Мета уроку: ознайомити учнів з правилом множення суми на число; вчити застосовувати під час обчислень правила порядку виконання дій у виразах без дужок і з дужками; вдосконалювати вміння розв'язувати складені задачі на 2-4 дії, які є комбінацією вивчених видів простих задач; розвивати мислення, увагу; виховувати інтерес до предмета.
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
З МАТЕМАТИКИ
вчителя Андрушівського НВК
Кравчук Надії Вікторівни
Урок № _______
Дата проведення: __________________________
Тема. Розподільний закон множення відносно додавання. Порядок виконання дій у виразах. Складені задачі на 2—4 дії.
Мета: ознайомити учнів з правилом множення суми на число; вчити застосовувати під час обчислень правила порядку виконання дій у виразах без дужок і з дужками; вдосконалювати вміння розв'язувати складені задачі на 2-4 дії, які є комбінацією вивчених видів простих задач; розвивати мислення, увагу; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Аналіз домашньої роботи
2. Робота в парах
1) Гра «Спринт».
а |
700 |
50 |
300 |
1000 |
400 |
200 |
b |
100 |
10 |
10 |
100 |
100 |
10 |
а:b |
|
|
|
|
|
|
2) Обчислення ланцюжків
187 – 87 524 + 36 654-456
+ 1 -1 •0
• 1 - 140 +559
3. Дії з іменованими числами
3 м 80 см + 20 см 2 кг 640 г - 1 кг 240 г
4 м - 50 см 8 дм 4 см - 7 см
4. Письмові обчислення
225 + 382
358 - 274
5. Робота за підручником (с. 706)
Завдання 669. Робота в групах
— Які остачі можна отримати при діленні на 2? (1) На 5? (1; 2; 3; 4) На 6? (І; 2; 3; 4; 5) На 8? (1; 2; 3; 4; 5; 6; 7)
6. Хвилинка каліграфії (с. 707)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як помножити суму на число і про порядок дій при обчисленнях.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Завдання 670
Учні ознайомлюються з умовою задачі.
— Розгляньте, як Козеня знайшло потрібну кількість цукерок першим способом. (Щоб обчислити значення добутку першим способом, спочатку знайшли суму, а потім помножили її на число.) А другим способом? (Щоб обчислити значення добутку другим способом, кожний доданок помножили на число і додали отримані добутки.)
I спосіб: (2 + 3) • 9 = 5 • 9 = 45 (ц.)
II спосіб: 2 • 9 + 3 • 9 = 18 + 27 = 45 (ц.)
Висновок. Щоб помножити суму двох чисел на третє число, треба помножити на це число кожен із доданків, а знайдені добутки додати.
(а + b) •с = а • с + b•с
Наприклад: (7+5) •4 = 7• 4 + 5• 4 = 28 + 20 = 48.
Завдання 671. Коментоване розв'язування прикладів
(10 + 6) • 3 = 10 • 3 + 6 • 3 = 30 + 18 = 48.
Ознайомлення з правилами порядку виконання дій у виразах без дужок і з дужками
1)Якщо у виразах без дужок є тільки дії додавання і віднімання (множення і ділення), їх виконують у тому порядку, в якому вони записані.
Наприклад:
2) Якщо у виразах немає дужок, то спочатку виконують по порядку дії множення і ділення, а потім — додавання і віднімання.
Наприклад:
3) Якщо у виразах є дужки, то спочатку виконують дії в дужках.
Наприклад:
Завдання 672. Письмове виконання завдання з коментуванням правил
Завдання 673 Розв’язання
1) 5 - 3 = 2 (кг) — більше маса;
2) 8 : 2 = 4 (грн) — коштує 1 кг;
3) 4 • 5 = 20 (грн)
Відповідь: 20 грн коштує спечений коровай.
Інформація для вчителя. Можлива помилка — змішування двох властивостей: додавання суми до числа і множення суми на число. З метою її попередження доцільно порівнювати відповідні приклади:
(7 + 2) + 3 = (7 + 3) + 2 = 10 + 2 = 12 та (7 + 2) • 3 = 7 • 3 + 2 • 3 = 21 + 6 = 27, запропонувати завдання «продовжити запис»:
8 • (10 + 2) = 8 • 10 + ... 8 + (10 + 2) = (8 + 2) + ...
Додаючи число до суми, додаємо до нього один із доданків, і до отриманого результату додаємо інший доданок. При множенні числа на суму, множимо число на кожний доданок і отримані добутки додаємо.
2. Фізкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Первинне закріплення
— Застосовуючи правило множення суми на число, розв’яжіть приклади.
(20 + 8) • 3 = 20 • 3 + 8 • 3 = 60 + 24 = 84
(300 + 60) • 2 = 300 • 2 + 60 • 2 = 600 + 120 = 720
Завдання 674
Розв’язуючи це завдання, учні мають дібрати числа на підставі знання таблиці множення числа 4. Учням пропонується назвати добутки із таблиці множення числа 4, які менші за число 36 (це 4; 8; 12; 16; 20; 24; 28; 32); встановити, множенням яких чисел на 4 вони отримані (1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8); перевірити і довести, що ці числа є розв’язками поданої нерівності.
При а < 9 нерівність а • 4 < 36 істинна.
Відповідь: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8.
Завдання 675
Учні знаходять периметр прямокутника зі сторонами 9 см і 6 см за формулою Р = (а + b) • 2.
3. Розв'язування логічних задач
• У сім’ї три сини, кожен з них має сестру. Скільки дітей у сім’ї?
Відповідь: чотири.
• Скільки буде, якщо 8 розділити навпіл?
Відповідь: 1) якщо 8 розділити навпіл, тобто на дві рівні частини, буде 4; 2) якщо цифру 8 розділити навпіл, отримаємо або два нулі, або дві трійки в дзеркальному відображенні.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що треба зробити, щоб помножити суму на число? Наведіть приклади.
— Які правила порядку дій ви запам’ятали?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 105, завдання 676; 677.