Конспект уроку з літературного читання для 4 класу на тему "Стан природи і настрій людини в поезіях Лесі Українки. Леся Українка «Давня весна»
Розробила вчитель початкових класів Уманець Т. В.
Тема: Стан природи і настрій людини в поезіях Лесі Українки. Леся Українка «Давня весна»
Мета: розширити, поглибити й узагальнити знання про дитячі роки поетеси, її творчість, викликати емоційне сприйняття вірша; розвивати уміння відповідати на запитання за змістом твору, підтверджувати правильність відповіді словами із тексту; знаходити епітети, метафори, порівняння; виховувати інтерес до творів Лесі Українки, естетичні почуття.
Обладнання: портрет Лесі Українки, сигнальні картки
Хід уроку
І. Оргмомент
ІІ. Двохвилинка техніки читання
ІІІ. Первинний синтез
а) вступна бесіда з елементами розповіді про Лесю Українку
З портрета дивиться на нас
Землячка-поетеса.
Це гордість нашої землі –
Нескорена, незламна Леся.
Леся ще з дитинства була дуже старанною і здібною дитиною, знала понад десять іноземних мов, любила музику, виявляла інтерес до малювання, із захопленням вишивала.
а) самостійне читання
- Відкрийте підручник на с. 42, прочитайте статтю і приготуйтесь дати відповідь на питання: Коли Леся Українка написала свій перший вірш?
б) вибіркове читання
- Знайдіть у тексті відповіді на питання і прочитайте їх.
- Яке справжнє ім’я Лесі Українки?
- Коли і де вона народилася?
- Скільки років було Лесі, коли у журналі надрукували її вірш?
- Хто порадив поетесі взяти псевдонім Леся Українка?
- Які страждання випали на долю поетеси?
3. Словникова робота
- Сьогодні ми продовжимо ознайомлення із творчістю Лесі Українки, опрацюємо вірш «Давня весна». А для того, щоб ви зрозуміли зміст тексту подивіться на дошку і прочитайте слова. Які з них вам незрозумілі? Хто може пояснити їх значення?
Загомоніло – зашуміло, ожило
Бриніло – ворушилося, тремтіло
Самотна – самотня, одинока
Замиготіло – затремтіло
Співучії, ожило, квітки
4.Первинне сприйняття художнього твору
- Зараз я розкажу вам вірш, а ви уважно слухайте і приготуйтесь дати відповідь на запитання: Який дарунок принесла весна поетесі?
5. Перевірка перших вражень
- То який же подарунок принесла весна поетесі? (Весна принесла їй пташині пісні, цвіт яблуні, весняний вітер)
- Як у вірші підкреслюється пробудження природи? (Все ожило, загомоніло, співало все, сміялося)
- Які емоції переживає героїня? (Вона радіє весні)
ІV. Аналіз
а) читання «ланцюжком»
- Читаємо вірш ланцюжком по два рядки.
4. Аналіз зображувальних засобів. Підготовка до виразного читання
- Знайдіть у першій і другій строфах рядки, в яких про весну говориться як про живу істоту.
- Якими словами поетеса описує весну? (весела, щедра, мила, ясна, радісна)
а) спостереження за мовою вірша
- Давайте пограємо у гру « Знайди риму» (Див. сигнальна картка № 1)
Квітки - …; заспівав - …; ясна - …; мене - …; забуде - …; мила - … .
б) робота за ілюстрацією
- Розгляньте малюнок. Як художник передав почуття героїні?
- Якою він зобразив дівчинку на малюнку?
- Які кольори використав? Чому?
5. Характеристика героїні
- Якою ви уявляєте собі цю дівчинку? Опишіть її зовнішність.
- Який в неї характер?
- Які почуття переживає поетеса?
- А як ви ставитесь до головної героїні? Чому?
6. Побудова словесного малюнку
- Давайте спробуємо відтворити події, які відбувалися у вірші і намалювати до нього словесний малюнок. Що ви уявляли, коли читали цей вірш?
7. Виразне читання вірша
- Простежте за зміною почуттів героїні вірша. Чим вона зумовлена? Як це передати під час читання? (Див. сигнальна картка № 2)
- Давайте визначимо з яким настроєм ми прочитаємо першу строфу вірша. (З радісним)
- Другу строфу? ( Три рядки – радісно, четвертий – сумно?)
- Третю строфу? (Сумно)
- Четверту? (Радісно)
- П’яту? (Радісно)
- Шосту? (Трішки з сумом)
- Хто бажає прочитати вірш виразно?
V. Вторинний синтез
1. Узагальнююча бесіда
- Чи сподобався вам вірш «Давня весна»? Чому?
- Що вас вразило в цьому вірші?
- Чи хотіли б ви бути сильні, мужні і терплячі, як головна героїня?
- А для чого це вам потрібно?
VІ. Домашнє завдання
- Вивчити напам’ять вірш «Давня весна»
1