Конспект інтегрованого уроку для 2 класу (літературне читання, природознавство) "Л.Костенко "Синиці на снігу" "Осілі та зимуючі птахи"

Про матеріал

Розробка інтегрованого уроку для 2 класу з літературного читання (підручник О.Я.Савченко) та природознавства (підручник Гільберг ; Сак )

Урок відповідає вимогам оновленої програми 2 класу.

Перегляд файлу

Інтегрований урок

предмети що  інтегруються: природознавство  та  літературне читання

Ліна  Костенко  «Синички  на  снігу» .Зимуючі  та  перелітні  птахи.

Цілепокладання:

Читання : Формування  предметних  компетентностей:  ознайомити  учнів  з  твором 

Л. Костенко, навчити  розуміти  створені  поетесою  художні  образи, уявляти  описані  події,  прислухатися  до  кожного  слова, розмірковувати  над  його  значенням, відчувати  його  настрій; формувати  вміння  виразно  читати, передавати  голосом  характер ( настрій ) поезії; розвивати  зв'язне  мовлення, образне  мислення, пам'ять, уміння  аналізувати  прочитане; виховувати  любов  та  дбайливе  ставлення  до  природи.

Природознавство:

Формування  предметних  компетентностей:  поглиблювати  знання  школярів  про  явища  в  живій  та  неживій  природі, про  зимуючих  та  осілих  птахів; удосконалювати  знання  учнів  про  життя  птахів  узимку; удосконалювати  вміння  аналізувати, порівнювати, встановлювати  причинно – наслідкові  зв'язки  між  явищами  природи, робити  висновки, групувати  птахів   на  зимуючих  та  осілих; формувати  потребу  у  пізнанні  природи, проведенні  спостережень  за  птахами  взимку; розвивати  кмітливість, спостережливість, мислення; виховувати  дбайливе  ставлення  до  птахів.

Формування  ключових  компетентностей:

уміння  вчитися: формувати здатність  сприймати  мету, яку  ставить  учитель, відповідно  до  неї  планувати  і  виконувати  необхідні  дії, контролювати  й   оцінювати  свої  результати; ефективно  працювати  з  текстом, аналізувати  сприйняту  інформацію  і  робити  висновки,  виділяти  смислові  елементи  інформації

комунікативної : удосконалювати  володіння  позитивними  навичками  спілкування, уміння  налагоджувати  взаємодію  під  час  роботи в групі;

інформаційної : розвивати  вміння  здобувати  з  підручника  необхідну  інформацію

соціальної: удосконалювати  вміння  працювати  в  групі, в  колективі

загальнокультурної : сприяти  дотриманню  норм  мовленнєвої  культури, правил  поведінки  на  уроці .

Етап  цілереалізації:

-Продзвенів  уже  дзвінок

Починається  урок

Він зимовий і  цікавий

Тож  гостей  зібрав  чимало

Повернімося  обличчям  до  гостей,

Лагідно  промовим «Добрий  день!»

Очікування

-Діти, а  що  ви  очікуєте  від  сьогоднішнього  уроку?

- Як  ви  думаєте яким  буде  наш  урок?  ( П- пізнавальним, К-казковим, корисним, З- загадковим,

В-виховним, веселим) 

Підсумок фенологічних спостережень.

- А  зараз до  вашої  уваги  хвилинка синоптика.

Січень теж має чимало народних назв: «сніжень», «сніговик», «льодовик», «щипун», «тріскун».У цьому місяці стає більше сонячних днів, адже сонце повертає на літо, дні починають збільшуватися. А ще його величають царем морозів, володарем і серцем зими, бо він найхолодніший місяць. У січні не тільки сніг січе, а ще й мороз вогнем пече.

Вправа  « Асоціативний  кущ»

-Діти, коли ми говоримо про зиму, які асоціації у вас виникають, що перше вам спадає на думку?

Лижі  Санчата           Сніговик                       Ковзани

 

Завірюха     Зима     Бурулька

 

 Сніг    Мороз             Вітер                         Крига

Робота  над  чистомовкою 

Ло-ло-ло- снігом  землю  замело.

Ля-ля-ля - стала  білою  земля.

Лі-лі-лі- ось  замети  чималі.

Гу-гу-гу – всі  дерева  у  снігу.

Робота над скоромовкою

На лужок ішов сніжок. 

Вбрав лужок у кожушок. 

По лужку стрибав Дружок. 

