Тема уроку. Множення та ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове
число. Розв`язування задач на рух
Мета уроку: закріплювати вміння учнів множити та ділити багатоцифрові числа
на одноцифрове, удосконалювати вміння розв`язувати задачі на
рух; розвивати обчислювальні навички, кмітливість та увагу;
розширювати знання дітей про планети Сонячної системи;
виховувати бажання вивчати таємниці Всесвіту, формувати розуміння
важливості математичних знань у цьому пізнанні.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки для роботи в парах, картки для
самостійної роботи.
Тип уроку: закріплення знань, умінь та навичок учнів
Форма проведення: урок-подорож таємницями Всесвіту
Клас: 4
Перебіг уроку
- З давніх-давен люди спостерігали за небом, зірками та небесними світилами. Наука, що вивчає небесні тіла та явища, називається астрономією. Сьогодні ми спробуємо бути астрономами – людьми, які вивчають Космос – і дізнаємось багато таємниць Сонячної системи. (Слайд 2)
- Пригадайте, що таке Сонячна система.
- Це Сонце та космічні тіла - планети, їх супутники, астероїди, комети, метеори, які рухаються навколо Сонця. (Слайд 3)
- Сьогодні ми будемо подорожувати планетами Сонячної системи. Пригадаємо їх.
- Навколо Сонця обертається 8 планет: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер,
Сатурн, Нептун, Уран. Кожна з цих планет має свої особливості.
- Подорожуючи, ми будемо застосовувати на практиці знання , вміння та навички, які здобули на уроках математики.
- Тема уроку - «Множення та ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове число. Розв’язування задач на рух».( Слайд 4)
Завдання уроку:
- Девіз нашої подорожі:
Ледарів у нас немає,
Хто руки не піднімає!?
Вирушаймо ми у путь,
Бо Усесвіт нас чекає! ( Слайд 6)
Меркурій – 4880 км
Земля – 12 756 км
Юпітер – 142 796 км
Венера – 12 104 км
Марс – 6 787 км
Сатурн – 120000 км
Уран – 51 200 км
Нептун – 49 500 км
4880км 6 787км 12104км
Меркурій Марс Венера
12 756км 49 500км 51 200км
Земля Нептун Уран
120000км 142796 км
Сатурн Юпітер (Слайд 7)
142796 – 120000 = 22 796 (км)
49 500 + 51 200 = 100 700 (км)
- Найближчою планетою до Сонця є Меркурій. Він розташований у 2,5 разів ближче до Сонця, аніж Земля. Саме тому температура на цій планеті значно вища, ніж на нашій. Навколо своєї осі Меркурій обертається доволі повільно – близько 6 місяців.(Слайд 8)
- Один обер тнавколо Сонця Меркурій здійснює за 88 земних днів, тобто за час, коли на Землі проходить рік, на Меркурії – 4 роки.
- Скільки б вам було років, якщо б ви жили на Меркурії?
10×4=40 (р.)
9×4=36 (р.)
- А який був би в нас рік? (На дошці обчислюють письмово)
2 013 ∙ 4 = 8 052
- Другою планетою від Сонця є Венера. Люди помітили її ще в давнину і ,захоплюючись її красою та величністю, назвали іменем давньоримсько ї богині краси. Але, насправді, ця планета не така прекрасна, якою здається. ЇЇ поверхня – це розпечена кам`яниста пустеля з температурою близько 500 градусів. Венера оточена густим шаром хмар, які дуже погано пропускають сонячне проміння. Саме тому на цій планеті завжди темно.
(20 градусів)
500:20=25 (р.) – усно
- Третьою від Сонця є наша планета – Земля. Таку форму та поверхню, як зараз, вона мала не завжди. Формування Землі відбувалося протягом багатьох мільярдів років. Триває воно і до сьогодні. Форму Землі змінювало виверження вулканів, землетруси, вода. Також на нашу планету падали залишки комет та метеорити. Деякі з них були дуже великими та утворювали велетенські заглибини на поверхні Землі.(Слайд 10)
Фізкультхвилинка « Метеоритний дощ»
- Впала одна краплина метеоритного дощу; дві; три; пішов сильний дощ і припинився. ( Декілька разів)
- Час від часу на Землю з Космосу падають небесні камінці - метеорити. Вони бувають кам`яні та залізні. Метеорити летять з великою швидкістю і, розігріваючись, горять. У 1946 році метеоритний дощ випав у нас в Україні. Понад сотні метеоритів впало поблизу села Кримки Миколаївської області.
-Обчисліть, скільки років тому йшов цей дощ.
