Дата: 27.09.2023 р.
Клас: 4
Тема. Ознайомлення з письмовим діленням трицифрового числа на одноцифрове. Перевірка виконаного ділення множенням. Складання задачі за схемою. Обчислення периметра прямокутника.
Мета: ознайомити учнів з письмовим діленням трицифрового числа на одноцифрове; вдосконалювати вміння обчислювати периметр прямокутника; розвивати образне, варіативне й конструктивне мислення учнів; виховувати старанність, товариськість; стимулювати цікавість до математичних явищ.
Дидактична задача: навчити перевіряти ділення множенням, складати задачі за схемою;
Розвивальна задача: формувати прийоми аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення.
Обладнання: мультимедійний комплект, підручник з математики для 4 класу Листопад Н.П. Частина 1, 2021 року (С. 31-32), ілюстративний та роздавальний матеріал.
Освітні галузі: математична.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми роботи: розповідь, бесіда, пояснення, самостійна робота учнів.
Місце проведення: Класна кімната.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ (1-2 хв) (Слайд №2)
Сядьте зручно, усміхніться
І на мене подивіться.
Зробимо в науку крок,
Починаємо урок!
– Перевірте, чи є у вас усе потрібне для уроку: звичайний зошит з математики, ручка та підручник.
Перевірка домашнього завдання (с. 30, № 163, с. 31, № 164) (Слайд №3-5)
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ (2-3 хв)
1. Усні обчислення. Розминка. (Слайд №6)
2. Каліграфічна хвилинка. (Слайд №7)
– Відкриваємо звичайні зошити і записуємо сьогоднішнє число і класна робота (один учень коментує для всього класу: 27 вересня, класна робота)
— Запишіть каліграфічно значення добутку чисел 9 і 7 (63).
3. Математичний диктант.
– Зараз напишемо математичний диктант. Починаючи з наступного рядочка записуєте лише відповідь у стовпчик. Якщо не знаєте, ставите крапочку і слухаєте наступне. Усім все зрозуміло? Добре.
– Суму чисел 6 і 3 збільште у 8 разів. (9*8 = 72)
– Число 63 зменште в 7 разів і додайте 41. (63:7+41=48)
– Добуток чисел 8 і 8 зменште на 37. (64-37=27)
– Частку чисел 56 і 8 збільште на 28. (7+28=35)
– Ділене — 40, дільник — 8. Обчисліть частку. (40:8=5)
– Місткість бочки 72 л, а відра — у 8 разів менше. Якою є місткість відра? (72:8=9л)
– У ящики розклали 64 кг лимонів, по 8 кг у кожний. Скільки ящиків використали? (64:8=8ящ.)
– Вихователька роздала порівну 56 цукерок семи дітям. Скільки цукерок отримала кожна дитина? (56:7=8цук.)
– Вартість чотирьох м’ячів 32 грн. Скільки потрібно заплатити за один такий м’яч? (32:4=8грн)
Самоперевірка (результат показую на екрані) (Слайд №8)
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ (5хв)
1. Повторення раніше вивченого. Актуалізація знань таблиці множення (с. 31, № 165) (Слайд №9)
— Усно обчисліть вирази.
72 : 9 = 8
40 : 8 = 5
63 : 7 = 9
54 : 6 = 9
45 : 5 = 9
32 : 4 = 8
IV. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ (5-7 хв)
1. Закріплення вмінь визначати в числі загальну кількість сотень, десятків та одиниць (с. 31, № 166) (Слайд №10)
— Визначте в числі загальну кількість сотень, десятків та одиниць.
3. Ознайомлення з усним та письмовим діленням трицифрового числа на одноцифрове (с. 31, № 167) (Слайд №11)
— Розгляньмо усне ділення трицифрового числа на одноцифрове – 942 : 6
Ділене 942 розкладаємо на суму зручних доданків (600 + 300 + 42). Ділимо кожне число на 6. Частки додаємо.
942 : 6 = (600 + 300 + 42) : 6 = 600 : 6 + 300 : 6 + 42 : 6 = 100 + 50 + 7 = 157
— Якщо ділення важко виконати усно, то його виконують письмово.
— Розгляньмо на прикладі виразу 942 : 6
Визначаємо кількість цифр у частці. Перше неповне ділене — це 9 сотень. Воно більше за 6, отже, у частці буде 3 цифри.
Ділимо сотні.
Поділимо 9 на 6. Без остачі не ділиться. У частці буде 1 сотня. Множимо: 1 * 6, отримуємо 6. Записуємо під 9 сотнями. Віднімаємо: 9 – 6, буде 3.
Ділимо десятки.
Число 3 менше за 6. Дописуємо до 3 сотень 4 десятки, отримуємо 34 десятки (друге неповне ділене). Число 34 ділиться на 6 з остачею. Записуємо в частці число 5. Множимо: 5 * 6, отримуємо 30. Записуємо число 30 під 34 десятками. Віднімаємо: 34 – 30, буде 4.
Ділимо одиниці.
Число 4 менше за 6. Дописуємо до 4 десятків 2 одиниці, отримуємо 42 одиниці (третє неповне ділене). Число 42 ділиться на 6. У частці записуємо 7. Множимо: 7 * 6, отримаємо 42. Віднімаємо: 42 – 42, буде 0. Читаємо частку 157.
РУХЛИВА ВПРАВА (Слайд №12)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ, ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК (5-7 хв)
1. Первинне закріплення вивченого матеріалу (с. 32, № 168) (Слайд №13-14)
— Обчисліть вирази письмово, коментуючи свої дії. Перевірте множенням.
2. Формування обчислювальних навичок (с. 32, № 169) (Слайд №15-16)
3. Формування вмінь розв’язувати задачі, скориставшись схемою (с. 32, № 170) (Слайд №17-20)
— Про що розповідається в задачі? Скільки годин працювали обидві машини? Скільки кілограм тіста замішує перша машина? Скільки кілограм тіста замішує друга машина? Що запитується в задачі? (Скільки кілограмів тіста за місять обидві машини за 5 год, якщо працюватимуть разом?)
1) 520 : 8 = 65 (кг) — виготовляє перша машина за 1 годину;
2) 320 : 8 = 40 (кг) — виготовляє друга машина за 1 годину;
3) 65 + 40 = 105 (кг) — виготовляють разом за 1 годину;
4) 105 * 5 = 525 (кг)
ОФТАЛЬМОЛОГІЧНА ХВИЛИНКА (Слайд №21)
4. Удосконалення вмінь обчислювати периметр прямокутника (с. 32, № 171) (Слайд №22)
— Чому дорівнюють сторони прямокутника? Обчисліть його периметр.
Р = (8 + 22) * 2 = 30 * 2 = 60 (мм)
5. Розвиток логічного мислення. (Слайд №23)
— Які цифри заховано під фігурами? Розкодуйте, пам’ятаючи, що під різними фігурами заховано різні цифри.
1. |
Множимо 3 на 5, отримуємо 15. Число 5 записуємо в добутку, число 1 запам’ятовуємо. Число 5 було заховано під геометричною фігурою — ромбом. У середині першого множника стоїть ромб. Це число 5. |
2. |
— Яке число треба помножити на 2, щоб отримати 6? Число 3 заховано під п’ятикутником. Ця геометрична фігура є в першому множнику. Замість п’ятикутників пишемо 3, обчислюємо вираз. |
3. |
— Як знайти перший множник? (Добуток поділити на відомий множник.) |
VI. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (1-2 хв)
1. Пояснення домашнього завдання (с. 32, № 172, 173) (Слайд №24)
2. Підсумок уроку. Вправа « Мікрофон» (Слайд №25)
— Чого навчилися на уроці?
— Яке завдання було найлегшим?
— А найцікавішим?
— У чому спіткали труднощі?
– На цьому наш урок закінчено. Дякую вам за активну роботу на уроці, у вас вийшло виконати усі завдання! Гарного всім дня, до зустрічі!
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