Конспект уроку з літературного читання для 4-го класу на тему "Леся Українка "Біда навчить"

Про матеріал

Метою даного уроку є викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки;

розширювати і поглиблювати уявлення про цікаве та незвичайне в природі;

удосконалювати навички правильного свідомого і виразного читання, навички літературного аналізу твору;

визначити повчальний характер казки;

формувати соціокультурну, здоров'язбережувальну, комунікативну компетентність та загальнопізнавальні вміння;

розвивати спостережливість, увагу, фантазію;

виховувати інтерес до мудрості природи, дбайливе ставлення до неї та прагнення здобути ще більше знань в цій області.

Перегляд файлу

 

ТЕМА: ЛЕСЯ УКРАЇНКА «БІДА НАВЧИТЬ».

 

МЕТА:

  • викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки;
  • розширювати і поглиблювати уявлення про цікаве та незвичайне в природі;
  • удосконалювати навички правильного свідомого і виразного читання, навички літературного аналізу твору;
  • визначити повчальний характер казки;
  • формувати соціокультурну, здоровязбережувальну, комунікативну компетентність та загальнопізнавальні вміння;
  • розвивати спостережливість, увагу, фантазію;
  • виховувати інтерес до мудрості природи, дбайливе ставлення до неї та прагнення здобути ще більше знань в цій області.

 

МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ:  твір Лесі Українки «Біда навчить»

 

ОБЛАДНАННЯ:

  • портрет Лесі Українки;
  • матеріали для роботи в парах та групах;
  • зображення птахів – героїв казки;
  • комп ютер, проектор;
  • картки «Самооцінка уроку»;
  • мікрофон.

 

ТИП УРОКУ: комбінований урок

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

  У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування».

  • То ж привітаймося з гостями.

Діти:   Добрий день! В добрий час!

Щиро ми вітаєм вас!

Учитель:  Діти, чи почули ви дзвінок?

   Кликав вас він на урок.

   Кожен вже приготувався –

   На перерві постарався.

   Спершу сядуть всі дівчатка,

   А за ними і хлопятка.

Учитель. Діти, подивіться мені в очі! Погляньмо одне на одного, посміхнімося, подумки побажаємо добра, успіхів. Сподіваюся, що ми зуміємо створити на уроці ситуацію успіху. Щоб наша праця була вдалою, слід дотримуватися певних правил. Пригадаймо їх.

  1.          Правило піднятої руки.
  2.          Дружня співпраця у парах та групах.
  3.          Уважно слухати вчителя та дослухатися один до одного.
  4.          Активно і творчо працювати.

 

Учитель.  Хто багато читає - той багато знає. То ж часу не гаймо і на гостину до казки вирушаймо.

 

ІІ. Оголошення теми та очікування навчальних результатів. (Слайд)

(На дошці книжкова виставка «Твори Лесі Українки»)

  • Розгляньте книжкову виставку. Хто є автором творів?
  • Які твори Лесі Українки вивчали в попередніх класах?

Учитель.  Сьогодні ми продовжимо працювати над казкою Лесі Українки «Біда навчить.  Прочитаємо кінцівку казки  і дізнаємося чим саме завершилася історія про горобчика, чи знайшов він того, хто навчить його розуму. Складемо характеристику головного героя і спробуємо зрозуміти, чого хотіла навчити читачів Леся Українка. Попрацюємо з прислів’ями.

Сьогодні на вас чекає різноманітна і дуже цікава робота. Ви повинні бути активними та уважними. Працювати будемо під девізом: «Виразно читаємо, чітко розповідаємо, мовлення своє розвиваємо».

 

Вправа «Очікувані результати»(Слайд)

 

Учитель.  Що ви очікуєте від уроку? Продовжіть вислів «Цей урок навчить мене…»:

  • виразно читати;
  • поважати думку своїх товаришів;
  • творчо працювати, розвивати мислення, пам’ять;
  • визначати головну думку твору;
  • характеризувати героїв казки.

 

ІІ. Мовленнєва розминка.

 

  1. Вправа для розвитку мовленнєвого апарату. Промовляння скоромовок. (На дошці написані перші слова з кожної скоромовки).
  1. Летіла сова,

Торохтіла слова:

Чи сон це, чи слон це?