І пошкодив кожушок.

Гра « Добери слова ознаки»(Яка?)  Хмара  слів

-До слова зима доберіть найбільше слів ознак,  які відповідають на питання яка.

(Зима – холодна, люта, сніжна, морозна, весела, біла, довга, злюча).

Запитання для повторення

Гра «Так чи ні?»

• Сонце стоїть низько на небосхилі. (Так)

• Річки й ставки вкрились льодом. (Так)

• Падають рясні дощі. (Ні) (Сніг)

• Небо часто вкривають темні хмари. (Так)

• Всі дерева стоять голі. (Ні) (Хвойні дерева зелені.)

• Повітря надворі тепле. (Ні) (Холодне)

• На землю падає сніг. (Так)

Створенння  проблемної  ситуації

-Тихо приходить зима- чарівниця. Мов у казці будує вона срібні палаци, вкриваючи все білим снігом.

-Діти, а кому  сніг  друг? (  рослинам, під  сніговою  ковдрою  їм  тепло  і  затишно. Він  захищає  рослини  від  вимерзання . Людям,  коли  випадає  сніг, він  очищає  повітря  від  пилу  та  бруду. Навесні , коли  сніг  тане  він  зволожує  ґрунт. )

- А  чи  може  сніг  бути  ворогом? ( може, коли  випадає  велика  кількість  снігу. Під  вагою  снігу  можуть  ламатись  дерева)

-Діти, коли  я  сьогодні  прийшла  до  школи, біля  вікна  я  знайшла  ось  цього  листа, але я  не  можу  його  прочитати, воно  зашифроване, допоможіть  прочитати!

Робота  в  групах:

І гр. складіть  букви, які  записані  на  хмаринках.

ІІ гр. складіть  букви, які  записані  на  жолудях.

ІІІ гр. складіть  букви, які  записані  на  ялинках.

ІУ гр. складіть  букви, які  записані  на  сніжинках.

http://biog.in.ua/konspekt-uroku-dlya-2-klasu-dopomojemo-vzimku-ptaham-lina-kost/8941_html_m4ed8fa30.jpg

 (На таблиці записане речення: «Допоможіть! Зробіть нам годівниці».) 

-Цікаво, хто б це міг залишити  нам  таке  повідомлення?

-Молодці, це  птахи!

- А  для  птахів  сніг  друг  чи  ворог?

- Як  ви думаєте  чи  люблять  птахи  зиму?  Чому?

— Зима — це чудова пора року. Ми любимо її за скрипучий білий сніг, за морозець, що щипає за ніс і щоки, за чудові  зимові  розваги. Та для тварин  зима — це  суворе  випробування.

-Зараз  ми  прочитаємо  вірш  Ліни  Костенко , який  нам  розкаже про це.

Знайомство  з  біографією  Ліни Костенко.

Прийом «Слово  автору»  

Я  -  Ліна Костенко народилася у сім’ї вчителів у невеличкому містечку Ржичеві на Київщині. Війна застала мою родину   у Києві  мені було тоді 11 років. На мою долю випали великі випробування: голод, життя без даху над головою. Але  я  зуміла побачити набагато більше, ніж бачили інші, - милосердну й жертовну душу нашого народу, його велику доброту, красу  нашої  рідної  природи.

    Перші збірки моїх  творів з’явилися в кінці 50-х - на початку 60-х років. Я видала збірку віршів для дітей «Бузиновий цар»

У своїх віршах  я показую  правду життя. Моє  поетичне слово сумне, бо в світі ще багато лиха, байдужості, зла, бо люди не задумуються над завтрашнім днем, ризикують залишити нащадкам не квітучу планету, а голу пустелю.

- А  про  яку  саме  пташку  ми будемо  читати  ви  здогадайтесь  послухавши    її  спів

Слухання  співу синички 

Робота над віршем.

Цілісне сприймання твору. Читання вчителем.

Словникова робота: 

Намлілись – тут: намучились, стомились.

Вирій – теплі південні краї, куди відлітають на зиму перелітні птахи.

Перевірка первинного сприйняття.

-Яка пора року описана в цьому творі?

-Яким пташкам поетесса присвячує свій вірш?

Читання  вірша  учнями  відповідно партитури

Синиці голодом намлілись– ||

Така зима,|| така зима!..||

Оце б у вирій полетіли, - |

Так батьківщини ж там нема.||

Аналіз змісту вірша.

