Інетегрований урок з літературного читання на тему "Дружба. Як стати другом"

Про матеріал

Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися –самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; громадянської – формувати доброзичливе ставлення до друзів, відповідальність у взаєминах з ними;

предметних компетентностей: узагальнитизнання учнів про текст; спостерігати за найголовнішими ознаками художніх і науково-популярних текстів; формувати вміння впізнавати за характерними ознаками художні та науково-популярні тексти.

Узагальнити уявлення про зовнішній вигляд,особливості будови та істотні ознаки комах; значення комах у природі.

Пояснити та обговорити поняття «друг», «друзі», «дружити», «гратися».

Розвивати уміння доводити свою думку, визначати позитивні та негативні риси людини, виховувати повагу до друзів та бажання піклуватися про них.

Перегляд файлу

Малоржавецький навчально-виховний комплекс «Дошкільний заклад – загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів» Канівської районної ради Черкаської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект інтергованого уроку з літературного читання та природознавства для учнів 3 класу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учителя початкових класів

Царенко Ірини Григорівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017

Клас 3.

Предмет. Інетегрований урок з літературного читання (урок позакласного          читання) та природознавства

Тема.  Дружба. Як стати другом

Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися –самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; громадянської – формувати доброзичливе ставлення до друзів, відповідальність у взаєминах з ними;

предметних компетентностей: узагальнити  знання учнів про текст; спостерігати за найголовнішими ознаками художніх і науково-популярних текстів; формувати вміння впізнавати за характерними ознаками художні та науково-популярні тексти.

Узагальнити уявлення про зовнішній вигляд,  особливості будови та істотні ознаки комах;  значення комах у природі.

Пояснити та обговорити поняття «друг», «друзі», «дружити», «гратися».

Розвивати уміння доводити свою думку, визначати позитивні та негативні риси людини, виховувати повагу до друзів та бажання піклуватися про них.

Тип уроку: систематизація та узагальнення знань, умінь і навичок учнів.

Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням  інтерактивних технологій, мультимедійної презентації, фотосюжетів, відеофільмів.

Обладнання: мультимедійний проектор, відеозаписи, фотосюжети, ілюстрації, роздатковий матеріал.

 

 

Конкретизовані навчальні цілі уроку

 

Когнітивні рівні

 

Конкретизовані навчальні цілі

 

Перелік завдань – запитань, які забезпечують досягнення конкретизованих цілей

 

Навчально- методичне забезпечення

Знання

 

 

 

Знає найголовніші ознаки художніх і науково-популярних текстів; впізнає за характерними ознаками художні, наукові, науково-популярні та ділові тексти;

 

має уявлення про зовнішній вигляд та особливості будови комах, значення комах у природі;

 

розвиває уміння доводити свою думку, визначати позитивні та негативні риси людини;

 

вибирає тлумачення лексичного значення слів «дружити», «гратися».

Інтерактивна технологія «Мікрофон».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дібрати пояснення до слова «дружити», «гратися».

Мультимедійна презентація

 

 

 

 

 

Відеофільм, фотосюжети

 

 

 

 

 

 

 

Роздатковий матеріал

Розуміння

Розпізнає за характерними ознаками художні, наукові, науково-популярні та ділові тексти;

 

 

розрізняє за зовнішнім виглядом  та особливістю будови приналежність до групи комах;

 

пояснює свій вибір у запропонованому завданні;

 

 

 

 

тлумачить важливість виховувати повагу до друзів та бажання піклуватися про них;

 

порівнює значення

слів «дружити», «гратися».

Ситуативні завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтерактивна технологія «Мікрофон».

 

Робота в групі.

Порівняння значень слів «дружити», «гратися».

Мультимедійний проектор

 

 

 

Фотосюжети 

 

 

 

 

Роздатковий матеріал

 

 

 

 

 

 

 

 

Роздатковий матеріал

 

 

Застосування

 

Використовує практичний досвід і зіставляє із прочитаним текстом;

 

 

 

 

 

 

передає голосом настрій героя.

 

Ознайомлення з казкою Сунь Юцзуня «Як світлячок друга шукав».

 

 

 

 

Читання тексту в особах, інсценізація уривку казки.

Роздатковий матеріал

 

 

 

 

 

 

 

Театралізовані костюми

Аналіз

 

Вирішує проблеми, які порушуються в казці;

дискутує про вчинки головних героїв казки;

зіставляє описані події із реальним життям.

