Метою цього уроку є ознайомлення учнів з випадками ділення з остачею; вправляння у порівнянні числових значень виразів; закріплювання вміння розв'язувати задачі на дві дії, що містять порівняння чисел.
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
З МАТЕМАТИКИ
вчителя Андрушівського НВК
Кравчук Надії Вікторівни
Урок № _______
Дата проведення: __________________________
Тема. Ділення з остачею. Сутність ділення з остачею. Алгоритм виконання ділення з остачею. Задачі на різницеве порівняння двох часток
Мета: ознайомити учнів з випадками ділення з остачею; вправляти у порівнянні числових значень виразів; закріплювати вміння розв'язувати задачі на дві дії, що містять порівняння чисел; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Завдання 639
х = 20; у = 30; z = 400
Завдання 640
— Скільки всього школярів брали участь у змаганнях?
1-й ряд
650 - 380
660 + 260
360 + 360
2 год 18 хв + 42 хв
1 грн - 15 к.
5 год — 3 год 8 хв
2-й ряд
370 - 190
740 + 180
360 - 180
7 м - 2 м 5 дм
3 км + 500 м
6 дм + 15 мм
3-й ряд
920-450
490 + 270
550-370
20 кг - 80 г
1 м — 50 мм
7 год - 1 год 20 хв
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви переконаєтеся, що не завжди можна виконати роз¬биття множини на рівночисельні підмножини.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Завдання 641
— Козеня надуло 19 повітряних кульок і вирішило подарувати своїм друзям по 2 кульки. Для цього йому потрібно було поділити 19 на 2. Роз¬гляньте малюнок і поясніть, як Козеня виконало це завдання.
Це задача на конкретний зміст дії ділення на вміщення, тому учні відразу можуть записати її розв’язання наступним чином: 19:2. Але знайти значення цієї частки вони не можуть, тому що не існує такого числа, яке при множенні на 2 дає 19.
— Скільком друзям Козеня подарувало повітряні кульки? (9)
— Чи всі кульки подарувало Козеня? (Ні, не всі.)
— Скільки кульок залишилося? (Залишилася 1 кулька.)
— Розв’язати цю задачу можна так: 19 : 2 = 9 (ост. 1) — ми виконали ділення з остачею.
У цьому записі: 19 — ділене; 2 — дільник; 9 — неповна частка; 1 — остача.
Читають так: «19 поділити на 2 дорівнює 9 і в остачі 1».
`Завдання 642
Учні «ланцюжком» пояснюють за малюнком, як виконували ділення. Завдання 643
Учні коментують, як виконали ділення, користуючись малюнками. Завдання 644
Учні виконують ділення і порівнюють приклади на ділення націло та ді¬лення з остачею.
12:3 = 4 36:6 24:8 42:7 40:5
14:3 = 4 (ост. 2) 37:6 29:8 45:7 44:5
Висновок: в остачі отримуємо число, яке показує, на скільки ділене більше за число, яке ділиться на дільник націло, а в частці отримуємо те саме число, що й при діленні націло.
Після цього ознайомлюються з алгоритмом виконання ділення з остачею. Щоб виконати ділення з остачею, потрібно:
1) знайти найбільше число, яке менше від діленого і ділиться на дільник без остачі;
2) виконати ділення цього числа і знайти неповну частку;
3) знайти остачу, віднявши від діленого те число, яке ділиться на дане число без остачі.
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Розв'язування задач
Задача 1
Скільки окремих квадратів можна скласти з 13 однакових паличок?
Для того, щоб дізнатися, скільки окремих квадратів можна скласти з 13 од-накових паличок, треба 13 розділити на кількість сторін квадрата, тобто на 4.
13:4 = ?
12:4 = 3
13 - 12 = 1, тому 13:4 = 3 (ост. 1)
— Скільки квадратів можна скласти? (Три квадрати, і ще залишиться 1 паличка.)
Задача 2
Скільки окремих трикутників можна скласти з 13 однакових паличок?
13:3 = 4 (ост.1)
12:3 = 4
13- 12 = 1
(Чотири окремі трикутники можна скласти з 13 паличок, і ще 1 паличка залишається.)
Завдання 645
— Складіть короткий запис задачі.
— Що треба знати, щоб відповісти на питання задачі? (Потрібно знати два числові значення: 1 — скільки кленів у 1 ряду (невідомо), та 2 — скільки тополь в 1 ряду (невідомо).)
— Якою арифметичною дією відповімо на питання задачі? (Дією відні¬мання)
— Чи можна відразу відповісти на питання задачі? (Ні, нам невідомо, скільки кленів у 1 ряду і скільки тополь в 1 ряду.)
— Що треба знати, щоб про це дізнатися? (Потрібно знати два числові значення. У першому випадку: 1 — кількість саджанців тополь (відомо — 24), та 2 — кількість рядів (відомо — 4) У другому випадку: 1 — кількість са¬джанців кленів (відомо — 35), та 2 — кількість рядів (відомо — 5).)
— Якою арифметичною дією відповімо на питання? (Дією ділення)
— Чи зможемо ми тепер відповісти на питання задачі? (Так)
— Запишіть розв’язання і відповідь.
Розв’язання
1) 24 : 4 = 6 (дер.) — тополь в одному ряду;
2) 35 : 5 = 7 (дер.) — кленів в одному ряду;
3) 7 - 6 = 1 (дер.)
Відповідь: на 1 більше кленів у одному ряду, ніж тополь.
Завдання 646. Творча робота над задачею в групах
— Складіть умову задачі до питання: «На скільки менше коштують одні санчата, ніж одна пара лиж? ».
3. Офтальмологічна пауза
4. Розв'язування логічних завдань
Завдання 647 Розв’язання
1) 14 — 6 = 8 (ламп.) — у першій люстрі;
2) 8 - 2 = 6 (ламп.) — горить у першій люстрі.
Завдання 648 Розв’язання
Незнайко накреслив 3 прямі лінії, які перетинаються попарно в одній точці. Це 3 точки. І ще по одній точці на кожній лінії. Отже, на кожній з них він поставив 3 точки. Усього він поставив 6 точок.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чого навчалися на уроці?
— Поясніть обчислення виразу 13:5.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 103, завдання 649; 650.