Конспект уроку з МАТЕМАТИКИ. 4 клас. Ознайомлення з письмовим діленням трицифрового числа на одноцифрове. Нетеса Свілана

Про матеріал
Математика. 4 клас. Тема: "Ознайомлення з письмовим діленням трицифрового числа на одноцифрове. Перевірка виконаного ділення множенням. Складання задачі за схемою. Обчислення периметра прямокутника". За підручником із математики для 4 класу Листопад Н.П. Частина 1, 2021 року (С. 31-32).
Перегляд файлу

Дата: 27.09.2023 р.

Клас: 4

Тема. Ознайомлення з письмовим діленням трицифрового числа на одноцифрове. Перевірка виконаного ділення множенням. Складання задачі за схемою. Обчислення периметра прямокутника.

Мета: ознайомити учнів з письмовим діленням трицифрового числа на одноцифрове; вдосконалювати вміння обчислювати периметр прямокутника; розвивати образне, варіативне й конструктивне мислення учнів; виховувати старанність, товариськість; стимулювати цікавість до математичних явищ.

Дидактична задача: навчити перевіряти ділення множенням, складати задачі за схемою;

Розвивальна задача: формувати прийоми аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення.

Обладнання: мультимедійний комплект, підручник з математики для 4 класу Листопад Н.П. Частина 1, 2021 року (С. 31-32), ілюстративний та роздавальний матеріал.

Освітні галузі: математична.

Тип уроку: комбінований.

Методи і прийоми роботи: розповідь, бесіда, пояснення, самостійна робота учнів.

Місце проведення: Класна кімната.

 

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ (1-2 хв) (Слайд №2)

Сядьте зручно, усміхніться

І на мене подивіться.

Зробимо в науку крок,

Починаємо урок!

 

– Перевірте, чи є у вас усе потрібне для уроку: звичайний зошит з математики, ручка та підручник.

 

Перевірка домашнього завдання (с. 30, № 163, с. 31, № 164) (Слайд №3-5)

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ (2-3 хв)

1. Усні обчислення. Розминка. (Слайд №6)

  • Скільки в трьох трикутниках — кутів? (9.)
  • Лап у чотирьох вовків? (16.)
  • Ніжок у 8 курчат? (16.)
  • Вушок у 9 зайчат? (18.)
  • Ріжок у 5 корів? (10.)
  • Скільки ніг у 2 бобрів? (3.)
  • Днів у тижнях чотирьох? (28.)
  • Пальців на руках шістьох? (30.)
  • Крил у 9 синиць? (18.)
  • Вушок у сімох лисиць? (14.)
  • У десятьох собачок лап? (40.)
  • Хвостиків у сотні жаб? (0.)

 

 

2. Каліграфічна хвилинка. (Слайд №7)

– Відкриваємо звичайні зошити і записуємо сьогоднішнє число і класна робота (один учень коментує для всього класу: 27 вересня, класна робота)

— Запишіть каліграфічно значення добутку чисел 9 і 7 (63).

 

 

 

3. Математичний диктант.

– Зараз напишемо математичний диктант. Починаючи з наступного рядочка записуєте лише відповідь у стовпчик. Якщо не знаєте, ставите крапочку і слухаєте наступне. Усім все зрозуміло? Добре.

        Суму чисел 6 і 3 збільште у 8 разів. (9*8 = 72)

        Число 63 зменште в 7 разів і додайте 41. (63:7+41=48)

        Добуток чисел 8 і 8 зменште на 37. (64-37=27)

        Частку чисел 56 і 8 збільште на 28. (7+28=35)

        Ділене — 40, дільник — 8. Обчисліть частку. (40:8=5)

        Місткість бочки 72 л, а відра — у 8 разів менше. Якою є місткість відра? (72:8=9л)

        У ящики розклали 64 кг лимонів, по 8 кг у кожний. Скільки ящиків використали? (64:8=8ящ.)

        Вихователька роздала порівну 56 цукерок семи дітям. Скільки цукерок отримала кожна дитина? (56:7=8цук.)

        Вартість чотирьох м’ячів 32 грн. Скільки потрібно заплатити за один такий м’яч? (32:4=8грн)

Самоперевірка (результат показую на екрані) (Слайд №8)

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ (5хв)

1. Повторення раніше вивченого. Актуалізація знань таблиці множення (с. 31, № 165) (Слайд №9)

— Усно обчисліть вирази.


72 : 9 = 8

40 : 8 = 5

63 : 7 = 9

54 : 6 = 9

45 : 5 = 9

32 : 4 = 8


 

IV. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ (5-7 хв)

1. Закріплення вмінь визначати в числі загальну кількість сотень, десятків та одиниць (с. 31, № 166) (Слайд №10)

— Визначте в числі загальну кількість сотень, десятків та одиниць.

3. Ознайомлення з усним та письмовим діленням трицифрового числа на одноцифрове (с. 31, № 167) (Слайд №11)

— Розгляньмо усне ділення трицифрового числа на одноцифрове – 942 : 6

Ділене 942 розкладаємо на суму зручних доданків (600 + 300 + 42). Ділимо кожне число на 6. Частки додаємо.

942 : 6 = (600 + 300 + 42) : 6 = 600 : 6 + 300 : 6 + 42 : 6 = 100 + 50 + 7 = 157

— Якщо ділення важко виконати усно, то його виконують письмово.

