Мета: систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання маси; формувати вміння замінювати одиниці вимірювання маси іншими та розв'язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного; розвивати обчислювальні навички, уважність, мислення; виховувати інтерес до предмета.
ОДИНИЦІ ВИМІРЮВАННЯ МАСИ. ЗАМІНА ОДНИХ
ОДИНИЦЬ ВИМІРЮВАННЯ МАСИ ІНШИМИ. ЗАДАЧІ НА
ЗНАХОДЖЕННЯ ЧЕТВЕРТОГО ПРОПОРЦІЙНОГО
Мета: систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання маси; формувати вміння замінювати одиниці вимірювання маси іншими та розв’язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного; розвивати обчислювальні навички, уважність, мислення; виховувати інтерес до предмета.
Обладнання: осінні листочки, презентація, ППЗ «Математика» 4кл, музична фізкультхвилинка.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він незвичний і цікавий,
Гостей багато завітало.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовим «Добрий день».
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів у навчальній діяльності. Для того, щоб впоратися на уроці із завданням, будьте старанними і слухняними. А завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
До нас на урок вирішили завітати дівчинка Оленка та професор Котик. Вони живуть у далекому казковому лісі, але щоб вийти з нього, їм треба подолати кілька перешкод. Тож давайте їм зараз допоможемо.
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Діти, для початку перевіримо домашнє завдання.
- Скільки метрів у 10км 80 м ( 10 080м)
- Скільки сантиметрів у 4м 36 см ( 436см)
- Скільки міліметрів у 3 см 7мм ( 37мм)
- Скільки треба метрів тканини, щоб пошити 36 суконь? (108 м)
2. Усні обчислення. Гра «Ланцюжок»
Зараз нам необхідно допомогти нашим друзям подолати першу перешкоду.
(1400; 900; 1600; 400, 0, 0, 0, 10 000; 12 000; 12; 7; 98)
Молодці, ви чудово впоралися з цим завданням.
3. Математичний диктант. Метод «Мозковий штурм»
А зараз ми з вами подолаємо другу перешкоду – це математичний диктант. Тож будьте уважними, записуйте в зошити лише відповідь.
*Знайдіть: 1/4 від 2м; 1/100 від 1км, 1/5 від 4м.
* Виконайте дію, запишіть відповідь:
7см + 3см 4мм
9 км – 250 м
(50 см, 10 м, 80 см, 10 см 4мм, 8км 750м)
Обміняйтеся із сусідом по парті зошитом і звірте результати з відповідями на екрані.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ . МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Діти, ви виконали всі завдання і до нас, нарешті, завітали дівчинка Оленка та професор Котик. Вони хочуть подарувати вам букет. Але це не простий, а математичний букет з осіннього листя. На них записані іменовані числа. Ви отримаєте його, якщо здогадаєтеся за якими ознаками записані на листочках іменовані числа.
5м 8дм, 6 км, 35см.
3 кг; 600г; 4ц; 4 кг 250г.
(На одних листочках записані числа, що позначають довжину, а на інших – числа, що позначають масу)
Справді. Тепер цей чудовий математичний букет ваш.
А які одиниці вимірювання маси вам відомі?
( Кілограм – кг
Грам – г
Центнер – ц)
Розташуйте їх у порядку зростання.
(Грам – г
Кілограм – кг
Центнер – ц)
( Тому що 1000г складає 1 кг, а 100 кг складають 1 ц. Отже, серед них найменша одиниця маси – грам, а найбільша – центнер.)
Між іншим, є ще більші одиниці вимірювання маси. Про співвідношення між ними та для чого вони потрібні ви дізнаєтеся сьогодні на уроці. Отож, давайте послухаємо, що нам про це розкажуть дівчинка та професор.
V. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Пояснення нового матеріалу ( ППЗ «Математика» 4 кл. Фрагмент)
Про які нові співвідношення між одиницями маси ви дізналися? Запишіть їх у зошити.
1 т = 1000 кг = 10ц
2. Хвилинка – цікавинка «Народні міри маси» . (ППЗ. «Математика» 4кл. Фрагмент.)
У давнину користувалися іншими мірами маси.
Народні міри маси
Золотник – 4г
Гривна – 400г
Безмен – 1кг
Пуд – 16кг
Корець – 1ц
Гилетка – 25кг
Фунт – 400г
Чи є тут щось знайоме для вас?
Гривня – грошова одиниця України. А в давнину вона була ще й ваговою одиницею. Це був злиток срібла масою 1 фунт, тобто 400г.
Іноді для плати цей злиток був завеликий і його розрубували навпіл. Новий злиток називали «руб».
Назвіть міру більшу, ніж1г, але меншу1кг(золотник, гривна, фунт); більшу , ніж 1кг, але меншу, ніж 1ц(гилетка,пуд).
3. Первинне закріплення нового матеріалу
Дуже часто для визначення маси або для розв’язування задач потрібно перетворювати одні одиниці маси в інші. Потренуємось це робити. Нехай у цьому нам допоможе ось ця задача.
Продавець поставив на терези банку з медом. Терези показали масу 1 кг. Яка маса меду, якщо маса банки 300 г ?
Завдання 328 (з коментуванням)
Щоб дізнатися масу меду, потрібно від загальної маси відняти масу банки.
1000 – 300 = 700 (г) маса меду.
VI. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
Математичні перетворення тривають далі.
1. Гра «Семибарвна квітка» ( для вирішення завдання 330 пропонується квітка, на пелюстках якої написані завдання з підручника. Діти відривають пелюстки і вирішують кожен свій приклад на дошці.)
3т 80кг = 3080кг 20 000г = 20 кг 7кг = 7000г 12 кг 60г = 12060г 7кг 5г = 7005 г
2. Наступне завдання 331( усно)
Знайди ½ від 1 ц, 1/5 від 1 т, 1/10 від 1 кг.
3. Робота над задачею
Працюємо далі. Розв’язати задачу 332. Але для початку пропоную відгадати загадки. Згода?
( Вчитель говорить загадку і показує фото кам’яного вугілля)
« Чорне, блискуче. У воді тоне. У печі горить. Цілу зиму людей веселить. »
( Вчитель говорить другу загадку і показує фото нафти.)
«Масляниста рідина,
З різким запахом вона,
Темно – бурий колір має,
Під землею залягає.»
Як ви гадаєте, про що буде задача ? Давайте ознайомимося з її змістом.
Складемо короткий запис задачі. Він підкаже нам спосіб її розв’язуння .
2ц нафти – 3ц вугілля
?т нафти – 60 т вугілля
Тепер ви знаєте, яким способом можна розв’язати задачу?
Чи зможемо ми відразу починати розв’язувати задачу? Чому? Давайте з’ясуємо, які перетворення ми повинні виконати. (60 т = 600 ц.)
( Іде аналіз задачі та її розв’язання . Запис рішення на дошці.)
( Спочатку треба дізнатися у скільки разів 600 ц вугілля більше, ніж 3 ц вугілля.
1) 600: 3= 200 (раз)
Саме у стільки разів більше потрібно буде нафти
2) 2 ∙ 200= 400 (ц) = 40(т)
4. Самостійна робота
Завдання 334 (Знайти значення виразів)
Самоперевірка з дошки.
— Звірте свої відповіді із записами на екрані. (3200; 541; 540; 94; 552; 19)
5. Логічна задача.
На черзі цікава задача. Слухайте уважно її умову.
А що важче: пуд солі чи пуд вати ?
Усе правильно.
Послухайте байку.
Йшли по степу два віслюки. Один ніс 5 пудів солі, а другий-5 пудів вати. Було дуже жарко. Вони втомилися і, побачивши річку, разом з мішками полізли у воду. Після купання осли пішли далі. В одного з них поклажа стала легшою, а в другого – важчою. Чому?
Чудово.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Діти, наші друзі хочуть дізнатися, які ваші враження від уроку. Тому хочуть взяти у вас невеличке інтерв’ю.
— Про що ми говорили на уроці?
— Що нового дізналися?
— Яке завдання сподобалося найбільше?
- Що більше 99кг чи 1ц?
- Що менше 11ц чи 11кг?
- Назвіть більшу величину: 7кг чи 800г?
- Назвіть меншу величину: 600 кг чи 2000г?
- Оберіть більшу величину: 80ц, 80кг, 80т.
Молодці! Дівчинка і професор задоволені вашими відповідями і хочуть дізнатися, який настрій у вас залишився після уроку.
Якщо хороший, ви задоволені своєю роботою, підніміть картки зеленого кольору. Якщо настрій сумний – червоного кольору.
Друзі задоволені, що у вас дуже гарний настрій, тому сміливо вирушають додому.
Дякую всім за співпрацю.