Тема. Табличне додавання і віднімання в межах 10. Розв‘язування задач. Креслення відрізків.
Мета. Закрілювати уміння додавати і віднімати в межах 10.
Удосконалювати навички усних обчислень, вміння розв’язувати задачі , вміння креслити відрізки,розвивати математичні здібності учнів, пам‘ять, мислення спостережливість, кмітливість.
Виховувати охайність культуру запису, інтерес до математики, любов до природи.
Обладнання: ілюстрації до казки «Гуси – лебеді», таблиці для усного рахунку, для складання задачі, малюнок яблуньки, малюнок хатинки Баби Яги,
Тип уроку: урок закріплення раніше набутих знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Продзвенів дзвінок, починається урок.
Він казковий і цікавий,
Тож гостей зібрав немало.
Повернітеся обличчям до гостей:
І промовте:»Добрий день»
ІІ. Повідомлення теми уроку.
– Сьогодні ми вирушаємо до чарівного світу російської народної казки.
Заплющте очі, промовте чарівні слова:
Казко, казко, з’явися!
Казко, казко, покажися!
(Діти промовляють слова із заплющеними очима, на дошці з’являється ілюстрація до казки.)
– Ну, звісно, ви здогадалися! Це казка «Гуси-лебеді». Але казка не проста, а математична. Ну послухайте.
Жили собі дід та баба. Була в них дочка Оленка та синок Іванко.
Якось дівчинка посадила братика на травичку, під віконцем, а сама побігла гуляти. Налетіли гуси- лебеді, підхопили Іванка на крила тай понесли. Кинулася дівчинка доганяти.
– Діти, про кого ця казка? Про кого в ній ідеться? У кого дівчинка просила допомоги? (У Пічки, Яблуні, Річки)
– Перш ніж допомогти дівчинці, її просили виконати бажання. Але дівчинка боїться, що не впорається із ним самотужки, тому просить вас допомогти.
– Допоможемо дівчинці? (Так!)
– Тоді вирушаємо в дорогу разом. Під час подорожі з героями цієї казки ми повторимо випадки додавання і віднімання.
– Але спочатку потрібно трішечки підготуватися.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Усна лічба.
*Порахуйте від 1 до 10, від 10 до 1.
– Молодці, тепер ми готові вирушати в дорогу!
– Почала дівчинка шукати братика. Бігла, бігла – бачить: стоїть Піч. (Ілюстрація Пічки.)
– Пічко, Пічко, скажи, куди Гуси-лебеді полетіли?
– Виконай мої завдання – скажу!
ІV. Повторення та закріплення вивченого матеріалу.
1. Розв’язування задач.
– Малюнок – перед вами, а завдання складіть самі.
Задача
На одній тарілці 3 пиріжка, на другий – 4. Скільки всього пиріжків?
– Про що йдеться в задачі? (Про пиріжки)
– Повторіть умову задачі.
– Що означає число 3 в цій задачі? (Кількість пиріжків на одній тарілці.)
– Що означає число 4 в цій задачі? (Кількість пиріжків на другій тарілці.)
– Повторіть запитання задачі.
– У відповіді ми отримаємо більше число чи менше? (Більше, тому що кількість всіх пиріжків збільшиться, ніж на одній і на другій тарілці окремо.)
– Яку дію виконаємо, щоб розв’язати задачу? (Додавання)
– Яким буде розв’язання задачі? (3 + 4 = 7)
– Як відповісти на запитання завдання? (7 пиріжків всього)
Фізкультхвилинка.
– Виконаймо завдання, яке пропонує Пічка.
Задача
Піч спекла 6 пиріжків з капустою, а з яблуками – на 2 пиріжки менше. Скільки пиріжків спекла піч з яблуками?
– Повторіть умову задачі.
– Повторіть питання задачі.
– Що означає в задачі число 6? (Кількість пиріжків із капустою)
– Що зазначено в задачі про кількість пиріжків з яблуками? (Невідомо, на 2 менше)
– Отже, пиріжків з яблуками менше? Чому? (Тому що, стільки ж, але без двох.)
– Про що запитують у задачі? (Скільки пиріжків з яблуками?)
– Чи можна відповісти на питання задачі? (Можна)
– Яку дію потрібно виконати, щоб відповісти на питання задачі? (Дію віднімання)
– Чому? (У задачі відомо, скільки було пиріжків з капустою, а з яблуками стільки ж, але без 2.)
– Складіть приклад, що є розв’язанням цієї задачі. (6 – 2 = 4)
– Запишіть розв’язання задачі в зошит.
– Біжить дівчинка далі. На заваді їй стала Яблуня з рум’яними яблучками. (Ілюстрація Яблуні.)
– Яблунько, Яблунько, куди Гуси-лебеді полетіли?
– Виконай мої завдання – скажу!
2. Розв’язування прикладів. (На дошці – дерево-яблуня. На яблучках записані приклади, на листочках – відповіді.)
– Розв’яжіть приклади правильно і з’єднайте листочок з яблучком.
8 – 6 9 – 4 10 – 5
7 + 2 5 + 3 8 + 1
(Один учень виконує завдання на дошці, решта працюють за перфокартами.)
Фізкультхвилинка.
– Діти, кілька яблучок впало, і на них – теж приклади, які ви маєте розв’язати.
8 – 5 + 6 9 – 2 + 1 7 + 3 – 8
(Колективне розв’язування прикладів із коментуванням та записом у зошит.)
– Молодці, діти! Усі завдання Яблуньки виконані. Показала Яблунька дівчинці дорогу.
– Біжить дівчинка далі. Бачить: тече молочна Річка в киселевих берегах. (Ілюстрація Річки.)
– Молочна Річко, куди Гуси-лебеді полетіли?
– А ось як виконаєш моє завдання – скажу!
– Розв’яжіть нерівності. (На дошці – таблиця з нерівностями.)
5 + 2 … 5 + 3 9 – 3 … 8 + 2
(Діти записують нерівності в зошит.)
– Молодці, із завданням Річки ми впоралися! Показала Річка дорогу дівчинці.
– Біжить дівчинка далі лісами, полями. Раптом бачить: стоїть хатинка на курячих ніжках. (Ілюстрація хатинки.) Саме там її братик.
– Бабо Яга, відпусти мого братика!
– Баба Яга погодилася відпустити братика, якщо ви виконаєте її завдання.
3. Геометричний матеріал.
– Накресліть відрізок 4 см.
– Накресліть відрізок на 2 см довший , ніж перший.
– Якої довжини відрізок накреслили? (4 + 2 = 6 см)
V. Підсумок уроку.
– Отже, діти, ми врятували братика!
Дівчинка з братиком повернулися додому. Там на них чекали батько з матір’ю, вони принесли дітям гостинці. У казках завжди перемагає добро.
– Згадайте, що ми сьогодні повторювали? (Табличне додавання і віднімання в межах 10. розв’язували приклади і задачі.)
– Я дякую вам за урок. Дівчинка приготувала для вас подарунки. Вона дарує вам малюнки. Розфарбуйте їх і залиште пам'ять про наш урок.