Конспект уроку з математики "Множення чисел на 10 і на 100"ознайомить учнів з випадками множення чисел на 10 і на 100, закріпить знання учнів про табличне множення і ділення.
Тема. Множення чисел 10 і 100. Задача, обернена до задачі на суму двох добутків. Птахи лісу.
Мета: з математики: ознайомлювати учнів з випадками множення чисел 10 i 100; закртлювати знания про табличне множення i ділення, навички письмового додавання i віднімання; повторювати принципи розв'язування задач на знаходження суми двох добутків; ознайомлювати учнів в розв'язанням обернених задач до задачі на знаходження суми двох доданків; розвивати мислення, уяву, уміння лаконічно висловлювати свої думки; удосконалювати навички порівняння геометричних величин; вихо-вувати прагнення швидко i правильно виконувати математичні завдання;
з природознавства: збагачувати знання учнів про ліс та його мешканців; показати роль лісу в біосфері; закртлювати знання про зимуючих птахів, їх поведінку взимку; виявити взаємозв'язок людини з навколишнім середовищем; збагачувати знання учнів цікавостями про природу; виховувати бережливае ставлення до природи, любов до точної науки — математики.
Обладнання: магнітофонний запис «Голоси ліcy»; силуетні картинки птахів, що розігрують на аукціоні; молоточок; індивідуальні картки (для роботи в парах); «Правила для тих, хто вирушає до лісу».
Хід уроку
Девіз уроку:
Щоб робота в нас кипіла,
Працювати будемо
Швидко, дружно і умілo!
Bci готові до уроку?
Так
Чудова є ідея в мене:
Я пропоную вам, малята,
Сьогодні в лісі побувати!
Згодні ?
— Діти, що ми називаемо лісом? (Jlic — це багато дерев.)
Звучить фонограма «Голоси лісу».
—Правильно, але ліс — це не тільки дерева, а й безліч живих організмів: дерева i кущі, трави й гриби, квіти i комахи, птахи та звipi. Усі вони
разом — це i є справжній ліс!
II.Мотивація пізнавальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку
—Сьогоді ми побуваємо на аукціоні, з якого ви дізнаєтеся багато цікавого про життя лісу та його мешканців. Але будьте уважними! За кожним ку-
щиком може сховатися серйозне завдання, адже у нас — не простий аукціон. 3 собою в подорож ми запросили науку Математику.
—Що таке аукціон? Про це ми запитаемо у «Довідкового бюро»
Довідкове бюро
Це публічний продаж, на якому покупцем стає той, хто запропонує найвищу ціну.На нашему аукціоні ви сплачуватимете своими знаннями.
Про те, що розігруватиметься, ви дізнаетеся, коли розв'яжете приклади i застосуете математичний ключ.
III.Проведення аукціону
1. Математичний ключ
4 + 4-0 = 4 (8 + 1)-1 = 9
6 + 1 • 1 =7 30 : (5 - 0) = 6
(4+ 4)-0 = 0 8-0 + 8:1 = 8
8 • (0 + 8) = 64 5-0 + 5:1 = 5
10-0+10 = 10 .
►►Бліцопитування
-Що ми отримуемо при множенні будь-якогочисла на 1, 0?
-При діленні будь-якого числа на 1, саме число?
-При діленні нуля на будь-яке число?
-На що ділити неможливо?
Розгляньте таблицю.
0 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
64 |
и |
п |
с |
X |
а |
л |
т |
У |
і |
-Де поділися з лісу птахи?
Сороки, галки, ворони, голуби, синиці перелетіли ближче до оселі людей. Важко шукати їжу взимку, стає холодно.Повісимо годівничку. (Учитель вішає малюнок.)
-Чим найбільше люблять ласувати птахи взимку? (Насіння, крихти хліба, ягоди горобини, сало)
На аукціоні ми купуватимемо їжу для птахів.
2. Математичний диктант
*Синиця з'їдає за добу 20 г комах. Скільки грамів комах вона з'їсть за 3 дні? (60)
*Ворон живе 70 років, а горобець — 12 років. На скільки довше років живе ворон, ніж горобець? (58)
*Два горобчики стрибали по двору і знайшли 14 зернинок.
Скільки зернин знайшов один горобчик, якщо вони знайшли порівну?(7)4)
*Синичка відкладає в гніздо 10 яєчок, а дятел — 5 яєць.
У скільки разів синичка відкладає більше яєць, ніж дятел? (Удвічі)
*Дятел 6 годин поспіль поїдав короїдів,, по 8 щогодини. Скільки знищив шкідників? (48)
*На дереві сім гнізд було. По вісім пташок в них жило.
Не полохайте ви їх! Полічіть же! Скільки всіх? (56)
Перевірка відповідей. (їжу для годівнички отримає учень, який швидше, правильно і каліграфічно запише всі відповіді.)
Учитель ударом молотка сповіщає: «Продано!»
Учень-«покупець» ставить їжу в годівничку.
3. Картки для опитування
7 • 3 • 1 0 • (8 + 3)
*За добу 3 сови вловили по 8 мишей кожна, а за другу добу — 15 мишей. Скільки всього мишей вполювали сови за дві доби?
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Вступна частина
-Рахували ви на славу,
Вам хвала і користь справі.
І за це дозволю, діти,
Вам плакат відкрити!
На дошці — плакат «Орнітологія — наука, що вивчає птахів».
-Хто це стільки шишок накидав?
- Як ви гадаєте, дітки? (Шишкарі, дятли)
Знову я звертаюся по допомогу до учнів!
►► Довідкове бюро
— Шишкарі — це темно-червоні птахи з темними крилами й хвостами. Вони лущать шишки,їх легко впізнати за великими дзьобами, у яких
верхня частина загнута вниз, а нижня — вгору.
Шишкарі — це птахи, які розмножуються взимку. Пташенята народжуються голими, але холоду не бояться. Мати не злітає з гнізда, весь час гріє пташенят.
2.Підготовчі вправи. Робота в групах
—Шишкар приготував для нас завдання на шишках
1-ша шишка |
2-га шишка |
2-10 |
3 - 10 |
6 • 10 |
7 • 10 |
3 10 |
4 • 10 |
3-тя шишка |
4-та шишка |
4 • 10 |
5-Ю |
8 • 10 |
2 ■ 10 |
5 • 10 |
6 • 10 |
Ударом молотка учитель сповіщає: «Продано!».
3. Пояснення нового матеріалу
►► Бесіда
—Розглянемо вправу 780.
Поясніть, як знаходити добутки 10 • 3 і 100 • 5.
Зразок відповіді:Необхідно 10 помножити на 3. 10 — це один десяток. 1 десяток помножити на 3, буде 3 десятки, тобто ЗО. Отже, 10 • 3 = ЗО.
4.Первинне закріплення
Обчислити усно інші добутки вправи 780.
Із вправи 781 обчислити лише ті добутки, у яких першим множником є числа 1, 10.
До нашої годівнички прилетіла пташечка.
Що це за пташка?
—Що нам розповість про горобців довідкове
бюро?
►► Довідкове бюро
—Хто не знає цих зухвалих, сміливих і розумних пташок? Люди раптом вирішили, що від цієї сіренької пташки немає жодної користі, а от шкода велика — підрахували; щорічно горобець краде з полів більше, ніж півкілограма зерна.
Але вони приносять користь! Вигодовуючи пташенят, пара горобців щодня відловлює приблизно чотириста грамів шкідливих комах. Щодня горобець з'їдає жуків і гусені більше, ніж важить сам. Пташенят виводить двічі-тричі за сезон.
►► фізкультхвилинка
Горобцям не до науки, Ох, давно вже терплять муки. Затекли і ніжки, й крила... Горобчиха зве до діла: — Ану, славні малюки, Станьте струнко, мов грибки, Крила вгору піднімайте, Головою покрутіть, Ніжками потупотіть, Навкруги себе оберніться, Швидше, швидше, не лініться! Стане легко й добре враз! Відпочили? Все гаразд!
—Ще одна пташка прилетіла! Відгадаємо загадку і дізнаємося, що це за пташка.
Пташечка я невеличка,
В мене білі щічки.
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
Та я пташка невеличка,
Називаюсь я... (синичка).
— Знову попрошу допомоги в учнів.
►► Довідкове бюро
— Синичка дуже рухлива. Причепившись до найтоншої гілочки, вона може висіти вниз головою. Це можливо Тому, що у неї довгі пальці на
лапках. Гострим довгим дзьобиком синиця дістає з тріщини на деревах для себе поживу — комах,личинок. Узимку пташки їдять насіння.
Гнізда синички мостять у дуплах, штучних дуплянках. У гнізді з'являється 8-10 пташенят. Домівку залишають через 15-20 днів після народження.
—Що нам синичка принесла? (Задачі)
—Чим ми віддячимо пташці за науку? (Купимо сала в годівничку.)
5. Задача
Одна сім'я шпаків за період гніздування знищить 10 гусениць за одну годину, а зозуля за одну годину може з'їсти 100 гусениць.
Скільки гусениць за одну годину з'їдять 7 сімей шпаків і 5 зозуль?
—Якщо відомо, скільки гусениць з'їдає сім'я шпаків і відомо, скільки є сімей, то про що можна дізнатися? Якщо відомо, скільки гусениць з'їдає зозуля і відомо, скільки є зозуль, то про що ми можемо дізнатися? Якою дією? Якщо буде відомо, скільки всього гусениць з'їдає сім'я шпаків і скільки гусениць з'їдають зозулі, то про що ми можемо дізнатися? Якою дією?
Самостійно записати розв'язання виразом за схемою:
]•[] + [.]•[]
Ударом молотка учитель сповіщає: «Продано!».
V. Розвиток математичних знать
1. Вправа 784
— Ще одна пташечка летить до нас.
Вірно людям я служу,
їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю. (Дятел)
►► Довідкове бюро
У лісах нашої країни живе одинадцять видів дятлів, які є санітарами лісу. Вони знищують величезну кількість комах-шкідників. Дзьоб є знаряддям для добування корму. Язик із зарубинами далеко висувається з рота, тому дятли можуть діставати їжу зі щілин. Цих птахів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони.
-Яке завдання нам приніс дятел?
-Знайти значення виразів. (Вправа 784)
Четверо учнів працюють біля дошки.
Ударом молотка учитель сповіщає: «Продано!».
-Діти, до нас летить ще один птах. Настала весна. Хто першим із птахів сповістить про весну?
-Дійсно, прилетів до нас шпак. Він приніс геометричний матеріал. Навіщо?
2. Робота з геометричним матеріалом. Робота в групах
—Які фігури приніс шпак? (Трикутники,прямокутники і круги)
-Яку геометричну фігуру називають трикутником? (Фігуру, що має три кути.)
-Що таке квадрат? (Чотирикутник, у якого всі сторони рівні.)
-Що таке прямокутник?
-Де ми можемо використати ці фігури, щоб допомогти шпакам? (Ми можемо змайструвати шпаківню.)
-Змайструємо шпаківні? Берімося до діла!
-З геометричних фігур за допомогою вчителя діти «будують» шпаківні.
Ударом молотка учитель сповіщає: «Продано!».
V!. Підсумок уроку
-Будьте, діти, вірними, щирими і бережіть пташок, які відлітають у вирій, і тих, що зимують у нас.
-Якщо урок сподобався, намалюйте сонечку посмішку.
-Що ми робили на уроці? Запишіть на промінчиках.
— Як ви допомагатимете птахам?
Рахували ви на славу, Вам хвала і користь справі. І за це дозволю, діти, Ще один плакат відкрити!
На дошці — плакат «Де багато пташок, там не буде комашок!».
—Сьогодні ми допоможемо пернатим друзям,
а завтра вони допоможуть нам зберегти врожай.
Всі ви добре працювали, На уроці не дрімали, Гарно руки піднімали Й знань багато упіймали!
VII.Оцінювання робіт учнів на уроці
— Хто купив їжу для птахів?
VI!!. Домашнє завдання
Виконати вправи № 785, 786 (783), підготувати розповідь про шпаків.