Рольова гра (імітаційні ігри) «Один до одного».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Текст казки Сунь Юцзуня «Як світлячок друга шукав» Роздатковий матеріал

 

Синтез

 

Із запропонованих тез вибирає ту, яка пояснює значення слова;

 

 

доводить важливість виховувати повагу до друзів та бажання піклуватися про них.

З`єднати частини твердження .

 

 

Робота в групі.

Роздатковий матеріал

 

 

 

Оцінювання

Оцінюють свою роботу на уроці;

висловлюють судження відносно почутого на уроці;

зіставляють власні дії із діями героїв казки Сунь Юцзуня «Як світлячок друга шукав».

 Технологія

 «Незакінчене речення».

 Рефлексія уроку.

Метод проекту

 

 

ХІД УРОКУ

І. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Рольова гра (імітаційна гра) «Один до одного»

Учитель називає частини тіла, якими потрібно «привітатися один з одним»:

  • правою рукою до правої руки;
  • плече до плеча;
  • лікоть до ліктя;
  • спиною до спини;
  • п’ята до п’яти;
  • вухо до вуха;
  • плече до плеча;
  • лівою рукою до лівої руки;

У грі найчастіше звучить команда «плече до плеча»

Слово вчителя

Вираз «пліч-о-пліч» – означає разом, разом виконувати якусь справу, допомагати один одному.

Дуже часто вдома чи у школі можна почути «Треба дружити, бути дружніми, дружно гратися, дружно жити»

- Що потрібно робити, щоб стати комусь другом?

 

Очікувані результати:

  •    усвідомити, що дружба – найвища цінність;
  •    розрізняти поняття «гратися» і «дружити», порівнювати їх;
  •    визначати позитивні та негативні риси характеру людини;
  •    розуміти важливість дружби.

ІІІ. Актуалізація та корекція опорних знань

-   Назвіть істотні ознаки комах.

-   Які частини тіла є в комах?

-   Якою їжею живляться комахи?

-   Яке значення комах у природі?

IV. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів

1. Вступне слово вчителя про доцільність використання науково-популярних текстів при підготовці повідомлень на уроках природознавства

2. Повідомлення учнів про комах: світлячка, коника, мурах

Цікаві факти про мурах

 

  • Мурашки майже всеїдні і нападають на будь-яку здобич, з якою можуть впоратися, не пропускають вони і мертвими комахами.
  • У світі майже стільки ж видів мурах (8800), скільки видів птахів (9000).
  • Мурахи ніколи не сплять!
  • Мураха може підняти вантаж приблизно в 100 разів важче власної ваги.
  • Хітиновий покрив мурах-листорізів дуже міцний. Затиснуті кілограмовою гирею між двох стекол, вони нерухомі, як мертві. Але варто прибрати вантаж, і комахи як ні в чому не бувало відправляються у своїх справах.
  • Деякі види мурашок можуть пролежати під водою до чотирьох діб, а потім, витягнуті звідти на сухе тепле місце, незабаром оживають і ведуть себе далі як ні в чому не бувало.
  • Комаха з найбільшим мозком по відношенню до тіла – мураха.
  •  Цікаво, як поступають мурахи з тими, хто втратив працездатність внаслідок каліцтва. Їх годують до тих пір, поки ті здатні просити їжу, тобто постукувати вусиками по певних ділянках голови здорового мурахи.
  • Мурахи мають дуже гострий нюх (через їхні антени) і здатність випромінювати феромони. Ці феромони можуть використовуватися, для того щоб ідентифікувати колонію (кожна колонія має свій власний аромат).
  • Мурахи ведуть себе по-різному в групах різної щільності, причому у великих колективах ці комахи стають більш агресивними.
  • Після зими мурахи, щоб зігріти свій мурашник, починають вилазити з нього і приймати сонячні ванни. Потім вони повертаються назад в мурашник, приносячи на собі тепло.
  • Щелепи одного з видів мурах, здатні рухатися разюче швидко – вони закриваються зі швидкістю 35-64 м / сек, тобто приблизно в 2300 разів швидше, ніж миготіння людського ока. Це найшвидший рух, зареєстрований у світі тварин

Цікаві факти про світлячків

 

