Урок з позакласного читання для 3 класу на тему: «Людина починається з добра» (за творами В.О.Сухомлинського)

Про матеріал

Урок з позакласного читання для 3 класу на тему : " Людина починається з добра." Поглиблює знання учнів про видатного педагога В.О.Сухомлинського та пробуджує інтерес до читання його творів, викликаючи бажання наслідувати позитивні риси героїв прочитаних оповідань. На сайті також є яскрава та цікава презентація до цього уроку.

Перегляд файлу

 

  Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 10

 

 

Урок з позакласного читання на тему :

«Людина починається

з добра»

 

 

 

 

 

 

                                                Підготувала вчитель початкових класів,

спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

Ігнатова Галина Володимирівна

 

 

 

                                   м. Світловодськ

Тема: Людина починається з добра.

Мета: поглибити знання учнів про видатного педагога, пробуджувати інтерес до читання його творів; викликати інтерес до його творів, викликати бажання наслідувати позитивні риси героїв прочитаних оповідань; формувати вміння виділяти в тексті головне, передавати свої враження у зв’язних висловлюваннях, давати характеристику дійовим особам; розвивати мовлення; дотримуватись норм культури спілкування; виховувати чесність, працьовитість, милосердя, викликати бажання нести людям радість, красу, творити добро.

 

Хід уроку:

I. Організаційний момент

Учитель читає вірш.

Я всміхнуся сонечку:                   Я всміхнуся дощику:

— Здрастуй, золоте!                      — Лийся, мов з відра!

Я всміхнуся квіточці —               Друзям усміхнуся —

Хай вона цвіте!                             Зичу їм добра.

 

-  Діти, усміхніться до мене, подаруйте усмішку одне одному, поверніться до гостей і подаруйте їм теж посмішку та з гарним настроєм почнемо урок.

ІІ. Вправа «Очікування»

 - У кожного на парті лежить сонячний промінчик, із цих промінчиків ми складемо «Сонечко сподівань». Візміть його в руки, підійдіть до сонечка і скажіть що ви очікуєте від уроку. (Вчитель закріплює промінчики біля сонечка)

 - Подивіться, яке гарне сонечко у нас вийшло, тож я сподіваюсь, що ви будете сьогодні уважними, старанними та активними, а наш урок буде схожим на сонечко. Буде пронизаний теплом та привітністю.

ІІІ.  Підготовчі вправи

   - На уроках читання ми вчимося правильно та виразно читати. Щоб у вас це виходило  гарно ми проведемо дихально-артикуляційні вправи та на розширення пам’яті.

1.Дихальні. (Надуваємо кульку, зігріваємо  руки диханням,задуваємо свічку).

2.Артикуляційні. (На одному диханні  вимовити – АОЕІУ; «укол голкою» - А,О, Е, І, У; чітко та швидко – МА, МО, МЕ, МІ, МУ; ТА, ТО, ТЕ, ТІ, ТУ).

3.Розширення пам’яті:

1.Робота із скоромовкою (читання мовчки, голосно, швидко, з різною інтонацією-задоволення, таємниця, подив)

Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.

2.Робота із таблицею:

- Назвіть кольори, якими написані слова.

ЖОВТИЙ,   ЧОРНИЙ,  ЧЕРВОНИЙ,    ЗЕЛЕНИЙ

СИНІЙ,   ЧЕРВОНИЙ,    ЖОВТИЙ,      ЧОРНИЙ

ЧОРНИЙ,   ЖОВТИЙ,  ЧЕРВОНИЙ,  ЗЕЛЕНИЙ

ЧЕРВОНИЙ,   ЧОРНИЙ,   ЗЕЛЕНИЙ,   СИНІЙ

СИНІЙ,   ЗЕЛЕНИЙ,   ЖОВТИЙ,   ЧЕРВОНИЙ

ЖОВТИЙ,  ЧЕРВОНИЙ,  СИНІЙ,  ЧЕРВОНИЙ

 

4.Вправи на розвиток кмітливості:

- Закресліть 6 букв у написі та зрозумійте ключове слово нашого уроку.

Д Ю О Б Ь К Й Р О С Т К А  (доброта).

- Отже, господинею нашого уроку буде доброта.

ІV Робота над темою уроку.

1.Учитель читає вірш:

Якщо людина добре серце має,

Вона йде в світ добро творить!

В її очах любов і ласка сяє,

Така людина сонечком горить!

 

2.Гра Мікрофон»

- Кого ми вважає­мо доброю людиною?

- Що таке доброта? оздуми дітей)

 

3.Відповіді на питання:

- А що було б із світом, якби на землі не було доброти?

- А що ви відчуваєте, коли вам роблять щось добре?

 

4.Гра «Дешифрувальник»
- Придумайте людські чесноти до кожної букви слова «доброта»:

Д – добросовісний, доброзичливий, допитливий
О – об’єктивний, оптимістичний
Б – благородний, благодійний
Р – ретельний, романтичний, різносторонній
О – освічений, організований
Т – талановитий, тямущий
А - активний

5.Робота із словником

 - Яке ж значення слова «добро» за словником. ( Зачитує учень)

Добро – гарні і корисні справи, які можна зробити на благо людей.

6.Підбір  слів – синонімів

У добра – широке коло друзів. Давайте познайомимося.

         Милосер Д я

           Велик О душність

                Лю Б ов

          Співпе Р еживання

                  П О рядність

                Чу Т ливість

                Ув А жність

Я вірю в те, що кожен з вас є саме такою людиною!

