Даний урок продовжує ознайомлення учнів з творчістю Олени Пчілки; вдосконалює навички свідомого виразного читання; вчить розуміти образну мову, уявляти описані картини, розмірковувати над художнім змістом; розвиває зв'язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувує любов до художнього слова.
3 клас
Тема: Білосніжна зима в поезії Олени Пчілки. Олена Пчілка "Новину сьогодні зранку...". Художні засоби у вірші, настрій описаних картин (веселий, радісний, бадьорий, світлий)
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю Олени Пчілки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити розуміти образну мову, уявляти описані картини, розмірковувати над художнім змістом; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.
Обладнання: презентація, кросворд, портрет Олени Пчілки, пейзажи зимової природи, аудіо для релаксації, квітки, слова для словникової роботи, слова для порівняння.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мовленнєва розминка
Притрусив сніжок стіг сіна
І санчата притрусив.
Уже снігу — по коліна,
А він сипле з усіх сил!
– Який звук ви найчастіше чули?
– Підготуйтеся до читання скоромовки.
– Давайте спробуємо прочитати скоромовку сумно. Прочитаємо іі весело.
III. Перевірка домашнього завдання
1. Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання учнями вірша Олени Пчілки «Діброва смутная вже листячко ронила» (с.110–111).
2.Кросворд
Розгадайте кросворд
1.Слова-ознаки, які використовує поет, описуючи природу?(епітети)
2.Назва вірша Наталії Забіли.(Зірочки)
3.Поетичні твори – це картини, зіткані з почуттів, настроїв митця, образів, народжених його уявою.(лірика)
4.Слова, за допомогою яких поет олюднює природу.(уособлення)
5.Художній засіб за допомогою якого передають певний звук.(звукопис)
6. Поетичний твір, у якому зображено олюднену, одухотворену природу, називається якою лірикою?(Пейзажною)
|
|
|
|
1 |
е |
п |
і |
т |
е |
т |
и |
|
2 |
з |
і |
р |
о |
ч |
к |
и |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
л |
і |
р |
и |
к |
а |
|
4 |
у |
о |
с |
о |
б |
л |
е |
н |
н |
я |
|
|
|
5 |
з |
в |
у |
к |
о |
п |
и |
с |
|
|
6 |
п |
е |
й |
з |
а |
ж |
н |
о |
ю |
|
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з поезією Олени Пчілки.
Усе її життя пройшло серед мальовничої української природи. У своїх віршах вона не переставала передавати замилування нею.
-Як насправді звуть Олену Пчілку?
-Що цікавого ви пам'ятаєте про неї?
Сьогодні ми дізнаємося, як поетеса пише про чудову пору року. Про яку саме — відгадайте!
Чудо-сани прилетіли.
Скакуни в тих санах.
В санях тих сидить цариця
Білокоса, білолиця.
Руковом махає,
Сріблом все скриває (Зима).
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Слухання вірша (підготовленим учнем).
— Яка картина природи виникла у твоїй уяві під час читання вірша?
2. Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання вірша учнями (с. 111–112)
— Який настрій вона викликала в тебе?
— Які барви в ній переважають?
3. Словникова робота. Гра «З'єднай»
Стріха –нижній край солом'яної покрівлі, який звисає над стіною.
Призьба –невеликий земляний насип уздовж стін хати знадвору.
Простір – вільна, велика частина земної, водної поверхні або повітря.
Поважний - сповнений гідності; величний.
3. Робота над виразністю читання
— Який основний тон виберете для читання вірша?
— Які рядки потрібно читати особливо радісним тоном?
— Знайдіть у кожному віршованому рядку слова і словосполучення, які будемо виділяти голосом під час читання, тому що вони найбільш важливі.
4. Виразне читання вірша учнями
— Прочитайте поезію виразно, передаючи за допомогою інтонації її радісний настрій.
Фізкультхвилинка
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Що говорить поетеса про новину?
— Хто її приніс?
— З ким порівнюється ліс?
–– Знайдіть у цьому вірші епітети.(Білі стріхи, білі призьби, біле поле, білий ліс, поважний ліс).
–– Знайдіть і прочитайте в цьому вірші порівняння.(Ліс – мов дідусь старий та сивий)
–– Знайдіть і прочитайте в цьому вірші уособлення.(День приніс, ліс стоїть, погляда)
–– То які засоби художньої виразності ми з вами побачили?(епітети, порівняння, уособлення)
6. Гра «Порівняй настрій»
Порівняйте настрій віршів Олени Пчілки
Діброва смутная вже листячко ронила Новину сьогодні зранку
Смутний Веселий
Журливий Бадьорий
Сумний Радісний
Світлий
VІ. Підсумок уроку
Гра «Закінчи речення»
Сьогодні на уроці я вчився...
Найбільше мені сподобалося...
Гра «Гарні побажання»
-Передати квіточку сусідові і сказати одне приємне слово про нього.
VІІ. Домашнє завдання
Читати виразно вірша Олени Пчілки (с.111–112) та підібрати до нього заголовок.