Конспект уроку з літературного читання для 2-го класу на тему "Колобок"
Згідно з тематичним плануванням - це перший урок з теми «Народні казки».
Згідно з типологією уроків – це урок засвоєння нових знань. Урок передбачає не тільки вивчення нового матеріалу, а й завдання для розвитку творчих здібностей школярів.
На уроці була поставлена мета:
Завданням уроку :
Українська народна казка «Колобок».
Герої казки. Головний герой
Мета: поглиблювати знання дітей про казку як вид усної народної творчості; навчати спостерігати за діями персонажів, запам’ятовувати послідовність подій(сюжет); розкрити зміст понять «герої казки», «головний герой»; навчати називати їх так, як у казці, давати їм характеристику за мовою, вчинками; навчати складати казку за схемою, порівнювати її з повним змістом; формувати вміння виразно читати казку за особами, відтворювати зміст прочитаного; збагачувати життєвий досвід дітей, виховувати любов до читання, до казок.
Тип уроку: урок набуття нових знань
Обладнання: ілюстрації до казок; ромашка з окремими пелюстками для інтерактивної вправи; малюнки тварин – персонажів казки та колобка.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Створення ситуації успіху
В: - Діти, а у нас гості, Привітаємося з ними.
У: - Ми вам раді, гості любі, і вітаєм щиро вас.
І запрошуєм ласкаво, на урок читання в клас.
В: - Пролунав і стих дзвінок, починаємо урок.
У: - Працюватимем старанно, щоб почути у кінці,
Що у другім нашім класі: «Діти просто молодці!»
2. Артикуляційні вправи
Щоб на уроці читання нам було легко читати, треба зробити розминку
а) Гра «Зроби як…»
- Як муркоче котик?
- Як гарчить собака?
- Як плаче дитина?
- Як сміється дитина?
- Як мама заколисує дитину?
б) попрацюємо над чистомовками (таблиці для розчитування)
в) завершимо розминку скоромовкою
Скочив котик, сів на плотик, миє ротик і животик.
3. Перевірка домашнього завдання
1.Бесіда
- Який розділ ми почали вивчати?
- Які казки ви знаєте?
- Чім відрізняються народні казки від авторських?
2.Робота над загадками
- Удома ви мали пригадати українські народні казки. То чи впізнаєте ви, про яку казку йдеться? Відгадавши казку знайдіть до неї ілюстрацію на дошці.
Восени велика стала,
Дід почав усіх гукати:
«Час красуню нашу рвати!» (Ріпка)
Біди наробило,
Щось біле кругленьке
Хвостиком розбило.
Сумує і плаче бабуся,
Дідусь витирає сльозу,
А курочка кудкудаче:
- Я вам золоте знесу! (Курочка Ряба)
Вся ворушиться. Дрижить.
Де не взявсь – кабан біжить.
Тут і вовк іде й ведмідь,
Кожен в хатці хоче жити.
Ось-ось-ось порветься дім.
Що за дім такий лежить,
І ворушиться, й дрижить? (Рукавичка)
Солом’яний в мене бочок.
Із соломи дід зробив,
Бік смолою засмолив.( Солом’яний бичок)
Не міг сидіти на вікні,
Зустрів у лісі різних звірів
І кожному співав пісні? (Колобок)
ІІ. Основна частина
Вірний, як вовк.
Голодний, як їжак.
Хитрий, як ведмідь.
Колючий, як заєць.
Боязкий, як собака.
Незграбний, як лисиця.
Словникова робота
Засік – це відгороджене місце в коморі або великий ящик для зсипання зерна, борошна.
Читання казки (перша пригода) вчителем.
Нагадую: зелений олівець вказує на правильне твердження, червоний – на неправильне.
Тест
5. Етап поглиблення смислового й структурного аналізу тексту
1) Бесіда за змістом прочитаного уривка
- Яких героїв запам’ятали?
- Хто попросив спекти колобка?
- З чого був спечений колобок?
- Де поклали колобка, щоб охолонув?
- Кого першим зустрів колобок?
2) Відтворення казки учнями
- Але ви знаєте, що на цьому пригоди колобка не завершуються. У казці з’являються нові персонажі, і все повторювалося. Кого і в якій послідовності зустрічав колобок? Вам допоможе в цьому схема на першому форзаці підручника. Розгорніть його і знайдіть схему.
- Назвіть персонажів, з якими зустрівся колобок після зайчика.
- Знайдіть у казці уривок, що описує зустріч із зайчиком. Як гадаєте, чим буде відрізнятися друга пригода колобка?
- Прочитаймо цей уривочок змінюючи зайчика на вовка. Але зверніть увагу, як колобок називав зайчика. (Зайчик-побігайчик) Як у казках називають вовка і лисичку? Під час читання і ми будемо їх називати вовчик-братик, лисичка-сестричка.
- З ким зустрівся колобок після вовчика-братика?
- Прочитаймо цей уривок, змінюючи зайчика на ведмедя.
- Кого зустрів колобок після ведмедя?
- Читаємо уривок, змінюючи зайчика на лисичку-сестричку, і після пісеньки колобка переходимо відразу на уривок-продовження розмови лисички і до кінця казки.
- Діти, завдяки якій особливості народних казок ми змогли відновити відсутні частини казки? ( завдяки повторам)
3) Робота зі схемою на форзаці підручника. Розкриття понять «Головний герой казки», «герої казки»
- Розгляньте схему і скажіть, у якій послідовності з’являються персонажі казки.
- Персонажів твору ще називають героями твору. Отже, назвіть героїв казки «Колобок».
- Головного персонажа твору називають головним героєм твору. Хто з героїв казки є головним героєм?
Фізкультхвилинка
4) Складання характеристики героїв
Вправа «Ромашка»
На пелюстках ромашки записані слова, що можуть характеризувати персонажів казки. Діти обирають пелюстку і прикріпляють під малюнком персонажа, якому відповідає ця риса.
Хитрість, підступність, спритність…(лисиця).
Жорстокість, жадібність, злість…(вовк)
Сила, незграбність…(ведмідь)
Боягузтво, слабкість, несміливість…(заєць)
Необачний, веселий, довірливий…(колобок)
5) Робота в групах. Підготовка та інсценізація казки.
- Розіграйте в групах уривки казки, використовуючи інтонацію, міміку, жести.
6) Бесіда
- А чому так сталося, що колобка в нашій казці з’їли?
- Чи треба нам в житті бути обережними з незнайомими людьми?
ІІІ. Заключна частина
1) Рефлексія
Інтерактивний прийом «Мікрофон»
2) Самооцінювання учнів за допомогою дерева Знання.
- А свою роботу ви зараз спробуєте оцінити самі. Хто вважає, хто працював на «відмінно», прикріпіть зелений листочок на дерево Знання; хто вважає, хто працював «добре»- жовтий листочок, а хто відчуває, що працював не на повну силу на уроці та не був активним, прикріпіть червоний листочок.
3) Домашнє завдання
Знайти і перечитати казку «Колобок». Порівняти, чи правильно склали казку за схемою. Переказувати казку за схемою. За бажанням намалювати малюнок до казки.
4)Підсумок уроку
Працювали ви старанно,
Що ж почуйте у кінці:
Так, у другім вашім класі
Діти – просто молодці!