  • Народна назва світлячків – «купальські жуки», бо саме у липні вони дружно запалюють свої ліхтарики.  Усе просто: тому що вони так спілкуються! Чарівним мерехтінням світлячки – дівчата манять до себе у гості світлячків – хлопців. А ще таким чином вони подають сигнали один одному, коли натрапляють на щось смачненьке.
  • Коли світлячок дихає, кисень потрапляє в клітини на його животі. Спеціальна речовина у цих клітинах при взаємодії з киснем починає світитися. Вчені кажуть, що це відбувається біолюмінесценція, але світлячки таких слів не знають. Комашки світяться, щоб знайти пару та разом відкласти яйця, з яких приблизно за місяць вилупляться личинки – майбутні світлячки. А ще світло захищає жучка від птахів, які не наважуються його з’їсти.
  • У світі нараховується близько 2 тисяч видів світляків! Більшість з них – нічні хижаки. Вони харчуються слимаками, равликами, а також полюбляють гусінь і дощових черв’яків.

 

Цікаві факти про коника стрибунця

 

  • Коник стрибунець - це дивовижна і незвичайна комаха. Стрибуни відносяться до загону прямокрилих. У світі існує понад 7 тисяч різних видів цих комах.
  • Коли вони співають, створюється враження, ніби хтось стукає молоточками. Напевно, з цим і пов’язана його назва – коник-стрибунець. У нього дві пари крил, передні і задні. Передні крильця вузькі і щільні, а задні перетинчасті і широкі. Звуки коник видає завдяки руху крилами, він тре ними одне об одне, ніби грає смичком по струнах. Але стрекотати можуть лише самці.
  • Тільце у цих комах видовжене, а на конусоподібній голові є довгі вусики. У самок в кінці тіла є тонкий і довгий відросток, міцний і гострий, схожий на шаблю. Він може бути більше сантиметра в довжину. Очі у них напівкруглі. Якщо придивитися до коника-стрибунця, на передніх ногах можна побачити довгі щілини – це його вуха. У нього колосально гострий слух і дуже сильно розвинені задні лапки, завдяки чому ці комахи добре стрибають. В разі небезпеки, якщо стрибун попався хижакові, він може пожертвувати своєю кінцівкою, щоб вирватися і сховатися.
  • Найбільше коники люблять чагарники і трав’янисті зарості. Вони живуть на пшеничних та житніх полях, на околицях лісу, де мало дерев, на луках оточених водоймами і в степах. Восени самки відкладають у землю яйця, з яких навесні з’являються личинки, схожі на дорослих особин, тільки вони маленькі і без крил.
  • Перерахувати всі види коників не можливо. Вони зазвичай схожі на колір листя рослин, на яких вони живуть. Деякі з них лише зелені, бувають сірі, з жовтим або червоним черевцем. Завдяки вмінню розширювати надкрила ці комахи вміють маскуватися, стаючи схожими на листя. Цими стрибунами люблять поласувати багато хижаків, такі як земноводні, плазуни і птахи, рятуючись від них, вони можуть дуже довго не рухатися, тримаючись лапками за стебельце або листочок трави, щоб не видати себе ворогові. Харчуються коники стрибунці дрібними комахами, маленькими метеликами і гусеницями. Якщо комах немає, вони приймаються за трав’янисту їжу, їдять листя винограду, шматочки гілочок, квіти і бруньки чагарників і дерев, листя і стебла дикоростучої трави. Зазвичай коники абсолютно нешкідливі. Вони можуть завдати шкоди полям, тільки якщо їх стає дуже багато.

 

3.  Відеофільм, фотосюжети

 

V. Вивчення нового матеріалу

1. Читання казки Сунь Юцзуня «Як світлячок друга шукав»

Як Світлячок друга шукав

Літніми вечорами запалює Світлячок свій блакитний ліхтарик і літає-літає над травою. Що це він робить? Чим займається? Він шукає друга.

У кожного з вас є друг, а в декого навіть дуже багато друзів. А от у Світлячка не було жодного. Він знав, що з друзями можна весело і цікаво бавитись. От і захотілося йому знайти собі друга. Запалив він свій блакитний ліхтарик та й полетів шукати друга. Літав Світлячок, літав і раптом почув у траві якісь звуки. Присвітив ліхтариком і бачить: Коник стрибає, кудись поспішає. Світлячок гукнув до нього:

– Конику, Конику!

– Чого тобі? – зупинився той.

– Ти хочеш стати моїм другом? – запитав Світлячок.

– Так, хочу, – погодився Коник.

– Тоді ходімо зі мною, пограємось! – зрадів Світлячок.

– Добре, тільки трохи пізніше. Я зараз маю знайти свого молодшого братика. Він тільки що був тут і десь подівся. Вже темніє, а його все немає. Мама хвилюється, казала мені його знайти. Ти з’явився якраз вчасно. Допоможи мені, посвіти, будь ласка, на дорогу!

– Не можу я цим займатися, я маю друга шукати! – заявив Світлячок і полетів далі. Летів він, летів і раптом чує в траві якийсь звук. Присвітив він знову своїм ліхтариком і побачив Мураху. Біжить Мураха, а за спиною у неї мішечок. Світлячок крикнув до неї:

– Гей, Мурахо!

– Чого тобі? –запитує та.

– Чи не хочеш ти зі мною дружити?

– Хочу! – відповідає Мураха.

– Тоді гайда зі мною гратися! – вигукнув Світлячок.

– Добре, пограємось. Тільки трохи пізніше. Зараз я маю віднести додому цей мішечок. Будь ласка, присвіти мені, я заблукала і не бачу дороги.

– Немає у мене на це часу. Я маю шукати собі друга! – сказав Сіточок і полетів далі. І досі ще літає Світлячок зі своїм ліхтариком над травою. Чим він зайнятий? Чого прагне? Все шукає друга.

– Так і не знайшов?

– Ні, не знайшов.

2. Бесіда за змістом казки:

  -  Хто міг стати другом для Світлячка?

    -  Чому Світлячку не вдалося знайти друга?

    -  Що потрібно було зробити Світлячку, щоб мати друга?

3. Словникова робота

(Із запропонованих тез вибрати ту, яка пояснює значення слова)

ДРУЖИТИ —                                           ГРАТИСЯ —

- проводити час за яким-небудь заняттям, що служить для розваг, відпочинку

- намагатися зробити щось хороше

- підтримувати в тяжку хвилину

- турбуватися про друга

- радіти за друга

4. Інсценізація уривку казки

VІ. Підсумок уроку, оцінювання результатів, рефлексія

Технологія «Незакінчене речення»

Учні  самостійно визначають міжпредметні зв’язки

VІІ. Домашнє завдання

Вигадати сценарій пригодницького мультфільму «У світі комах»

Заключне слово вчителя

ЗАУВАЖУЄ, що клас – це велика дружня родина, а всі учні – приятелі один одному.

ЗАЗНАЧАЄ, що, напевно, у дітей є друг (друзі) вдома. Такими  друзями, зазвичай, є дідусь і бабуся, тато і мама, братик і сестричка.

ПРОПОНУЄ поділитися з друзями про почуте на уроці.

Учитель передає батькам учнів листи, бажає миру, добра і злагоди.

 

Шановні батьки!

 

Дружба – це складне і суперечливе поняття, яке лежить між звичайним захопленням і любов’ю. Навіть дорослим інколи важко розібратися в тому, де є справжня дружба. Поговоріть із власною дитиною про дружбу. Запитайте, як вона розуміє це слово, чи має друзів, де і яких. Постійно і щиро цікавтеся тим, в якому колі перебуває ваша дитина, чим займається зі своїми друзями. Можна розказати про власний досвід дружніх стосунків.

Допоможіть дитині виконати домашнє завдання: пофантазуйте разом з дитиною над пригодами героїв мультфільму. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література:

  1. Гільберг Т.Г. Природознавство : підруч. для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.Г. Гільберг , Т.В. Сак. – К. : Генеза, 2013 – 176 с.
  2. На допомогу вчителеві початкових класів. 3 клас: для  загальноосвіт. навч. закл. України. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2016. – 160 с.
  3. Будна Н.О. Природознавство : конспекти уроків :  3 клас : до підручника  Т.Г. Гільберг , Т.В. Сак / Н.О. Будна, Т.В. Гладюк, М.М. Гладюк – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан , 2014. – 272 с. – (Бібліотека вчителя).
  4. Володарська М.О. Природознавство. 3 клас. (за підручником  Т.Г. Гільберг , Т.В. Сак.). – Х. : Вид. група «Основа», 2014. – 144 с. – (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).
  5. Культура життєвого самовизначення. Частина І. Початкова школа. Методичний посібник / Наукове керівництво та редакція І.Д. Звєрєвої. – К. 2003. – 288 с.

Інтернет ресурси:

- Джерело: http://dovidka.biz.ua/konik-stribunets-opis/ Джерело: довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua

 

 

 

1

 

doc
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
1736
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку