Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися –самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; громадянської – формувати доброзичливе ставлення до друзів, відповідальність у взаєминах з ними;
предметних компетентностей: узагальнитизнання учнів про текст; спостерігати за найголовнішими ознаками художніх і науково-популярних текстів; формувати вміння впізнавати за характерними ознаками художні та науково-популярні тексти.
Узагальнити уявлення про зовнішній вигляд,особливості будови та істотні ознаки комах; значення комах у природі.
Пояснити та обговорити поняття «друг», «друзі», «дружити», «гратися».
Розвивати уміння доводити свою думку, визначати позитивні та негативні риси людини, виховувати повагу до друзів та бажання піклуватися про них.
Малоржавецький навчально-виховний комплекс «Дошкільний заклад – загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів» Канівської районної ради Черкаської області
Конспект інтергованого уроку з літературного читання та природознавства для учнів 3 класу
Учителя початкових класів
Царенко Ірини Григорівни
2017
Клас 3.
Предмет. Інетегрований урок з літературного читання (урок позакласного читання) та природознавства
Тема. Дружба. Як стати другом
Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися –самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; громадянської – формувати доброзичливе ставлення до друзів, відповідальність у взаєминах з ними;
предметних компетентностей: узагальнити знання учнів про текст; спостерігати за найголовнішими ознаками художніх і науково-популярних текстів; формувати вміння впізнавати за характерними ознаками художні та науково-популярні тексти.
Узагальнити уявлення про зовнішній вигляд, особливості будови та істотні ознаки комах; значення комах у природі.
Пояснити та обговорити поняття «друг», «друзі», «дружити», «гратися».
Розвивати уміння доводити свою думку, визначати позитивні та негативні риси людини, виховувати повагу до друзів та бажання піклуватися про них.
Тип уроку: систематизація та узагальнення знань, умінь і навичок учнів.
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації, фотосюжетів, відеофільмів.
Обладнання: мультимедійний проектор, відеозаписи, фотосюжети, ілюстрації, роздатковий матеріал.
Конкретизовані навчальні цілі уроку
Когнітивні рівні |
Конкретизовані навчальні цілі |
Перелік завдань – запитань, які забезпечують досягнення конкретизованих цілей |
Навчально- методичне забезпечення |
Знання
|
Знає найголовніші ознаки художніх і науково-популярних текстів; впізнає за характерними ознаками художні, наукові, науково-популярні та ділові тексти;
має уявлення про зовнішній вигляд та особливості будови комах, значення комах у природі;
розвиває уміння доводити свою думку, визначати позитивні та негативні риси людини;
вибирає тлумачення лексичного значення слів «дружити», «гратися». |
Інтерактивна технологія «Мікрофон».
Дібрати пояснення до слова «дружити», «гратися». |
Мультимедійна презентація
Відеофільм, фотосюжети
Роздатковий матеріал |
Розуміння |
Розпізнає за характерними ознаками художні, наукові, науково-популярні та ділові тексти;
розрізняє за зовнішнім виглядом та особливістю будови приналежність до групи комах;
пояснює свій вибір у запропонованому завданні;
тлумачить важливість виховувати повагу до друзів та бажання піклуватися про них;
порівнює значення слів «дружити», «гратися». |
Ситуативні завдання.
Інтерактивна технологія «Мікрофон».
Робота в групі. Порівняння значень слів «дружити», «гратися». |
Мультимедійний проектор
Фотосюжети
Роздатковий матеріал
Роздатковий матеріал
|
Застосування
|
Використовує практичний досвід і зіставляє із прочитаним текстом;
передає голосом настрій героя.
|
Ознайомлення з казкою Сунь Юцзуня «Як світлячок друга шукав».
Читання тексту в особах, інсценізація уривку казки. |
Роздатковий матеріал
Театралізовані костюми |
Аналіз
|
Вирішує проблеми, які порушуються в казці; дискутує про вчинки головних героїв казки; зіставляє описані події із реальним життям. |
Рольова гра (імітаційні ігри) «Один до одного».
|
Текст казки Сунь Юцзуня «Як світлячок друга шукав» Роздатковий матеріал
|
Синтез
|
Із запропонованих тез вибирає ту, яка пояснює значення слова;
доводить важливість виховувати повагу до друзів та бажання піклуватися про них. |
З`єднати частини твердження .
Робота в групі. |
Роздатковий матеріал
|
Оцінювання |
Оцінюють свою роботу на уроці; висловлюють судження відносно почутого на уроці; зіставляють власні дії із діями героїв казки Сунь Юцзуня «Як світлячок друга шукав». |
Технологія «Незакінчене речення». Рефлексія уроку. Метод проекту |
|
ХІД УРОКУ
І. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Рольова гра (імітаційна гра) «Один до одного»
Учитель називає частини тіла, якими потрібно «привітатися один з одним»:
У грі найчастіше звучить команда «плече до плеча»
Слово вчителя
Вираз «пліч-о-пліч» – означає разом, разом виконувати якусь справу, допомагати один одному.
