Літературне читання
3 клас
Тема. Чарівні казки. Чия відвага, того й перемога. «Кирило Кожум'яка» (українська народна казка). Прислів'я.
Мета. ознайомити дітей із поняттям «чарівна казка»; вдосконалювати навички швидкого виразного свідомого читання; розвивати мислення, уяву, зв’язне мовлення, збагачувати активний словник учнів; уміння будувати асоціативний кущ; виховувати бережливе ставлення, шану та любов до усної народної творчості; доброзичливість, співчутливість, прагнення творити добро, любов і повагу до рідного слова і до свого народу.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.
Методично –дидактичне забезпечення уроку: українська народна казка «Кирило Кожум’яка» (серія малюнків), різні ілюстровані видання казки «Кирило Кожум’яка», виставка чарівних казок, мультимедійний проектор, мультимедійні презентації, ноутбук, підручник Савченко О.Я. ,Читанка
3 клас.
Хід уроку
Рада бачити вас.
1.Створення психологічного комфорту в класі.
ІІ. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу.
- Багата українська мова піснями, казками, іграми, загадками, прислів’ями, приказками, прикметами. Всі ці надбання мудрості нашого народу невичерпні, цілющі й чисті, як джерельна вода. Усна народна творчість виникла за багато століть до того, як розвинулася писемна література. До неї увійшли твори різних жанрів: пісні, загадки, прислів'я, приказки, лічилки, жарти, мирилки, дражнилки, забавлянки, казки. З особливим захопленням діти читають народні казки. У 2 класі ви читали казки про тварин. Давайте проведемо міні-вікторину і пригадаємо деякі з них.
2.Міні – вікторина «З якої казки?» .(Слайд 3)
Коли це дід оглядівся – нема рукавички. Він тоді назад – шукати її, а собачка попереду бігла. («Рукавичка») (Слайд 4,5)
А півник удосвіта встане, всіх піснею збудить та й до роботи береться. Ото якось підмітав у дворі та й знайшов пшеничний колосок. («Півник і двоє мишенят») (Слайд 6,7)
А лисичка узялася до стави – лизь та лизь гарненько язиком, поки сама всю кашу чисто ви лизькала. («Лисичка та журавель») (Слайд 8,9)
Я по засіку метений,
Я із борошна спечений, -
Я від баби втік,
Я від діда втік,
Я від зайця втік,
Та й від тебе втечу! («Колобок») (Слайд 10,11)
3. Розвиток мовленнєвого апарату.
1.Підготовка мовленнєвого апарату. (Слайд 12,13,14)
2.Робота над чистомовкою. (Слайд 15)
Ла-ла-ла – в гості казочка прийшла.
На-на-на – буде казка чарівна.
Ки-ки-ки – слухають їх залюбки.
Ок-ок-ок – повний замок казок.
III. Опрацювання казки «Кирило Кожум'яка».
1. Ознайомлення з визначенням «чарівні казки».
Крім казок про тварин є ще інша група казок, героями яких є люди з надзвичайною силою, які гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, ступають у двобій із злом та брехнею. У таких казках описані незвичайні пригоди, які обов'язково пов'язані з чарами і дивовижними перетвореннями. Сьогодні ми з вами вирушаємо у далеку мандрівку до країни Чарівних казок. Запитаєте, чому чарівних? Бо саме в них відбувається все найчарівніше та найнеймовірніше: живуть багатоголові змії; дивовижні птахи, дерева, кущі, річки –вміють розмовляти, а люди та тварини наділені надзвичайно великою силою. (Показ збірок чарівних казок)
- Сьогодні ми поринемо у світ чарівної казки разом із казкою «Кирило Кожум’яка»
- Коли відбулися події? Хто головний герой казки? Чому він має таке прізвище? Це ті питання, на які ви даватимете відповіді після слухання казки.
Запрошення до казки (Слайд 16)
За моїм палким хотінням
За казковим повелінням,
Всі, хто поруч, усміхніться,
Двері в казку, відчиніться.
2. Слухання казки. Перевірка первинного сприймання.
( Слухання аудиозапису художнього читання казки з музичним супроводом, демонстрування сюжетних малюнків.)
3. Словникова робота.
а) Відновлення та читання деформованих слів: (Слайд 17)
ва є Ки (Києва) про Дні (Дніпро)
лу го бок (голубок) нув зли (злинув)
зів кня на (князівна) ви пріз ще (прізвище)
бі роз тьсяжи (розбіжиться) ся ри ми ти (миритися)
б) Пояснення значення слів.