Чому пташкам важко взимку?

— Від чого вони потерпають? (Найбільше — від голоду.)

Вибіркове читання.

У яких рядках сказано про життя синичок під час суворої зими?

— У яких — про стійкість цих мужніх пташок?

Показати  смайликами  як  змінюється  настрій  вірша

Визначення теми твору.

Гра «Диктор телебачення». Читати вірш, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядачів.

- Ліна Костенко показала нам мужність маленьких пташок.

Фізхвилинка

- Чому  птахи  відлітають  у  теплі  краї ?

- Але не всі птахи залишають рідні домівки. Деякі зимують у нас. 

— Яких птахів ви бачили взимку?

Вони називаються осілі або зимуючі  

Це: горобець, сорока, ворона (ґава), синиця, дятел, голуб, повзик, сич.
— Чому вони не відлетіли в теплі краї? (Птахам страшний не холод, а голод. Вони можуть знайти собі корм узимку. Ці птахи живляться насінням рослин, ягодами.)

- А щоб  більше  дізнатися  про  зимуючих  та  осілих птахів, пропоную  вам  попрацювати  з  підручником  природознавства  стор. 74-75

- Які  птахи, крім  снігурів  прилітають  до  нас  з  півночі?

Прочитайте  опис  чечіток.

-Що  написано  про  омелюхів?  Яка  від  них  користь? 

Робота  в  зошитах  с. 27

1.Підкресли  назви  осілих  птахів

2. Чим  живляться  птахи, які  зимують  у  твоїй  місцевості?

3. Дидактична  гра «Відгадай  пташку» ( учні  вгадують  і  обирають  малюнок  пташки, вивіш.на  дошку)

І гр. Ці  птахи  живуть  на  деревах. Мають  міцний  дзьоб, довгий  язик  і  міцний  хвіст, завдяки  якому  можна  спертися  на  кору  дерева. ( Дятел)

ІІ  гр. Ці  птахи  схожі  на  горобців, але  вони  обережніші  та  водночас  допитливіші  за  горобців. Люблять  їсти  насіння  соняшника  і  ласувати  несолоним  салом. (Синички)

ІІІ гр. Прилітають  до  нас  із  Півночі. У  них  є  чорна  шапочка  і  червона  грудка. Дзьоб  товстий  і короткий . Живляться   ягодами  горобини, насінням.  (Снігурі)

ІУ гр. У  цієї  пташки  нижня  і  верхня   частина  дзьоба  загнуті  і  перехрещуються  між  собою. Вона  виводить  пташенят  узимку. Живиться  насінням  шишок.  (Шишкарі)

У гр. Сіренька  пташка  з  малиновою  грудкою  і  червоною  шапочкою  на  голові. Спритно  лазить  по  деревах. Видає  звуки : «Чит – чит!»  (Чечітка)

Гра "Снігові замети"

(На сніжинках записані прикмети .Сніжинки розрізані, як пазл. Завдання скласти сніжинку та прочитати  прикмету )

*Горобці купаються в снігу — до дощу.
*Синиця зранку починає пищати — чекай морозу.
*Ворона каркає уранці на верхівці дерева — до завірюхи.
*Галки і ворони кричать безперервно — буде снігопад, а можливо і заметіль.

* Снігурі  туляться  до  оселі – на снігопад.

Вправа  «Закінч   рядок»  Робота  в  групах  

(  на  листочках  записано  початок, учні  дописують  закінчення . Складання  пам'ятки)

І гр . Птахи - наші ….(друзі).

ІІ гр. Не смій їх …. (кривдити).

ІІІгр. Їм завжди потрібна ….. (наша допомога).

ІУ  гр. Слід  усім  запам'ятати

Пташок  треба …(захищати)

У гр. Їх   оселі  не …( руйнуй) 

Краще  взимку …( підгодуй)

Гра « Нагодуй  птахів»  ( На   секторі  круга  намальоване  насіння, ягоди. Діти  повинні  посадити  пташку біля  її  улюбленої  їжі)

Рефлексія.

- Чи сподобався вам урок?

- Що запам’яталося?

-Що  було  цікавого?

-Діти, запам’ятайте, скільки б не було у вас різних справ та веселощів, не забувайте про своїх пернатих друзів. Допоможіть їм, і вони стануть вам у пригоді, сторицею віддячать невтомною працею та піснями.

Перегляд  відео «Творити добро – легко»

 

docx
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
2771
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку