Конспект уроку з математики для 4 класу на тему "Множення та ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове число. Розв'язування задач на рух"

Про матеріал
Змістове наповнення уроку спрямоване на формування ключових компетентностей та наскрізних умінь. Виконуючи математичні завдання, учні не лише закріплюють сформовані обчислювальні навички та вміння розв'язувати задачі певного виду, а й пізнають таємниці Всесвіту. Запропоновані форми роботи сприяють розвитку пізнавальної активності школярів.
Перегляд файлу

Тема уроку.  Множення та ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове

            число. Розв`язування задач на рух

Мета уроку: закріплювати вміння учнів множити та ділити багатоцифрові числа

                      на одноцифрове, удосконалювати вміння розв`язувати задачі на

                      рух; розвивати обчислювальні навички, кмітливість та увагу;

                      розширювати знання дітей про планети Сонячної системи;

                      виховувати бажання вивчати таємниці Всесвіту, формувати розуміння

                       важливості математичних знань у цьому пізнанні.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки для роботи в парах, картки для

самостійної роботи.

Тип уроку: закріплення знань, умінь та навичок учнів

Форма проведення:  урок-подорож таємницями Всесвіту

Клас: 4

                                                  Перебіг  уроку

  1. Організація учнів до уроку
  2. Мотивація пізнавальної діяльності, оголошення теми та завдань уроку

- З давніх-давен люди спостерігали за небом, зірками та небесними світилами. Наука, що вивчає небесні тіла та явища, називається астрономією. Сьогодні ми спробуємо бути астрономами – людьми, які вивчають Космос – і дізнаємось багато таємниць Сонячної системи. (Слайд 2)

-  Пригадайте, що таке Сонячна система.

    - Це Сонце та космічні тіла - планети, їх супутники, астероїди, комети, метеори, які рухаються навколо Сонця. (Слайд 3)

     - Сьогодні ми будемо подорожувати  планетами Сонячної системи. Пригадаємо їх.

    -  Навколо Сонця обертається 8 планет: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер,

Сатурн, Нептун, Уран. Кожна з цих планет має свої особливості.

- Подорожуючи, ми будемо застосовувати на практиці знання , вміння та навички, які здобули на уроках математики.

- Тема уроку - «Множення та ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове число. Розв’язування задач на рух».( Слайд 4)

Завдання уроку:

  • закріплювати вміння множити та ділити багатоцифрові числа на одноцифрове;
  • удосконалювати вміння розв’язувати задачі на рух;
  • вивчати таємниці Всесвіту.(Слайд 5)

- Девіз нашої подорожі:

Ледарів у нас немає,

Хто руки не піднімає!?

Вирушаймо ми у путь,

Бо Усесвіт нас чекає! ( Слайд 6)

  1. Контроль, корекція та закріплення знань учнів
  1. Математичний  диктант
  • Запишіть дані про розміри планет.

Меркурій – 4880 км

Земля – 12 756 км

Юпітер – 142 796 км

Венера – 12 104 км

Марс – 6 787 км

Сатурн – 120000 км

Уран – 51 200 км

Нептун – 49 500 км

  1. Усний рахунок
  • Назвіть розміри планет в порядку їх зростання.

 

4880км                            6 787км                    12104км

Меркурій                         Марс                        Венера

 

12 756км                         49 500км                            51 200км

Земля                                Нептун                               Уран

 

120000км                       142796 км

Сатурн                              Юпітер  (Слайд 7)

  • Скільки всього десятків у числі, яке є розміром планети Меркурій?(488)
  • Скільки всього сотень у числі, яке є розміром Марса; Венери? ( 67; 121)
  • Скільки всього тисяч у числі, яке є розміром Землі; Нептуна? (12; 49)
  • Скільки всього десятків тисяч у числі, яке є розміром Сатурна; Урана; сотень тисяч у числі – розмірі Юпітера? ( 12;5;1)
  • Порівняйте, на скільки розмір Юпітера більший, ніж розмір Сатурна.

142796 – 120000 = 22 796 (км)

  • Знайдіть суму розмірів Нептуна та Урана.

49 500 + 51 200 = 100 700 (км)

  1. Розвиток математичних знань
  1. Закріплення обчислювальних навичок

- Найближчою планетою до Сонця є Меркурій. Він розташований у 2,5 разів ближче до Сонця, аніж Земля. Саме тому температура на цій планеті значно вища, ніж на нашій. Навколо своєї осі Меркурій обертається доволі повільно – близько 6 місяців.(Слайд 8)

- Один обер тнавколо Сонця Меркурій здійснює за 88 земних днів, тобто за час, коли на Землі проходить рік,  на Меркурії – 4 роки.

- Скільки б вам було років, якщо б ви жили на Меркурії?

10×4=40 (р.)

9×4=36 (р.)

- А який був би в нас рік? (На дошці обчислюють письмово)

2 013 ∙ 4 = 8 052

- Другою планетою від Сонця є Венера. Люди помітили її ще в давнину і ,захоплюючись її красою та величністю, назвали іменем давньоримсько ї богині краси.  Але, насправді, ця планета не така прекрасна, якою здається. ЇЇ поверхня – це розпечена кам`яниста пустеля з температурою близько 500 градусів. Венера оточена густим шаром  хмар, які дуже погано пропускають сонячне проміння. Саме тому на цій планеті завжди темно.

  • Повітря на Венері складається з вуглекислого газу і для дихання людини не придатне. Температура сягає до 500 градусів. (Слайд 9)
  • У скільки разів температура на Венері більша за середню температуру Землі?

(20 градусів)

500:20=25 (р.) – усно

- Третьою від Сонця є наша планета – Земля. Таку форму та поверхню, як зараз, вона мала не завжди. Формування Землі відбувалося протягом багатьох мільярдів років. Триває воно і до сьогодні. Форму Землі змінювало виверження вулканів, землетруси, вода. Також на нашу планету падали залишки комет та метеорити. Деякі з них були дуже великими та утворювали  велетенські заглибини на поверхні Землі.(Слайд 10)

Фізкультхвилинка « Метеоритний дощ»

- Впала одна краплина метеоритного дощу; дві; три; пішов сильний дощ і припинився. ( Декілька разів)

- Час від часу на Землю з Космосу падають небесні камінці - метеорити. Вони бувають кам`яні та залізні. Метеорити летять з великою швидкістю і, розігріваючись, горять. У 1946 році метеоритний дощ випав у нас в Україні. Понад сотні метеоритів впало поблизу села Кримки Миколаївської області.

-Обчисліть, скільки років тому йшов цей дощ.

2013-1946 =67  (письмово)

 - Природним супутником землі є Місяць.

-  З небесних тіл Сонячної системи Місяць – найближче та найвідоміше. У літаку політ до Місяця тривав би близько 3 тижнів, мандрівка в автомобілі або в поїзді – півроку, пішки людина дійшла б  за 50 років.(Слайд 11)

  • Яка ж відстань від Землі до Місяця? Про це ми дізнаємося, розв`язавши задачу.

                                          Задача

Швидкість нашого космічного корабля  76 880 км/год. Він може долетіти до Місяця за 5 годин. Яка відстань від Землі до Місяця?

76 88    5 = 384 400(км) (Обчислюють письмово)

  • На Місяці немає ні повітря, ні води, не виявлено ознак життя. Важить Місяць у 80 разів менше за Землю. Для порівняння: якби на одній шальці терезів була Земля, то на іншій тіснились би аж 80 Місяців!

- Сонце  в 400 разів більше від Місяця, але й  в стільки ж разів знаходиться далі від Землі. Тому Місяць і Сонце здаються нам однаковими за розміром. Під час рідкісного ( В ОДНІЙ І ТІЙ ЖЕ МІСЦЕВОСТІ  - РАЗ НА 300 РОКІВ) Сонячного затемнення Місяць повністю закриває Сонце. Останнє Сонячне затемнення  спостерігали 29 березня 2006 року. Коли воно відбудеться знову?

2 006 + 300 = 2306 ( рік) - усно

- Відразу після Землі розташований червоний Марс. З нашої планети він має вигляд великої червоної зірки. Саме тому його назвали іменем бога війни. Навколо своєї осі Марс обертається  так само, як і Земля, - за 24 години. А це означає, що зміна дня і ночі відбувається на ньому так само, як у нас.( Слайд 12)

- На Марсі напрочуд високі гори. Висота Марсіанської гори-вулкану Олімп – 27 км. На землі найвища гора Еверест має висоту приблизно 8 км. Підрахуйте, на скільки кілометрів Марсіанська гора вища від гори Еверест.

27-8=19 (км)

- Наступна та найбільша планета Сонячної системи – Юпітер. Оскільки ця планета має величезні розміри, її назвали іменем давньоримського царя богів. На відміну від Землі, яка має лиш один супутник – Місяць, у Юпітера їх аж 10. А тепер уяви небо, на якому світить аж 10 місяців!

- Шоста від Сонця – планета Сатурн, навколо якої світить яскраве кільце, що складається з дрібних часточок космічного пилу. Ці частинки утворюють кільце, обертаючись навколо планети.( Слайд 13)

  • Щоб дізнатися, у скільки разів Юпітер більший, ніж Земля, розв`яжемо рівняння (на дошці).

х·2 = 636

х = 318

  1. Розв’язування задачі

Задача

Від планети Юпітер та планети Сатурн назустріч один одному одночасно вирушили два космічні кораблі. Швидкість першого – 20000 км/год, а другого – 25 000 км/год. Через 6 годин вони зустрілися. Яка відстань між планетами? (Слайд 14)

  1. 20 000 · 6 = 120 000( км)
  2. 25 000 · 6 = 150 000(км)
  3. 120 000 + 150 000 = 270000(км)

3. Робота в парах

-  Назви найвіддаленіших від Сонця планет ви дізнаєтесь, обчисливши вирази.

-  У вас на картках написані вирази, які ви маєте обчислити. Значення кожного виразу відповідає певній букві. Написавши цю букву напроти кожного виразу, ви складете слово – назву планети.

Картка№1

Р                           Н                                А                            У

4 000                20 000                           50                           300

2 300 – 2000 =

2 000 · 2 =

350 : 7 =

10 000 + 10 000 =

Картка №2

Е                        П                            Н                          Т                  У

40                  360 000                    20 000                1 200              300

15 000 + 5 000 =

240 : 6 =

600 · 600 =

400 · 3 =

3 000 : 10 =

  1. ∙ 1 000 =

- Далі після Сатурна розташований Уран, який у 14 разів більший від Землі. Температура його поверхні становить 220 градусів. Навряд чи на цій планеті існує життя.

-  Восьмою планетою Сонячної системи є Нептун. Середня температура його поверхні – 200 градусів. Його період обертання  аж 165 років.

4.  Самостійна робота (диференційовані завдання на картках)

- Допоможіть супутникам знайти свої планети. Обчисліть вирази на супутниках і з`єднайте їх з відповідною планетою.

 

 

Картка № 1

 

 

Юпітер

1 274

 

 

 

 

 

 

Картка № 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Підсумок уроку

- Чи допомогли нам математичні обчислення пізнати таємниці Всесвіту?

- Чи всі завдання уроку виконали?

- Назвіть найбільшу планету.(Юпітер)

- Назвіть найменшу плату. (Нептун)

      - Назвіть сусідів Землі.(Венера і Марс)

  1. Домашнє завдання

– Своє майбутнє людство вбачає в космічних містах, у яких буде звичний космічний транспорт. Ви, діти, - наше майбутнє, люди XXIстоліття. І вам у житті знадобляться знання з математики, вміння обчислювати  та розв`язувати задачі.

-  Домашнє завдання – скласти та  розв’язати задачу за коротким записом.

( Слайди 15- 16 )

   К-сть місць                         К-сть рейсів                К-сть пасажирів

Аеробус                          725 місць                         5

Аеротаксі                        208 місць                         4

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
12 березня 2023
Переглядів
2012
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку