Інтегрований урок з літературного читання та природознавства. Цікавий матеріал, який опрацьовується у фронтально, парно та у групах. Метод "Кошик ідей" дає можливість кожній дитині висловити свою думку і при цьому не бути висміяною.
Смішне і повчальне порядза твором Олега Буценя «Наше відкриття»Урок літературного читання у 3-В класіВчитель Дмитрівської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Цісельська Тетяна Володимирівна
Номер слайду 2
Пролунав уже дзвінок,Всіх покликав на урок. До нас гості завітали. Ми їх чемно привітали. Тепер дружно всі сідаймо,Працювати починаймо.
Номер слайду 3
Завдання на цей урок:ознайомитись із життєвим і творчим шляхом Олега Буценя; удосконалити навички правильного і виразного читання та вміння аналізувати твір; розширити уявлення про цікаве та незвичайне у природі; розвивати спостережливість, фантазію.
Номер слайду 4
Щоб знання нові здобути Треба в ліс мерщій гайнути. Там ми будемо гулятиІ цікавинки збирати. Ось цікавинка одна. Про олега буценя.
Номер слайду 5
Олег васильович Буцень04.03.1923-11.10.1966 Олег Буцень народився в Києві. Дитинство його проходило в цікавих і веселих розвагах та походах. Ще з дитинства писав вірші. А потім почав писати оповідання і казки. Письменник любив природу і вмів спостерігати. Закінчив Київський університет імені Тараса Шевченка. Працював учителем на Тернопільщині, на радіо, а найдовше - у видавництві «Веселка». З його творами ми можете познайомитись у збірках, що є в нашій бібліотеці: „Ластівка”, „Пролісок”, „Журавлик”, „Город узимку”, „Так чи не так”.
Номер слайду 6
Що розкажете ще ви мені?
Номер слайду 7
Письменник любив ділитися з друзями своїми планами, спостереженнями. «Знаєте, — розказував він, — був нещодавно в лісі. Лежу під сосною, на небо дивлюся, замислився. Раптом: кап, кап... Що за дивина? Небо як вимите, ані хмаринки. А тут дощ! Приглядаюся — …. Напишу...» І написав оповідання «Наше відкриття».
Номер слайду 8
«Наше відкриття»Метод «Кошик ідей»
Номер слайду 9
Винахідники України: Микола Пирогов – гіпсові пов'язки, наркозІгор Сікорський – гелікоптер. Сергій Корольов – балістична ракета, штучний супутник, під його керівництвом пройшов запуск космічного корабля «Восток-1»…
Номер слайду 10
Відгадайте загадку і дізнаєтесь, який об’єкт буде предметом сьогоднішнього уроку. Серед лісу горбик – дім. Тисячі живуть у нім. Працелюбні ці комахи: Добрі, щирі, розумахи… (Мурахи)
Номер слайду 11
Встав голосні Їду на коніЇд__, їд__ на кон__,А мур__шк__ – на мен__. Геть мен__ не в__жк__Так везт__ мур__шк__,Бо я їд__ на кон__,А мур__шк__ – на мен__. (Станіслав Шаповалов)
Номер слайду 12
Їду на коні Їду, їду на коні, а мурашка – на мені. Геть мені не важко так везти мурашку, Бо я їду на коні, а мурашка – на мені.(Станіслав Шаповалов)
Номер слайду 13
загін гомін тропами щелепи багацько утямиш сновигають свербіла не второпаю порепаний кортіло закляк
Номер слайду 14
Поясніть значення слів: тюпати (…), сновигають (…), скрушно(…), строкатий(…), тямити(…).по саму зав’язкувуха нашорошивтеревенилиоком кліпнув. Які слова близькі за значенням до слова говорити?
Номер слайду 15
Читання оповідання «Наше відкриття» Книжка с.117
Номер слайду 16
Читання оповідання «Наше відкриття»
Номер слайду 17
Аналіз твору: Як хлопці потрапили до мурашника?Що вони почули і побачили в мурашнику?Навіщо їм мурашина мова?Навіщо хлопці роздягнулися?Чи вдалося хлопцям зробити відкриття?Як хлопцям спалося? Поясни: «Якщо мурахи об'єднаються, вони здеруть шкіру й з розлютованого лева».
Номер слайду 18
Продовжити порівняння словами з тексту: «Мурашник, наче …», «Щелепи, як у …», «Радий-радісінький, як ».
Номер слайду 19
Вибіркове читання Знайдіть в тексті описи мурашника. Прочитайте, яке припущення висловили хлопці, коли знайшли мурашник? Яке припущення висловили, коли побачили падаючих мурашок? Прочитайте роздуми Максимка про мурашину мову. Прочитайте уривок, в якому Максимко пояснює їхнє відкриття. Опис мурашника. Поведінка мурах в мурашнику. Поведінка Максимка біля мурашника.
Номер слайду 20
Фізкультхвилинка«Мурашина сім’я»Діти хаотично рухаються і об'єднуються у пари, трійки, четвірки, п'ятірки…
Номер слайду 21
О. Буцень «Наше відкриття» Робота в групах. План (скласти план до тексту)Незвичайна знахідка. Африканський крокодил. Мурашиний дощ. Хлопці вечеряють. Після відкриття. Болюче дослідження. Вивчення мурашиної мови. Мурашина мова.
Номер слайду 22
О. Буцень Наше відкриття. План (перевірка)1. Незвичайна знахідка. 2. Мурашина мова. 3. Болюче дослідження. 4. Мурашиний дощ. 5. Після відкриттів.
Номер слайду 23
Робота в групах:1 група - Якими словами ви можете охарактеризувати хлопчиків?2 група - Які риси характеру виявили юні дослідники?3 група - Що повчального в цьому оповіданні?4 група – Якими рисами характеру наділені мурашки?5 група - Чим корисні мурашки?
Номер слайду 24
1 група - Види мурашок. У мурашнику є самці, самки, робочі мурахи, годувальниці, фуражири (заготовачі їжі), воїни. Крилаті мурахи-це самці й самки. Трудяться спільно. Мураха може тягти комаху, в кілька разів більшу за себе. Маса мурахи – менше півграма. Мурашники підлягають охороні.
Номер слайду 25
Мурашина купа - тільки самий верхній поверх мурашиного житла. Нижній поверх йде глибоко під землю. Житло складається з численних «приміщень», у яких і живуть мурашки.2 група - Будова мурашника
Номер слайду 26
3 група - Комахи - трударіЦе трудолюбиві й дуже корисні комахи. - Мурахи відіграють чималу роль у житті природи. Лісові мурашки корисні тим, що рятують ліс,винищуючи шкідливих комах, гусінь і переносять насіння рослин. Підраховано, що п'яти мурашників на гектар лісу достатньо, щоб захистити дерева від комах-шкідників. Мурахи їдять : Падаль — 62 % Комах — 33 % Сік рослин — 4,5 % Гриби — 0,3 % Насіння — 0,2 %
Номер слайду 27
4 група – Користь мурашок За день гніздо мурашок знищує до 100 тис. шкідників. До того ж ці трудівники розносять насіння трав і квітів. Риючи підземні ходи, вони рихлять ґрунт, перемішують його, збагачують органічними добривами. Відкривають доступ повітря до коренів. Присутність у лісі мурашок — запорука його здоров’я. (За Миколою Міщенком)
Номер слайду 28
5 група - Народні прикмети Якщо навколо мурашника кипить життя - дощу не передбачається. Мурахи, павуки чи бджоли виявляють велику активність - погода буде доброю. Мурахи ховаються в гнізда - на грозу або сильний дощ. Якщо мурашки лазять по землі, а мурашника поблизу немає - через добу збереться на дощ. Великі мурашині купини - на сувору зиму. Багато мурашок - готуйте на гриби козубок.
Номер слайду 29
Поміркуй!Чому, на вашу думку, в народі говорять: «Бережи мурашку, як свою рубашку».«Мала мурашка тілом, та велика справою». «Мурашка мурашці рада». «Хочеш сад здоровий мати – слід мурашок захищати».«Старається, як мурашка». «Мурашки спільно і лева здолають».
Номер слайду 30
Підсумок уроку. - Чи сподобалось вам оповідання? Чим?- Як можна назвати хлопчиків? - Чи любили хлопчики природу? З чого це видно?- Чого вчить твір?
Номер слайду 31
«Новосілля у мурашнику» Бігли стежечки веселі від ошатної оселі, закликали на гостину у родину мурашину: — До сусідів поспішайте, з новосіллям привітайте. У мурашнику-хатині буде затишно родині. Лісова уся громада новоселам щиро рада: скрізь мурашок поважають, бо за лісом доглядають. Лесі Вознюк- Який висновок ви для себе зробите?.