— Розгляньмо на прикладі виразу 942 : 6

Визначаємо кількість цифр у частці. Перше неповне ділене — це 9 сотень. Воно більше за 6, отже, у частці буде 3 цифри.

Ділимо сотні.

Поділимо 9 на 6. Без остачі не ділиться. У частці буде 1 сотня. Множимо: 1 * 6, отримуємо 6. Записуємо під 9 сотнями. Віднімаємо: 9 – 6, буде 3.

Ділимо десятки.

Число 3 менше за 6. Дописуємо до 3 сотень 4 десятки, отримуємо 34 десятки (друге неповне ділене). Число 34 ділиться на 6 з остачею. Записуємо в частці число 5. Множимо: 5 * 6, отримуємо 30. Записуємо число 30 під 34 десятками. Віднімаємо: 34 – 30, буде 4.

Ділимо одиниці.

Число 4 менше за 6. Дописуємо до 4 десятків 2 одиниці, отримуємо 42 одиниці (третє неповне ділене). Число 42 ділиться на 6. У частці записуємо 7. Множимо: 7 * 6, отримаємо 42. Віднімаємо: 42 – 42, буде 0. Читаємо частку 157.

 

РУХЛИВА ВПРАВА (Слайд №12)

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ, ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК (5-7 хв)

1. Первинне закріплення вивченого матеріалу (с. 32, № 168) (Слайд №13-14)

— Обчисліть вирази письмово, коментуючи свої дії. Перевірте множенням.

 

2. Формування обчислювальних навичок (с. 32, № 169) (Слайд №15-16)

3. Формування вмінь розв’язувати задачі, скориставшись схемою (с. 32, № 170) (Слайд №17-20)

— Про що розповідається в задачі? Скільки годин працювали обидві машини? Скільки кілограм тіста замішує перша машина? Скільки кілограм тіста замішує друга машина? Що запитується в задачі? (Скільки кілограмів тіста за місять обидві машини за 5 год, якщо працюватимуть разом?)

1) 520 : 8 = 65 (кг) — виготовляє перша машина за 1 годину;

2) 320 : 8 = 40 (кг) — виготовляє друга машина за 1 годину;

3) 65 + 40 = 105 (кг) — виготовляють разом за 1 годину;

4) 105 * 5 = 525 (кг)

 

ОФТАЛЬМОЛОГІЧНА ХВИЛИНКА (Слайд №21)

 

4. Удосконалення вмінь обчислювати периметр прямокутника (с. 32, № 171) (Слайд №22)

— Чому дорівнюють сторони прямокутника? Обчисліть його периметр.

Р = (8 + 22) * 2 = 30 * 2 = 60 (мм)

 

5. Розвиток логічного мислення. (Слайд №23)

— Які цифри заховано під фігурами? Розкодуйте, пам’ятаючи, що під різними фігурами заховано різні цифри.

1.

Множимо 3 на 5, отримуємо 15. Число 5 записуємо в добутку, число 1 запам’ятовуємо.

Число 5 було заховано під геометричною фігурою — ромбом. У середині першого множника стоїть ромб. Це число 5.

2.

— Яке число треба помножити на 2, щоб отримати 6? Число 3 заховано під п’ятикутником. Ця геометрична фігура є в першому множнику. Замість п’ятикутників пишемо 3, обчислюємо вираз.

3.

— Як знайти перший множник? (Добуток поділити на відомий множник.)

 

VI. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (1-2 хв)

1. Пояснення домашнього завдання (с. 32, № 172, 173) (Слайд №24)

2. Підсумок уроку. Вправа « Мікрофон» (Слайд №25)

— Чого навчилися на уроці?

— Яке завдання було найлегшим?

— А найцікавішим?

— У чому спіткали труднощі?

 

– На цьому наш урок закінчено. Дякую вам за активну роботу на уроці, у вас вийшло виконати усі завдання! Гарного всім дня, до зустрічі!

 

 

 


СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1.               Коваль Л.В., Скворцова С.О. Методика навчання математики: теорія і практика: Підручник для студентів за спеціальністю 6.010100 „Початкове навчання”, освітньо-кваліфікаційного рівня „бакалавр” [2-ге вид., допов. і переробл.] – Харків: ЧП «Принт-Лідер», 2011. – 414 с.
  2.               Весела рухлива вправа для учнів. Танець веселих грибочків. URL: https://youtu.be/KsUrpoubiHM?si=0fNEqJPaKCRXoeat
  3.               Державний стандарт початкової освіти. URL: https://cutt.ly/OYdHMwh
  4.               Методичні рекомендації щодо особливостей викладання і вивчення математики у 4-му класі НУШ (автор Н.Листопад). URL: https://znayshov.com/FR/8922/math_vikladannya_4_kl_Lystopad.docx
  5.               Листопад Н.П. Математика: підруч. для 4 кл. закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах): Частина 1 / Н. П. Листопад. — Киїів: УОВЦ "Оріон", 2021. — 144с. URL: https://znayshov.com/FR/8676/13.pdf
  6.               Типові освітні програми для 3-4 класів НУШ. Савчено О.Я. URL: https://cutt.ly/Wwn1myk9

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
До підручника
Математика 4 клас (Листопад Н.П.)
Додано
1 листопада 2023
Переглядів
1165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку