Урок з позакласного читання для 3 класу на тему : " Людина починається з добра." Поглиблює знання учнів про видатного педагога В.О.Сухомлинського та пробуджує інтерес до читання його творів, викликаючи бажання наслідувати позитивні риси героїв прочитаних оповідань. На сайті також є яскрава та цікава презентація до цього уроку.
Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 10
Урок з позакласного читання на тему :
«Людина починається
з добра»
Підготувала вчитель початкових класів,
спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії
Ігнатова Галина Володимирівна
м. Світловодськ
Тема: Людина починається з добра.
Мета: поглибити знання учнів про видатного педагога, пробуджувати інтерес до читання його творів; викликати інтерес до його творів, викликати бажання наслідувати позитивні риси героїв прочитаних оповідань; формувати вміння виділяти в тексті головне, передавати свої враження у зв’язних висловлюваннях, давати характеристику дійовим особам; розвивати мовлення; дотримуватись норм культури спілкування; виховувати чесність, працьовитість, милосердя, викликати бажання нести людям радість, красу, творити добро.
Хід уроку:
I. Організаційний момент
Учитель читає вірш.
Я всміхнуся сонечку: Я всміхнуся дощику:
— Здрастуй, золоте! — Лийся, мов з відра!
Я всміхнуся квіточці — Друзям усміхнуся —
Хай вона цвіте! Зичу їм добра.
- Діти, усміхніться до мене, подаруйте усмішку одне одному, поверніться до гостей і подаруйте їм теж посмішку та з гарним настроєм почнемо урок.
ІІ. Вправа «Очікування»
- У кожного на парті лежить сонячний промінчик, із цих промінчиків ми складемо «Сонечко сподівань». Візміть його в руки, підійдіть до сонечка і скажіть що ви очікуєте від уроку. (Вчитель закріплює промінчики біля сонечка)
- Подивіться, яке гарне сонечко у нас вийшло, тож я сподіваюсь, що ви будете сьогодні уважними, старанними та активними, а наш урок буде схожим на сонечко. Буде пронизаний теплом та привітністю.
ІІІ. Підготовчі вправи
- На уроках читання ми вчимося правильно та виразно читати. Щоб у вас це виходило гарно ми проведемо дихально-артикуляційні вправи та на розширення пам’яті.
1.Дихальні. (Надуваємо кульку, зігріваємо руки диханням,задуваємо свічку).
2.Артикуляційні. (На одному диханні вимовити – АОЕІУ; «укол голкою» - А,О, Е, І, У; чітко та швидко – МА, МО, МЕ, МІ, МУ; ТА, ТО, ТЕ, ТІ, ТУ).
3.Розширення пам’яті:
1.Робота із скоромовкою (читання мовчки, голосно, швидко, з різною інтонацією-задоволення, таємниця, подив)
Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
2.Робота із таблицею:
- Назвіть кольори, якими написані слова.
4.Вправи на розвиток кмітливості:
- Закресліть 6 букв у написі та зрозумійте ключове слово нашого уроку.
Д Ю О Б Ь К Й Р О С Т К А (доброта).
- Отже, господинею нашого уроку буде доброта.
ІV Робота над темою уроку.
1.Учитель читає вірш:
Якщо людина добре серце має,
Вона йде в світ добро творить!
В її очах любов і ласка сяє,
Така людина сонечком горить!
2.Гра Мікрофон»
- Кого ми вважаємо доброю людиною?
- Що таке доброта? (Роздуми дітей)
3.Відповіді на питання:
- А що було б із світом, якби на землі не було доброти?
- А що ви відчуваєте, коли вам роблять щось добре?
4.Гра «Дешифрувальник»
- Придумайте людські чесноти до кожної букви слова «доброта»:
Д – добросовісний, доброзичливий, допитливий
О – об’єктивний, оптимістичний
Б – благородний, благодійний
Р – ретельний, романтичний, різносторонній
О – освічений, організований
Т – талановитий, тямущий
А - активний
5.Робота із словником
- Яке ж значення слова «добро» за словником. ( Зачитує учень)
Добро – гарні і корисні справи, які можна зробити на благо людей.
6.Підбір слів – синонімів
У добра – широке коло друзів. Давайте познайомимося.
Милосер Д я
Велик О душність
Лю Б ов
Співпе Р еживання
П О рядність
Чу Т ливість
Ув А жність
Я вірю в те, що кожен з вас є саме такою людиною!
7. Перегляд презентації про В.О. Сухомлинського.
- І зараз я хочу розказати саме про таку милосердну, великодушну, чуйну та уважну людину, яка мала велике добре серце і знала як віддати його іншим.
- Народився він у селі Василівка на Полтавщині. Ріс жвавим, допитливим хлопчиком, любив малювати. Навчався гарно, мав чудову пам'ять. А в школу приходив раніше і допомагав товаришам виконувати завдання з математики.
Жив колись недалеко від нас, у селі Павлиш, маленький хлопчик. Народився він у бідній сім’ї, зазнав злидні, пережив голод, але в школі добре вчився і став учителем. Але почалася війна і він пішов захищати Батьківщину. Там був поранений і йому, навіть, хотіли відрізати руку, але він не дав, сказавши, що він вчитель і без руки йому ніяк не можна.
- Цей чоловік мав велике добре серце, дуже любив дітей і тому написав для них багато повчальних творів.
- Про якого письменника – вчителя я вам розповіла? (В.О.Сухомлинського)
8. Повідомлення теми уроку.
Тема нашого уроку: «Людина починається з добра»
Твори Василя Сухомлинського вчать нас бути добрими, щирими, людяними, працьовитими, уважними один до одного, до рідних та близьких людей.
Сьогодні на уроці ми опрацюємо ще одне оповідання В.О. Сухомлинського і на прикладах його героїв спробуємо з’ясувати, що означає слово «доброта»?
9. Робота з текстом « Добре слово»
а)Словникова робота
Бульйон Столітня
Поживна Перепелині
Стільники Ослінчик
(Прочитати іменники, прикметники, найдовше слово, слово,в якому заховалося два слова)
б) Читання тексту вчителем.
-Прослухайте та скажіть що вас вразило в цьому оповіданні? (сила доброго слова)
В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося п’ять років, вона тяжко захворіла: простудилась, почала кашляти й танула на очах. До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров’яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Кожен говорив: «Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям і хвороба втече в ліси й на болота».
Оля їла мед у стільниках і солодке коров’яче масло, лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Але нічого не допомагало – дівчинка вже ледве вставала з ліжка.
Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:
- Чогось їй не вистачає. А чого – і сам не можу зрозуміти.
Раптом відчинились двері і в хату війшла прабабуся Олі – столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія в хаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її. Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, взяла Олину руку в свою, зморшкувату і маленьку, й сказала:
- Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров’ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці – щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечкові.
Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозовішали, а в очах засяяла радість.
– Ось чого не вистачало Олі, - сказав дід Опанас.
– Доброго слова.
в) Перечитування тексту учнями.
г) Відповіді на питання. (Відповіді читаються з тексту)
-Що трапилось з Олею?
-Хто до неї приходив?
-Що приносили хворій дівчинці?
-Що говорили ій?
Чи допомагало це?
Що сказав дід Опанас?
Хто до неї прийшов несподіванно?
Що побажала прабабуся Надія?
Чому дівчинка стала одужувати? – Чого бракувало Олі?
Висновок: – Що вчить це оповідання? (Саме таким був В. Сухомлинський.)
10. Гра у групах «Збери прислів’я»
(Поєднати першу половину з другою.)
Від теплого слова … добром платять.
Хто людям добра бажає, … коле сердечко.
За добро … вік не прохолоне.
Гостре словечко…. І лід розмерзається.
Раз добром налите серце …. той собі має.
Оповідання Скажи людині: «Доброго дня!»
а)Словникова робота. Але спочатку ми навчимося правильно вживати слова, які зустрінуться вам у цьому тексті.
-Читання «пірамідок» слів «луною»:
Йде Навіщо
Батько Бабуся
Дзюркотить Усміхається
Зустрічати Проводжати
(Прочитати найкоротше слово; іменники, дієслова, дієслова з протилежним значенням.)
б) Читання оповідання вчителем.
Прослухайте оповідання Скажи людині: «Доброго дня!»і скажіть, які почуття вас охопили?
Скажи людині: «Доброго дня!»
Лісовою стежинкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзюркотить у лісовій гущавині. Аж тут син побачив, що назустріч їм іде бабуся.
– Тату, куди бабуся йде? – питає син.
– Зустрічати або проводжати, - каже батько й усміхається.
– Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: «Доброго дня бабусю!»
– Навіщо ж казати ці слова? – дивується син.
– Ми ж її не знаємо.
– А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо. Ось і бабуся.
– Доброго дня, бабусю! – каже син.
– Доброго дня, - каже батько.
– Доброго вам здоров’я, - відповідає бабуся і усміхається. І хлопчик побачив: усе довкола змінилось. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. У кущах заспівали пташки – раніше їх і не чути було. На душі в хлопчика стало легко.
– Чому це воно так? – питається син.
– Бо ми побажали людині доброго дня.
Висновок:– На що схожа добра людина?
ІV Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.
Дайте відповіді на такі запитання:
-Які почуття мені знайомі? (Доброта, людяність, щедрість,щирість)
-Що я ціную в людях? (Вміння спілкуватися, давати корисні поради, мати власну думку)
Підсумок: У житті потрібно не тільки чекати на гарні вчинки від інших, але й віддавати тепло своєї душі оточуючим. Адже людина живе для того, щоб творити добро. Тож творіть добро просто так і воно повернеться до вас сторицею!