Завдяння цьогоуроку полягає в тому, щоб навчати учнів виконувати ділення з остачею за алгоритмом; сприяти осмисленню того, що остача завжди менша, ніж дільник; удосконалювати вміння розв'язувати задачі на подвійне зведення до одиниці; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
З МАТЕМАТИКИ
вчителя Андрушівського НВК
Кравчук Надії Вікторівни
Урок № _______
Дата проведення: __________________________
Тема. Ділення з остачею. Властивість остачі. Задачі на подвійне зведення до одиниці
Мета: навчати учнів виконувати ділення з остачею за алгоритмом; сприяти осмисленню того, що остача завжди менша, ніж дільник; удосконалювати вміння розв'язувати задачі на подвійне зведення до одиниці; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Завдання 649
— Прочитайте приклади з остачею 1 (31 : 5 = 6 (ост. 1)); з остачею 2 (20 : : 6 = 3 (ост. 2); 44 : 7 = 6 (ост. 2); 65 : 9 = 7 (ост. 2); 18 : 4 = 4 (ост. 2); 27 : 5 = = 5 (ост. 2))
Завдання 650
— На скільки більше тканини використали на пошиття 1 сукні, ніж на пошиття 1 сорочки? (На 1 м)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати випадки ділення з остачею, розв’язувати задачі.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Завдання 651
Учні виконують ділення з остачею з коментуванням.
38:4 41:8 28:5 33:5
Завдання 652
— Розгляньте різноманітні випадки ділення на 4 та зробіть висновок, якою може бути остача.
— Скільки різних остач отримали при діленні на 4?
— Порівняйте найбільшу остачу з дільником. Зробіть висновок.
Висновок. Остача менша від 4.
Завдання 653
— Скільки різних остач отримали при діленні на 3? Порівняйте найбільшу остачу з дільником.
Висновок. Остача менша від 3. Остача завжди менша від дільника.
Від цього моменту, виконавши ділення з остачею, учні перевіряють, чи отримана остача є меншою за дільник. Якщо остача більша за дільник, то ділення можна продовжити.
— Поділіть кожне з чисел на 5. Скільки різних остач отримали?
20 : 5 = 4
21 : 5 = 4 (ост. 1)
22 : 5 = 4 (ост. 2)
23 : 5 = 4 (ост. 3)
24 : 5 = 4 (ост. 4)
Висновок. Кількість остач (з нулем) дорівнює дільнику. Отже, при діленні на 5 можуть бути п’ять остач: 0; 1; 2; 3; 4; при діленні на 7 - 0; 2; 3; 4; 5; 6.
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Продовження роботи за підручником (с. 104)
Завдання 654
— Про що йдеться в задачі? (Про те, що фермер розподілив 48 кг аґрусу по 6 однакових ящиках.)
— Що запитується в задачі? (Скільки потрібно ящиків, щоб розподілити таку саму кількість аличі, якщо в кожний ящик насипати на 2 кг менше аличі, ніж аґрусу?)
— Скільки всього аґрусу було? (Було 48 кг)
— Яка величина вимірюється в кілограмах? (Маса)
— Скажіть інакше, застосовуючи назву цієї величини: «Всього було 48 кг аґрусу». (Маса всього аґрусу 48 кг.)
— Маса всього аґрусу — це загальна маса. Застосовуючи термін «загальна маса», промовте це речення інакше. (Загальна маса аґрусу 48 кг.)
— Куди розклали аґрус? (Аґрус розклали у ящики.)
— Скільки було ящиків з аґрусом? (6 ящиків) Яку назву має ця величина? (Це кількість ящиків.)
— Які величини ми виділили в задачі? (Загальну масу аґрусу та кількість ящиків.)
— Якщо аґрус розклали у ящики, то можна говорити про аґрус в одному ящику. Аґрус ми вимірюємо в кілограмах, тому можна сказати, що в одному ящику є декілька кілограмів аґрусу. Яка величина вимірюється в кілограмах? (Маса) Як можна назвати кількість кілограмів аґрусу в одному ящику? (Маса одного ящика)
— Які величини ми виділили в задачі? (Загальна маса, кількість ящиків і маса 1 ящика)
— Виконаємо короткий запис.
Загальна маса |
Маса 1 ящика (кг) |
Кількість ящиків (шт.) |
Аґрус — 48 кг Алича — 48 кг |
? На 2 кг менша |
6 шт. ? |
— Що запитується в задачі? (Скільки потрібно ящиків, щоб розподілити таку саму кількість аличі, якщо в кожний ящик насипати на 2 кг менше аличі, ніж аґрусу?)
— Яке число ми отримаємо у відповіді: більше чи менше за 6? (Більше, тому що маса 1 ящика аличі менше, ніж маса аґрусу.)
— Що треба знати, щоб відповісти на питання задачі? (Треба знати 2 числових значення — загальну масу аличі (відомо) та скільки було аличі в одному ящику (невідомо).)
— Якою арифметичною дією відповімо? (Дією ділення)
— Чи можемо відповісти на запитання відразу? (Ні, не можемо.) Чому? (Тому що нам невідомо, скільки було аличі в одному ящику.)
— Що треба знати, щоб відповісти на це запитання задачі? (Треба знати, скільки аґрусу в одному ящику.)
— Чи можемо відповісти на питання відразу? (Так. Щоб знайти масу 1 ящика, треба загальну масу (відомо — 48 кг) поділити на кількість ящиків (відомо — 6 ящиків).)
Розв’язання
1) 48 : 6 = 8 (кг) — аґрусу в 1 ящику;
2) 8 - 2 = 6 (кг) — аличі в 1 ящику;
3) 48 : 6 = 8 (ящ.)
Відповідь: потрібно 8 ящиків, щоб розподілити таку саму кількість аличі, якщо в кожний ящик насипати на 2 кг менше аличі, ніж аґрусу.
Завдання 655; 656; 657 (усно)
2. Самостійна робота
1 варіант
(4 + 1) •1
4+1•1
30:3
0•8 + 81
5 -10-39
(50-10): 10
700 - 500 : 5
100•8-10•8
(6 - 6) • 0
6-6•0
100•8
72 : 9 + 54
За 6 кг печива заплатили 24 грн. Скільки заплатять за 9 кг такого самого печива?
2 варіант
(9 + 1) •1
(9 - 9) • 0
9+ 1•1
9-9•0
60:6
100•3
0•6 + 75
81:9 + 74
7•10-48
(70-10): 10
800 -400:4
100•6-6 •10
18 літрів масла розлили в 6 однакових пляшок. Скільки знадобиться таких пляшок, щоб розлити 30 л масла?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Які остачі можуть вийти при діленні на 3; 4?
— Чи може остача дорівнювати дільнику?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 104, завдання 658; 659.