 

7. Перегляд презентації  про В.О. Сухомлинського.

- І зараз я хочу розказати саме про таку милосердну, великодушну, чуйну та уважну людину, яка мала велике добре серце і знала як віддати його іншим.

- Народився він у селі Василівка на Полтавщині. Ріс жвавим, допитливим хлопчиком, любив малювати. Навчався гарно, мав чудову пам'ять. А в школу приходив раніше і допомагав товаришам виконувати завдання з математики.

 

 Жив колись недалеко від нас, у селі Павлиш, маленький хлопчик. Народився він у бідній сімї, зазнав злидні, пережив голод, але в школі добре вчився і став учителем. Але почалася війна і він пішов захищати Батьківщину. Там був поранений і йому, навіть, хотіли відрізати руку, але він не дав, сказавши, що він вчитель і без руки йому ніяк не можна.

-  Цей чоловік мав велике добре серце, дуже любив дітей і тому написав для них багато повчальних творів.

- Про якого письменника – вчителя я вам розповіла? (В.О.Сухомлинського)

 

8. Повідомлення теми уроку.

 Тема нашого уроку: «Людина починається з добра»

Твори Василя Сухомлинського вчать нас бути добрими, щирими, людяними, працьовитими, уважними один до одного, до рідних та близьких людей.

Сьогодні на уроці ми опрацюємо ще одне оповідання В.О. Сухомлинського і на прикладах його героїв спробуємо з’ясувати, що означає слово «доброта»?

9. Робота з текстом « Добре слово»

а)Словникова робота

Бульйон               Столітня

Поживна              Перепелині

Стільники            Ослінчик

(Прочитати іменники, прикметники, найдовше слово, слово,в якому заховалося два слова)

б) Читання тексту вчителем.

 -Прослухайте та скажіть що вас вразило в цьому оповіданні? (сила доброго слова)

    В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося п’ять років, вона тяжко захворіла: простудилась, почала кашляти й танула на очах. До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров’яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Кожен говорив: «Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям і хвороба втече в ліси й на болота».

    Оля їла мед у стільниках і солодке коров’яче масло, лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Але нічого не допомагало – дівчинка вже ледве вставала з ліжка.

     Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:

- Чогось їй не вистачає. А чого – і сам не можу зрозуміти.

      Раптом відчинились двері і в хату війшла прабабуся Олі – столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія в хаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її. Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, взяла Олину руку в свою, зморшкувату і маленьку, й сказала:

   - Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров’ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці – щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечкові.

  Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозовішали, а в очах засяяла радість.   

  – Ось чого не вистачало Олі, - сказав дід Опанас.

      Доброго слова.

в) Перечитування тексту учнями.

г) Відповіді на питання. (Відповіді читаються з тексту)

-Що трапилось з Олею?

-Хто до неї приходив?

-Що приносили хворій дівчинці?

-Що говорили ій?

Чи допомагало це?

Що сказав дід Опанас?

Хто до неї прийшов несподіванно?

Що побажала прабабуся Надія?

Чому дівчинка стала одужувати? – Чого бракувало Олі?

Висновок: – Що вчить це оповідання? (Саме таким був В. Сухомлинський.)
 

10. Гра у групах «Збери прислів’я»

(Поєднати першу половину з другою.)

Від теплого слова …                                     добром платять.

Хто людям добра бажає, …                         коле сердечко.

За добро …                                                     вік не прохолоне.

Гостре словечко….                                       І лід розмерзається.

Раз добром налите серце ….                        той собі має.

Оповідання Скажи людині: «Доброго дня!»

а)Словникова робота. Але спочатку ми навчимося правильно вживати слова, які зустрінуться вам у цьому тексті.

-Читання «пірамідок» слів «луною»:

Йде                                                  Навіщо

Батько                                             Бабуся          

Дзюркотить                                    Усміхається

Зустрічати                                       Проводжати

(Прочитати найкоротше слово; іменники, дієслова, дієслова з протилежним значенням.)

б) Читання оповідання вчителем.

Прослухайте оповідання Скажи людині: «Доброго дня!»і скажіть, які почуття вас охопили?

Скажи людині: «Доброго дня!»

Лісовою стежинкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзюркотить у лісовій гущавині. Аж тут син побачив, що назустріч їм іде бабуся.

       Тату, куди бабуся йде? – питає син.

       Зустрічати або проводжати, - каже батько й усміхається.

       Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: «Доброго дня бабусю!»

       Навіщо ж казати ці слова? – дивується син.

       Ми ж її не знаємо.

       А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо. Ось і бабуся.

       Доброго дня, бабусю! – каже син.

       Доброго дня, - каже батько.

       Доброго вам здоров’я, - відповідає бабуся і усміхається. І хлопчик побачив: усе довкола змінилось. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. У кущах заспівали пташки – раніше їх і не чути було. На душі в хлопчика стало легко.

       Чому це воно так? – питається син.

       Бо ми побажали людині доброго дня.

Висновок:– На що схожа добра людина?
 

ІV Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.

Дайте відповіді на такі запитання:

-Які почуття мені знайомі? оброта, людяність, щедрість,щирість)

-Що я ціную в людях? (Вміння спілкуватися, давати корисні поради, мати власну думку)

Підсумок: У житті  потрібно не тільки чекати на гарні вчинки від інших, але й віддавати тепло своєї душі оточуючим. Адже людина живе для того, щоб творити добро. Тож творіть  добро просто так і воно повернеться до вас сторицею!


 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Донченко Валентина Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
1559
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку