Конспект уроку з літературного читання для 3-го класу "Зірка Мензатюк, про неї та її твори"

Про матеріал

Знайомство з письменницею Зіркою Мензатюк, чиї твори було включено до оновленої програми з літературного читання для початкової школи. Конспект містить роботу над казкою "Небиллиці про рукавиці" та посилання на буктрейлер "Тисяча парасольок"

(Хрестоматія 3-4 класи серії «Шкільна бібліотека»/ укладач Стус Т.В. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2016.-С.106-111)

Перегляд файлу

Конспект уроку

з літературного читання

для 3-го класу

  

Підготувала

учитель початкових класів

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Бикова І.А.

Тема. Зірка Мензатюк, про неї та її твори

(«Небилиці про рукавиці», буктрейлер на «Тисяча парасольок»)

Мета:  ознайомити учнів з біографією та  творчістю Зірки Мензатюк, вправляти у визначенні жанрів творів та їх характерних ознак; вчити визначати послідовність та тривалість подій, співвідносити їх з подіями в реальному житті; розвивати мовлення, уяву, фантазію; спонукати учнів до творчості, пошуку, читання літературних творів

Обладнання: роздруковані Додатки 1, 2 та 3, презентація «Мензатюк З_3 клас Бикової І.А.»; Хрестоматія 3-4 класи серії «Шкільна бібліотека»/ укладач Стус Т.В. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2016.-С.106-111

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

2.1. Проблемне питання: (Слайд

- Що може бути спільного між боксером, лікарем, пожежником, сталеваром, дитиною та ремезом?

2.2. Розгадування ребусу (рукавиці)

Картинки по запросу картинка свиня пнг для дітейКартинки по запросу картинка свиня пнг для дітейПохожее изображение 

 

 

ІІІ. Актуалізація знань

3.1. Вправа «Мозкова атака»

- В якому жанрі можна написати про рукавиці?

РУКАВИЦІ

Казки      Вірші       Загадки      Приказки     Фразеологізми    Оповідання

3.2. Добір та визначення жанру твору. Обґрунтувати вибір жанру

Учням роздаються твори (див. Додаток 1)

ІV. Оголошення теми і завдань уроку

Пригадати, який жанр називається «небилиця» та приклади таких творів

V. Ознайомлення з біографією та творчістю З.Мензатюк

3.1.  Біографія Мензатюк Зірки

Слайд 2-6: (вчитель на свій вибір подає запропоновану інформацію: повністю чи вибірково)

 Зірка Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року в селі Мамаївцях Кіцманського району Чернівецької області, Україна. Писати почала, коли вчилася у другому класі. Це сталося так: одного разу вчителька задала написати вдома переказ "Ліс восени". Почавши з переказу, Зірка написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, що збирала ліщинові горіхи, а далі й про те, яким ліс стане взимку, коли його засипле сніг. Замість кількох рядочків переказ розтягнувся на цілих п'ять сторінок. І їй так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що письменниця на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану "Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну", а в наступні дні — чимало віршиків. Однокласники чомусь не повірили, що дівчинка пише вірші сама, і стали говорити, що все те написав її прадід Олекса та й закопав, а вона викопала і видає за свої.

Закінчивши школу, Зірка вступила на факультет журналістики Львівського університету імені Івана Франка. Вступ, насправді, виявився нелегким, але їй допомогли численні публікації творів у газетах, здобуте перше місце на обласній олімпіаді з української мови і літератури та ще рекомендація Спілки письменників, яку вона дістала як авторка-початківець.

Закінчивши у 1977 р. університет з червоним дипломом, вона працювала кореспондентом газети "Радянська Україна". Робота була цікавою і відповідальною, проте скоро письменниця стала відчувати, що пише не про те, не так, як хоче, тому відмовилася від кар'єри, залишила газету і присвятила себе творчості для дітей.

З 1995 р. Зірка Мензатюк — член Національної Спілки письменників України; з 1997 р. веде в дитячому журналі "Соняшник" рубрики "Храми України", "Фортеці України", "Щоб любити", "Щоденник мандрівника"; з 2004 р. — автор рубрики про святині України в освітній радіопередачі для школярів "АБЦ" Національного радіо.

Казки письменниці почали друкувати в журналах "Барвінок", "Соняшник", "Малятко", у закордонному журналі "Веселка", який виходив у США і Словаччині.

У 1990 році видавництво "Веселка" випустило її першу книжку казок "Тисяча парасольок". Невдовзі в тому ж видавництві вийшла друга книжка "Арніка" (1993) — казка про найчарівніше зілля Карпат. У видавництві "Лелека" побачила світ книжка "Мільйон мільйонів сестричок" (1999).

У 2002 р. як спеціальний випуск журналу "Соняшник" вийшла друком книга про найвідоміші церкви та монастирі України, адресована дітям, "Наші церкви: історія, дива, легенди", де у цікавій, доступній формі письменниця оповідає про різні стилі церковної архітектури, будову іконостаса, про чудові ікони України, найвизначніших українських святих, вміщує легенди і перекази, багато з яких на той час публікувалися вперше.

Не могла письменниця не написати і казок про Київ — нашу столицю — казкове місто, про яке складали казки ще за княжих часів. Всі ми їх знаємо: казку про киянина з Подолу Кирила Кожум'яку, про чарівницю Добраду та ін. І от у 2006 р. "Видавництво Старого Лева" надрукувало книгу під назвою "Київські казки". Цього ж року у видавництві побачили світ ще два видання письменниці — "Таємниця козацької шаблі" і "Казочки-куцохвостики", яке здобуло титул "Книжка року-2006" у номінації "Дитяче свято" і 3-тю премію київського ярмарку "Книжковий світ-2006" у номінації "Краща дитяча книга".

У 2007 р. у видавництві "Букрек" вийшла книга "Катрусині скарби", в якій письменниця знайомить юного читача з традиційним народним мистецтвом України. Цього ж року у видавництві "Грані-Т" побачила світ збірка казкових історій "Як до жабок говорити" про пригоди хлопчика-мрійника Іванка, якого називали чарівним не за те, що він умів робити чудеса всілякі, а тому, що вірив у них. Разом з ним можна навчитися говорити до жабок, равликів, ластівок та інших істот, зрозуміти, чому долиною цвіте бузьків вогонь, ведмежа цибуля та заяча конюшина.

У своїх казках Зірка пише про вічні цінності українського народу. У 2008 р. у видавництві "Школа" побачила світ її книжка "Макове князювання", в яку включено казки про наші свята, адже саме в них приховано багато казкового, чарівного! От хоча б перетворення звичайного яєчка в красуню-писанку, що несе на собі чарівні знаки. Про неї письменниця розповіла в казці "Писанка". Або звичай справляти на Великдень обновки, про який нам нагадує вірш Тараса Шевченка "На Великдень, на соломі". Чому їх справляли? Що вони значили? Про це — казка "Молоданчик". А хіба не варті казок свято Івана Купала, коли зілля набирається найбільшої сили, або повна краси й поезії Зелена неділя, в якій можна віднайти загублену гармонію життя, і Різдво, і Спаса та Маковія, і чимало інших свят. Вони прикрашали її дитинство, без них життя втратило б свої найяскравіші барви, тому бережімо їх!

Зірка Мензатюк — лауреат міжнародного літературного конкурсу у США, літературної премії імені Лесі Українки, Наталі Забіли.

(За матеріалами сайту УкрЛіб: Бібліотека української літератури:  http://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=8081)

 

3.2. Робота над казкою «Небилиці про рукавиці»

  • Вправа «Позначка»

(у кожного учня роздрукований І абзац тексту (Див.Додаток 2))

