала), ковбаси!»
4.Робота за ілюстрацією
— Розгляньте малюнок. — Кого на ньому зобразив художник? — Розкажіть, якою є ведмедиця; вередливе ведмежа?
VІI. ПІДСУМОК УРОКУ — Який вірш читали на сьогоднішньому уроці? — Хто є його автором? – Що нового ви дізналися про життя ведмедів ?
VІII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Виразно читати вірш (с.72-74).