А може і сонце?

 

  1. Гарний хлопчик

Сів на стовпчик.

Це наш горобчик –

гарний хлопчик.

 

  1. Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак півню:

«Ти не вмієш, так як я,

Так, як ти, не вмію я»

 

  1. Фонетична зарядка.

- Як «співають» курка, зозуля, сова, сорока, ґава?

3. Робота над чистомовкою. (Слайд)

C:\Users\Татьяна\Pictures\Чистомовка горобець.jpg

 

5.Гра «На гостини до частин мови».(Слайд)

 

Горобець                               Б’ються                               Дурненький

Курка                                    Скубуться                           Задерикуватий

Зозуля                                   Натомились                        Спостережливий

Ґава                                      Зостався                              Мудрий

Сова                                     Примирився

Сорока

Біда

 

  • Слова яких частин мови записані?
  • На які питання відповідають?
  • Яке слово зайве у першому стовпчику? Чому?

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Учитель.  Діти, з твором якого автора ми ознайомилися на попередньому уроці? Що ви знаєте про життя Лесі Українки? (Відповіді учнів).

  1. Усне опитування. Метод «Мікрофон»

1. В якому році народилася Леся Українка?( 1871 р. )                      

  1. Назвіть справжнє ім’я Лесі Українки .(Лариса Петрівна  Косач)
  2. Який літературний псевдонім мала мати Лесі Українки?( Олена Пчілка )                       
  3. Яку назву мав перший вірш Лесі Українки?( «Надія» )
  4. Кому цей вірш був присвячений? (тьоті)                                
  5. Хто був головним героєм казки «Біда навчить»?( Горобець)

 

  1. Природознавча довідка.(Слайд)

- Послухайте спів горобця.

- Зачитайте про нього.

 Горобець. Ну хто не знає цю зухвалу, сміливу і досить розумну пташку, яка живе поруч з нами в містах та селах. Про наближення весни ми можемо дізнатися по їх поведінці. Як тільки яскравіше засвітить та пригріє сонечко, як на дахах і біля розталих калюж починають голосно щебетати горобці. І скільки завзяття в цьому щебетанні.

   Окрас у горобця самця сірий, з темними плямами на спині і чорній на шиї. Самка майже одноколірна — сіро-бура, без яскравих тонів і плям.

   Польовий горобець більше прив’язаний до природи, ніж звичайний. Гніздиться він втім не тільки в дуплах, а й в порожнечах стін, шпаківнях покинутих шпаками, в стінках гнізд лелеки або орла, або навіть чаплі, в норах берегових ластівок.

   Пара горобців дружно приносить для майбутнього гнізда немаленьку кількість соломи, сіна, вовни тварин. Самка зазвичай відкладає 5-6 яєць, які з самцем висиджують разом. Пташенят зазвичай горобці годують комахами, якими також харчуються і самі. Крім того в їжу йде різноманітне насіння та фрукти.

 

   3. Технологія «Акторська майстерність»(інсценізація уривка казки)

 

     Учитель.  Вдома ви готувалися до участі  у школі акторської майстерності. Пригадаймо, з ким зустрічався горобчик? (З куркою, зозулею, бузьком, гавою, совою, сорокою-білобокою, круком).

Біля дошки сценка «Зустріч горобчика з куркою».

 

4.Гра  «Хто швидше»(робота в парах)

 

Завдання: знайти і прочитати як горобчик звертався до  кожного з птахів, яких зустрічав (1 – ша пара: до курки – «пані матусю», до зозулі – «тіточко»;

2 – га пара: до бузька – «пане», до гави – «дядино»;

3 – тя пара: до сови – «пані», до сороки – «панянко»;

4 – та пара: до крука звернувся просто).

Один учень розташовує птахів за порядком, як вони зявлялися у казці. (Робота біля дошки)

Учитель.  Час настав для відпочинку, почнемо фізкультхвилинку.

 

      ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

Крильця пташки розправляють,

Їх до сонця підіймають.

Потім можна політати

І комашок поганяти.

На галявину злетілись,

Там зернят вони наїлись.

Потім знову полетіли,

У гніздечка хутко сіли.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Перегляд уривка з мультфільму «Біда навчить» (Відео)

Учитель: Діти, уважно перегляньте уривок з мультфільму і дайте відповідь на запитання.

  • Чим мультфільм відрізняється від казки?
  1. Словникова робота (Слайд)

Учитель.  А зараз продовжимо роботу над казкою.

Зясувати значення слів.

 

 

  1. Робота з підручником (с. 108 - 109). Читання «естафетою» .

- Яким стало життя горобчика взимку?

- Що змусило горобчика замислитися над життям? (Біда).

 

4. Аналіз розуміння прочитаного.

  • Що став робити горобчик, коли всі пташки йому відмовили?
  • Коли горобчик почав до розуму приходити?
  • Чи продовжував горобчик сваритися з іншими пташками?
  • Як хазяйнував горобчик?
  • Як ставилися до горобчика пташки?
  • Як почали називати горобчика інші горобці-сусіди?

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота в групах.

1- ша група. Робота з деформованим планом. Відновити план казки.

1. Жив собі горобець.

2. Безглузда бійка.

3. Відмова курки.

4. Зозуля не захотіла вчити розуму.

5. Горобець утікає від бузька.

6. Ґава сама не мала розуму.

7. Мудра сова дурнів розуму не вчить .

8. Сорока порадила жити без розуму.

9. Наука крука.

10. Горобчик став великим та мудрим горобцем

 

2 – га група. Розставити малюнки за змістом, користуючись текстом казки.

3 – тя група. Характеристика головного героя. Обрати риси, які характеризують горобчика до перетворення і після.

ГОРОБЧИК

До перетворення:                                           Після перетворення:

Дурненький                                                    Вихований

нетямущий                                                     спостережливий

завзятий до бійки                                           хазяйновитий

без турботливий                                             мудрий

легковажний                                                   кмітливий

2. Визначення головної думки казки.

Робота з прислівями.(Групи із розсипаних слів складають прислівя)

  • Розум за гроші не купиш.
  • Мудрим ніхто не родився, а навчився.
  • Голова без розуму як ліхтар без свічки.

Учитель: - Яке з прочитаних прислівїв найбільше підходить до цієї казки?

  • Обґрунтуйте свою думку. (Треба самому вчитися, здобувати розум).

VІ. Підсумок уроку.

  1. Вправа «Незакінчене речення».

Учитель. Продовжте думку:

  • У казці засуджується … (лінь, байдужість, нерозумність).
  • Казка навчає цінувати … (розум, бажання вчитися, працю).
  1. Рефлексія.
  • Чого навчив нас цей урок?
  • Що сподобалося на уроці?
  • Що було цікавого?
  • Оцініть свою роботу на уроці на листку самооцінювання.

VІІ. Домашнє завдання.

С. 103 – 109, стисло переказувати казку.

Творче завдання. Знайти і зачитати цікаві факти про птахів – героїв казки. (За бажанням)

Слово вчителя

Дивний світ пташиний! Не можна без нього уявити наше життя!Вони чарують нас гарним співом, стрімким польотом, незвичайним забарвленням; приносять велику користь нашим садкам, паркам, лісам. Тому кожна людина повинна дбати про птахів та охороняти їх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самооцінка уроку                                                             __________________________________

1. Чи сподобався мені урок?

А) так;

Б) ні.

2. Чи вносив (вносила) я частинку своєї праці у розв'язанні головної проблеми уроку?

А) завжди;

Б) іноді;

В) не вносив.

3. Види роботи, в яких я брав (брала) участь.

  1. Усне опитування (Вправа «Мікрофон»).
  2. Інсценізація казки.
  3. Гра «Хто швидше» (Робота в парах).
  4. Робота в групах.
  5. Інше.

                                      Моя оцінка _____

 

Самооцінка уроку                                                             __________________________________

1. Чи сподобався мені урок?

А) так;

Б) ні.

2. Чи вносив (вносила) я частинку своєї праці у розв'язанні головної проблеми уроку?

А) завжди;

Б) іноді;

В) не вносив.

3. Види роботи, в яких я брав (брала) участь.

  1. Усне опитування (Вправа «Мікрофон»).
  2. Інсценізація казки.
  3. Гра «Хто швидше» (Робота в парах).
  4. Робота в групах.
  5. Інше.

                                      Моя оцінка _____

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
12 березня 2018
Переглядів
5613
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку