Метою даного уроку є викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки;
розширювати і поглиблювати уявлення про цікаве та незвичайне в природі;
удосконалювати навички правильного свідомого і виразного читання, навички літературного аналізу твору;
визначити повчальний характер казки;
формувати соціокультурну, здоров'язбережувальну, комунікативну компетентність та загальнопізнавальні вміння;
розвивати спостережливість, увагу, фантазію;
виховувати інтерес до мудрості природи, дбайливе ставлення до неї та прагнення здобути ще більше знань в цій області.
ТЕМА: ЛЕСЯ УКРАЇНКА «БІДА НАВЧИТЬ».
МЕТА:
МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ: твір Лесі Українки «Біда навчить»
ОБЛАДНАННЯ:
ТИП УРОКУ: комбінований урок
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування».
Діти: Добрий день! В добрий час!
Щиро ми вітаєм вас!
Учитель: Діти, чи почули ви дзвінок?
Кликав вас він на урок.
Кожен вже приготувався –
На перерві постарався.
Спершу сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
Учитель. Діти, подивіться мені в очі! Погляньмо одне на одного, посміхнімося, подумки побажаємо добра, успіхів. Сподіваюся, що ми зуміємо створити на уроці ситуацію успіху. Щоб наша праця була вдалою, слід дотримуватися певних правил. Пригадаймо їх.
Учитель. Хто багато читає - той багато знає. То ж часу не гаймо і на гостину до казки вирушаймо.
ІІ. Оголошення теми та очікування навчальних результатів. (Слайд)
(На дошці книжкова виставка «Твори Лесі Українки»)
Учитель. Сьогодні ми продовжимо працювати над казкою Лесі Українки «Біда навчить. Прочитаємо кінцівку казки і дізнаємося чим саме завершилася історія про горобчика, чи знайшов він того, хто навчить його розуму. Складемо характеристику головного героя і спробуємо зрозуміти, чого хотіла навчити читачів Леся Українка. Попрацюємо з прислів’ями.
Сьогодні на вас чекає різноманітна і дуже цікава робота. Ви повинні бути активними та уважними. Працювати будемо під девізом: «Виразно читаємо, чітко розповідаємо, мовлення своє розвиваємо».
Вправа «Очікувані результати»(Слайд)
Учитель. Що ви очікуєте від уроку? Продовжіть вислів «Цей урок навчить мене…»:
ІІ. Мовленнєва розминка.
Торохтіла слова:
Чи сон це, чи слон це?
А може і сонце?
Сів на стовпчик.
Це наш горобчик –
гарний хлопчик.
Заспівав шпак півню:
«Ти не вмієш, так як я,
Так, як ти, не вмію я»
- Як «співають» курка, зозуля, сова, сорока, ґава?
3. Робота над чистомовкою. (Слайд)
5.Гра «На гостини до частин мови».(Слайд)
Горобець Б’ються Дурненький
Курка Скубуться Задерикуватий
Зозуля Натомились Спостережливий
Ґава Зостався Мудрий
Сова Примирився
Сорока
Біда
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Учитель. Діти, з твором якого автора ми ознайомилися на попередньому уроці? Що ви знаєте про життя Лесі Українки? (Відповіді учнів).
1. В якому році народилася Леся Українка?( 1871 р. )
- Послухайте спів горобця.
- Зачитайте про нього.
Горобець. Ну хто не знає цю зухвалу, сміливу і досить розумну пташку, яка живе поруч з нами в містах та селах. Про наближення весни ми можемо дізнатися по їх поведінці. Як тільки яскравіше засвітить та пригріє сонечко, як на дахах і біля розталих калюж починають голосно щебетати горобці. І скільки завзяття в цьому щебетанні.
Окрас у горобця самця сірий, з темними плямами на спині і чорній на шиї. Самка майже одноколірна — сіро-бура, без яскравих тонів і плям.
Польовий горобець більше прив’язаний до природи, ніж звичайний. Гніздиться він втім не тільки в дуплах, а й в порожнечах стін, шпаківнях покинутих шпаками, в стінках гнізд лелеки або орла, або навіть чаплі, в норах берегових ластівок.