  • діти самостійно читають та підкреслюють зеленим кольором слова, вжиті в переносному значенні, червоним – порівняння
  • перевірка та уточнення окремих фрагментів
  • Читання тексту
  • Вчителем до слів «Другим здивувався професор Петро Петрович» (с.107-108)
  • (пропускаємо частину тексту для економії часу)
  • Читання тексту сильними учнями від слів с. 110 «Та найдужче здивувалися з рукавичного дерева депутати міської ради» до «і- розвіялися за вітром» (с.111)
  • Самостійне дочитування учнями тексту до кінця
  • Опрацювання «Карти подій» (див.Додаток 3) (в парах з коментуванням, поясненням вчителя або учнів)
  • встановлення та заповнення послідовності подій словами з довідки
  • визначення тривалості подій (підрахування кількості пір року та переведення в інші одиниці вимірювання часу)
  • Запитання компетентнісного підходу:
  1. Про які рукавички не згадувалось у тексті? (Про сині)
  2. Чим схоже «рукавиччине дерево» на березу та огірок? (дерево та однорічна рослина відповідно)
  • Хвилинка фантазії:
  • Що може трапитися з рукавичками? (загубитись, утекти, полетіти в теплі краї, з’їсти тощо)
  • Для чого вони можуть бути потрібні, окрім згаданих випадків? (схованка для кишенькових грошей, шапочка для ляльки, пенал для ручок, прихватка на чашку з гарячим чаєм тощо)
  • «Дерево бажань із загублених речей» (кожна дитина малює або пише про предмет, з якого могло вирости відповідне дерево; діти прикріплюють бажаний предмет на роздруковане дерево та пояснюють свій вибір)

3.3. Перегляд буктрейлеру на казку Зірки Мензатюк «Тисяча парасольок»

https://www.youtube.com/watch?v=YH1w-6mQ6jA&t=3s

V. Підсумок уроку

  • З творами якої письменниці ми сьогодні познайомилися?
  • Читання рядків В. Голобородька «Рукавичка» (с.57)

«Загубив рукавичку.

Підняв.

Якби не підняв – почалася б казка»

  • Що спільного між цими рядками та казкою З. Мензатюк? (тема)
  • Чи відповідають вони змісту «Небилиці про рукавиці» (ні, бо рукавичку НЕ підняла дівчинка і казка відбулася)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

                      Рукавички

Узимку, в морози, хуртечі й завії 
Тебе і мене рукавички зігріють. 
А теплі від чого вони і чому? 
Скажу вам по щирості: теплі тому, 
Що наші ласкаві бабусі і мами 
Вплітають тепло своїх рук між нитками 
                           Костецький Анатолій 

 

Кидати рукавичку — викликати на дуель, поєдинок

Підняти рукавичку — прийняти виклик на дуель

Міняти, як рукавички — міняти часто, легковажно, нерозсудливо

Невеличкі дві хатини,

В них м’які і теплі стіни.

По п’ять братиків малих

Прожива в хатинах тих.  

 

Прийшов Спас, держи рукавички прозапас

 

(книжечка)

Українська народна казка «Рукавичка»

(Журавльова А., Федієнко В. Книга для читання та розвитку зв’язного мовлення.Х.: ВД «Школа», 2015. – С.17)

За Д.Ткачом «Рукавичка»

 

Додаток 2

 

 

Чи ви знаєте, чому восени жовтіє листя на деревах? Звичайно, через сонечко. Воно втомилося, стало сонне, блякле, неяскраве, а дні сірі, мов дикі гуси, а дощик довгий, плюскає й плюскає. Ось такої пори дерева вмикаються, наче жовті люстри, і світять, світять замість сонця. Навіть опавши, листя лягає долі, мов кружало світла під лампою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

КАРТА ПОДІЙ

  1. Виріжте та наклейте події відповідно до пір року за  текстом.

Зверніть увагу, що не до всіх пір року є пояснення

 

 

 

Похожее изображениеПохожее изображение

 

 

 

Похожее изображениеПохожее изображение

 

 

 

Похожее изображениеПохожее изображение

 

Чому восени жовтіє листя?

Загубила ліву рукавичку

Виріс пагінець

Покрилося плода-ми-рукавичками

Робилися жовти-ми, червоними…

Загубила другу рукавичку

Рукавичка знову проросла і зацвіла

Праві рукавиці роз-вивалися за вітром

Не стало жодних рукавичних дерев

 

 

 

 

  1. Підрахуйте кількість                     =                      =

                                     пір року          місяців        років (неповних)

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ніколаєнко Анна Вікторівна
    Молодець!!! Дякую за чудові конспекти!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
5383
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку