Основні завдання вчителя під час вивчення цієї теми:
-сформувати поняття про нову лічильну одиницю - 1000 (тисячу), як одиницю 2 класу;
- виходячи з поняття класу, навчити утворювати читати і записувати багатоцифрові числа;
- узагальнити знання дітей про нумерацію цілих невід'ємних чисел.
Основні завдання вчителя під час вивчення цієї теми:-сформувати поняття про нову лічильну одиницю - 1000 (тисячу), як одиницю 2 класу;- виходячи з поняття класу, навчити утворювати читати і записувати багатоцифрові числа;- узагальнити знання дітей про нумерацію цілих невід'ємних чисел.
В усній нумерації, крім порозрядної лічби, застосовують ще спосіб групування розрядів у класи. Щоб прочитати багатоцифрове число, його запис розбивають на групи по три цифри. Три перші цифри справа утворюють клас одиниць, три наступні цифри — клас тисяч. Так утворюють класи і для чисел, більших за мільйон.
Письмова нумерація ґрунтується на помісцевому значенні цифр (позиційний принцип). Значення цифри у запису числа змінюється залежно від того, яке місце воно займає. Якщо цифру переставити на одне місце вліво, її значення збільшується в 10 разів, а якщо на одне місце вправо, то її значення зменшується в 10 разів. Наприклад: у числі 237 цифра 3 означає 3 десятки, тобто 30; у числі 327 цифра 3 означає 3 сотні, тобто 300; у числі 273 ця цифра означає 3 одиниці.
Арифметичні дії над багатоцифровими числами виконують з використанням як усних, так і письмових прийомів обчислення. Вироблення свідомих і міцних навичок письмових обчислень – одне з основних завдань вивчення дій над багатоцифровими числами. Порядок вивчення питань у концентрі «Багатоцифрові числа» такий: нумерація, додавання і віднімання, множення і ділення. Одночасно розглядають задачі, вимірювання величин, алгебраїчний і геометричний матеріал
У вивченні нумерації багатоцифрових чисел є таких два основних підходи: а) числа вивчають у порядку збільшення (нарощування) розрядів, тобто починають вивчати чотирицифрові числа, потім п'яти- і шестицифрові, а вже після цього дають поняття про клас; б) числа вивчають за класами, після першого класу йде другий, а потім вивчають перших два класи разом. Кожний з підходів має як переваги, так і слабкі місця. В чинній програмі і діючих підручниках для початкової школи реалізується перший підхід. Особливістю вивчення нумерації багатоцифрових чисел є те, що усну і письмову нумерації опрацьовують одночасно
Під час ознайомлення з письмовим додаванням і відніманням багатоцифрових чисел учні розв’язують такі приклади, де кожний наступний містить у собі попередній, наприклад: 752 4752 54752 + 246 + 3246 + 43246 Розв’язавши такі приклади, учні самостійно зроблять висновок про те, що усне додавання і віднімання багатоцифрових чисел виконують так само, як і письмове додавання і віднімання трицифрових чисел.
Вивчаючи додавання і віднімання багатоцифрових чисел, важливо приділити увагу усним прийомам виконання цих дій; інакше кажучи, опанувавши письмові прийоми обчислень, діти починають застосовувати їх як для письмових, так і для усних випадків. Для цього, розв’язуючи приклади, треба надавати учням можливість самостійно вибирати приклади, які вони можуть розв’язати усно, і лише найважчі приклади розв’язувати за допомогою письмових прийомів.
Основне завдання теми полягає у формуванні навичок письмового множення і ділення багатоцифрових чисел. Навички мають бути доведені до автоматизму, але учні повинні вміти пояснювати виконувані дії. Треба систематизувати знання учнів про дії множення і ділення та їхні властивості, про взаємозв’язок між результатами і компонентами дій, про зміну добутку й частки від зміни одного з компонентів; засвоїти основні усні і письмові прийоми множення й ділення; опанувати відповідні обчислювальні уміння і навички.
Алгоритми дій множення і ділення різні. Тому прийоми виконання дій вводять почергово: після вивчення одного випадку множення вивчають аналогічний випадок ділення. Опрацювання матеріалу має 3 етапи: множення і ділення на одноцифрове число; множення і ділення на дво- і трицифрові розрядні числа; множення і ділення на двоцифрове число.
Виділяють окремі випадки множення і ділення багатоцифрових чисел. До окремих випадків множення належать випадки з нулями (нулем) у множниках: перший або другий множник закінчується нулями (87600 ∙ 4 і 376 ∙ 240), нулі в середині другого множника (875 ∙ 304), а також різні поєднання цих випадків (170 ∙ 230; 1360 ∙ 103). До окремих випадків ділення належать випадки з нулями (нулем) у частці: частка закінчується нулями (227 200: 4 = 56800); нулі в середині частки (72450 : 7 = 10350)
Давайте розглянемо типові помилки учнів при формуванні обчислювальних навичок і методичні прийоми їх попередження та усунення. При виконанні прикладів на дію додавання, школярі можуть допускати такі суттєві помилки :1) правильно: неправильно: 528 528 +275 +275 803 7938 + 5 = 13 = 10 + 3 Тобто 10 одиниць першого розряду є одиницею другого розряду. Учні забувають одиницю додавати до 9.2) неправильно: 528 + 275 79138 + 5 = 13, тобто учні в перший розряд вписують дві цифри: 1 і 3, а кожен розряд має по одній цифрі.
При розв`язуванні прикладів на дії віднімання, учні припускаються таких типових помилок:1) правильно: неправильно: - 705 - 705 328 328 377 4238 – 5 = 32 – 0 = 27 – 3 = 4 Від більшої цифри віднімають меншу.2) неправильно: 705 - 328 38715 – 8 = 710 – 2 =86 – 3 = 3 Від 15 віднімають 8, одержують 7. Учні забувають, що вже використали одиницю розряду десятків, тобто від 10 віднімають 2.3)змішування дій додавання і віднімання:298 + 144 = 154 (442) 289 – 144 = 433 (145)
Виконуючи дію множення, школярі часто допускать таких найпоширеніших помилок:1) неправильно: правильно: 285 285 * 43 * 43 855 855 1140 12255 Множать тільки на розряд одиниць у множнику, забуваючи про розряд десятків.2) неправильно: 285 * 43 855 1140 1995 При множенні на вищий розряд неправильно підписують.3) неправильно: правильно: 283 283 * 105 * 105 1415 1415 283 283___ 4245 29715 При множенні на числа виду 105, забувають пересунути другий доданок на дві цифри вліво.
Найтиповішими помилками учнів під час виконання обчислювальних операцій на дію ділення є: 1) неправильно: правильно: 8820 21 8820 21 - 84 42 - 84 420 42 42 42 42 0 0 Забувають у частці дописати нуль.3) неправильно: правильно: 3553 17 3553 17 -34 29 - 34 209 153 153 153 153 0 0 При діленні перша остача 1, до неї приписали 5; 15 не ділиться на 17, треба в частку записати нуль. Учні, як правило, про це забувають.2) 2 500 : 50 = 500 - неправильно 2 500 : 50 = 50 - правильно. В частці дописують всі нулі діленого, а про нулі дільника забувають. Змішування дій множення і ділення:20 : 5 = 100 – неправильно20 : 5 = 4 - правильно20 * 5 = 4 – неправильно20 * 5 = 100 – правильно. Замість дії ділення учні виконують дію множення, і навпаки.
Мета: закріплювати вміння учнів розв’язувати задачі та приклади на застосування алгоритму множення багатоцифрових чисел на одноцифрові; вдосконалювати обчислювальні навички і вміння, розв’язувати задачі на рух; розвивати логічне мислення, мовлення, пам’ять, увагу, кмітливість; прищеплювати інтерес до предмета. Обладнання: картки із завданнями, нагороди переможцям.
І. Організація класу. Клас поділяється на три команди. Кожна команда обирає собі капітана і назву («Пізнайки», «Всезнайки», «Чомучки»).ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.- Сьогодні у нас буде незвичайний урок-змагання, де кожен із вас зможе продемонструвати свої вміння розв’язувати приклади і задачі, а також працювати в команді.ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.1. Розминка (усний рахунок). Задачі на рух.а) За кожну правильну відповідь команда отримує 2 бали. Велосипедист рухався зі швидкістю 15 км/год і був у дорозі 4 год. Яку відстань він подолав?б) Поїзд за 4 год проїхав 224 км. З якою швидкістю він рухався?в) Швидкість людини 5 км/год, а поїзда – 120 км/год. У скільки разів швидкість поїзда більша, ніж швидкість людини? Хід уроку15 · 4 = 60 (км)224 : 4 = 56 (км/год)120 : 5 = 24 (р.)
5. Математична естафета. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Команда 1. Команда 2. Команда 3.480 : 80 320 : 40 210 : 3012 ∙ 8 14 ∙ 6 18 ∙ 51000 – 550 1000 - 250 1000 - 650200 ∙ 10 520 ∙ 100 60 ∙ 100070 : 5 54 : 3 95 : 525 ∙ 40 20 ∙ 19 35 ∙ 20280 : 7 300 : 3 810 : 9100 – 25 100 - 85 100 - 1630 ∙ 30 40 ∙ 40 50 ∙ 50
ІV. Робота над темою. Математичний КВК.1. «Кращий математик». Біля дошки працюють по одному представнику від кожної команди, решта – в зошитах. За правильну відповідь – 2 бали. Знайдіть і виправте помилку. Команда 12571 177213× 6 × 415336 794852 Команда 243921 271463× 3 × 4120663 1075952 Команда 331457 51723× 4 × 5125608 25751515 426708 852131 7631085852125 828258 615
V. Домашнє завдання. Кожна з команд направляє представника, який задає заздалегідь приготовлені (можна з допомогою вчителя) задачі з логічним навантаженням. (За правильну відповідь – 3 бали)Команда 1 Матері й синові разом 43 роки, а матері й доньці – 39. Вік обох дітей у сумі складає 16 років. Скільки років матері?Команда 2 Червона Шапочка несла бабусі 14 пиріжків із м’ясом, грибами і капустою. Пиріжків із капустою було найбільше. Їх було вдвічі більше, ніж пиріжків із м’ясом. А пиріжків із м’ясом було більше, ніж із грибами. Скільки пиріжків із грибами несла Червона Шапочка?Команда 3 Маса коробки із зефіром 650 г. Після того як з’їли половину зефіру, маса коробки стала 400 г. Якою є маса порожньої коробки?
Розв’язування: Команда 1. 1) (39 + 43) – 16 = 82 – 16 = 66 (р.) – подвоєні роки матері;2) 66 · 2 = 33 (р.)Відповідь: матері 33 роки. Команда 2.1) На пиріжки з капустою і м’ясом припадає 3 частини, тому виберемо число 12, яке ділиться на 3.2) 12 : 3 – 4 (п.) – з м’ясом;3) 4 · 2 = 8 (п.) – з капустою;4) 15 – 12 = 2 (п.) – з грибами. Відповідь: 2 пиріжки з грибами несла Червона Шапочка. Команда 3.650 – 400 = 250 (г) – маса половини зефіру;2) 250 · 2 = 500 (г) – маса всього зефіру;3) 650 – 500 = 150 (г)Відповідь: 150 г маса порожньої коробки.