2013-1946 =67 (письмово)
- Природним супутником землі є Місяць.
- З небесних тіл Сонячної системи Місяць – найближче та найвідоміше. У літаку політ до Місяця тривав би близько 3 тижнів, мандрівка в автомобілі або в поїзді – півроку, пішки людина дійшла б за 50 років.(Слайд 11)
Задача
Швидкість нашого космічного корабля 76 880 км/год. Він може долетіти до Місяця за 5 годин. Яка відстань від Землі до Місяця?
76 88 ∙ 5 = 384 400(км) (Обчислюють письмово)
- Сонце в 400 разів більше від Місяця, але й в стільки ж разів знаходиться далі від Землі. Тому Місяць і Сонце здаються нам однаковими за розміром. Під час рідкісного ( В ОДНІЙ І ТІЙ ЖЕ МІСЦЕВОСТІ - РАЗ НА 300 РОКІВ) Сонячного затемнення Місяць повністю закриває Сонце. Останнє Сонячне затемнення спостерігали 29 березня 2006 року. Коли воно відбудеться знову?
2 006 + 300 = 2306 ( рік) - усно
- Відразу після Землі розташований червоний Марс. З нашої планети він має вигляд великої червоної зірки. Саме тому його назвали іменем бога війни. Навколо своєї осі Марс обертається так само, як і Земля, - за 24 години. А це означає, що зміна дня і ночі відбувається на ньому так само, як у нас.( Слайд 12)
- На Марсі напрочуд високі гори. Висота Марсіанської гори-вулкану Олімп – 27 км. На землі найвища гора Еверест має висоту приблизно 8 км. Підрахуйте, на скільки кілометрів Марсіанська гора вища від гори Еверест.
27-8=19 (км)
- Наступна та найбільша планета Сонячної системи – Юпітер. Оскільки ця планета має величезні розміри, її назвали іменем давньоримського царя богів. На відміну від Землі, яка має лиш один супутник – Місяць, у Юпітера їх аж 10. А тепер уяви небо, на якому світить аж 10 місяців!
- Шоста від Сонця – планета Сатурн, навколо якої світить яскраве кільце, що складається з дрібних часточок космічного пилу. Ці частинки утворюють кільце, обертаючись навколо планети.( Слайд 13)
х·2 = 636
х = 318
Задача
Від планети Юпітер та планети Сатурн назустріч один одному одночасно вирушили два космічні кораблі. Швидкість першого – 20000 км/год, а другого – 25 000 км/год. Через 6 годин вони зустрілися. Яка відстань між планетами? (Слайд 14)
3. Робота в парах
- Назви найвіддаленіших від Сонця планет ви дізнаєтесь, обчисливши вирази.
- У вас на картках написані вирази, які ви маєте обчислити. Значення кожного виразу відповідає певній букві. Написавши цю букву напроти кожного виразу, ви складете слово – назву планети.
Картка№1
Р Н А У
4 000 20 000 50 300
2 300 – 2000 =
2 000 · 2 =
350 : 7 =
10 000 + 10 000 =
Картка №2
Е П Н Т У
40 360 000 20 000 1 200 300
15 000 + 5 000 =
240 : 6 =
600 · 600 =
400 · 3 =
3 000 : 10 =
- Далі після Сатурна розташований Уран, який у 14 разів більший від Землі. Температура його поверхні становить 220 градусів. Навряд чи на цій планеті існує життя.
- Восьмою планетою Сонячної системи є Нептун. Середня температура його поверхні – 200 градусів. Його період обертання аж 165 років.
4. Самостійна робота (диференційовані завдання на картках)
- Допоможіть супутникам знайти свої планети. Обчисліть вирази на супутниках і з`єднайте їх з відповідною планетою.
Картка № 1
Юпітер
1 274
Картка № 2
- Чи допомогли нам математичні обчислення пізнати таємниці Всесвіту?
- Чи всі завдання уроку виконали?
- Назвіть найбільшу планету.(Юпітер)
- Назвіть найменшу плату. (Нептун)
- Назвіть сусідів Землі.(Венера і Марс)
– Своє майбутнє людство вбачає в космічних містах, у яких буде звичний космічний транспорт. Ви, діти, - наше майбутнє, люди XXIстоліття. І вам у житті знадобляться знання з математики, вміння обчислювати та розв`язувати задачі.
- Домашнє завдання – скласти та розв’язати задачу за коротким записом.
( Слайди 15- 16 )
К-сть місць К-сть рейсів К-сть пасажирів
Аеробус 725 місць 5
Аеротаксі 208 місць 4
1