Конспект відкритого уроку-гри з математики для 3 класу "Ділення з остачею. Перевірка ділення з остачею"

Про матеріал

Завданням цього уроку є повторення ділення з остачею; навчання учнів перевіряти результати ділення з остачею; вдосконалення вміння розв'язувати задачі на кратне порівняння двох добутків

Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ-ГРИ
З МАТЕМАТИКИ

у 3 класі

 (за підручником Ф.М.Рівкінд, Л.В. Оляницька)

вчителя Андрушівського НВК

Кравчук Надії Вікторівни

Урок № _______

Дата проведення: __________________________

 

Тема. Ділення з остачею. Перевірка ділення з остачею. Задачі на кратне порівняння двох добутків. Складання задачі за коротким записом.

Мета. Повторити ділення з остачею; навчати учнів перевіряти результати ділення з остачею; вдосконалювати вміння розв'язувати задачі на кратне порівняння двох добутків; розвивати увагу, мислення, математичне мовлення; виховувати інтерес до предмета.

 

Хід уроку

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Сядьте, дітки, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько,

Настрій на урок візьмемо,

Працювати розпочнемо.

Посміхнімося ще раз,

Бо у нас найкращий клас.

Добрий день!

 

 

  • Сьогодні у нас незвичайний урок математики – це урок-гра. І наш сьогоднішній урок математики я хочу розпочати із прислів'я «Бджола мала, я й та працює». Як ви розумієте це прислів'я? (Відповіді учнів)
  • Отже, бджола малесенька, але вона завжди невтомно трудиться, завжди працює. Ми, дітки, теж дуже любимо працювати, так? І сьогодні ми попрацюємо як ті трудівниці-бджілки.

 

 

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми вдосконалимо вміння ділити з остачею, а ще ви дізнаєтесь, як перевіряти результати ділення з остачею. Ще ми будемо вдосконалювати вміння розв'язувати задачі на кратне порівняння двох добутків.

А в цьому нам будуть допомагати веселі бджілки. Але крім того, дітки, ви кожен зможете оцінити свою роботу на уроці. За правильні відповіді та правильно виконані завдання ви зможете з діжечки меду дістати собі за кожну правильну відповідь по каплинці меду. Таким чином ми оцінимо, хто був на уроці найактивнішим і хто гарно на уроці працював. Домовились? Тож розпочинаємо нашу роботу.

 

IIІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

          1. Каліграфічна вправа.

  • До нас поспішає наша перша бджілка із своїм завданням. Називається завдання «Вправні рученята». Тобто це – хвилинка каліграфії.
  • Погляньте, будь ласка, уважно на ряд чисел. Давайте їх назвемо. (3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19)
  • Скажіть, будь ласка, яке з цих чисел можна поділити на 3 без остачі? (3, 9, 15)
  • Які це числа? (Непарні).
  • Назвіть одноцифрові числа цього ряду. (3, 5, 7, 9)
  • Назвіть двоцифрові числа цього ряду.( 11, 13, 15, 17, 19)
  • У якому порядку записані ці числа? (У порядку зростання.)
  • Давайте ми змінимо трішки завдання і запишемо ці числа у порядку спадання, тобто від найбільшого до найменшого. Сядьте рівненько, спинки вирівняйте і каліграфічно записуємо під коментування числа.  (Одна дитина коментує, всі записують.)
  • Добре, дітки, ви були старанні при виконанні каліграфічної хвилинки і в нагороду отримуєте по краплинці меду з діжечки.

 

     2. Усний рахунок.

  • А тепер, діти, завдання від нашої наступної бджілки. Погляньте, як вона дивно позирає на вирази, тому що вона хоче, щоб ви допомогли бджілкам обчислити усно ось ці приклади. (Допоможи бджілкам). І необхідно обов'язково пояснити, як виконали ділення. Завдання це ми виконаємо ланцюжком.

18 :6 = 3                      28 : 7 = 4                      40 : 8 = 5

19 : 6 = 3 (ост.1)         29 : 7 = 4 (ост.1)          41 : 8 = 5 (ост.1)

20 : 6 = 3 (ост.2)         30 : 7 = 4 (ост.2)          42 : 8 = 5 (ост.2)

21 : 6 = 3 (ост.3)         31 : 7 = 4 (ост.3)          43 : 8 = 5 (ост.3)

22 : 6 = 3 (ост.4)         32 : 7 = 4 (ост.4)          44 : 8 = 5 (ост.4)

23 : 6 = 3 (ост.5)         33 : 7 = 4 (ост.5)          45 : 8 = 5 (ост.5)

                                     34 : 7 = 4 (ост.6)          46 : 8 = 5 (ост.6)

                                                                           47 : 8 = 5 (ост.7)

  • Молодці, діти, справилися із завданням, ланцюжок наш не перервався. За це можете дістати собі із діжечки по краплинці меду.

       3. Фронтальне опитування.

  • Ось і ще одна бджілка принесла нам нове завдання, яке називається «Відповідаємо швидко». Це завдання з підручника № 660.
  • В першу чергу, давайте пригадаємо:
  • Як називається число, яке ділимо? (Ділене.)
  • Що таке дільник? (Число, на яке ділимо.)
  • Як називається результат ділення з остачею? (Неповна частка.)
  • Чи може остача бути більшою за дільник? (Ні, не може, тому що остача завжди менша від дільника.)
  • Тепер переходимо до завдання № 660 у підручнику.

— Чи може при діленні на 7 в остачі бути: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8? (Числа 7 і 8 не можуть бути в остачі, бо остача завжди менша від дільника.) Якими можуть бути остачі при діленні на 9? (1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8) На 10? (1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9)

  • Добре, діти, гарно працювали. Хто відповідав, візьміть собі, будь ласка, по краплинці меду з діжечки.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Підготовча робота
  • Ось і знову бджілка несе для нас нове завдання, яке називається «Міркуємо разом».

А міркувати ми будемо над такою задачею.

Задача.

У гості до бабусі прийшли 4 онуки. Бабуся пригостила онуків пиріжками. На тарілку вона поклала 23 пиріжки. Скільки пиріжків отримав кожен онук, якщо бабуся запропонувала поділити пиріжки порівну?

     23 : 4 = 5(ост.3)

  • Добре. А тепер уявіть, що нам невідоме ділене. Як знайти ділене, знаючи дільник, неповну частку та остачу? (Потрібно 4 5 + 3 = 23)
  • Отже, щоб знайти ділене, потрібно дільник помножити на неповну частку і додати остачу.
  • Добре. Хто працював активно і старанно, візьміть собі ще по краплинці меду з діжечки.

 

  1. Пояснення нового матеріалу.
  • А тепер подивіться уважно на нашу наступну бджілку. Бачите, яка вона загадкова, і завдання її теж загадкове «Ми – розвідники!» . Як ви розумієте це завдання? (Порібно щось розвідати, знайти щось нове.)
  • Добре, отже, щоб дізнатися щось нове, ми повинні з вами розглянути завдання №661 у підручнику. Це завдання ми виконаємо колективно.
  • Розгляньте, будь ласка, перший рядок кульок.
  • Скільки їх там? (9)
  • На яке число ми поділили число 9? (На 4 частини.)
  • Скільки отримали купок з кульками? (2)
  • Скільки куьок залишилося, які не діляться на 4? (1)
  • Отже,  9 : 4 = 2 (ост.1)
  • Під цим виразом ви бачите ще один вираз. Це перевірка правильності ділення з остачею. Як же здійснити цю перевірку?

                                            ПАМЯТКА

   як здійснити перевірку виконання ділення з остачею

  1. Необхідно помножити дільник на отриману частку.
  2. До отриманого добутку потрібно додати остачу.
  3. Потрібно порівняти знайдене число з діленим. Якщо це число дорівнює діленому, то ділення з остачею виконано правильно.
  • Розглянемо аналогічно другий і третій ряд кульок.
  1. Ознайомлення з правилом на с. 105.
  • Ознайомтеся з правилом. Вивчіть його напамять.
  • Добре, діти, хто працював правильно, можете взяти собі краплинку меду.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

 

  1. Завдання №662 на с. 105.
  • А наступна наша бджілка несе нам нове завдання, яке називається «Перевірте знання».
  • Це завдання №662 на с. 105 у підручнику.
  • Перевірте, чи правильно виконано ділення з остачею. Якщо ділення виконано правильно, то ви піднімайте зелену картку, а якщо ділення виконано неправильно, піднімайте червону картку.

     (У виразах 32 : 6 = 5 (ост.1) і 66 : 8 = 7 (ост.10) допущені помилки.)

Правильний результат:

32 : 6 = 5 (ост.2)         66 : 8 = 7 (ост.2)

      6 5 + 2 = 32               8 8 + 2 = 66)

      Висновок.

  • Про що потрібно пам’ятати, коли виконуємо ділення з остачею? (Остача завжди менша за дільник.)
  • А якщо остача дорівнює нулю, то ділене ділиться на дільник без остачі.
  • Добре, хто працював правильно над цим завданням, отримує ще одну краплинку меду з маленької діжечки.

 

Фізкультхвилинка.

  • А тепер настав час відпочити нам. Стаємо рівненько.

Вийшло з хати кенгуру,

Потягнулося від сну.

Вмило ручки, оченята,

Взуло білі чоботята,

Стало квіточки збирати

Для матусеньки на свято.