Дуже часто вдома чи у школі можна почути «Треба дружити, бути дружніми, дружно гратися, дружно жити»
- Що потрібно робити, щоб стати комусь другом?
Очікувані результати:
ІІІ. Актуалізація та корекція опорних знань
- Назвіть істотні ознаки комах.
- Які частини тіла є в комах?
- Якою їжею живляться комахи?
- Яке значення комах у природі?
IV. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів
1. Вступне слово вчителя про доцільність використання науково-популярних текстів при підготовці повідомлень на уроках природознавства
2. Повідомлення учнів про комах: світлячка, коника, мурах
Цікаві факти про мурах
Цікаві факти про світлячків
Цікаві факти про коника стрибунця
3. Відеофільм, фотосюжети
V. Вивчення нового матеріалу
1. Читання казки Сунь Юцзуня «Як світлячок друга шукав»
Як Світлячок друга шукав
Літніми вечорами запалює Світлячок свій блакитний ліхтарик і літає-літає над травою. Що це він робить? Чим займається? Він шукає друга.
У кожного з вас є друг, а в декого навіть дуже багато друзів. А от у Світлячка не було жодного. Він знав, що з друзями можна весело і цікаво бавитись. От і захотілося йому знайти собі друга. Запалив він свій блакитний ліхтарик та й полетів шукати друга. Літав Світлячок, літав і раптом почув у траві якісь звуки. Присвітив ліхтариком і бачить: Коник стрибає, кудись поспішає. Світлячок гукнув до нього:
– Конику, Конику!
– Чого тобі? – зупинився той.
– Ти хочеш стати моїм другом? – запитав Світлячок.
– Так, хочу, – погодився Коник.
– Тоді ходімо зі мною, пограємось! – зрадів Світлячок.
– Добре, тільки трохи пізніше. Я зараз маю знайти свого молодшого братика. Він тільки що був тут і десь подівся. Вже темніє, а його все немає. Мама хвилюється, казала мені його знайти. Ти з’явився якраз вчасно. Допоможи мені, посвіти, будь ласка, на дорогу!
– Не можу я цим займатися, я маю друга шукати! – заявив Світлячок і полетів далі. Летів він, летів і раптом чує в траві якийсь звук. Присвітив він знову своїм ліхтариком і побачив Мураху. Біжить Мураха, а за спиною у неї мішечок. Світлячок крикнув до неї:
– Гей, Мурахо!
– Чого тобі? –запитує та.
– Чи не хочеш ти зі мною дружити?
– Хочу! – відповідає Мураха.
– Тоді гайда зі мною гратися! – вигукнув Світлячок.
– Добре, пограємось. Тільки трохи пізніше. Зараз я маю віднести додому цей мішечок. Будь ласка, присвіти мені, я заблукала і не бачу дороги.
– Немає у мене на це часу. Я маю шукати собі друга! – сказав Сіточок і полетів далі. І досі ще літає Світлячок зі своїм ліхтариком над травою. Чим він зайнятий? Чого прагне? Все шукає друга.
– Так і не знайшов?
– Ні, не знайшов.
2. Бесіда за змістом казки:
- Хто міг стати другом для Світлячка?
- Чому Світлячку не вдалося знайти друга?
- Що потрібно було зробити Світлячку, щоб мати друга?
3. Словникова робота
(Із запропонованих тез вибрати ту, яка пояснює значення слова)
ДРУЖИТИ — ГРАТИСЯ —
- проводити час за яким-небудь заняттям, що служить для розваг, відпочинку
- намагатися зробити щось хороше
- підтримувати в тяжку хвилину
- турбуватися про друга
- радіти за друга
4. Інсценізація уривку казки
VІ. Підсумок уроку, оцінювання результатів, рефлексія
Технологія «Незакінчене речення»
Учні самостійно визначають міжпредметні зв’язки
VІІ. Домашнє завдання
Вигадати сценарій пригодницького мультфільму «У світі комах»
Заключне слово вчителя
ЗАУВАЖУЄ, що клас – це велика дружня родина, а всі учні – приятелі один одному.
ЗАЗНАЧАЄ, що, напевно, у дітей є друг (друзі) вдома. Такими друзями, зазвичай, є дідусь і бабуся, тато і мама, братик і сестричка.
ПРОПОНУЄ поділитися з друзями про почуте на уроці.
Учитель передає батькам учнів листи, бажає миру, добра і злагоди.
Шановні батьки!
Дружба – це складне і суперечливе поняття, яке лежить між звичайним захопленням і любов’ю. Навіть дорослим інколи важко розібратися в тому, де є справжня дружба. Поговоріть із власною дитиною про дружбу. Запитайте, як вона розуміє це слово, чи має друзів, де і яких. Постійно і щиро цікавтеся тим, в якому колі перебуває ваша дитина, чим займається зі своїми друзями. Можна розказати про власний досвід дружніх стосунків.
Допоможіть дитині виконати домашнє завдання: пофантазуйте разом з дитиною над пригодами героїв мультфільму.
Використана література:
Інтернет ресурси:
- Джерело: http://dovidka.biz.ua/konik-stribunets-opis/ Джерело: довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
1