Пара горобців дружно приносить для майбутнього гнізда немаленьку кількість соломи, сіна, вовни тварин. Самка зазвичай відкладає 5-6 яєць, які з самцем висиджують разом. Пташенят зазвичай горобці годують комахами, якими також харчуються і самі. Крім того в їжу йде різноманітне насіння та фрукти.
3. Технологія «Акторська майстерність»(інсценізація уривка казки)
Учитель. Вдома ви готувалися до участі у школі акторської майстерності. Пригадаймо, з ким зустрічався горобчик? (З куркою, зозулею, бузьком, гавою, совою, сорокою-білобокою, круком).
Біля дошки сценка «Зустріч горобчика з куркою».
4.Гра «Хто швидше»(робота в парах)
Завдання: знайти і прочитати як горобчик звертався до кожного з птахів, яких зустрічав (1 – ша пара: до курки – «пані матусю», до зозулі – «тіточко»;
2 – га пара: до бузька – «пане», до гави – «дядино»;
3 – тя пара: до сови – «пані», до сороки – «панянко»;
4 – та пара: до крука звернувся просто).
Один учень розташовує птахів за порядком, як вони з’являлися у казці. (Робота біля дошки)
Учитель. Час настав для відпочинку, почнемо фізкультхвилинку.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Крильця пташки розправляють,
Їх до сонця підіймають.
Потім можна політати
І комашок поганяти.
На галявину злетілись,
Там зернят вони наїлись.
Потім знову полетіли,
У гніздечка хутко сіли.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель: Діти, уважно перегляньте уривок з мультфільму і дайте відповідь на запитання.
Учитель. А зараз продовжимо роботу над казкою.
З’ясувати значення слів.
- Яким стало життя горобчика взимку?
- Що змусило горобчика замислитися над життям? (Біда).
4. Аналіз розуміння прочитаного.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в групах.
1- ша група. Робота з деформованим планом. Відновити план казки.
1. Жив собі горобець.
2. Безглузда бійка.
3. Відмова курки.
4. Зозуля не захотіла вчити розуму.
5. Горобець утікає від бузька.
6. Ґава сама не мала розуму.
7. Мудра сова дурнів розуму не вчить .
8. Сорока порадила жити без розуму.
9. Наука крука.
10. Горобчик став великим та мудрим горобцем
2 – га група. Розставити малюнки за змістом, користуючись текстом казки.
3 – тя група. Характеристика головного героя. Обрати риси, які характеризують горобчика до перетворення і після.
ГОРОБЧИК
До перетворення: Після перетворення:
Дурненький Вихований
нетямущий спостережливий
завзятий до бійки хазяйновитий
без турботливий мудрий
легковажний кмітливий
2. Визначення головної думки казки.
Робота з прислів’ями.(Групи із розсипаних слів складають прислів’я)
Учитель: - Яке з прочитаних прислів’їв найбільше підходить до цієї казки?
VІ. Підсумок уроку.
Учитель. Продовжте думку:
VІІ. Домашнє завдання.
С. 103 – 109, стисло переказувати казку.
Творче завдання. Знайти і зачитати цікаві факти про птахів – героїв казки. (За бажанням)
Слово вчителя
Дивний світ пташиний! Не можна без нього уявити наше життя!Вони чарують нас гарним співом, стрімким польотом, незвичайним забарвленням; приносять велику користь нашим садкам, паркам, лісам. Тому кожна людина повинна дбати про птахів та охороняти їх.
Самооцінка уроку __________________________________
1. Чи сподобався мені урок?
А) так;
Б) ні.
2. Чи вносив (вносила) я частинку своєї праці у розв'язанні головної проблеми уроку?
А) завжди;
Б) іноді;
В) не вносив.
3. Види роботи, в яких я брав (брала) участь.
Моя оцінка _____
Самооцінка уроку __________________________________
1. Чи сподобався мені урок?
А) так;
Б) ні.
2. Чи вносив (вносила) я частинку своєї праці у розв'язанні головної проблеми уроку?
А) завжди;
Б) іноді;
В) не вносив.
3. Види роботи, в яких я брав (брала) участь.
Моя оцінка _____
1