  • Тихесенько сідаємо і продовжуємо.
  1. Виконання завдання № 663 на с. 105 за зразком.
  • Любі діти.  Зараз ми виконаємо ще одне завдання від бджілки трудівниці «Працюємо самостійно». Це завдання № 663 з підручника. Його ми маємо виконати за зразком. Розгляньте, будь ласка, зразок, прокоментуйте його.
  • Тепер за цим зразком два наступні приклади ми розвяжемо на дошці.
  • Наступні 3 і 4 стовпчики прикладів, щоб виконати завдання бджілки, ми розв’яжемо самостійно. (3 стовпчик – 1 варіант, 4 стовпчик – 2 варіант.)
  • Давайте перевіримо, чи правильно виконали приклади. (Один учень читає, всі перевіряють.)
  • Ви гарно справилися з цим завданням, отже, отримуєте ще по дві краплинки меду від бджілок трудівниць.

 

 

VІ. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ

  1. Гра «Віконця»
  • Ще одна бджілка принесла для вас цікаве завдання, яке називається «Вчимося граючись». І зараз ми з вами пограємо у гру «Віконця». Ось перед вами рівності.

Не заповнюючи «віконця» числами, назвіть хибні рівності.

43 : 8 = □ (ост. 8)       31 : 7 = □ (ост. 10)      

31 : 7 = □ (ост. 3)       50 : 9 = □ (ост. 5)      

62 : 5 = □ (ост. 8)       65 : 7 = □ (ост. 9)    

  • Добре, молодці. Хто працював активно над цим завданням, отримує ще по краплинці меду.

 

2. Продовження роботи за підручником (с. 105)

  • Наступна  бджілка має для вас нове завдання «Розв’яжемо задачу». Це задача №664 з підруника.

Завдання 664

  • Прочитайте задачу.
  • Давайте складемо план розв’язання задачі.

План розв’язання

1) Скільки кілограмів лимонів завезли до шкільної їдальні?

2) Скільки кілограмів апельсинів завезли до шкільної їдальні?

3) У скільки разів більше завезли апельсинів, ніж лимонів?

(Після складання плану розв’язання учні записують розв’язання під коментування.)

Розв’язання

1) 4 • 2 = 8 (кг) — завезли лимонів;

2) 8 • 6 = 48 (кг) — завезли апельсинів;

3) 48: 8 = 6(раз.)

Відповідь: у 6 разів більше завезли апельсинів, ніж лимонів.

  • За розв’язану задачу отримуємо краплинки меду.
  • А наступна бджілка приготувала для вас ще одне завдання «Складемо вираз». Це теж завдання з вашого підручника №665.

Завдання 665

  • Прочитайте задачу.
  • Складіть вираз за схемою.

      (                ) : (                  ) = 12 : 6 = 2 (рази)

Ознайомившись з умовою задачі, учні складають її короткий запис та самостійно складають вираз за схемою: (3 • 4): (3 • 2) = 2 (раз.).

Відповідь: пироги з яблуками важать у 2 рази менше, ніж з лісовими горіхами.

  • Молодці, діти. І з цим завданням ви справилися. За це ви знову отримуєте по краплинці меду від маленьких бджілок.
  • Скажіть, діти, а де живуть бджілки? (У вулику).
  • Наступна бджілка просить нас побудувати їй вулик ( «Побудуємо вулик»).  Виконаємо це завдання в парах. Перед вами на партах лежать конверти, в яких знаходяться різні геометричні фігури. Ви разом із сусідом по парті маєте скласти з цих геометричних фігур вулики для наших бджілок-трудівниць як знак подяки за їхні цікаві завдання.
  • З яких геометричних фігур ви побудували вулик? (З трикутника, квадрата, кола та прямокутника.)
  • Добре, діти, молодці. Всі ви гарно справилися з цим завданням і отримуєте за це ще по краплинці меду.

 

VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ

  • А тепер давайте проведемо підсумок нашого уроку.
  • Які остачі виходять при діленні на 2? (1)
  • Назвіть остачі при діленні чисел на 5. (1,2,3,4.)
  • Які остачі виходять при діленні на 7? (1,2,3,4,5,6.)
  • Як знайти ділене, маючи частку, дільник і остачу? (Помножити дільник на неповну частку і додати остачу.)

 

  • Молодці, діти, ви працювали на сьогоднішньому уроці так як бджілки і за вашу працьовитість бджілки дарують вам ще по краплинці меду.
  • А тепер погляньте і порахуйте, скільки краплинок меду ви зібрали? (Скільки краплинок меду зібрав учень, таку оцінку і отримує.)

 

 

VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Діти, бджілки трудівниці приготували для вас ще й цікаве домашнє завдання і сподіваються, що засвоївши сьогоднішній матеріал, ви успішно з ним справитеся. Отже, вдома ви виконаєте  завдання  №667, 668 на сторінці 106.

 

  • Ось закінчився урок

І дзвенить  уже дзвінок.

Встаньте, діти,  гарненько і подякуйте за увагу нашим гостям. (Діти дякують хором.)

 

docx
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
2298
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку