Тема: Прочитай, посміхнись… і задумайся! Г. Бойко « як невдаха виступав»; « Хвастунець»
Мета: Ознайомити дітей із життєвим і творчим шляхом Грицька Бойка, його творами. Активізувати читацькі інтереси дітей. Формувати уміння аналізувати твори, визначати головну думку. Виховувати спостережливість, доброзичливість, культуру поведінки.
Обладнання: таблиці, малюнки, виставка книг Грицька Бойка
Хід уроку
І. Організація класу.
Добрий день і в добрий час
Раді я вітати Вас.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
−З творчістю якої поетеси знайомилися на минулому уроці?
− Що вам відомо про Наталю Забілу?
− Для кого писала твори поетеса?
− Як називається її перша книга?
− Твір «Хто сильніший» − це оповідання, авторська казка чи байка ? Доведіть.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
1.Слово вчителя.
− Наш урок сьогодні незвичайний. Ми з вами відправимося на екскурсію до веселого цеху. Що нас чекає в цьому цеху? Ви зараз самі здогадаєтеся.
2. Вправи на вдосконалення техніки читання.
Гра «Слово заховалося» (запис на дошці).
ДЖАСКОРОМОВКИПУЧ
ОСНЗАГАДКИОЛН
ПЩГВІРШІКСР
ХАВЕСЕЛИНКИЗИЮ
3. Гра «Шифрувальники» (картки). Закреслити букви, які повторюються.
СЗЖВАУНРСВТУИНЗ
ЗПРІВСЗЕОНОЬВКРИ
− Отже, на вас чекають (таблиця):
Рушаймо до веселого цеху майстра Грицька Бойка (портрет).
Девіз нашої екскурсії: «Прочитай, посміхнись і…задумайся!» (таблиця)
ІV. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом поета.
Надворі пізній вечір. Тихо постукують колеса приміського поїзда. У кутку біля вікна примостився п’ятнадцятирічний юнак. На колінах у нього лежать підручники, а в руках – олівець і аркуш паперу. Дорогою додому доводиться робити уроки. Треба добре вчитися, бо районна газета вже надрукувала його першого вірша, вірша Грицька Бойка.
1 учень – Народився Грицько Пилипович Бойко 5 вересня 1923 року в селі Оленівка на Донеччині в сім’ї службовця. Після закінчення сільської семирічки він вчився в Оленівській рудниковій школі, яка знаходилась досить далеко. Тому хлопцеві щодня доводилося вставати о четвертій ранку, кілька кілометрів йти пішки до станції, а вже звідти їхати робочим поїздом до школи. І не здавалося, що важко, адже тяга до знань була безвимірною.
– Після закінчення школи Грицько Бойко пішов на фронт захищати Батьківщину від навали фашистів.
2 учень – Грицька Бойка справедливо можна назвати неперевершеним майстром сміху в поезії для дітей. Він, як ніхто інший, вмів не просто розважати молодших читачів, а й з теплим, добрим гумором дотепно й незлобливо показати найрізноманітніші вади дитячого характеру. Вереда, замазура, хвалько, брехун, ледар, базіка, невіглас, недотепа, боягуз, підлабузник, задавака, ябеда, роззява, симулянт – ось „знамениті” персонажі його чудових віршів та поем.
3 учень – Звичайно, Грицько Бойко писав у своїх творах про рідний край – Донеччину, про героїчну працю шахтарів. Це збірки: „Будем шахтарями”, „Ми з Донбасу”, „Шахтарочка”. В інших творах він розповідав дітям про їхніх ровесників за рубежем. Популярним жанром у поета були також скоромовки-спотиканки та загадки. Вони заставляють сміятися і думати, збуджують цікавість та увагу. Грицько Бойко не тільки поет-гуморист, а й поет-перекладач. Для українських дітей він переклав твори С.Маршака, К.Чуковського а також інших поетів. Знаний Грицько Бойко і як поет-пісняр. Він написав понад 400 пісень, переважно для дітей.
Кращі твори Грицька Бойка перекладені багатьма мовами світу. В Україні ще за життя поета вийшло понад п’ятдесят його книжок. Перевидаються і популярні вони до сьогодні.
3. Опрацювання статті «Грицько Бойко» (с. 39)
− Про що були твори та яка основна риса творчості Грицька Бойка, прочитайте у статті.
Читання мовчки.
Бесіда за змістом прочитаного.
V.Опрацювання вірша «Як невдаха виступав»
1). Робота над заголовком.
2).Читання вчителем
− Що робив невдаха на сцені?
3). Повторне читання вірша вголос.
4). Відповіді на запитання за змістом.
5). Словникова робота.
Висновок.
− Над чим автор примушує замислитися?
6). Виразне читання вірша окремими учнями. (Передати захоплення, а потім розчарування.)
Фізкультхвилинка.
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
VІ. Опрацювання вірша «Хвастунець».
1. Самостійна робота. Читання мовчки.
− Кого названо хвастунцем?
2. Повторне читання вголос. Аналіз змісту.
3. Вправи на вдосконалення техніки читання.
− Знайдіть найкоротше (найдовше) речення.
Порівняння віршів «Як невдаха виступав» та «Хвастунець».
VII.Підсумок уроку
Сьогодні ми роглянули поезію Грицька Бойка, де поет поєднує ніжний ліризм із тонким гумором. Грицько Бойко не просто розважає людей, а йдотепно описує на сміх різні вади дитячого характеру.
- Про які вади характеру ми сьогодні прочитали?
- Чи симпатизуєте ви таким друзям?