Пуд- стара міра маси і ваги. Як одиниця маси 1 пуд = 16 кг. (Слайд 18)
Булава – кулясте потовщення на кінці палиці, зброя.(Слайд 19)
Горно – відкрита піч, де плавлять,або нагрівають метали. (Слайд 20)
Леміш – частина плуга, що розрізає землю. (Слайд 21)
Старшина – старші князівські воєначальники. (Слайд 22)
Урочище – ділянка землі, яр.(Слайд 23)
4. Повторне читання казки учнями .
1. Різновиди читання. (Перший абзац –гра «Дочитай речення»,далі дочитуємо с.47 - гра «Бджілки»,продовжуємо читати - гра «Котиться клубочок»)
5. Аналіз змісту казки.
- Яку дань збирав змій із людей?
- Чому він не з'їв князівну?
- Як змій розповідав про Кирила Кожум'яку?
- Як князівна повідомила батькові про те, що змія можна подужати?
- Що подумав князь, коли побачив голуба?
- Хто вмовив Кирила погодитися на бій із змієм?
- Що потрібно було богатиреві, щоб підготуватися до бою?
Фізкультхвилинка
Але пора нам трішки відпочити і розім’ятися. Я показуватиму вам що робити, а ви повторяйте за мною рухи.
Кожум’яка потягнувся
Раз зігнувся, два зігнувся,
Три присів, чотири встав,
П’ять – вперед закрокував.
Кожум’яка покрутився,
Раз схилився, два схилився.
Потім він закрокував,
Але змія не впіймав,
Щоб князівну врятувати,
Треба змія упіймати.
7. Вибіркове читання. Встановлення відповідності ілюстрацій словам тексту казки.
8. Читання діалогів в особах.
Діти в парах готують виразне читання одного з діалогів з урахуванням авторських вказівок щодо інтонування слів князя, князівни, змія, Кирила Кожум'яки.
9. Добір синонімів до слів:
Поцупить (вкраде), злинув (полетів, піднявся), благайте (просіть), батько (тато), відважний (хоробрий, сміливий), подужати (подолати, перемогти).
10. Аналіз героїв казки.
Мовно-логічна гра «Засвіти сонечко першим»(робота в групах)
На дошці малюнки Кирила Кожум'яки, князівни і змія. На картках слова. Учні читають їх і вирішують, кого з героїв казки вони стосуються, записуючи на промінчиках сонечка.
Слова на картках: хоробрий, мужній, лагідна, запальний, сильний, ніжна, підступний,ненажерливий,жорстокий,кмітлива,сміливий,відважний,щира,
розсудлива,страшний.
11. Гра «Числова мозаїка». (слайд 24)
1)Скільки було дочок у київського князя ?
2)Скільки вмів виробляти кож Кирило Кожум'яка ?
3)Скільки попросив бочок смоли богатир?
4)Скільки попросив возів конопель Кирило Кожум'яка?
5)Якої ваги була булава ?
6)Скільки голубів вигодувала князівна ?
IV. Підсумок уроку.
- Як народ віддячив героєві?
- Доведіть, що головна думка казки висловлена в прислів'ї, наведеному в підручнику.(Слайд 25)
- Яку вічну проблему висвітлено у казці "Кирило Кожум'яка"? (Двобій добра і зла.)
- Хто у казці був втіленням зла? А хто — добра?
- У цьому вічному двобої добра і зла завжди перемагає добро і любов до рідної землі та народу. Кирило – став народним героєм, втіленням мужності та героїзму. (закцентувати увагу на ілюстраціях)
2. Закінчіть речення. (Слайд 26)
Сьогодні я дізнався...
Було цікаво...
Я виконував завдання...
Я зрозумів, що...
Я навчився...
У мене вийшло...
Я зміг...
Мене здивувало...
Мені захотілося...
Я дякую…
3.Оцінювання, гостинці із скриньки.
А у нашій скриньці,
Є смачні гостинці.
Для тих хто гарно працював,
Хто часто руку піднімав,
І хто зусилля докладав.
Гостинці чудові,
Гостинці казкові.
Домашнє завдання. Читати та стисло переказувати казку .
хоробрий, мужній, лагідна,
запальний,сильний,ніжна, підступний,ненажерливий,
жорстокий,кмітлива,сміливий,
відважний,щира,
розсудлива,страшний.
хоробрий, мужній, лагідна,
запальний,сильний,ніжна, підступний,ненажерливий,
жорстокий,кмітлива,сміливий,
відважний,щира,
розсудлива,страшний.
хоробрий, мужній, лагідна,
запальний,сильний,ніжна, підступний,ненажерливий,
жорстокий,кмітлива,сміливий,
відважний,щира,
розсудлива,страшний.